Gå til innhold

Highbury - Proud to be a Gooner!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er heller ikke fremmed for at Wenger vil sette Higuain (hvis vi får ham) på venstrekanten, slik at det blir en frontlinje med Walcott-Giroud-Higuain, med Podolski og OxCham i bakhånd.

 

God no! Det hadde vært typisk Wenger dog. Higuain skal stå foran mål og prikke inn ballen 25-30 ganger i sesongen, ikke løpe opp og ned på venstrekanten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik Arsenal spiller er det større sjanser for scoring fra en av kantene enn fra midtspissen. Kantene våre er ofte mer fremskutt enn midtspissen, og spiller også mye mer sentralt enn gammeldagse og tradisjonelle vinger gjorde.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Slik Arsenal spiller er det større sjanser for scoring fra en av kantene enn fra midtspissen.

Uenig. Giroud hadde flere skudd per kamp enn noen andre av spillerne våre forrige sesong, og sesongen før ble RvP toppscorer med klar margin. Grunnen til at Walcott ble toppscorer forrige sesong har nok mer å gjøre med at han er vår beste avslutter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, uenig :) . RvP var et spesialtilfelle. Alt ansvaret for å score ble lagt på ham, og han sviktet ikke. Det er ikke tilfeldig at Walcott ble vår toppscorer siste sesong. At ikke Podolski fikk like mange mål på den andre kanten, skyldes a) Hans første sesong i en ny klubb, b) han fikk ikke tilstrekkelig antall kamper, og b) han er venstreføtt, og passer ikke helt til en slik rolle - så ble det da også spilt litt annereldes når Podolski spilte på venstre kant, han fikk mye mer en tradisjonell kantrolle, med innlegg som første prioritet. I et system som det Arsenal spiller, er det optimalt hvis målene kommer omtrent likt fordelt mellom alle de 3 foran.

Hvis en typisk poacher som Higuain skal spille midtspiss i et 4231-system, så må faktisk spillet vårt legges om en del.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Hvis en typisk poacher som Higuain skal spille midtspiss i et 4231-system, så må faktisk spillet vårt legges om en del.

 

Nå er da ikke Higuain en ren poacher heller? Han er forbausende mer involvert i spillet enn man tror. Har også en pasningsprosent som ligger tett opp mot 80% kontra Giroud som ligger på under 60%.

 

Higuain er ikke en ekte all-rounder som f.eks. van Persie, men han er mye mer allsidig enn Giroud. Og generelt sett flere hakk over på alle områder bortsett fra hodedueller.

Lenke til kommentar

Hvordan var RvP et spesialtilfelle? Han var også toppscorer sesongen før der. Og to sesonger før der igjen. Det eneste virkelige spesialtilfellet var i sesongen i mellom, hvor Cesc ble toppscorer da vi ikke hadde noen gode alternativer på topp (RvP var skadet halve sesongen, Eduardo var en skygge av seg selv og etter ham var Bendtner og Vela våre eneste alternativ). Før dette har vi kun hatt spisser som toppscorere under Wengers styre.

 

Jeg ser dog poenget ditt. Wenger har alltid likt å bruke en "spiss" på den ene kanten. Nå er det Walcott, før var det Wiltord, Ljungberg, Reyes etc. Jeg ser dog ingen grunn til at Higuain skal bekle denne rollen neste sesong. Walcott tok store steg forrige sesong, og Podolski er et habilt alternativ (dog på andre kanten, men i samme rolle). Det er på topp at vi mangler en klassespiller, og Higuain er åpenbart mannen Wenger har pekt seg ut.

 

Og jeg synes ikke systemet vårt trenger å tilpasses særlig for at Higuain skal kunne gli inn. Faktisk tror jeg han er en spillertype som vil passe mye bedre inn en Giroud. Husker du hvor mange ganger gode innlegg ble slått inn i boksen forrige sesong uten at det var noen der? Neste sesong vil Higuain stå klar til å prikke dem inn. Giroud var riktig nok mer delaktig dypere på banen forrige sesong enn det Higuain har vært som enslig spiss i Real, men det var ikke etter ønske fra Wenger. Husker du dette sitatet fra etter Montpellier-kampen forrige sesong?

 

Giroud is good when he plays completely on the offside line. Sometimes when he doesn't get the ball enough he wants to come deep. That is not his game. When he is a target man and uses his link-up play, he is fantastic because he can win in the air, he can score with his feet and can be a complete striker. He still has some work to do, but he is getting better.

 

Ut i fra dette virker det som om Higuain er akkurat den spisstypen Wenger har ønsket seg. Og han kan for øvrig gjøre flere ting enn å bare luske rundt inni 16-meteren og putte enkle tap-ins. Han er god med ballen i bena og kan passere motspillere (spilte tross alt litt på kanten for Real), han kan delta i det oppbyggende spillet (46 assists totalt for Real, 19 av dem på de to siste sesongene) og han jobber som en hest ut i fra det jeg har hørt og sett. Ikke undervurder Gonzalo. Tror han kan bli stor for oss.

 

Edit: Stefan kommer også med et godt poeng. Her er et bra blogginnlegg om hvorfor pasningsprosent er en viktig statistikk for angrepsspillere i topplag: http://mixedknuts.wordpress.com/2013/06/24/why-good-teams-should-be-terrified-of-players-with-bad-passing-stats/

Endret av Le Professeur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror også Higuain fint kan gjøre det bra som midtspiss. Sannsynligvis bedre enn Giroud. Men da har vi fremdeles en svak venstrekant. Og hver gang disse skal byttes på (Higuain/Giroud), så må vi legge om. Denlags er ikke alltid uproblematisk. Vi mister hodestyrke uten Giroud - akkurat det er ikke problemet, det finnes mange lag som klarer seg fint uten en hodestyrke framover. Men Higuains ferdigheter vil faktisk gjøre mer nytte for seg på venstrekanten enn i midten totalt sett, etter min mening. Jeg anser Podolski på venstrekanten som det svakeste punktet i angrepsspillet vårt. Med Cazorla like bak midtspissen trenger vi ikke en "spillende" spiss så mye, men har kanskje mer nytte av en stor og sterk en, som kan holde på ballen til de andre kommer.

Vi får tidsnok se hvordan Wenger løser dette. Så får vi bare håpe at Higuain ikke bare er noe som noen bare har funnet på. Poenget er at hvis han kommer, så er den aller viktigste brikken for videre framgang løst. Håper jeg. Hvis det blir det eneste "store navnet", så blir jeg ikke direkte misfornøyd, for min del.

 

PS. Alt dette blir selvfølgelig helt annerledes hvis det kommer en ytterligere spiss. Men jeg forholder meg til at vi får inn bare 1, foreløpig. Higuain og Jovetic, det er jo en drømmesetting. Sikle sikle.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Cazorla på venstrekanten, problem solved. Wenger har alltid likt å bruke en kreativ playmaker-type på den ene kanten (Rosicky, Arshavin, Pires, Benayoun, Ramsey etc.), og Santi fungerte utmerket i denne rollen forrige sesong. Chambo kan være back-up og Wilshere eller eventuelt en ny signering kan spille sentralt bak spissen. Å kjøpe Higuain for å bruke ham som kant gir ingen mening for meg.

 

Er det forresten noen som kjenner igjen denne karen?

 

BOWUQeOCEAEFcAj.jpg

 

Wellington Silva trente på London Colney i dag, og forhåpentligvis vil han endelig få arbeidstillatelse. Han er fortsatt ung (fylte 20 i år), og selv om attituden hans er krise, har han utvilsomt talent.

 

 

Hadde vært artig å se om Wenger kunne fått skikk på gutten.

Lenke til kommentar

Wellington Silva ja. Husker han skulle gå rett inn på reservene når han ble signert, men på tross av at vi allerede hadde blitt lovet en specialtalent visa så ble den nektet. Etter det har han kun glimtvis vist hva som bor i seg.

 

Veldig talentfull, men holdningene er ikke helt der de burde være. Er dog akkurat en slik spillertype jeg føler vi mangler i laget, men jeg vil helst se en mer etablert spiller som Jovetic fremfor Wellington selvfølgelig. :p

 

Ellers @Thomit:

 

Jeg ser heller at Higuain spiller midtspiss mens Cazorla spiller bak spissen og Chamberlain spiller på venstre fremfor at Giroud spiller som midtspiss og Higuain på kanten, men håpet er som sagt at vi får se en skikkelig offensiv midtbane (eller kantspiller) komme inn sammen med Higuain. Samt en midtbanespiller som kan være et alternativ til den dype rollen. Problemet er vel bare at dette kommer til å koste for mye.

Lenke til kommentar

Magisk Higuain-video alle bør se:

 

http://www.youtube.com/watch?v=rnnTaCDJKFM

 

Dette blogginnlegget anbefales også på det sterkeste. Tror en Arsenal-overgang er akkurat det han trenger, og forhåpentligvis det som skal til for å for alvor få ut potensialet hans. Han har allerede oppnådd utrolig mye i karrieren sin, men det virker som om han har enda litt mer på lager. I Real har han spilt under enormt press i et stjernespekket lag hvor en plass på benken aldri har vært langt unna. Hos oss vil han få mer tid og muligheten til å senke skuldrene litt. Han er fortsatt bare 25 år gammel, og har sine beste år foran seg. Tror ikke Wenger kunne valgt en bedre spiller å hente i sommer, og han er rett mann til å få El Pipita til å blomste for fullt.

 

 

Siden jeg skrev dette, kommer han garantert til å ta en helomvending og ende opp i Juventus.

 

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Oh yeaaah

 

 

 

 

 

D skal Ikke se bort ifra at han kommer til å få fornyet tillit.

post-140898-0-31534000-1373003758_thumb.jpg

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar

Rar utvikling i Higuain saken

http://www.arsenalstation.com/2013/07/05/reports-madrid-deny-arsenal-agreement-and-claim-striker-could-stay/

 

Marca, RM basert avis, sier at ingen bud har kommet inn og at Higuain kan komme til å bli.

 

Sannsynligvis er dette et triks for å få Arsenal til å legge mer penger på bordet.

 

Anser dette som kjørt nå. Perez har blokkert overgangen. Vil ikke godta mindre enn 30m i følge sport.es. Wenger kommer til å trekke seg ut av denne dealen. Mata 2.0

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

Coquelin på utlån til Freiburg: http://www.arsenal.c...reiburg-on-loan

 

Godt å høre. Han er ikke klar for førstelaget enda, men om han får mye spilletid i Freiburg kan han fort utvikle seg til å bli en god spiller. Uansett er dette en ganske klar indikasjon på at en ny CM er på vei inn. PDD har vi bare Arteta, Ramsey og Diaby av førstelagsspillere i denne posisjonen, om man regner Wilshere som CAM. Lars Bender eller Fellaini hadde vært fantastisk.

 

Edit: @Gunnerblog:

There appears to be genuine hope of a breakthrough in the #Higuain deal today. But then we've been saying that for a while. Cross fingers.

 

Edit 2: Djourou på utlån til Hamburg: http://www.arsenal.com/news/news-archive/djourou-completes-loan-move-to-hamburg

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...