Gå til innhold

Programtips: VLC media player


Anbefalte innlegg

Tja, det jeg liker best med MPC er hurtigtaster og Favoritter. Dvs. man kan se en tv serie, og om man vil gjøre noe annet, så slenger man opp ep'en på favoritter, og det blir lagra nøyaktig hvor det var du lagra den i avspillinga. Særdeles gunstig.

Kan VLC gjøre dette? Ser ikke noen "favoritter" eller "bookmarks" meny på skjermskuddet så..

9276198[/snapback]

Litt av vitsen med VLC er vel at det skal være en enkel og effektiv mediaspiller, uten overflod av tull du ikke trenger. Dessuten, om du kjører Linux kommer du ikke langt med MPC.

Endret av Bakke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

støtter MPC som bedre pga hurtigtaster, favoritter og en del andre innstillinger (MPC har mange!), VLC har dessuten i lang tid slitt med undertekster (div formater) og den sliter med det ennå. Bruker VLC kun når jeg skal (imaginært) spare batteri på laptopen da den bruker mye mindre CPU enn MPC / WMP

Endret av mandela
Lenke til kommentar
støtter MPC som bedre pga hurtigtaster, favoritter og en del andre innstillinger (MPC har mange!), VLC har dessuten i lang tid slitt med undertekster (div formater) og den sliter med det ennå. Bruker VLC kun når jeg skal (imaginært) spare batteri på laptopen da den bruker mye mindre CPU enn MPC / WMP

9276237[/snapback]

Hva er det som er så fælt med undertekstene til VLC? Jeg syntes de funker fett.

Lenke til kommentar
Litt av vitsen med VLC er vel at det skal være en enkel og effektiv mediaspiller, uten overflod av tull du ikke trenger. Dessuten, om du kjører Linux kommer du ikke langt med MPC.

9276226[/snapback]

 

Tja, om det er "tull man ikke trenger" kommer vel an på personen :). Jeg har iallefall blitt like avhengig av favorites/bookmarks til video-avspilling som jeg er blitt av mouse gestures til browsing.

Lenke til kommentar
MPC er kun for Windows. At en medieavspiller ikke er multiplattform er en stor svakhet.

9276147[/snapback]

Enig! Jeg foretrekker å bruke det samme programmet på alle maskinene mine. Det gjør det enkelt og brukervennlig for min del.

 

Det eneste jeg savner i VLC er spilleliste så man kan spille av flere videoer på rad som om de hang sammen. Mulig det går an via plugin uten at jeg har sjekket det.

 

Ellers så synes jeg ikke bildekvaliteten er noe dårlig. Dvs. VLC er veldig lite ressurskrevende og kan spille av på svak maskinvare mye lettere enn de som har innebygget en rekke funksjoner for f.eks filtrering av bildet. Det er mulig man kan bruke filtre i VLC via plugins eller litt konfigurering, men jeg synes det er bra at den bruker lite ressurser med forhåndsvalgte innstillinger.

Lenke til kommentar
Desverre har VLC for dårlig billedkvalitet i forhold til Media Player med riktige codec, eller enda bedre Zoom Player. Sistnevnte har også mye bedre muligheter enn VLC, bla. muligheter for kutting+zooming av bildet.

9276206[/snapback]

 

Det kan man faktisk også gjøre i Mplayer.

 

Mplayer innebærer dog at man må lære seg kommandoer, og derfor pleier jeg ikke anbefale den til andre. Men ingen tvil om et man kan gjøre mye mer i den avspilleren enn i VLC, blant annet dumping av streamingvideoer til disk, dumping av lydspor til disk, synkronisering av unsynkronisert video og audio, synkronisering av undertekst... Eneste store svakheten til Mplayer (som jeg vet om) er DVD-avspilling.

Lenke til kommentar
Det eneste jeg savner i VLC er spilleliste så man kan spille av flere videoer på rad som om de hang sammen. Mulig det går an via plugin uten at jeg har sjekket det.

9276286[/snapback]

Du har da spilleliste i VLC: View -> Playlist...

 

Edit: Du trenger ikke installere noen plugin for å bruke playlist ;)

Endret av Bakke
Lenke til kommentar
Um... er det virkelig noen som ikke har hørt om denne før? jeg har brukt Vlc i maaaange år og alle jeg kjenner vet om den spilleren... blir litt som å fortelle folk om windows media player og få tilbake "åh hva er det"....

9276144[/snapback]

 

Jeg må neste le av slike som deg, som tar som en selvfølge at alle i hele verden MÅ da vite hva VLC media player er for noe, når DU og dine venner har brukt det i maaange år :no: . Er ufattelig mange her på HW.no som ikke har hørt om dette progammet før ;)

Lenke til kommentar

har brukt VLC i mange år og er noe forundret over at denne diskusjonen kommer opp her nå :D

 

den er uten tvil den beste av alle :)

 

men synes ofte det er pussig at den ikke sluker dvd filmer når jeg en sjelden gang forsøker....hvorfor ?

 

vil føye til at dvd-jon var med på å lage vlc :)

Endret av prinsen
Lenke til kommentar

Programmet er veldig bra.

 

Men er et par ting som irriterer meg litt med det. Hvis man skal hoppe fra et sted i filmen til et annet tar det et par sekundet før man får et skarpt bilde. Dette skjer med en gang i Mediaplayer.

 

Eller er dette noe man kan stille på?

 

+ at man ikke kan velge slik at programmet åpner seg i fullskjerm, som jeg vet om. Å få en firkant oppe i hjørnet er ikke like bra som et vindu som dekker hele skjermen utenom startlinja.

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Må bare si meg helt enig med Uderzo.

 

VLC fungerer greit med det meste men har med amnge andre problemer med 5.1 lyd sammen med digital utgang (sp/dif). Så har selv gått bort fra VLC og bruker MPC sammen med CoreAVC & CCCP for og få det som jeg vil. Men det er ikke bare å bare og få det helt som du vill alle ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...