Gå til innhold

Programtips: VLC media player


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Media Player Classic (mplayerc) er IKKE det samme som Mplayer som brukes i XBMC. MediaPlayer Classic er en windows-applikasjon som lar deg spille av alt du har kodeker til. Men du må fortsatt ha kodekene inne for å spille de.

VLC har "alle" kodekene "innebygd". På samme måte som Mplayer.

 

VLC: http://www.videolan.org

Mplayerc: http://sourceforge.net/projects/guliverkli/

Mplayer: http://www.mplayerhq.hu

 

-C-

Lenke til kommentar

Er ikke noen fanboi av VLC eller Mediaplayer Classic.

Jeg brukte først VLC og da det krasjet i hytt og pine på litt uortodokse filer, fant jeg ut at jeg måtte finne et annet program.

 

Søkte rundt etter "best media player windows" osv. Og fant MPC. Det har ikke krasjet en eneste gang siden jeg har begynt å bruke det. I tospann med FFDShow er det den komplette Media-avspilleren for WINDOWS (jada linux gutta).

 

Blir det streaming og styr til en HTPC senere, blir det nok MediaPortal jeg tar i bruk.

 

Jeje. Alt til sitt formål.

Lenke til kommentar

Dette har da vi vitterlig diskutert før: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=680376&st=0

 

Og jeg mener fremdeles at VLC kun har én eneste fordel fremfor andre spillere, og det er innebygde codecs til det meste. Men ettersom den har dårlig støtte for HD, begynner jo dette argumentet å bli irrelevant siden vi uansett trenger en annen spiller.

 

Grensesnittet er fremdeles dårlig, og spilleren bærer fremdeles preg av å være uferdig. F.eks forsvinner ofte bildet hvis video-streamen skifter oppløsning, hvis jeg setter den "always on top" kommer et stort grått vindu foran, etc. Jeg har heller aldri fått til SPDIF - noe som er et must i enhver videospiller. Og hva skjer med volumet? Når den visuelle indikatoren er på fullt, er den tydeligvis på 200%, men hvis jeg bruker hurtigtastene kan den skrus opp på 400%? Det er jo logisk...

 

Og bare for ordens skyld - jeg bruker VLC daglig, siden tv-streamen jeg bruker er avhengig av VLC. Så ikke kom her og si at jeg ikke har prøvd VLC nok - jeg irriterer meg over den hver eneste dag. :thumbdown:

 

MPC er et greit alternativ til windows, men som sagt er den ikke multiplattform, noe som er en stor svakhet.

9276185[/snapback]

Det kan være en svakhet for deg, men for 99% av oss andre er det totalt irrelevant siden vi bruker Windows. Dessuten er den tydeligvis ikke så voldsomt multiplatform, siden jeg verken har sett denne til Symbian, Windows Mobile, Maemo eller andre mini-OS, noe f.eks Mplayer er. Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Det JEG bruker VLC mest til er dette:

 

Ta mot tv-sending (stream) fra min Dreambox. Kode om denne i realtime med lavere bitrate. La meg sitte hvor som helst og se på den tv-sendingen.

 

Selv om jeg "bare" har 1 Mbit/s uthastighet så er det helt OK kvalitet på den omkodede stream'en. Utrolig genialt!

Lenke til kommentar
Det eneste jeg savner i VLC er spilleliste så man kan spille av flere videoer på rad som om de hang sammen. Mulig det går an via plugin uten at jeg har sjekket det.

9276286[/snapback]

Du har da spilleliste i VLC: View -> Playlist...

Edit: Du trenger ikke installere noen plugin for å bruke playlist ;)

9276305[/snapback]

Takk, da lærte jeg noe nytt :)

Lenke til kommentar
MPC er et greit alternativ til windows, men som sagt er den ikke multiplattform, noe som er en stor svakhet.

9276185[/snapback]

Det kan være en svakhet for deg, men for 99% av oss andre er det totalt irrelevant siden vi bruker Windows. Dessuten er den tydeligvis ikke så voldsomt multiplatform, siden jeg verken har sett denne til Symbian, Windows Mobile, Maemo eller andre mini-OS, noe f.eks Mplayer er.

9277016[/snapback]

Du driver vel ikke med en ørliten overdrivelse for å skape et poeng?

 

Avstemningsresultat blant "oss andre" her på hardware i August 2004:

os.png

.. og prosentandelen har antageligvis vært stigende de siste 3 årene.. ;)

Lenke til kommentar
Jeg må neste le av slike som deg, som tar som en selvfølge at alle i hele verden MÅ da vite hva VLC media player er for noe, når DU og dine venner har brukt det i maaange år  :no: . Er ufattelig mange her på HW.no som ikke har hørt om dette progammet før  ;)

9276397[/snapback]

Skal ikke være så uhøflig å le her :!: men det er faktisk mulig å være så oppegående at man får med seg en sånn sticky tråd som All verdens nyttigste gratisprogrammer, og vipps så er du oppdatert på det meste av freeware programmer. Værre enn det er det ikke.

 

[Edit]

MPC kan settes til "On top - While playing" som jeg ikke kan huske fra andre avspillere

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
os.png

9277116[/snapback]

OT: syns nesten vi skulle hatt en ny slik avstemning, hadde vært interresant å se hvor mange som bruker linux nå kontra 2004

 

OnT: VLC er vel å bra, multiplatform er et stort pluss, men jeg foretrekker MPC + K-Lite Codec Pack i windows og Kaffeine i Linux. syns bildekvaliteten på VLC er lit laber i forhold + at GUIet ikke er så fryktelig vakkert :p

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar
[ Siste versjon av VLC støttes også i Vista (nå skifter ikke Vista theme).

9276148[/snapback]

 

hmm, det virker ikke hos meg. Lastet akkurat ned siste versjon og prøvde å spille av en standard avi-fil. Skifter til basic-theme akkurat som før.

 

Litt irriterende, men dog å foretrekke fremfor Mediaplayer Classic og en hel jævlig bunsj med kodeker for å få spilt av det man kommer over av "containere" og "kodinger".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...