Gå til innhold

Programtips: VLC media player


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wubbable, Fangs78,....:

Vil pressisere at dette IKKE er en codec pakke. Dette er en mediaspiller som gjør at du ikke trenger å legge inn allslags codec pakker. Den har også støtte for streaming av lyd/bilde (kan settes som server og klient), tv-tuner, transcoder.... Du kan også sette rendermode (directX, openGL ..) , slik at du kan leke med spill samtidig som du ser film på en annen skjerm.

Lenke til kommentar

Foretrekker BSPlayer over VLC, klarer meg ikke uten muligheten til kun å ha videobildet på skjermen og å kunne resize og flytte dette hvor jeg vil.

Har heller ikke funnet en option for OSD i VLC som viser hvor lenge jeg har spilt og hvor lenge det er igjen av videoen.

Synes UI på VLC er horribelt og sist jeg prøvde å forandre skin fikk jeg det ikke til.

Hadde jeg funnet ut av disse problemene hadde jeg byttet til VLC for godt.

 

Anbefaler også at dere tar en titt på GOM player om dere vil ha en avspiller som ikke trenger codecs (iallefall i utgangspunktet, om du har noe den ikke kan spille av gir den automatisk link til codecen).

 

BSPlayer

GOM Player

 

Har hørt rykter om at bsplayer har bloatware med i gratisversjonen sin nå, bruker selv pro versjonen så jeg har ikke sjekket dette.

 

Begge disse er forøvrig kun for Windows.

Endret av skorpio
Lenke til kommentar
os.png

9277116[/snapback]

OT: syns nesten vi skulle hatt en ny slik avstemning, hadde vært interresant å se hvor mange som bruker linux nå kontra 2004

9277181[/snapback]

 

Er meget enig. Linux blir mer og mer populær, Ubuntu for eksempel har nok bidratt til dette, sammen med andre faktorer. Derfor hadde det vært fint å kunne se resultater fra 2007 kontra 2004. Hvem har ansvar for slike poller?

 

Edit: Det ser visst ut som den er oppe allerede. :)

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Litt het debatt her.. :)

 

I "Linux" (ulike distroer) er VLC ofte med sammen med en rekke alternative "Playere".

De ser (nesten) alle ut som det de sikkert er...kodet av nerder..med ett *grusomt* UI.

 

Min erfaring (Ubuntu, Fedora) er at den slett ikke er noe førstevalg.

 

At noen liker denne og mener den "takler alt" er (for meg) uforståelig.

 

I Ubunuty (6.10, 7.04) krasjer den friskt på den/de maskinene jeg har testet på.

 

På Fedora har jeg (foreløpig) lagt min elsk på Amarok...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
På Fedora har jeg (foreløpig) lagt min elsk på Amarok...

9278618[/snapback]

 

Den spiller vel ikke filmer, gjør den? Den er min absolutte favoritt til musikk, men trodde ikke den kunne spille film. ;)

9278667[/snapback]

 

Godt spørsmål. :)

 

VLC klarer jo det meste (når den ikke "tar en Windows"..dvs. "crash to desktop").

 

Men:

GUI/UI er som om jeg skulle ha kodet det (og jeg er en typisk server-programmerer), og det finnes jo så mange gode alternatvier både for musikk og video(film) i "Linux-verdenen". :)

Lenke til kommentar

VLC er veldig bra, digger at den kan spille av så mange ulike formater – samt monterer ISO filer selv uten at jeg må gjøre noe. Det er masse av innstillinger, åpenkildekode, OS uavhening; så hva mer trenger man? Er enig at utseende ikke er det beste, men når jeg ser film så... ser jeg film...

 

Har brukt VLC masse på Ubuntu det siste året, og har aldri hatt noe problemer. Men et minus har jeg merket; når jeg skulle spille av en HD film(demo film for HD) i 1080p så ble bildekvaliteten særs dårlig sammenlignet med hva ms mediaplayer og GOM player klarte. Videre hoppet cpu bruken kraftig opp – håper de kan rette på dette. GOM player skal komme til Linux, og den har også utseende med seg.

Lenke til kommentar

VLC er glimrende. Jeg bruker den til streaming server og TV, kunne godt brukt den til alt annet også, hadde det ikke vært for at kaffeine er satt opp som standard og funker fett på DVD og video. For musikk er amarok selvskreven.

 

Selvfølgelig er utseende for kjedelig, som standard er de fleste GNU/Linux applikasjoner (ja selv hele OS'et) satt opp med minst mulig krimskrams slik at brukeren selv bestemmer hvor mye ressurser som man bruker på slikt.

 

Last et skin da vel:

http://www.videolan.org/vlc/skins.php

 

Start vlc med opsjonen -I skins2 for å bruke alternativ skin.

 

Start i fullskjerm med opsjon --fullscreen, jeg har selvfølgelig satt opp TV'n med det slik at den starter i fullskjerm når jeg trykker på ikonet eller bruker fjernkontrollen. Zooming og cropping funker glimrende.

 

Morsomt å se at GNU applikasjoner er i ferd med å bli stadig mer populære på MS plattformen (f.eks. programmer som Firefox, VLC og OpenOffice). Burde gjøre det mye lettere å switche OS for de som ønsker det.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...