Gå til innhold

Programtips: VLC media player


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morsomt å se at GNU applikasjoner er i ferd med å bli stadig mer populære på MS plattformen (f.eks. programmer som Firefox, VLC og OpenOffice). Burde gjøre det mye lettere å switche OS for de som ønsker det.

9279461[/snapback]

Er det ikke slik at de fleste KDE programene skal portes til windows etter at KDE 4 kommer også? (K3B, AmaroK, Kaffeine osv)

 

Mener å ha lest det et sted :hmm:

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar
Morsomt å se at GNU applikasjoner er i ferd med å bli stadig mer populære på MS plattformen (f.eks. programmer som Firefox, VLC og OpenOffice). Burde gjøre det mye lettere å switche OS for de som ønsker det.

9279461[/snapback]

Er det ikke slik at de fleste KDE programene skal portes til windows etter at KDE 4 kommer også? (K3B, AmaroK, Kaffeine osv)

 

Mener å ha lest det et sted :hmm:

9279822[/snapback]

Joda, det er ventet en innsats der, men kan ikke helt se for meg at folk gidder å porte alle over til en gjeng som ikke alltid virker like takknemlige.

Lenke til kommentar

I den andre eldre tror jeg jeg beskrev brukergrensesnittet som broken, og det står jeg ved enda. VLC er (vistnok) flott til det den ble utviklet til, men til det jeg trenger den til å gjøre (spille videofiler på en brukervennlig måte) er min mening at den er latterlig dårlig.

 

Jeg har mast om MPC og ffdshow i så mange år nå at det sikkert ikke er nødvendig å fortelle hva jeg bruker.

Lenke til kommentar
I den andre eldre tror jeg jeg beskrev brukergrensesnittet som broken, og det står jeg ved enda. VLC er (vistnok) flott til det den ble utviklet til, men til det jeg trenger den til å gjøre (spille videofiler på en brukervennlig måte) er min mening at den er latterlig dårlig.

9280068[/snapback]

Jeg har ikke merket noen problemer i det hele tatt med VLC, og jeg opplever det som mer brukervennlig enn det meste (funskjonalitetsspennet tatt i betraktning). Kan det ha noe med at jeg kun har brukt det under linux, eller er det snakk om så sære ting at jeg ikke har vært borti det ennå?

Lenke til kommentar
I den andre eldre tror jeg jeg beskrev brukergrensesnittet som broken, og det står jeg ved enda. VLC er (vistnok) flott til det den ble utviklet til, men til det jeg trenger den til å gjøre (spille videofiler på en brukervennlig måte) er min mening at den er latterlig dårlig.

9280068[/snapback]

Jeg har ikke merket noen problemer i det hele tatt med VLC, og jeg opplever det som mer brukervennlig enn det meste (funskjonalitetsspennet tatt i betraktning). Kan det ha noe med at jeg kun har brukt det under linux, eller er det snakk om så sære ting at jeg ikke har vært borti det ennå?

9280163[/snapback]

Takk for tipset, nå ser VLC veldig bra ut her :)

Ellers så forstår jeg ikke dem som mener at VLC ikke er brukervennlig; synes den er svært enkelt å bruke. Forklare for mor at hun må montere en ISO fil i Deamontools for så og starte den i ms sin spiller... Nei nei, da er VLC genial! Hvis vi ser bort ifra skins så er innstillinger osv. enkelt tilgjengelig. Håper de bedrer støtten for HD filmer.

Lenke til kommentar
Du driver vel ikke med en ørliten overdrivelse for å skape et poeng?

 

Avstemningsresultat blant "oss andre" her på hardware i August 2004:

os.png

.. og prosentandelen har antageligvis vært stigende de siste 3 årene.. ;)

9277116[/snapback]

Jeg siktet ikke nødvendigvis til hw.no brukere (som naturlig nok har høyere andel *nix brukere enn gjennomsnittspersonen). Men ja, jeg kan innrømme at det var en ørliten overdrivelse med 99%. Det riktige er vel at bare ca 95% av hw.no besøkerne bruker windows.

 

Jeg tror vi skal se bort i fra en poll, hvor det åpenbart er store mengder wannabe-unix-hax0rs, og heller forholde oss til den reelle situasjonen, som hw.no selvsagt har fin oversikt over (8 måneder gammel). Er jo litt mystisk at 20% foretrekker linux, mens kun drøye 2% faktisk bruker linux. ;)

 

Er litt off-topic nå, men jeg bare nektet å tro at linux kunne ha en markedsandel på opptil 20%.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Jeg siktet ikke nødvendigvis til hw.no brukere (som naturlig nok har høyere andel *nix brukere enn gjennomsnittspersonen). Men ja, jeg kan innrømme at det var en ørliten overdrivelse med 99%. Det riktige er vel at bare ca 95% av hw.no besøkerne bruker windows.

9280324[/snapback]

Det er en smal sak å få Firefox til å rapportere at den er IE som kjører på winXP, og dessverre er det nødvendig på enkelte nettsider, så den statistikken gir kun en øvre skranke.

Lenke til kommentar
Jeg siktet ikke nødvendigvis til hw.no brukere (som naturlig nok har høyere andel *nix brukere enn gjennomsnittspersonen). Men ja, jeg kan innrømme at det var en ørliten overdrivelse med 99%. Det riktige er vel at bare ca 95% av hw.no besøkerne bruker windows.

9280324[/snapback]

Det er en smal sak å få Firefox til å rapportere at den er IE som kjører på winXP, og dessverre er det nødvendig på enkelte nettsider, så den statistikken gir kun en øvre skranke.

9280391[/snapback]

Enig at det tallet var for høyt, og jeg tror heller ikke at mange får FF til å utgi seg som IE. BBC skrev nylig i en artikkel at Linux på desktop er oppe i 6% på verdensbasis(70% på server siden). Men det viktige er at tallet er stigende(mer enn man håpet på ifl. Linus selv), og det er ikke så rart :)

Lenke til kommentar
Du driver vel ikke med en ørliten overdrivelse for å skape et poeng?

 

Avstemningsresultat blant "oss andre" her på hardware i August 2004:

os.png

.. og prosentandelen har antageligvis vært stigende de siste 3 årene.. ;)

9277116[/snapback]

Jeg siktet ikke nødvendigvis til hw.no brukere (som naturlig nok har høyere andel *nix brukere enn gjennomsnittspersonen). Men ja, jeg kan innrømme at det var en ørliten overdrivelse med 99%. Det riktige er vel at bare ca 95% av hw.no besøkerne bruker windows.

 

Jeg tror vi skal se bort i fra en poll, hvor det åpenbart er store mengder wannabe-unix-hax0rs, og heller forholde oss til den reelle situasjonen, som hw.no selvsagt har fin oversikt over (8 måneder gammel). Er jo litt mystisk at 20% foretrekker linux, mens kun drøye 2% faktisk bruker linux. ;)

 

Er litt off-topic nå, men jeg bare nektet å tro at linux kunne ha en markedsandel på opptil 20%.

9280324[/snapback]

Jeg tror at det faktum at de fleste bedrifter bruker Windows kan være med på å "lure" denne statistikken, ved at de ved surfing på jobb blir registrert som Windows-brukere, mens de hjemme bruker Linux. Ikke sikkert at det gjelder så veldig mange, men dette gjelder iallefall for meg :)

 

Ellers bruker jeg VLC til det meste. Som tidligere nevnt så er muligheten til å åpne images direkte, genial. Så noen som tidligere klaget på at flerkanalslyd over SPDIF til forsterker ikke fungerer, men kan si at det iallefall fungerer flott for meg.

 

VLC støtter foreløpig ikke VC1, som er et format som blant annet brukes av HD-DVD, så til det bruker jeg Mplayer. Dette er også et bra program, men det er etter min mening mer avansert og mindre brukervennlig enn VLC til enkle oppgaver.

Lenke til kommentar
For meg blir poll'en litt for generell.. firmaet jeg eier og drifter utstyret for har ca 50% linux og 50% windows.. og jeg foretrekker linux.. men kjører Windows Vista Bussines (snart Windows XP!!) på laptop'en jeg sitter mest på..

9280789[/snapback]

Men spørsmålet er jo hva du FORETREKKER ;)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke merket noen problemer i det hele tatt med VLC, og jeg opplever det som mer brukervennlig enn det meste (funskjonalitetsspennet tatt i betraktning). Kan det ha noe med at jeg kun har brukt det under linux, eller er det snakk om så sære ting at jeg ikke har vært borti det ennå?

9280163[/snapback]

Styring med kun mus, styring med kun mus i fullscreen og styring med kun tastatur er ting jeg vil gjøre lett.

Vanskelig muskontroll, latterlig spoling og GUI som ikke lett kan konfigureres slik du ønsker det er videre eksempler hvor MPC skinner lett over VLC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...