Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!


Anbefalte innlegg

The Ghost Postet i dag, 00:26

Skal du ikke pusse den mer

 

Du må jo pusse den ned til det bare er kobber igjen ellers er det jo nesten ikke vits ...

Nja, jeg skjønner hva du mener, men hensikten med denne slipingen var ikke egentlig hvorvidt overflaten er kobber eller ikke. Problemet var at cpu kjøleren ikke hadde skikkelig kontakt på midten, altså der kjernene er, pga de høye kantene. Jeg har derfor først slipt så mye at kantene ikke lenger var høyeste punkt, og så fortsatt til området over kjerner også ble kobber.

 

Men jeg vet jo at det finnes flere teorier og oppfatninger rundt hvordan varmeoverføringen foregår fra kjerne til vann, og HS'ens rolle i mellom. Det mest logiske vil kanskje være å tenke seg at HS fordeler varmen fra kjernen over til et større område (hele HS), som så igjen "tas opp" av vannblokk.

Den andre teorien er at området utenfor det som er rett over kjernene er mer eller mindre overflødig, som man feks kan se av ArcticSilver's instruks for påføring av pasta, der man ved demontering ser at avtrykket kun har vært rundt området rett over kjerner. (Prinsippet er spesielt lett å se på singelcore, der man bare har en dært AS5 på midten)

 

Personlig heller jeg mest mot den siste teorien, og særlig dersom det er snakk om en vannblokk som den jeg har, der nedkjølingen, eller varmeopptaket er mest intens i midten av blokka. De nye mer flerkjernevennlige blokkene har jo et større området med særlig bra varmeopptak.

 

Men jeg tror det er flere faktorer som spiller inn på hvilken teori som er "riktig". Har feks erfart at fjerning av HS på A64 har gitt veldig god effekt mot vannblokk, mens det ikke har gitt noe nevneverdig positivt resultat mot orginal aluminium luftkjøler. Jeg velger å tro det kommer av at luftkjøleren for en ting ikke er spesielt god akkurat på midten, og at en kobber HS kan fordele varmen over et større område av aluminiumskjøleren, og dermed øke effekten. Til tross for at den også er et isolerende ekstra lag, siden varmen må gjennom 2 lag pasta på sin ferd vekk fra cpu.

 

Men nok om det, jeg har bare hatt 400 papir til den første grunnslipingen, og hadde i alle fall tenkt å bruke minst 800 for utjevning. Vurderer jo også anskaffelse av en mer egnet blokk for Quad :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei noen ulempe er det helt sikkert ikke, og muligens også en fordel, men hva overflaten er utenfor området pasta'en flyter ut er etter mitt syn ikke det viktigste. Det mest vesentlige er at ikke kanten er høyere enn midten slik det var.

Men kan godt tenkes at jeg sliper den helt ned, det jeg ville poengtere var bare at jeg ikke uten videre kan si meg ening i utsagnet at det ikke er noe "vits i" dersom ikke hele HS er kobber. :)

Lenke til kommentar
Nei noen ulempe er det helt sikkert ikke, og muligens også en fordel, men hva overflaten er utenfor området pasta'en flyter ut er etter mitt syn ikke det viktigste. Det mest vesentlige er at ikke kanten er høyere enn midten slik det var.

Men kan godt tenkes at jeg sliper den helt ned, det jeg ville poengtere var bare at jeg ikke uten videre kan si meg ening i utsagnet at det ikke er noe "vits i" dersom ikke hele HS er kobber.  :)

9284720[/snapback]

 

Sant, jeg så på E2140 stock kjøleren nå, den dekker jo ikke hele IHS engang. Så da er vel intel enige i at ikke hele IHS bidrar til å flytte varme.

 

Min X3210 var lik som din, høyest rundt kantene, det er helt ubrukelig.

Lenke til kommentar

Ja riktig hifiking, det var vel din jeg så bilde av lenger fremme i tråden, og den så til forveksling lik ut. Altså du kunne slipe ganske mye før det begynte å synes annet enn på kanten?

Tror nok Intel er enig i teorien, og ser man på bildene hos Arctic Silver er de nok også ening:

post-56388-1187179607_thumb.jpg

Men de anbefaler jo da et mer ovalt avtrykk med flerkjernet cpu, bildet er av singelcore som i alle fall illustrerer poenget.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
kor tjukk er denne IHS'n?

sånn i tilfelle ein skulle finne på å planslipe den...

 

Er vel ikkje så nøye med fint sandpapir, altså superfint, er vel knekkebrød, smør og førepølseprinsippet, slenge smør nedi hulla slik at det blir plant.

9284778[/snapback]

Jeg vet ikke hvor tykk den er på C2D, så det får andre svare på. Jeg vil nok personlig tro det er en fordel at det ikke er for grov overflate, selv om prinsippet jo er som du sier.

 

Dette er vel forøvrig også et tema "de lærde" strides litt om. Kjølere blir jo gjerne omtalt som bedre jo blankere de er, men også her er det flere teorier. Om man tenker seg en 100% blank overflate på både cpu og kjøler, vil det bli en "isolerende" film av pasta i mellom, og over det hele. (sier "isolerende" fordi i alle fall stoff som AS5 er dårligere varmeleder enn ren kobber)

Tenker man seg derimot fine riller på en av flatene, vil det være direkte metallisk kontakt på toppen av alle rillene, og pasta i "dalene".

Jeg vet ikke hva som er mest riktig/best, det ideelle rent teoretisk ville vel være om flatene var så jevne at man ikke brukte pasta, men i praksis er det vel drømmetenkning tror jeg. Den mest utbredte oppfatningen er vel at jo blankere jo bedre. :)

Lenke til kommentar

Klarte faktisk å stabil overklokk på 3,0GHz ved 1,25V (1,3V er vel standard) på en Q6600. :)

Temperaturen blir da kun noen få grader over standard tempen. :D

 

Edit: Er også stabilt ved 3,2GHz på 1,35V.

 

Over en 3,2-3,3 GHz så begynner det virkelig å bli vanskelig å overklokke, og tempen skyter i været.

 

For å få CPUen stabil på 3,4Ghz så måtte jeg opp i hele 1,55V.

Og da blir CPUen 85 grader under MAX LOAD. (den varmeste kjernefrekvensen var på rett over 100 grader, og det ble da feilavlesninger på flere minusgrader) XD

 

Dette var da på en Zalman CNPS9500LED....

Denne kjennes ikke altfor varm ut, så det kan ikke være altfor god varmeoverføring. (selve heatpipene på kjøleren ligger på en rundt 50 grader... ifølge mine fingre)

 

Skal se om jeg får forbedret temperaturene ved å ta av den ramma som holder fast CPUen....

Ellers har jeg slipepapir som jeg kjøpte på Microplex. (størrelse 400, 800 og 1200)

Tror dere det er noe særlig å spare på å planslipe den?

(hvordan finner dere ut om flaten har blitt rett eller ei? Øyemål?)

Lenke til kommentar

Jada, jeg vet hvor kjernene er Ghost, er derfor jeg også sa at bildet bare er for å illustrere poenget med at ikke hele HS blir brukt, og at man bør få et mer ovalt avtrykk med Quadcore.

 

Men dette er ikke noe "jeg har rett, du tar feil" diskusjon fra min side. Jeg bare belyser at det finnes flere teorier rundt ting som dette. :)

 

@andrull, ser jo ut til at du har en god cpu der. Grunnen til at jeg så meg nødt til planslip var i grunn omtrent det samme. Jeg testet Quaden med en luftkjøler i micorcuben min, og temperaturen var praktisk talt uforandret om viften gikk 1000 eller 2000 rpm, og kjøleren var "kald".

Kan jo nesten virke som det er ganske mange av disse cpu'ene som er litt vel høye i kanten. Men det er klart, de produserer også ekstremt mye varme med V-core på 1,5V altså, jeg ser det på vanntemperaturen, og ikke minst romptemperaturen etter en stund med Prime :p

Lenke til kommentar

Dette er merkelig. Jeg forsøkte å overklokke min nye Q6600 ved å sette fsb til 288 - altså ca 2600 mhz - men i cpu-z står det at multiplier er på 6 og at frekvensen dermed er bare 1728 mhz. Hva er egentlig riktig?

 

Jeg kjørte en SuperPi 1M og den sluttet på 19 sekunder, men jeg har ingen referansepunkter så jeg vet ikke om det er unormalt dårlig...

 

Også i følge Orthos er multiplieren på 6, mens i CoreTemp vises den frekvensen som jeg mener er riktig.

 

Hvilke programmer har rett?

Lenke til kommentar

vel på 3Ghz for jeg ca. 16sek (E6600) og det med at du får 6x på multi er speedstep som gjør at CPU stiller seg ned så den blir kaldere og dermed stillere da viften vil gå saktere når den ikke er under last om du har CPU-Z oppe også starter prime95, orthos eler superpi så ser du nok at den skrur seg opp til 9x igjen, emn det går ann å deaktivere speedstep i BIOS ...

Lenke til kommentar

Ah, ja visst! Den hoppet opp som dyna til en tenåring når mor høres i trappa!

 

 

Edit: Jeg forsøkte også med 2800 Mhz. Det fungerte fint, men tempen var oppi 68°C på to kjerner. Det er neppe særlig god kontakt mellom cpu og kjøler. Jeg har allerede kjøpt slipepapir, så jeg får sette igang med det etter hvert.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar
Klarte faktisk å stabil overklokk på 3,0GHz ved 1,25V (1,3V er vel standard) på en Q6600. :)

Temperaturen blir da kun noen få grader over standard tempen. :D

 

Edit: Er også stabilt ved 3,2GHz på 1,35V.

 

Over en 3,2-3,3 GHz så begynner det virkelig å bli vanskelig å overklokke, og tempen skyter i været.

 

For å få CPUen stabil på 3,4Ghz så måtte jeg opp i hele 1,55V.

Og da blir CPUen 85 grader under MAX LOAD. (den varmeste kjernefrekvensen var på rett over 100 grader, og det ble da feilavlesninger på flere minusgrader) XD

 

Dette var da på en Zalman CNPS9500LED....

Denne kjennes ikke altfor varm ut, så det kan ikke være altfor god varmeoverføring. (selve heatpipene på kjøleren ligger på en rundt 50 grader... ifølge mine fingre)

 

Skal se om jeg får forbedret temperaturene ved å ta av den ramma som holder fast CPUen....

Ellers har jeg slipepapir som jeg kjøpte på Microplex. (størrelse 400, 800 og 1200)

Tror dere det er noe særlig å spare på å planslipe den?

(hvordan finner dere ut om flaten har blitt rett eller ei? Øyemål?)

9286686[/snapback]

 

Ser ut som du har fått ein god chip der ;)

Kor kjøpte du den?

Lenke til kommentar

Hva ligger tempen din på idle/load andrull?

 

Min ligger på 52*C IDLE og en load temp på 70*C, vel å merke med den ultrafete originalkjøleren.

 

Har Artic Silver 5 liggende, men skal skaffe isopropanol eller hva det heter en dag og vaske vekk standard pastaen og bytte, å se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Ser ut som du har fått ein god chip der ;)

Kor kjøpte du den?

9289201[/snapback]

SHG.no :)

 

Hva ligger tempen din på idle/load andrull?

 

Min ligger på 52*C IDLE og en load temp på 70*C, vel å merke med den ultrafete originalkjøleren.

 

Har Artic Silver 5 liggende, men skal skaffe isopropanol eller hva det heter en dag og vaske vekk standard pastaen og bytte, å se om det hjelper.

 

Her er excel arket jeg har laget. (starten av det ivhertfall)

temperatureruz6.th.jpg

 

Edit: liten leif der. :p

Skal stå C2Q (ikke C2D) i excel arket. :blush:

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...