Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!


Anbefalte innlegg

@ andrull : Corsair 620 watteren er knall bra! Nesten lydløs også!  ;)

 

Sorry OT.

9290707[/snapback]

 

Enig med deg :!: jeg har akkurat den psu´en og jeg kan bekrefte at den er kraftig og så og si lydløs :w00t:

9290720[/snapback]

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ja, den var også på topp 3 listen over kanditater. (glemte bare å ta den med :p)

 

Men den klarer det oppsettet ditt i SLI?

Klarer den et vannkjølingssystem i tilleg tror du?

 

Jeg tenker kanskje på i tilfelle jeg oppgraderer til litt mer kraftig. (noe å vokse i)

Derfor tenkte jeg Thermaltaken på 750W ivhertfall var nok for alt i overhengende fremtid.

 

Så litt på testen på HW.no, men ble litt skuffet over +5V railen. :dontgetit:

 

Mitt nåværende system trenger en PSU på ca 560W eller mer:

Ifølge denne kalkulatoren ivhertfall: http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine

(med SLI og fire DDR3 brikker blir det 650W) Med vannkjøling så blir jeg skeptisk på at den drar et slikt system.

 

Altså, det er ikke noe krise om den ikke klarer det, da jeg har fin plass til 2 PSUer i kabinettet, så den kan dra vannkjølingssystemet osv..

(men er greit å ha en PSU som drar alt også) :)

 

At den er nesten lydløs er ikke så altfor viktig. (med CPU vifta på fullt kjør så hører jeg den tvilsomt uansett)

Men den må være relativt stillegående.

Sry for off topic!

(kanskje opprette ny tråd XD)

 

Edit:

amdme, hvordan vannkjølingssytem har du?

9290844[/snapback]

 

Jeg har Thermaltake BigWater 745, noen syns den er dårlig, men jeg er godt fornøyd så langt :) Jeg byttet vifta på den lille radiatoren til en Noctua...den orginale bråket som et lite uvær, tempen gikk litt opp men det er bedre med litt høyere temp enn øresus og vondt i hodet :yes: . De to viftene på den store radiatoren kan knapt høres ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2BB1 viser everest idle 1.3v og 1.21v load

Cpu-z ikke bry deg om den.

 

Da har du en vdroop på 0.09v

Det er ikke bra.

Nå kan det hende at dette ikke er rett.

 

For 680i som jeg har målt med fluke er everest

bra korrekt.

Jeg har idle 1.31v på 3,2ghz

Load 1.28v---vdroop på 0.03-0.04v

 

Du for teste litt mere.

Stemmer det for du søke litt PÅ XS etter vdroop mod på p5k.

Penn mod er jo grei og gjøre viss det går på p5k.

 

Ja her var den.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=145583

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=145142

9291474[/snapback]

Takk for informasjonen, Snippsat. Ifølge Everest har jeg vdrop på 0,9-1,0. Dette skyldes altså hk? Og det er ingenting annet enn å vmodde det som hjelper? Utrolig kjipt med så stor vdrop når jeg skal overklokke :no:

 

Edit: Jeg har 1,35v satt i BIOS (glemte at jeg hadde skrudd opp), så det vil si at jeg har vDrop på 1,4-1,5v! Idle er det et vDrop på hele 0,5v. Kvalmt.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Kjører min q6600 (b3) på 333/667/1333, 1:1, multiplier 9, altså 3 ghz. Minnetimings på 4-4-4-12 (ballistix 4x1Gb 6400). vCore på auto, ram på 2.0 V. Ligger på +-60C ved load. (og virker veldig stabilt...)

 

Finner ikke noen stress-test verktøy som funker på Vista 64, noen som har tips? Samme med måleverktøy... Speedfan og Probe2 ser ok ut...men stoler ikke helt på dem.

 

Har ønske om å kjøre 400/800/1600, 1:1, multiplier8, 3,2 Ghz. Får boota windows på denne innstilling (vcore fortsatt på auto) og startet 3dmark06, men får warnings om temp omtrent midtveis.

Hvilken vCore burde jeg sette på CPU som et greit utgangspunkt for denne settingen??

 

Har Noctua kjølern, push-pull vifter og P182 kabinett med ekstra vifter, samt et p5k deluxe kort. Speedstep, exec.bit++ er skrudd av alt sammen.

 

sof

 

ps. beklager rotete post :)

Endret av sof
Lenke til kommentar
Fysj for en rotete post:)

 

Kjører viftene på noctuaen på full gnu?

9293209[/snapback]

 

hehe, jeg vet, lillebror :-)

 

De ligger og lunker på 1200 omdreininger, den ene er koblet på CPU kontakten på HK'et, den andre på CHA2. Føler ikke at systemet er spesielt varmt egentlig, men ser i Probe2 at CPU'en får mye volt i forhold til hva jeg trodde den trengte. Tror kanskje jeg skal teste vCore 1,32 og sette 400fsb*8=3,2 ghz og se hvordan det går... Eller hur?

 

sof

Lenke til kommentar
Tror kanskje jeg skal teste vCore 1,32 og sette 400fsb*8=3,2 ghz og se hvordan det går... Eller hur?

9293296[/snapback]

 

Andre som har innspill på grei vCore start value for gitt overklokk?

 

sof

9293498[/snapback]

Jeg ville latt vcore stå på 1,3v og klokke oppover til den ikke er stabil lenger. Deretter justert opp litt, så klokke videre. Men dette blir riktignok bare teori, først i dag skal jeg for alvor se hva min Q6600 er god for.

Lenke til kommentar
Nei nå har jeg ikke sett på maken. Idle så viser CPU-Z og Everest riktig vCore - som nå er 1,3v.

 

Men med en gang jeg starter Prime95, så viser de plutslig 1,21 begge to! Hva i alle dager kan det ha seg?

9291130[/snapback]

 

Det er vDropp. Den setter ned volten med vilje littegran når den utsettes for Load, slik at ikke temperaturene skal skytes i været, men du kan omgå denne med en vdroppmod på HKet.

 

Det er altså helt normalt.

Lenke til kommentar

Quote:pcp160

 

Det med V-droop er noe Intel også spesifiserer skal skje. Enkelt sagt; når strømforbruket går opp, skal V-core gå ned.

Men P5K Deluxe har en setting i jumperfree config som heter voltage damper (eller liknende) og skrur du på den, vil det ikke fluksere så mye, og for min del innebærer det høyere stabil klokk med V-core på auto om denne er påskrudd.

--------------------------------------

Hmm denne voltage damper på p5k.

Ja mulig den hjelper.

Liker uansett ikke for stort vdroop jeg da.

 

Ikke auto på noe se hvor stor vdroop du har da?

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Meg du snakker til Snippsat? At jeg ikke skal ha noe på auto, og se vdrop da?

 

Har nå alt på auto sånn som det er originalt, og er fortsatt stor vdrop (0,08).

 

Prøvde også med CPU voltage damper eller hva det heter, men vdrop var fortsatt like mye. Med alt på auto utenom fsb, som jeg satt opp fra 266 til 275, så feilet alle kjernene etter 10 sek Prime95. Det må da vel være noe riv ruskende gale her?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Okei, da må jeg vite hva jeg skal sette følgende til:

-DRAM voltage (1,8 ifølge produsent, gi den 1,9 kanskje?)

-FSB Termination Voltage

-North Bridge Voltage

 

Grunnen til at jeg spør ang. DRAM volt er at pcen ikke ville boote når minnebrikkene sto på 800MHz @ auto volt (tror det var ramen som stoppet meg).

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Ville ikke stolt for mye på Everest altså 2bb1, og i hvert fall ikke tenke på noe mod av hk ut fra de verdiene den presenterer. Jeg syns vel du heller bare skal skru opp spenningen og se om du kan få det stabilt da.

 

At P5KC sliter litt mer med strømforsyning til en klokket Quadcore enn Deluxe, vil jeg nesten håpe, ellers er det jo helt bortkastet med de forbedringene Deluxe har på akkurat strømforsyning...

 

Men hos meg er det i alle fall ikke nødvendig å sette opp fsb termination og NB voltage for moderate fsb. Men det må man jo bare prøve seg frem, øk litt, og test igjen.

 

Men ville heller da altså først og fremst skrudd opp V-core og sett hva som skjedde da, sørg for at minnet går fint på den farten. Eventuelt ved å sette ned multipler og kjøre tester av minnet, eller sørge for en 100% safe fart via devider. Og drit i V-drop foreløpig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...