Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!


Anbefalte innlegg

Ja jeg skjønner 2bb1, det er en het potet dette her, selv med vannkjøl er de gode og varme.

 

Nå har jeg jo akkurat sagt du ikke bør stole på Everest, og det står jeg for, men prøvde for morro skyld likevel å lese av med mitt Deluxe med og uten V-damper.

Jeg har da satt 1,5125V i bios, og uten V-damper viser Everest 1,46V idle, og 1,4V load (og det crasher også fort i 4x prime)

Samme settings med V-damper påskrudd viser 1,47V idle, og 1,46V load (4x prime)

 

Jeg stoler ikke mye på de tallene, men om du ikke ser noen forskjell av V-damper hos deg kan det jo nesten virke som Fluesopp har rett i at det rett og slett ikke fungerer med ditt hk.

 

Prøv å oppdater bios :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okei. Asus Update så ut som en enkel måte å oppdatere på. Filer o.l. går ikke tapt regner jeg med? (Første gang jeg oppdaterer BIOS).

9295730[/snapback]

Hvis du har Vista64 bit vil jeg fraråde Asusupdate.

Det er vel både enkelt og best og bruke en minnepinne og trykke alt+F2 under boot, og oppdatere fra minnepinnen. (eventuelt fra harddisk)

Men det er så langt jeg har fått med meg Vista64 som har gitt defekt hk for en del ved bruka av Asus Update, så har du det bør du ikke bruke Asus Update.

 

Personlig stoler jeg ikke på Vista til sånt i det hele tatt, men det er meg ;)

Kjører du XP har jeg ikke hørt om noe problemer med Asus update og P5K. Har brukt det mye selv på andre hk, men denne alt+F2 metoden er bedre syns jeg.

 

Edit: klokk ned til standard fart før flash!

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Det går som regel bra 2bb1, men det er i alle fall lurt å være sikker på at maskinen er stabil før flash. Selv om det kan gå bra 99 av 100 ganger, er det uopprettelig om det går galt, og hk må byttes.

 

Du får åpne vinduet, og skru viftene på fullt så klarer du nok fint 3Ghz. Du trenger jo ikke kjøre 4 x prime i timesvis om du ser at det blir for varmt. For kort testing er det neppe noe fare :)

Lenke til kommentar
2bb1 Postet i dag, 20:05

  pcp16: Har jeg klart det store å ha blitt den ene av hundrede gangen?  Se på bildet under:

 

Nei, det er nok ikke så hyggelig å være den ene av hundre gitt :p .

Hadde du vært det hadde du ikke kommet til Windows, og heller ikke i bios. Bare en svart trist skjerm som sier at bios er korrupt eller noe i den duren. Og da kan du i prinsippet hive/RMA hk, siden det ikke har avtagbar bioschip.

 

Men det skal litt til altså, feks strømbrudd idet den skriver ny bios, eller feil pga klokking. Og ditt hk skal også ha en gjenopprettingsmulighet, men dette fungerte ikke for stakkarene med Vista64/Asus Update.

 

Så nei, du har alt i orden, og intet å frykte :thumbup:

Lenke til kommentar

Tror jeg tar en Flash av hovedkortet nå. (via minnepinne)

Skal klokke ned, men er litt usikker på om PSUen er stabil nok.

(den kan være ganske så slem til tider)

:p

 

Den pleier da ikke klikke med mindre høy overklokk og last, men man kan aldri være sikker. En gang ustabil, alltid ustabil.

"Dreper" jævelen HK'et, så skal jeg love dere et bilde/film av PSUen som blir vraket på værst mulig måte. :innocent:

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Da har jeg fått CPUen stabil på 3,5 GHz @ 1,5V i BIOS (1,43/1,48 i virkeligheten :p)

Temps:

post-122083-1187310729_thumb.jpg

 

3Dmark :wee:

post-122083-1187310764_thumb.jpg

 

Jeg har et problem med BIOSen da :p, den nekter og gjøre som jeg sier :ermm: , har skrudd av SpeedStep, men den slår inn allikevel :hrm:

Og, vet Orthos ikke har kjørt lenge, men temps går ikke lengere opp uansett, gjorde hvertfall ikke det da jeg kjørte det i en time...

Endret av WheelMan_92
Lenke til kommentar
WheelMan_92 du har kjøpt deg en quad core prosessor, men har bare 1GB RAM... :roll:

 

Over 80 grader load med vannkjøling! Da hadde jeg gått ned på klokkinga var jeg deg...og 2 min Orthos er ikke akkurat stabil  ;)

9298906[/snapback]

Ja, jeg har lånt RAM, ligger 2 gig D9GMH og venter på meg på Datakjeden ;)

 

Og, den har kjørt i en time :), stabilt, men da ble jeg så sugen på og spille :p

Btw, skal tweake mere i morra ;), prøve og holde den på 3,5 GHz, og få ned temp :)

 

EDIT: Hvor ser du at jeg bare har en gig RAM? :p

Endret av WheelMan_92
Lenke til kommentar

Jeg klokket og holdt på i går. Mange forskjellige frekvenser og spenninger ble forsøkt før jeg planslipte CPUen (Q6600). Et av testresultatene var 3,2Ghz med 1,45 i vCore og da var høyeste temp 79°C. Etter Plansliping var denne på 71°C. Så oppdaterte jeg BIOS…

 

Hvis du har Vista64 bit vil jeg fraråde Asusupdate.

Det er vel både enkelt og best og bruke en minnepinne og trykke alt+F2 under boot, og oppdatere fra minnepinnen. (eventuelt fra harddisk)

Men det er så langt jeg har fått med meg Vista64 som har gitt defekt hk for en del ved bruka av Asus Update, så har du det bør du ikke bruke Asus Update.

9295866[/snapback]

Det som skjer når jeg starter PCen nå, er at etter innlogging i Vista 64 er det heftig med harddiskaktivitet før jeg får blåskjerm. Dette er med alle innstillingene på auto og det skjer selv om jeg ikke starter et eneste program. Jeg hadde først en teori om at harddisken ikke fikk nok strøm så jeg dro ut den andre disken som var på samme kabel. Da holdt Windows seg gående i flere minutter, så jeg slo av og koblet inn igjen den andre disken og startet på nytt. Den så da ut til å holde seg, men etter fem minutter måtte jeg stikke av gårde til jobb. Når sambo drar hjem om et par timer skal jeg ringe for å høre om den er oppe og går ennå.

 

Dersom Asus Update har forårsaket krøll, vil jeg kunne rette dette opp igjen ved å flashe BIOSen på nytt? Eller er det bare å sende hele driten tilbake der jeg kjøpte det?

Lenke til kommentar
Bradbury Postet i dag, 09:46

Dersom Asus Update har forårsaket krøll, vil jeg kunne rette dette opp igjen ved å flashe BIOSen på nytt? Eller er det bare å sende hele driten tilbake der jeg kjøpte det?

Du må ikke sende tilbake noe uten mer feilsøking, da risikerer du bare å måtte betale frakt og feilsøk dersom det viser seg å ikke være feil på HK.

Det du beskriver kan vel så gjerne være et Vista-problem. Det kan både skyldes OS og hardware, og krever mer feilsøk for å få svar.

 

Det jeg har nevnt som er grunnlaget for at jeg fraråder Asus update sammen med Vista 64, vil altså føre til korrupt bios, og ingen oppstart i det hele tatt.

Når du kommer så langt som inn i Vista, tror jeg ikke det er det samme problemet du sliter med.

 

Men som et ledd i feilsøk, kan du jo flashe tilbake til forrige versjon (via EZ flash alt+F2 under boot) og se om det har noe å si. Om det ikke har det ville jeg forsøkt en reinstall/reparasjon av Windows.

 

Personlig foretrekker jeg, og vil anbefale XP når det gjelder klokking og testing av hardware. Jeg bruker også Vista, men på min Quadcore maskin har jeg nå opplevd at Vista har blitt ødelagt flere ganger under eksperimentering med klokking. Så heretter bruker jeg ikke Vista før det er nogenlunde stabilt og i orden hardwaremessig.

 

Virker for meg som Vista liker svært dårlig å bli bråstoppet av blåskjerm fordi overklokking feilet. Kan kanskje ha noe med at diskaktiviteten er enormt mye høyere enn i XP, så sjangsen for at den jobber med noe "viktig" mot disk er større idet den blir avbrutt.

 

Men jeg vet ikke, det er bare min teori siden Vista er så sart for sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...