Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!


Anbefalte innlegg

Fungerer ikke asusupdate har du bricket hovedkortet og da vil ikke maskinen boote i det hele tatt. Så tror ikke det er asus update sin skyld, er nok mer overklokkingen.

9299703[/snapback]

Ok, jeg har forstått at feilen som forårsakes av Asus Update er langt mer omfattende enn det jeg sliter med, men blåskjermene skyldes ikke overklokking ettersom at de skjer også ved standardfrekvenser. Jeg kan ikke si 100 % sikkert at jeg ikke hadde problemet før jeg oppdaterte BIOSen, men jeg skal forsøke en roll-back for å se om det blir bedre.

 

For øvrig mistenker jeg at det kan være den nye harddisken min som volder meg problemer. Den lager for mange skrapelyder under bruk. Selv systemdisken jeg brukte inntil nå på tirsdag bråkte ikke slik, og det var en disk jeg kjøpte i februar 2002(!). Her er et lite lydopptak gjort med telefonen ca to cm unna disken. Lydopptak

 

Litt mye ot her, beklager det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uppdate av bios aldrig fra win så enkel er det.

 

Bradbury disken høres ikke dårilg ut,

men masse lesing skriving som foregår.

 

Kan ta mye om dette,kansje best du lager en ny post.

Ta med stop meldingen(bluescreen)

 

Se litt på hva som kjører.

Start-kjør-taskmgr.exe

Start-kjør-eventvwr.msc--se på de som er merket rød for mere info.

 

Xp ja helt klart.

 

Booter OS fra cd.

http://www.nu2.nu/pebuilder/

https://help.ubuntu.com/community/LiveCD

 

Grei måte og finne ut om det er hardware eller win

 

Lær og decode stop.

http://aumha.org/a/stop.htm

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Har dette "silent" noko å seie? Eg har Thermaltake purepower 680W, og er ganske fornøgd :innocent:

 

Edit: Eg gjerne ha felire link til testar der dei påstår at den er dårleg...

9301288[/snapback]

Jeg personlig trenger ingen test for å finne ut om den er dårlig eller ei.

Jeg vet at den suger. :innocent:

Ustabile spenninger så det holder, den skrur seg av ved litt belastning. (har måttet sette i en hyper-støyende vifte for at den ikke skal kræsje ved last/under spilling)

Spesifikasjonene er jo heller ikke de beste akkurat.

(til vanlig så bråkte den sånn middels... den er ivhertfall IKKE silent)

 

Visste egentlig at den var dårlig da jeg kjøpte den brukt av en kamerat. (jeg fikk den billig :innocent:)

Den var en god erstatter for min gamle 400W'er.

 

Den ser nå ut til å ha gjort nytten sin, og vil du selges videre til en ny kamerat med mindre krevende maskin. :)

 

Dog tror jeg nok at jeg skal gi Thermaltake en sjanse til, og tror jeg kjøper Toughpower 750W'eren deres. Har fått mye god kritikk ser det ut som, og fordi jeg er redd for at Corsair 620W blir litt i det minste laget.

(750W'ern klarer 60A ved full belastning på alle 12V+ railene, mens corsairen klarer "bare" 50A)

 

Men til topic:

Hvor mye watt drar ca en Q6600 klokket til rundt 3,6GHz og 1,55V?

Jeg ser på http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Der står det at den drar hele 242W!! :whistle:

(110W orginalt)

 

+ 8800GTX klokket til Ultra (rundt 160-170W?), så har du lett din egen varmovn.

Har også merket at minnebrikkene (DDR3, 1375MHz) er MYE varmere enn vanlige DDR minnebrikker, og trenger aktiv kjøling. Kjøper derfor med "OCZ XTC Memory Cooler, 2x60mm Coolers" på SHG.no :)

QELXSFYMJ2_430_350.jpg

Endret av andrull
Lenke til kommentar
andrull Postet i dag, 15:13

Men til topic:

Hvor mye watt drar ca en Q6600 klokket til rundt 3,6GHz og 1,55V?

Min Q6600 ved 3,6Ghz og 1,52V v-core drar i alle fall rundt 415 Watt ut av stikkontakten under 4xPrime (in place large FFT).

 

Hele systemet om jeg tyner max, (og ikke særlig realistisk for praktisk bruk), dvs Orthos 2x100% stresstes + 3DMark 06 er jeg i korte perioder oppe i 515Watt.

Det er da med cpu som skrevet over, og 8800GTS 640 som jeg kjører på 700/1100 og 4stk minnebrikker på 1080Mhz ved 2,2V.

 

(I tillegg er det 2x Raptor og en disk til samt cd/dvd, og noe vifter/styring.)

 

Fra dette tallet må man da trekke fra minst 20% fordi psu ikke har 100% virkningsgrad.

Psu er btw en Mist 500W som drar dette uten det minste problem. Skal man mangle strøm med Corsair 620 snakker vi heftig oppsett. Husk at selv om den har maks 620W, tåler den høyere peakverdier. Man skal drive med veldig spesielle ting om man i praktisk bruk ligger på over 620Watt internt strømtrekk over noe nevneverdig tid...

 

Forresten litt kult å ikke gå lenger ned enn 12476 poeng i 3DMark mens man stresstester 2 kjerner :)

95761.jpeg

Lenke til kommentar
andrull Postet i dag, 15:13

Men til topic:

Hvor mye watt drar ca en Q6600 klokket til rundt 3,6GHz og 1,55V?

Min Q6600 ved 3,6Ghz og 1,52V v-core drar i alle fall rundt 415 Watt ut av stikkontakten under 4xPrime (in place large FFT).

Antar du mener hele systemet. :)

 

Målte selv for en stund siden. (på mitt gamle AMD oppsett) Og da var det rundt 300-350W.

 

Tipper da at CPUen ivhertfall krever 100W mer, + at hovedkortet sikkert krever en del mer, + at jeg får ny harddisk. :)

 

Naturligvis så tviler jeg ikke på at corsair strømforsyningen vil holde til dagens oppsett, men tenker mer på fremtiden. Fyrer jeg på med vannkjølingssytem/peltier element. (eller om jeg bare skal teste det) Eller om jeg skal få meg SLI, så vil nok corsairen kommer for kort ville jeg tro. :dontgetit:

(ellers så skuffet det meg at Corsairen ikke hadde så altfor gode 5V+ verdier)

 

Jeg må legge til at det var den modulære utgaven av "Thermaltake 750W" jeg så på.

 

MEN, det er ikke ubetydelig at Corsairen koster 100kr mindre heller. (begge to er også nå på lager :dribble:)

 

Valget er vanskelig. :ph34r:

Lenke til kommentar

Jepp, det er naturligvis hele systemet andrull (ut av stikkontakten) :)

Jeg har ingen mulighet til å måle bare cpu forbruk, så det var også derfor jeg la til hva mer systemet består av.

 

Må forresten legge til vedrørende 3DMark, det sa ikke så mye siden jeg ikke sa noe om hva det blir uten stresstest av 2 kjerner. Men får da ca 400 poeng mer.

Testen ble forøvrig kjørt med AF og AA på, så tallet i seg selv er jo ikke så imponerende. Får 13460 poeng om jeg bare kjører 3DMark med dette systemet på sin 24/7 setting. Strømtrekket ligger da under 400Watt om jeg kun kjører 3DMark.

 

Men om du tenker deg mer strømtrekk i fremtiden, eller vurderer peltier på samme psu kan jeg jo forstå dilemmaet. Jeg prøvde bare å gi et intrykk av forbruket Q6600+8800 på høy klokk. Vannkjøling er vel relativt ubetydelig i denne sammenhengen, med mindre det er snakk om pumper/vifter helt utenom det vanlige?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Jeg prøvde bare å gi et intrykk av forbruket Q6600+8800 på høy klokk.

9302238[/snapback]

Ja, og takk for det. :)

 

Men om du tenker deg mer strømtrekk i fremtiden, eller vurderer peltier på samme psu kan jeg jo forstå dilemmaet.

 

Ja, men i værste tilfelle så kan jeg sikkert skrape frem en annen PSU. (kjøre twin)

Så det blir liksom så som så. I praksis så tror jeg nok det går fint, men 620W høres så lite ut. (i forhold til mine falske 680W) :p

 

Vannkjøling er vel relativt ubetydelig i denne sammenhengen, med mindre det er snakk om pumper/vifter helt utenom det vanlige?

Tja, bare et eksempel på ting jeg kunne ha funnet på å putte i PCen.

Mye smått kan tilslutt vise seg å kreve en del.

 

Men du har nok kanskje rett. Nesten så jeg blir nødt til å kaste krone/mynt. :whistle:

Lenke til kommentar
andrull Postet i dag, 20:09

Ja, men i værste tilfelle så kan jeg sikkert skrape frem en annen PSU. (kjøre twin)

Så det blir liksom så som så. I praksis så tror jeg nok det går fint, men 620W høres så lite ut. (i forhold til mine falske 680W) 

He he, ja og det er jo litt av problemet med slike ting, mange Watt selger, akkurat som Turbo, SLI edition, SuperSilent, og alt mulig annet bullshit slike ting merkes med. Jeg kjenner faktisk ikke så godt til den Corsair saken, men har intrykk av at det er av de bra.

 

Ellers har du jo rett i at mange bekker små... osv. Særlig harddisker kan jo være lunefulle med relativt høy startstrøm. Men dersom man ikke snakker om Delta vifter og sånne ekstreme greier bruker disse vanlig stillegående viftene bare et par Watt. En Eheim 1048 pumpe bruker 10Watt. Katode og lysdriten dere skal ha inni boksen bruker vel også omkring 3-5Watt.

 

Men vel, nok om det, jeg har i grunn ikke noe formening om hvilken psu du bør velge. Så lenge du i alle fall er klar over at en psu som Corsair 620, eller annen brukbar kvalitet psu fint klarer et klokket Q6600/8800 oppsett.

Det kan alltid finnes reelle grunner for å velge noe kraftigere, men jeg har intrykk av at mange tror de trenger 200W mer enn de gjør, fordi de ikke vet bedre. Men du er jo nå altså ikke en av dem, og dermed er det bare valgets kval, og opp til deg ;)

Lenke til kommentar

Har hatt den første revisjonen av TT Purepower 680W og jeg vil heller grave ut øyeeplene mine med en rusten gaffel enn å bruke den igjen. Den andre revisjonen er sikkert bedre, men jeg har hatt så mange dårlige erfaringer med Purepower før denne også så. Har Corsair HX620W og den er ikke noe som Purepowerene i det hele tatt. En helt annen klasse.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...