Gå til innhold

Den store quadcore overklokkingstråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BTW, såg på excell arket, 100+ load :D  gejkk det fint å kjøre det slik?

9289693[/snapback]

Hehe, for å si det sånn.. Det er IKKE noe jeg kjører 24/7.

Grunnen til at det står 100+, er fordi sensoren måler feil ved høyere temperaturer.

(da viser den -26, og -25 osv..) :p

 

Men ellers gikk det helt fint ja. (så lenge jeg ikke kjører prime, så har jeg jo ikke nubbsjans å få den opp i samme last)

 

 

Men ja du skal ha litt is i magen for å kjøre på så høy temp. (dog selv om det bare var kjernetempen)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Cpuen ville ikke boote på 2,5GHz, så økte volten litt (1,25) og startet den til slutt på 2,6GHz. Men innen 5sek etter at jeg starter Prime95, får jeg fatal error på den ene kjernen:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

95217.jpeg

 

Denne kjernen er ikke varmere enn de andre. Er det noe jeg kan gjøre for å få den stabil? (Annet enn å øke vCore ytterligere).

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Men ifølge andrull sitt excel-ark, så klarer jo hans 3GHz på 1,25V :wow: Så det burde vel være nok for en så stusselig overklokk?

 

Og min kamerats Q6600 gikk rett opp på 2,7GHz uten problemer med alt annet på auto.

9290597[/snapback]

 

Det varierer jo såklart fra cpu til cpu... :) og når det står på auto i bios blir volten automatisk justert opp ;)

Lenke til kommentar

Hmm, ettersom jeg har en svært dårlig strømforsyning som skrur av PCen med mindre jeg har vifta på full guffe. (ikke det at den blir varm eller no...)

Noen særlige stabile spenninger er det nok heller ikke.

Btw: Er forresten den "beryktede" Thermaltake purepower 680W (580W nominel)

 

Greia er den at jeg ikke får noen feil i Prime95. (aldri noen kjerner som ikke vil mer osv..) Er den ustabil så skrur den seg som regel av innen det første minuttet. Ingen bluescreen eller noe annet...kun et klikk, og lyden av vifter som sakner i fart, kort etterfulgt av sort skjerm og en dødelig stillhet. :p

 

Kan det rett og slett være PSUen sin feil?

(med ny PSU, tror dere jeg kanskje kan forvente å klare mer på samme volt? Hvis vi antar at den har skylda?) :D

 

Ellers har jeg sett litt på denne PSUen:

Thermaltake Thoughpower 750W

Ellers så fristen denne veldig:

Gigabyte ODIN PRO 800W

(er vel egentlig litt for dyr for budsjettet mitt uansett...)

Trenger ny PSU spesielt nå som "backup" PSuen på 400W tokk kvelden. :cry:

 

Må bli råd til litt andre komponenter også. ;)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Det varierer fra CPU til CPU hvor bra den overklokker, som dere vet selv, men også hvor mye volt den trenger varierer. Min Q6600 trengte 1.35V ved 3.00 Ghz. Men min var av den varme sorten, så er sendt tilbake.

 

Vente på Penryn jeg før jeg går quad core igjen. 45nm burde gjøre sitt med varmen, pluss at de overklokker bedre. Ikke så lenge igjen å vente da :p

Lenke til kommentar
@ andrull : Corsair 620 watteren er knall bra! Nesten lydløs også!  ;)

 

Sorry OT.

9290707[/snapback]

 

Enig med deg :!: jeg har akkurat den psu´en og jeg kan bekrefte at den er kraftig og så og si lydløs :w00t:

9290720[/snapback]

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ja, den var også på topp 3 listen over kanditater. (glemte bare å ta den med :p)

 

Men den klarer det oppsettet ditt i SLI?

Klarer den et vannkjølingssystem i tilleg tror du?

 

Jeg tenker kanskje på i tilfelle jeg oppgraderer til litt mer kraftig. (noe å vokse i)

Derfor tenkte jeg Thermaltaken på 750W ivhertfall var nok for alt i overhengende fremtid.

 

Så litt på testen på HW.no, men ble litt skuffet over +5V railen. :dontgetit:

 

Mitt nåværende system trenger en PSU på ca 560W eller mer:

Ifølge denne kalkulatoren ivhertfall: http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine

(med SLI og fire DDR3 brikker blir det 650W) Med vannkjøling så blir jeg skeptisk på at den drar et slikt system.

 

Altså, det er ikke noe krise om den ikke klarer det, da jeg har fin plass til 2 PSUer i kabinettet, så den kan dra vannkjølingssystemet osv..

(men er greit å ha en PSU som drar alt også) :)

 

At den er nesten lydløs er ikke så altfor viktig. (med CPU vifta på fullt kjør så hører jeg den tvilsomt uansett)

Men den må være relativt stillegående.

Sry for off topic!

(kanskje opprette ny tråd XD)

 

Edit:

amdme, hvordan vannkjølingssytem har du?

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Q6600:

2,7GHz @ 60 full load med boxed kjøler.

 

vCore er satt til 1,3 i BIOS, men CPU-Z viser ~1,184. Bios som er mest korrekt eller?

9290973[/snapback]

Du har skrudd av "C1E" i BIOS. (en funksjon som klokker ned spenningen)

Eventuelt også speedstep.

 

Edit: CPU-Z/everest viser også en 0,05V "feil" hos meg,(i forhold til det jeg har stillt den på) men husker at volten viste en rundt den spenningen du får når jeg hadde på C1E.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

C1E var enabled ja, men er nå disabled :) Men har dette noe å si når man tester cpuen? Blir ikka frekvens, volt osv. maks av det du har satt i bios? :hmm:

 

Edit: Er det andre ting enn speedstep og C1E jeg skal disable under CPU Config?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
C1E var enabled ja, men er nå disabled :) Men har dette noe å si når man tester cpuen? Blir ikka frekvens, volt osv. maks av det du har satt i bios? :hmm:

 

Edit: Er det andre ting enn speedstep og C1E jeg skal disable under CPU Config?

9291041[/snapback]

Hvis du utsetter den for load, så burde den klokke seg opp igjen ja.

 

 

Edit: Nei, tror ikke det. Det eneste jeg har skrudd av ivhertfall. :)

Lenke til kommentar
Nei nå har jeg ikke sett på maken. Idle så viser CPU-Z og Everest riktig vCore - som nå er 1,3v.

 

Men med en gang jeg starter Prime95, så viser de plutslig 1,21 begge to! Hva i alle dager kan det ha seg?

9291130[/snapback]

CPU-Z viser 1.200 uansett hvilken spenning det er, når jeg har for høy frekvens. (over 3Ghz)

 

Så kan kanskje ha noe med det å gjøre. (tipper at det heller er noe feil med avlesningen)

Lenke til kommentar

2BB1 viser everest idle 1.3v og 1.21v load

Cpu-z ikke bry deg om den.

 

Da har du en vdroop på 0.09v

Det er ikke bra.

Nå kan det hende at dette ikke er rett.

 

For 680i som jeg har målt med fluke er everest

bra korrekt.

Jeg har idle 1.31v på 3,2ghz

Load 1.28v---vdroop på 0.03-0.04v

 

Du for teste litt mere.

Stemmer det for du søke litt PÅ XS etter vdroop mod på p5k.

Penn mod er jo grei og gjøre viss det går på p5k.

 

Ja her var den.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=145583

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=145142

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...