Gå til innhold

"USA vil gå konkurs"


Kubin

Anbefalte innlegg

"USAs ypperste regnskapsfører advarer mot en gigantisk økonomisk krise i USA.

 

Jeg vil påstå at den største trusselen til USA ikke er en fyr som ligger og skjuler seg i en hule i Afghanistan eller Pakistan, men vår økonomiske uansvarlighet, sier David Walker til CBS 60 Minutes.

 

Walker har stillingen "general controller" i USA, og har ansvaret for å gå igjennom alt av statlige budsjetter. Han har over 3.000 ansatte, og er en høyt respektert økonom i landet.

 

Nå advarer han mot at USA kan gå på en så voldsom økonomisk knekk at det ikke vil være noe igjen å forsvare mot terrorister og den slags. Og det er ikke lenge til."

 

0_2701_0.jpg

 

http://www.ukeavisenledelse.no/naringsliv/...vil_ga_konkurs/

 

 

jul172007_1.jpg

 

"When the USD breaks 80, the whole world will see a big sell signal and this influx of people dumping dollars will send the greenback down into the abyss and its anyone’s guess how far it can fall, but it will fall…a lot."

 

http://www.kitco.com/ind/Kirtley_Sam/jul172007.html

 

------------------------------

 

Slik jeg forstår det, så er det allerede slik at det er verden forøvrig som holder USAs økonomi flytende, ved at de andre landene låner penger til USA, og kjøper "US Bonds".

 

Og de kjøper US Bonds, ikke fordi disse er en god investering i seg selv, men fordi de har interesse av å holde USA flytende :

 

"Greenspan: China won't sell U.S. bonds ... because no one would buy!"

 

http://www.gata.org/node/5162

 

Men det er vel klart at hvis det fortsetter slik som i dag, med dollaren synkende nedover, så vil krisen som Walker snakker om komme.

 

Eller er det ikke så selvinnlysende som det virker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er araberne som har kjøpt opp store deler av og som holder liv i USA nå. De har også hatt Bush på lønningslista og har fått spesielle privilegier som takk.

 

Ellers er det jo veldig billig å kjøpe ting i dollar for tiden, men reise til USA anbefales ikke pga. alt tullet med å komme seg inn og ut av landet. Istedefor mest mulig effektive tiltak mot terrorisme har de tiltak som plager de reisende mest mulig slik at det virker som om de gjør noe mot terrorisme.

 

Uansett så bør spørsmålet vårt være hva en kollaps i USA vil ha å si for vår norske økonomi. Jeg har hele tiden trodd at vi ville få et kollaps i Japan først som følge av et stort jordskjelv der, men det er godt mulig at USA kollapser først. Verdien av oljefondet vil i alle fall raskt bli kraftig redusert.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Tviler på at det blir noe kolaps i USA, men det er sikkert en morsom tanke å lese for alle "Anti-USA" folka her...  :roll:

9113655[/snapback]

 

Det nytter ikke å lukke øynene og håpe at det går bra. Hvis du ser på videoklippet det ble linket til, vil du se at så godt som alle *vet* at det ikke kommer til å gå bra.

 

--------------------------------------------

 

Utsiktene for Mexico er også dystre :

 

"Mexico: Peak Oil in Action

 

Mexico's biggest oil field is Cantarell. Its 2 million barrel per day output was responsible for 60% of Mexico's production, and all its oil exports to the United States.

 

Those oil exports account for 40% of Mexico's public funding.

 

Cantarell's output is known to be crashing (see graphic above). Production has declined by 25% in the last year and is predicted to be down about 60% from its peak by the end of 2007. The field will probably lose over 75% of its production capacity by the end of 2008.

 

When this happens Mexico's economy will probably implode."

 

http://www.paulchefurka.com/Mexico%20and%2...blematique.html

 

Mer : http://www.democraticunderground.com/discu...mesg_id=1334856

Lenke til kommentar

Det vil være naivt å ignorere den økonomiske situasjonen i USA i dag, men jeg er skeptisk til hvor ille det kommer til å bli, konkurs vil jeg påstå er overdramatisk, men et nytt børskrakk kanskje?

Vi har uansett hatt billig dollar på dette nivået før, var det ikke rundt 1996 eller 1997? Den steg opp etterhvert.

Lenke til kommentar

Husk at økonomien i USA er veldig forskjellig fra normalen - ta det i betraktning.

 

Ta dollar. USA er det eneste landet i verden som kan trykke opp store mengder nye sedler uten at det går inflasjon i usa. Det er fordi dollaren brukes som valør i mange land, og brukes mye i transkasjoner mellom land.

 

dollaren var nede i 5,9NOK under gulfkrigen mener jeg...

 

<<hjernen gikk i svart - hadde flere poeng...>>

Lenke til kommentar
Tviler på at det blir noe kolaps i USA, men det er sikkert en morsom tanke å lese for alle "Anti-USA" folka her...  :roll:

9113655[/snapback]

 

Du må skille mellom anti-USA og anti-Bush. La det ikke være noen tvil jeg synes USA er et flott land, problemet er han som sitter på toppen og styrer det hele. Bush Har brukt penger som han egentlig ikke har og underskuddet er nå blitt astronomisk. Underkuddet er faktisk blitt så stort at enkelte snakker om å introdusere "war bonds" igjen for å få penger i statskassa, krig er en dyr hobby.

 

 

Flott at ingen "anti-USA" folk har kommet med usaklige meldinger som "Bush er dum".  :w00t:

9114559[/snapback]

 

Vel, vist du kjenner bush så mye bedre en alle oss andre så må du gjerne dele argumentene dine for hvorfor Bush ikke skal defineres som "mindre begavet". Skal du si A så må du si B også.

 

 

Husk at økonomien i USA er veldig forskjellig fra normalen - ta det i betraktning.

 

Ta dollar. USA er det eneste landet i verden som kan trykke opp store mengder nye sedler uten at det går inflasjon i usa. Det er fordi dollaren brukes som valør i mange land, og brukes mye i transkasjoner mellom land.

 

dollaren var nede i 5,9NOK under gulfkrigen mener jeg...

 

<<hjernen gikk i svart - hadde flere poeng...>>

9115111[/snapback]

 

En heftig påstand du kommer med der. Om du hadde kjøpt noe til 100$ under Gulfkrigen i 91 så må du i 2007 ut med 150 dollar for akkurat det samme (1 dollar går i dag for 5,72NOK). Inflasjon? neida..... :whistle:

 

http://woodrow.mpls.frb.fed.us/research/data/us/calc/

Lenke til kommentar
Det vil være naivt å ignorere den økonomiske situasjonen i USA i dag, men jeg er skeptisk til hvor ille det kommer til å bli, konkurs vil jeg påstå er overdramatisk, men et nytt børskrakk kanskje?

Mulig jeg er overdramatisk, men ser for meg det vil "inntreffe" en eller annen spektakulær hendelse®, av typen bomber på Wall Street/finansstrukturen o.l, en "kjærkommen" konflikt Kina-Taiwan, etc. som gjør at USA kan få gehør for å få "nullstillt" seg økonomisk.

 

Vil tro at det vil bli forandringer i verdens økonomien når land som Russland og Kina opplever en voldsom oppgang.

Kina har allerede knipetak på USA, og Russland er vel på vei, hvis de får igang energi-eksport.

 

"With their hands on over $1.2 trillion dollar bills, the Chinese Government must also be watching the USD like hawks having lost $100 billion of value in less than a year. The government in China is very concerned at keeping “social unrest” at a minimum so how do you think the Chinese people will react if the USD continues declining further and further down bringing their foreign currency reserves closer and closer to worthlessness."

 

Kanskje oljefondet våres heller ikke er helt trygt fremover? :cry:

Lenke til kommentar

Jeg så innslaget selv på 60 Minutes på TV2 i går.

 

Skremmende høring og det er ikke en bløff. David Walker sa at det også bruktes for mye penger på ''Health Care''-systemet. Husker ikke akkurat tallene, men det var snakk om for høye summer og de kunne greid seg med mye mindre. Altså USA bruker alt for mye penger på sin egen stat, derfor kan USA gå konkurs, mente David Walker.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Husk at økonomien i USA er veldig forskjellig fra normalen - ta det i betraktning.

 

Ta dollar. USA er det eneste landet i verden som kan trykke opp store mengder nye sedler uten at det går inflasjon i usa. Det er fordi dollaren brukes som valør i mange land, og brukes mye i transkasjoner mellom land.

 

dollaren var nede i 5,9NOK under gulfkrigen mener jeg...

 

<<hjernen gikk i svart - hadde flere poeng...>>

9115111[/snapback]

 

En heftig påstand du kommer med der. Om du hadde kjøpt noe til 100$ under Gulfkrigen i 91 så må du i 2007 ut med 150 dollar for akkurat det samme (1 dollar går i dag for 5,72NOK). Inflasjon? neida..... :whistle:

 

http://woodrow.mpls.frb.fed.us/research/data/us/calc/

9118433[/snapback]

Forstår ikke helt hvorfor det var en heftig påstand? Heller ikke hva inflasjonen, i en forsåvidt beskjeden grad, har med USAs evnt økonomiske kollaps å gjøre.

Lenke til kommentar

USA har stor gjeld, ingen tvil om det. Men da må man heller ikke glemme at det er en stor økonomi. Det at en person eller et land har stor gjeld betyr ikke at personen eller landet nødvendigvis går mot konkurs. Hvis man ser på gjeld i forhold til bruttonasjonalproduktet kommer ikke USA så dårlig ut, se link under. Den amerikanske utenlandsgjelda utgjør 64,7 % av bruttonasjonalprodukt, hvilket ikke er så ille. For Libanon er forholdet gjeld/BNP 209 %, for Japan 175 % og for Norge 44,8 %.

 

klikk her

Lenke til kommentar
Forstår ikke helt hvorfor det var en heftig påstand?

9123591[/snapback]

 

Ingen kan lure seg unna inflasjon.

 

Heller ikke hva inflasjonen, i en forsåvidt beskjeden grad, har med USAs evnt økonomiske kollaps å gjøre.

9123591[/snapback]

 

Ingenting! jeg har ikke koblet inflasjonen med en evnt kollaps, kommenterte kun påstanden vedkommende kom med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...