Gå til innhold

"USA vil gå konkurs"


Kubin

Anbefalte innlegg

Hvis man ser på gjeld i forhold til bruttonasjonalproduktet kommer ikke USA så dårlig ut, se link under. Den amerikanske utenlandsgjelda utgjør 64,7 % av bruttonasjonalprodukt, hvilket ikke er så ille. For Libanon er forholdet gjeld/BNP 209 %, for Japan 175 % og for Norge 44,8 %.

 

klikk her

9125514[/snapback]

Må si jeg er sterkt tvilene til hva man kan dra for sluttsats av denne statistikken. At Norge liksom ligger "dårligere" an enn et dussin U-land henger ikke på greip. :roll:

 

Hva med ting som f.eks. handelsbalanse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trodde norge hadde kvitta seg med utenlandsgjeld for lenge siden.

Den statistikken kan ikke være riktig.

9127280[/snapback]

nope, "vi" har endel utenlandsgjeld, det meste er dog lånt av private banker, o.l. Norge som stat har ikke mye gjeld. Dessuten er det vel slik at fylker og kommuner også kan ta opp lån i utlandet.

 

Men viktig, vi har ikke problem med å betale gjelda. Dessuten har vi overskudd på handelsbalansen, dvs. vi eksporterer for mér enn det vi importerer.

 

Dessuten er vel statistikken det refereres til gjeld pr. innbygger? Det gir vel også et skjevt bilde.

Lenke til kommentar

Det virker som problemet med "eldrebølgen" er veldig konsentrert i USA ( "baby boom" ), og det starter i Januar 2008 :

 

"Moreover, if one looks at the "hidden debt" - US Government's future commitments - the numbers are staggering. In 2008, when the 78mn baby-boomers start retiring, US will need more than $50 trillions to pay for the medicare, pension, social security, etc.!

 

It is not surprising that Stephen Roach (Chief economist of Morgan Stanely) predicts that America has no better than a 10 percent chance of avoiding economic "armageddon." "

 

http://alternativeperspective.blogspot.com...ar-economy.html

Lenke til kommentar
Trodde norge hadde kvitta seg med utenlandsgjeld for lenge siden.

Den statistikken kan ikke være riktig.

9127280[/snapback]

 

Norge har ingen utenlandsgjeld. Men banker o.l. i Norge har lånt en god del, samlet er vel gjelden rundt 2500 milliardær (brutto utenlandsgjeld).

Lenke til kommentar

Jeg liker jeg Ron Paul sine kommentarer når det gjelder økonomien i USA. Antar Mike Gravel har sine gullkorn også, men jeg følger ikke så mye med de andre bortsett fra i de større debattene.

 

http://www.govtrack.us/congress/bill.xpd?bill=h110-2755

 

Jeg liker å tro at han er en ærlig kar, men jeg er jammen ikke sikker. Han kan være en godt konstruert republikaner som setter fokus på "de riktige" områdene.

Lenke til kommentar
Forstår ikke helt hvorfor det var en heftig påstand?

9123591[/snapback]

Ingen kan lure seg unna inflasjon.

9127085[/snapback]

Som et tankeeksperiment, men om USA trykker opp betydelige mengder med dollar, slik at inflasjonen skyter i været vil det være til det bedre med hensyn til USAs utenlandsgjeld i dollar da den også vil være mindre verdt, selvsagt gitt at det ikke er covenants mot inflasjons styrken.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

"Is China quietly dumping US Treasuries?

 

A sharp drop in foreign holdings of US Treasury bonds over the last five weeks has raised concerns that China is quietly withdrawing its funds from the United States, leaving the dollar increasingly vulnerable.

 

Data released by the New York Federal Reserve shows that foreign central banks have cut their stash of US Treasuries by $48bn since late July, with falls of $32bn in the last two weeks alone.

 

"We won't know if China is behind this until the Treasury releases its TIC data in November, but what it does show is that world central banks are in a hurry to get out of the US." "

 

http://www.telegraph.co.uk/money/main.jhtm...bcnchina105.xml

Lenke til kommentar
USA er vel den største økonomiske bidragsyteren til NATO, så jeg skjønner ikke hvor du har dette i fra?

9443078[/snapback]

Var vel FN jeg tenkte på, husker ikke helt.

9451044[/snapback]

 

Ja, USA har jo aldri stillt opp eller bidratt for FN heller. Men en link til litt fakta hadde vært fint.

Lenke til kommentar
Du tenker vel på FN her? Og det er like greit, FN er korrupt og har ikke noe spesielt legitimt krav i mine øyne etter andre lands penger.

9440921[/snapback]

 

FN gjør en flott jobb for å sørge for menneskers og spesielt barns rettigheter samt unngå væpna konflikter som fører til lidelser for millioner. Desverre har vi land som USA (i likhet med mange andre land i den ikke-vestlige delen av verden) som ikke respekter internasjonalt anerkjente avtaler og blåser i FN dersom det ikke gagner dem. Da er det fort gjort at vi får kriger som Irak-krigen der USA bevisst prøvde å lure verden til å gå til krig på falske premisser. Da det ikke gikk tok de selv initiativet og gikk inn i en krig som har utviklet seg til et mareritt for både USA og Iraks sivilbefolkning. Genialt! :nei:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...