Gå til innhold

Diskusjon rundt innreise til USA


HKS

Anbefalte innlegg

Ellers er det jo veldig billig å kjøpe ting i dollar for tiden, men reise til USA anbefales ikke pga. alt tullet med å komme seg inn og ut av landet.

9113432[/snapback]

Det er bare tull!

 

Jeg har vært i USA flere ganger de siste årene og skal dit igjen til høsten, og har aldri hatt noen problemer med å komme inn elller ut.

 

Greit nok at det er litt kø ved imigration noen ganger, men det klarer jeg å overleve!

 

Tviler på at det blir noe kolaps i USA, men det er sikkert en morsom tanke å lese for alle "Anti-USA" folka her... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er bare tull!

 

Jeg har vært i USA flere ganger de siste årene og skal dit igjen til høsten, og har aldri hatt noen problemer med å komme inn elller ut.

 

Greit nok at det er litt kø ved imigration noen ganger, men det klarer jeg å overleve!

Man kan få litt spanish inquisition-følelse av USAs politikk på det området, selv om jeg heller ikke har hatt problemer med å komme inn i landet.

 

Men alt man må fylle ut av informasjon + intervju av grenseoffiseren gir meg kalde gufs fra fortida og mine reiser i Øst-Europa på 80-tallet. Men bortsett fra køer vil jeg si det var greiere å besøke østblokk-landene enn USA idag.

Lenke til kommentar
Men alt man må fylle ut av informasjon + intervju av grenseoffiseren gir meg kalde gufs fra fortida og mine reiser i Øst-Europa på 80-tallet. Men bortsett fra køer vil jeg si det var greiere å besøke østblokk-landene enn USA idag.

9115169[/snapback]

Hva slags intervju er det du mener? De spør om "purpose of stay" og du svarer enten ferie eller forretninger. Knappest noe man kan kalle et intervju. Men som ved alle andre grenser kan man bli tatt ut i stikkprøver for mer inngående spørsmål.

Lenke til kommentar
Hva slags intervju er det du mener? De spør om "purpose of stay" og du svarer enten ferie eller forretninger. Knappest noe man kan kalle et intervju. Men som ved alle andre grenser kan man bli tatt ut i stikkprøver for mer inngående spørsmål.

9116237[/snapback]

Mulig "intervju" er en upassende beskrivelse, men uansett. Jeg har fått andre spørsmål også, som "har du noen gang sittet i fengsel?" osv.

 

Såklart kan dette oppleves som ubehagelig selv om man har aldri så rent mel i posen. Jeg tør i hvertfall ikke tenke på hvordan det ville vært om jeg hadde vært ræva i engelsk.

 

EDIT: Det er jo flott at amerikanern prøver å stoppe Taliban/Al-Qaida-skrullinger fra å komme inn i landet. Men lista kunne kanskje vært lagt litt høyere, så ikke folk blir redde for å dra på ferie til USA fordi de bøffa en tyggispakke mens de gikk på ungdomsskolen.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Var engang transit i USA og trodde jeg skulle slippe å gå ut av internasjonal sone, likevel måtte bagasje som var sjekket inn i Oslo tas ut av flyet og sjekkes en gang til, jeg måtte gjennom imigrasjon, helt ut på gaten og så inn gjennom alle køene igjen med bagasjen min. Hele moroa tok 4-5 timer.

 

Da jeg reiste senere en gang så skulle jeg videre til en annen destinasjon i USA og der måtte også bagasjen som hadde flydd langt ut av flyet for å sjekkes igjen og jeg måtte levere koffertene inn ulåst. Når de kom frem hadde de tydeligvis åpnet kofferten og prøvd å lukke den igjen med noen klær hengende ut av kofferten. Klærne var ødelagt og kofferten var så skjev (kunne ikke lengere lukkes helt) at den ikke lengere kunne brukes. Kontaktet flyselskapet som nektet plent å erstatte noe da det ikke var dem som hadde sjekket koffertene.

Lenke til kommentar
Ellers er det jo veldig billig å kjøpe ting i dollar for tiden, men reise til USA anbefales ikke pga. alt tullet med å komme seg inn og ut av landet.

9113432[/snapback]

Det er bare tull!

 

Jeg har vært i USA flere ganger de siste årene og skal dit igjen til høsten, og har aldri hatt noen problemer med å komme inn elller ut.

 

Greit nok at det er litt kø ved imigration noen ganger, men det klarer jeg å overleve!

 

Tviler på at det blir noe kolaps i USA, men det er sikkert en morsom tanke å lese for alle "Anti-USA" folka her... :roll:

9113655[/snapback]

 

På ferie da? Er et lite helvete og kommer seg inn i USA hvis man har en litt eksotisk jobb slik jeg hadde! Blir fort en 3-4 timers venting da!

Lenke til kommentar

Problemet med kontrollen ved amerikanske flyplasser er at du er prisgitt en sivilt ansatt saksbehandler, og ikke har noen ankemuligheter. Jeg er selv blitt nektet adgang en gang av en vrang fyr og satt på flyet tilbake igjen. Når jeg ble tatt inn til "avhør" fikk jeg klar beskjed om at jeg bare skulle svare på spørsmålene han stilte, annen informasjon fikk jeg ikke komme med, at beslutningen av hans og endelig, og at ingenting jeg sa eller gjorde ville påvirke beslutningen.

 

Det var et av antagelig rundt 20 besøk i USA, 10 ganger har jeg vært der i akkurat samme lovlige ærend og sluppet igjennom, både før og etter, men den gangen sa de nei. Etterpå kontaktet jeg ambassaden og fikk bekreftet at jeg hadde gyldig innreisegrunn, og fikk da også utstedt visum til USA. Dermed blir jeg vinket igjennom nå til dags, selv om det fortsatt står i systemet at jeg har blitt avvist en gang.

 

Edit: Når jeg kom til ambassen for å søke om visum og endelig slapp til det "personlige intervjuet", etter 3 sikkerhetskrontroller, sa damen høyt og tydelig: "You cannot get a visa to the US!" På spørsmål om hvorfor sa hun noe sånt som: "You have purposely tried to gain access to the US on false pretenses." Nei, sa jeg (på engelsk), det har jeg slettes ikke. Jeg har aldri løyet om noe som helst, jeg sa ærlig og oppriktig hva mitt ærend var, det fremgår av papirene du har foran deg. Men immigration officer synes ikke det var en gyldig grunn." Damen ble litt satt ut, og løp av gårde for å snakke med sjefen sin. Som tydeligvis svarte at "Joda, han ble feilbehandlet den gangen og skal ha visum"...

 

Men den episoden kommer til å henge på "rullebladet" mitt resten av livet. Jeg spurte om det var noen måte man kunne anke en slik feil avgjørelse og få den slettet fra systemet, men det er det visstnok ikke.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Problemet med kontrollen ved amerikanske flyplasser er at du er prisgitt en sivilt ansatt saksbehandler, og ikke har noen ankemuligheter.

9120558[/snapback]

Dessverre er det riktig som du nevner der, det er ikke ankemuligheter og i verste fall treffer man på en komplett idiot som skal avgjøre din "skjebne". Vil dog håpe og tro at dette er noe man strekt forsøker å unngå fra amerikansk side også. Men det gjelder definitivt å vite hvor man selv står, dvs. ikke spesielt sterkt.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Og det siste man bør gjøre om man blir irritert av å bli stilt idiotiske spørsmål om og om igjen er å prøve å være morsom.

-Om jeg har tenkt å begå statskupp i USA? Selvsagt!

 

Kan absolutt ikke anbefales.

 

I'm gonna take over the whole thing!!

 

 

Gammel tråd, men det har neppe blitt bedre å komme seg inn i USA. Selv med frelseren Obama.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...