Gå til innhold

"USA vil gå konkurs"


Kubin

Anbefalte innlegg

Det er derfor jeg er så glad for at det meste av vårt oljefond er i DOLLAR! fordi vi her i Norge digger selve ordet, vi digger det sånn passe og masse :tease: at vi dealer oljen vår i den valuttaen.

 

oisann, faen heller den dollaren ser litt syk ut.....

 

lurer på hva som hadde skjedd hvis vi hadde slutta og forvalte alle våre penger i dollar, jo de jævla bankene som tjener penger på at vi har oljen i dollar hadde ikke tjent så syyyykt mye penger, og at effekten av hvis vi hadde byttet ville blitt at Congressen ikke kunne lånt penger av banken, som igjen ville gått til krigføring.

 

alle kriger siden 1 verdens krig er penger lånt av banken, samme jævla banken som trykker dollaren! :w00t:

 

sjekk ut zeitgeist på tv links veldig morsom video (konspirasjon) ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest denne tråden har jeg satt meg litt inn i makroøkonomi. Det var jammen ikke lett. Alt henger sammen og alt er både konsekvens og katalysator av alt det andre... en evig runddans... huffameg :p

 

Hva vil det ha å si for resten av verden at "USA går konkurs"? Hvis jeg ikke husker helt feil så var ikke børskrakket i 1929 spesielt morsomt for resten av verden heller, med vidstrakte økonomiske konsekvenser.

Lenke til kommentar
USA har stor gjeld, ingen tvil om det. Men da må man heller ikke glemme at det er en stor økonomi. Det at en person eller et land har stor gjeld betyr ikke at personen eller landet nødvendigvis går mot konkurs. Hvis man ser på gjeld i forhold til bruttonasjonalproduktet kommer ikke USA så dårlig ut, se link under. Den amerikanske utenlandsgjelda utgjør 64,7 % av bruttonasjonalprodukt, hvilket ikke er så ille. For Libanon er forholdet gjeld/BNP 209 %, for Japan 175 % og for Norge 44,8 %.

 

klikk her

9125514[/snapback]

 

Vi snakker om fremtiden da, gjelden til USA vokser raskere og raskere jo mer gjeld det blir så om 30 år har vi kanskje libya situasjoner.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest denne tråden har jeg satt meg litt inn i makroøkonomi. Det var jammen ikke lett. Alt henger sammen og alt er både konsekvens og katalysator av alt det andre... en evig runddans... huffameg :p

 

Hva vil det ha å si for resten av verden at "USA går konkurs"? Hvis jeg ikke husker helt feil så var ikke børskrakket i 1929 spesielt morsomt for resten av verden heller, med vidstrakte økonomiske konsekvenser.

9618675[/snapback]

 

Det er viktig å huske på oppi alt sammen at økonomi pg penger bare er et redskap for å fordele ressurser, det er ressursene, brukene av sisse og frodelingen av disse som bestemmer hvor rike vi er (ressurser som i råvarer, arbeidskraft, kunnskap osv)

 

AtW

Lenke til kommentar
Trodde norge hadde kvitta seg med utenlandsgjeld for lenge siden.

Den statistikken kan ikke være riktig.

9127280[/snapback]

 

Norge har ingen utenlandsgjeld. Men banker o.l. i Norge har lånt en god del, samlet er vel gjelden rundt 2500 milliardær (brutto utenlandsgjeld).

9129727[/snapback]

 

CIA sier følgende om norge.

 

Public debt:

44.8% of GDP (2006 est.)

GDP:

$213.6 billion (2006 est.)

 

om public debt sier de "This entry records the cumulative total of all government borrowings less repayments that are denominated in a country's home currency. Public debt should not be confused with external debt, which reflects the foreign currency liabilities of both the private and public sector and must be financed out of foreign exchange earnings." som skulle tilsi at public debt betyr hvor mye staten skylder norske banker.

 

Debt - external:

$350.3 billion; note - Norway is a net external creditor

 

om external debt sier de "This entry gives the total public and private debt owed to nonresidents repayable in foreign currency, goods, or services. These figures are calculated on an exchange rate basis, i.e., not in purchasing power parity (PPP) terms." som skulle tilsi at summen av lån staten og private har i utlandet i forhold til lån andre stater og private har i norge er i vår favør med $350 milliarder.

 

mao, vi har mer utestående enn vi skylder :)

 

Liste over hvor mye forskjellige land har utestående hos andre

https://www.cia.gov/library/publications/th...r/2079rank.html

 

btw, cia world factbook er morro lesning :)

Lenke til kommentar
Etter å ha lest denne tråden har jeg satt meg litt inn i makroøkonomi. Det var jammen ikke lett. Alt henger sammen og alt er både konsekvens og katalysator av alt det andre... en evig runddans... huffameg :p

 

Hva vil det ha å si for resten av verden at "USA går konkurs"? Hvis jeg ikke husker helt feil så var ikke børskrakket i 1929 spesielt morsomt for resten av verden heller, med vidstrakte økonomiske konsekvenser.

9618675[/snapback]

 

Det er viktig å huske på oppi alt sammen at økonomi pg penger bare er et redskap for å fordele ressurser, det er ressursene, brukene av sisse og frodelingen av disse som bestemmer hvor rike vi er (ressurser som i råvarer, arbeidskraft, kunnskap osv)

 

AtW

9619526[/snapback]

 

Yeah. Men uten en økonomi som går rundt så blir kunnskap og arbeidskraft irrelevant. Det er mange land som er rike på ressurser men som ikke har en økonomi til å forvalte dem og dermed forblir fattige...

Lenke til kommentar
Etter å ha lest denne tråden har jeg satt meg litt inn i makroøkonomi. Det var jammen ikke lett. Alt henger sammen og alt er både konsekvens og katalysator av alt det andre... en evig runddans... huffameg :p

 

Hva vil det ha å si for resten av verden at "USA går konkurs"? Hvis jeg ikke husker helt feil så var ikke børskrakket i 1929 spesielt morsomt for resten av verden heller, med vidstrakte økonomiske konsekvenser.

9618675[/snapback]

 

Det er viktig å huske på oppi alt sammen at økonomi pg penger bare er et redskap for å fordele ressurser, det er ressursene, brukene av sisse og frodelingen av disse som bestemmer hvor rike vi er (ressurser som i råvarer, arbeidskraft, kunnskap osv)

 

AtW

9619526[/snapback]

 

Yeah. Men uten en økonomi som går rundt så blir kunnskap og arbeidskraft irrelevant. Det er mange land som er rike på ressurser men som ikke har en økonomi til å forvalte dem og dermed forblir fattige...

9625422[/snapback]

 

Er det nå egentlig så mange slike land? Om man nå tar med kunnskaper, arbeidskraft teknologi osv? Mange land har store råvare-ressurser, men mangler andre ressurser.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det nå egentlig så mange slike land? Om man nå tar med kunnskaper, arbeidskraft teknologi osv? Mange land har store råvare-ressurser, men mangler andre ressurser.

 

AtW

9625446[/snapback]

De fleste fattige land som forblir fattige er i den tilstanden.

Litt teorier omkring fattigdoms-fellene utledet fra Solow-teoremet

9628508[/snapback]

 

Jeg ser ikke helt hvordan disse lenkene ikek er enig med meg, de snakker jo om mangel på resurser i form av arbeidsstokk og teknologi som en årsak til at ladnene er fattige?

 

AtW

Lenke til kommentar

Kort fortalt så går det på at et land vil søke mot et punkt, kalt steady-state hvor sparing og kapitalslit samsvarer. Da kan man lese av på produksjonskurven hvor man går på økonomisk vekst. Problemet til fattige land er at de går mot et tidlig/falskt steady state, og hvor produksjonskurven er veldig lav.

Grunner til at man går mot falsk tilstand er at man ikke har kommet seg over et kritisk punkt hvor optimalt steady-state er "nærmere".

Grunner for at et land ikke har mulighet til å komme seg over det kritiske punktet kan være mangel på ressurser av ulik type, men er gjerne forbundet med samfunnsmessige årsaker som korrupsjon og dårlig infrastruktur.

*ps; lenge siden jeg hadde om dette så det kan være at jeg har sagt noe som er /litt/ feil. :innocent:

Lenke til kommentar

"BOSTON: European, Asian and Canadian companies are taking advantage of the weaker dollar to buy their U.S. counterparts at a record pace, increasing investment in the United States but also raising fears about a potential loss of jobs and autonomy.

"We could be looking at the world's largest tag sale if we continue to see declines in the dollar," said Donald Klepper-Smith, chief economist at DataCore Partners."

 

http://www.iht.com/bin/print.php?id=7720834

 

"So while U.S. officials continue to brag that all will work out just fine and that the credit crunch is contained, they are missing the bigger point: America cheated the very people it depends upon for loans. Now, foreigners are voting with their feet and are choosing to reduce investment in America. They are abandoning the dollar.

 

As Jim Willie warns, we “might be in the early stages of … a boycott of U.S.-dollar-based financial assets.”

 

But who can blame them?

 

(...)

 

The world is approaching an end of an era. America’s moral collapse now lies exposed to all—a virtual death sentence to an economic system based on trust. Confidence lost, America’s reputation as a financial safe haven is being replaced with subprime status—and as foreigners have found out, subprime risks just aren’t worth it."

 

http://www.thetrumpet.com/index.php?q=4288.2525.0.0

Lenke til kommentar

med mindre du har amerikansk pass, så er det lite du kan gjøre gutten min, men til de som frykter amerikansk militær dominans rundt peak oil, så er svaret ganske enkelt, hvis vi, JA NORGE vi har et trumfkort, vi har oljen, vi burde selge dopen vår i euro, og ikke i dollar, samme gjelder oljefondet, selge hele dritten og bytte over til euro.

 

styrk euroen, bare ikke bli medlem i unionen :D

Lenke til kommentar

Usa løser vel dette ved å innføre NAU - North American Union - sammen med mexico og canada. Den nye valutaen blir Amero. Dette er det "alle" vet, men ingen vil snakke om.

 

Men amerikanerne er desperate, det ser vi bl.a med forsøkene på å kontrollere verdens oljeressurser. Iran neste, deretter Venezuela? Hverken Irak, Iran eller Venezuela vil handle olje i dollar.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest denne tråden har jeg satt meg litt inn i makroøkonomi. Det var jammen ikke lett. Alt henger sammen og alt er både konsekvens og katalysator av alt det andre... en evig runddans... huffameg :p

 

Hva vil det ha å si for resten av verden at "USA går konkurs"? Hvis jeg ikke husker helt feil så var ikke børskrakket i 1929 spesielt morsomt for resten av verden heller, med vidstrakte økonomiske konsekvenser.

9618675[/snapback]

 

Det er viktig å huske på oppi alt sammen at økonomi pg penger bare er et redskap for å fordele ressurser, det er ressursene, brukene av sisse og frodelingen av disse som bestemmer hvor rike vi er (ressurser som i råvarer, arbeidskraft, kunnskap osv)

 

AtW

9619526[/snapback]

 

Yeah. Men uten en økonomi som går rundt så blir kunnskap og arbeidskraft irrelevant. Det er mange land som er rike på ressurser men som ikke har en økonomi til å forvalte dem og dermed forblir fattige...

9625422[/snapback]

 

Er det nå egentlig så mange slike land? Om man nå tar med kunnskaper, arbeidskraft teknologi osv? Mange land har store råvare-ressurser, men mangler andre ressurser.

 

AtW

9625446[/snapback]

 

Til tider ja, i USA har det vært slike tilstander. Tenker på at hvis økonomien går dårlig så er det mange serviceyrker (som de fleste jobber innenfor i vestlige land) som blir irrelevante, eller hvis folk slutter å kjøpe biler så vil arbeiderne i fabrikken ikke ha noe jobb å gå til fordi produksjonen stoppet opp.

 

Under depresjonen på 30 tallet i det ett problem (fortsatt inne på USA).. ingen hadde råd til å kjøpe nye produkter, dermed kuttet fabrikkene produksjon, og arbeiderne jobbet. Det jeg tenkte på når jeg skrev at hvis det ikke er en sunn økonomi så blir arbeidskraft irrelevant.

 

Mange land som har store råvare ressurser får disse utnyttet av andre land. Hvem er det som tjener på olje i Nigeria? Ikke vanlige Nigerianere ihvertfall.

Lenke til kommentar
Usa løser vel dette ved å innføre NAU - North American Union - sammen med mexico og canada. Den nye valutaen blir Amero. Dette er det "alle" vet, men ingen vil snakke om.

 

Men amerikanerne er desperate, det ser vi bl.a med forsøkene på å kontrollere verdens oljeressurser. Iran neste, deretter Venezuela? Hverken Irak, Iran eller Venezuela vil handle olje i dollar.

9642137[/snapback]

 

Hva snakker du om? Økonomien til USA er så stor i forhold til de to andre landene at hvis de blir med i NAU så trekker bare mexico og kanada de ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...