Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hører stemmer når jeg legger meg


Nstin

Anbefalte innlegg

Dette sucks jo virkelig. Og det passer jo så utrolig dårlig at noe sånt skal skje akkuratt nå. Akkuratt tatt opp lån på 20k som må betales innen januar. Og jeg jobber fra 8 til 4 og jeg startet sist mandag.

 

Er det noen måte å få ordnet det utenom arbeidstidene mine? Legevakta kanskje. Eller må jeg bare be om en fridag? jeg vill ikke at arbeidsgiveren min skal få vite hvorfor jeg må til legen. Siden vi er bare 3 stk som jobber på lageret der. Vil ikke at de skal se på meg som er gal mann :p

 

Edit: Igjen så vil jeg takke LiamH og warneck for utmerkede svar, selvom de er litt urovekkende :)

Endret av Nstin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ingen skam og ha en livlig  fantasi...

Men uansett.. sikker på at det ikke spøker da? særriøst ment...

Mye rart der ute vettu..

9034455[/snapback]

Personlig så trur ikke jeg på sånt. Men siden det ikke kan motbevises kan jeg heller ikke se bort fra det. Men i såfall spøker det mange steder jeg er. Så jeg vil tru at det ikke er noen spøkelser eller ånder.

Lenke til kommentar

Vi minner om reglene for gjesteposting. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
De begynner som mine tanker, men etterhvert blir de høyrøstede og tar over og blir selvstendige, akkurat som personer. De har blitt hyppigere i det siste og vanklig å få til å stoppe. For noen uker tilbake ga de seg ikke før etter 2 timer. Og nå på fredag ga de seg med engang fordi jeg hadde drukket. Men på lørdag ga de seg ikke før jeg sto opp å gikk ut for å få litt frisk luft.

 

Mange av mine venner har ofte sagt til meg: "Faen ass, du er gal du :p". "Sinnsyke jævel" osv. jeg er ofte den som sier og gjør de tingene andre ikke tørr og jeg blir plutselig borte i min egen verden midt i en samtale.

 

Er dette noe alle opplever innimellom? Er det noe jeg kan gjøre for å stoppe det uten at foreldre må vite om det? Er som det står i profilen min, 19 år gammel.

9034205[/snapback]

 

Jeg forstår hva du mener, og har lest gjennom emnet nå. Det kan være mange overdriver. Så lenge du ikke synes det er noen big deal så er det nok ikke det. Jeg får ikke sove uten at jeg tenker på noe først.. Og da begynner jeg å høre stemmer, forestiller meg situasjoner og lignende, noe som for meg er helt naturlig. Så sovner jeg til slutt. Av og til går det ikke slik. Det var en lang periode hvor jeg sleit med å få sove, og i den tiden kunne den historien/situasjonen jeg forestilte meg bli så langdryg at det bare ble helt kaos og stemmene overlappet hverandre og alt ble kaos oppi hodet mitt. Men bare jeg sto opp, tok meg et glass vann eller lignende og la meg igjen så var det borte. Og sånn har det egentlig vært også. Jeg kan i tillegg lett få "stirra", akkuratt som deg. Men det er fordi jeg engasjerer meg veldig når jeg først bryr meg om noe. Ser jeg på TV, så er det umulig for andre å få kontakt med meg med mindre de sier tydelig navnet mitt. Det gjelder i de fleste andre sammenhenger også.

 

Jeg tar ikke så tungt på det, for med meg hører jeg ikke stemmer så veldig ofte, men det kan (som med deg) bli komplett kaos av og til, noe det var for meg også en periode.

 

Men for all del, jeg vil selv anbefale deg å gå til lege.

Lenke til kommentar

Hei, dette var en utrivelg situasjon.

Jeg må si meg enig i at du bør oppsøke lege, men det er litt forhastet å foreslå noen diagnoser over nettet slikt som dette. Shizofreni starter gjerne opp i tenårene, og shizofrene kan høre stemmer og få hallusinasjoner, men det er mye annet som også må være tilstede. Jeg synes ikke du må ta disse postene så alvorlig, shizofreni er en alvorlig tilstand som varer livet ut.

Shizofrene er som oftest asosiale, og det er sjelden de selv skjønner at noe er galt i starten av sykdomsforløpet.

Jeg tror ikke du har noe så alvorlig som shizofreni.

Men det er ofte slik at ting man tenker og gjør blir til en vane, og dersom du fortsetter å ha disse stemmene og de blir sterkere så vil dette tankemønsteret sitte så sterkt at det blir vanskelig å bli kvitt dem til slutt.

Samtidig er det jo vanskelig å bli kvitt stammene ved å tenke på dem bevisst, for da tenker du iallefall på dem!

Derfor burde du gå til en lege. Det legen kanskje vil gjøre er å gi deg noen medikamenter som gjør at hjernen din slapper mer av når du skal legge deg slik at du ikke tenker bevisst på stemmene når du legger deg og at denne "vanen" derfor forsvinner sakte men sikkert.

Lenke til kommentar

Jeg støtter de andre på forumet og sier at det kunne vært lurt å ta en time hos psykolog.

 

Jeg har allikevel tatt meg den friheten å sakse et par paragrafer fra Wikipedia.

 

"some people diagnosed with schizophrenia may hear voices and may experience the voices as distinct personalities"

 

"A person experiencing schizophrenia may demonstrate symptoms such as disorganized thinking, auditory hallucinations, and delusions."

 

 

To be diagnosed with schizophrenia, a person must display:

 

* Characteristic symptoms: Two or more of the following, each present for a significant portion of time during a one-month period (or less, if successfully treated)

- delusions

 

- hallucinations

 

- disorganized speech (e.g., frequent derailment or incoherence; speaking in abstracts). See thought disorder.

 

- grossly disorganized behavior (e.g. dressing inappropriately, crying frequently) or catatonic behavior

 

- Negative symptoms, i.e., affective flattening (lack or decline in emotional response), alogia (lack or decline in speech), or avolition (lack or decline in motivation).

 

Note: Only one of these symptoms is required if delusions are bizarre or hallucinations consist of hearing one voice participating in a running commentary of the patient's actions or of hearing two or more voices conversing with each other.

 

 

Selvfølgelig også en Link til artikkelen

 

Høres ut som en veldig mild Schizofreni, eller symptomer på schizofreni, men tviler på at noen her har kompetanse til å gi deg et skikkelig svar. Det har ikke jeg heller, men du spurte etter råd og vi hjelper som best vi kan :)

 

Oppsøk psykolog, eller i minste fall skriv inn til en nettlege.

 

Edit: Ok diplex. Sorry at jeg var litt hvass:)

Endret av okristian1
Lenke til kommentar

Jeg henger meg på dem som sier at du bør oppsøke lege. Mye rart skjer når man er i tilstanden som ligger mellom våken, og søvn. Det kan jeg selv bekrefte. Det jeg derimot synes høres litt skummelt ut er at det også skjer i våken tilstand.

 

Uansett så sender jeg link til denne tråden til en av mine beste kompiser. Han har hovedfag i psykologi og jobber med slikt, så håper han kanskje har noen råd å komme med.

Lenke til kommentar
Hei, dette var en utrivelg situasjon.

Jeg må si meg enig i at du bør oppsøke lege, men det er litt forhastet å foreslå noen diagnoser over nettet slikt som dette. Shizofreni starter gjerne opp i tenårene, og shizofrene kan høre stemmer og få hallusinasjoner, men det er mye annet som også må være tilstede. Jeg synes ikke du må ta disse postene så alvorlig, shizofreni er en alvorlig tilstand som varer livet ut.

Shizofrene er som oftest asosiale, og det er sjelden de selv skjønner at noe er galt i starten av sykdomsforløpet.

Jeg tror ikke du har noe så alvorlig som shizofreni.

Men det er ofte slik at ting man tenker og gjør blir til en vane, og dersom du fortsetter å ha disse stemmene og de blir sterkere så vil dette tankemønsteret sitte så sterkt at det blir vanskelig å bli kvitt dem til slutt.

Samtidig er det jo vanskelig å bli kvitt stammene ved å tenke på dem bevisst, for da tenker du iallefall på dem!

Derfor burde du gå til en lege. Det legen kanskje vil gjøre er å gi deg noen medikamenter som gjør at hjernen din slapper mer av når du skal legge deg slik at du ikke tenker bevisst på stemmene når du legger deg og at denne "vanen" derfor forsvinner sakte men sikkert.

9035176[/snapback]

Ehh. Du sier at det er forhastet å foreslå noen diagnose, og ber han isteden gå til lege for å bli dopet ned? I tillegg avfeier du at han kan ha schizofreni. Hvilke kvalifikasjoner har du for å komme med noe slikt? Alle som har skrevet inn her og kommet med tips har skrevet at de ikke er faglærte, noe du ikke gjorde. Istedet avfeide du det andre hadde kommet med som feil. Jeg spør igjen. Hvilke kvalifikasjoner har du?

 

Og NEI det er ikke masse ting som må være til stede for å få diagnosen schizofren.

I noen tilfeller holder det faktisk at ett (1) symptom som er tilstede. Flere symptomer kan også være til stede uten at personen er oppmerksom på de selv.

 

 

Jeg repeterer her at jeg ikke er faglært. Jeg har bare en viss interesse for psykologi, og har i tillegg en mor som jobber med det.

 

Lykke til Nstin

Lenke til kommentar

Jeg setter veldig stor pris på at så mange har tatt seg tid til å skrive for å hjelpe meg. Forventet egentlig masse prat om at dette bare er bullshit og den slags. Men nå er jeg virkelig imponert over seriøsiteten og hjelpsomheten på denne delen av forumet =)

 

Fikk ikke sove i går natt fordi jeg bare lå å venta på om jeg kom til å høre noen stemmer igjen. Så jobbe fra 8 til 4 var veldig slitsomt i dag.

 

Men skal sove nå, for nå er jeg helt ferdig. Kan jo fortelle om det skjedde noe når jeg våkner.

 

cyclo: Takk, bare det at du gidder å henvise til en venn av deg for å se på saken betyr mye for meg. At en totalt fremmed gjør noe sånt tyder på at du er en virkelig god mann.

Lenke til kommentar

Jeg beklager ved at jeg ikke har lest gjennom tråden, men det høres ut som noen hallusinasjoner fra drømmeverdenen. Selv har jeg opplevd dette, da med synsforstyrrelser, fordi jeg pleide å sitte å se rundt omkring i rommet til jeg sovnet. Det gikk over straks jeg virkelig lukket øynene for å sove (jeg måtte ligge med hodet til veggen slik at hjernen min ikke skulle finne opp ting basert på diverse konturer.)

 

Om dette ikke virker, vil jeg sterkt anbefale å gå til psykolog. Det er hjernen og sinnstilstanden din det er snakk om her, og det er viktigere enn noe annet ved deg. Bare bit i det sure eplet og gå til psykolog.

Lenke til kommentar

Det kan nok være lurt å ta en tur til psykolog uansett, men jeg tror ikke du er schizofren.

 

En kreativt aktiv hjerne kan også være grunn til de to symptomene du nevner.

Å dette ut av samtaler etc. iblant ser jeg ikke som uvanlig, hjernen er i full sving og tenker på mye annet enn samtalen du er i samtidig. Av og til river en annen tanke tak i konsentrasjonen, selv om man er i en annen situasjon. Litt det samme som å stå og se i kjøleskapet mye lenger enn nødvendig, fordi man tenker på andre ting.

 

Ang. stemmene, der må man distinguere. Jeg kjenner mange, inkludert meg selv, som kan være "plaget" av høye lyder inne i hodet. I mitt og de jeg har snakket med sine tilfelle, musikk. Hvis det er stille i rommet, og man tenker på en melodi og ender med å konsentrere seg veldig om denne, frivillig eller ufrivillig, vil man få et inntrykk av høyt lydnivå, dog inne i hodet.

Dersom stemmene høres ut som om de kommer fra en ekstern kilde, derimot, kan det være noe annet på ferde.

 

Og dessuten, jeg trodde at ved schizofreni/personlighetsforstyrrelser snakker stemmene ofte til personen?

Lenke til kommentar
Dette sucks jo virkelig. Og det passer jo så utrolig dårlig at noe sånt skal skje akkuratt nå. Akkuratt tatt opp lån på 20k som må betales innen januar. Og jeg jobber fra 8 til 4 og jeg startet sist mandag.

 

Er det noen måte å få ordnet det utenom arbeidstidene mine? Legevakta kanskje. Eller må jeg bare be om en fridag? jeg vill ikke at arbeidsgiveren min skal få vite hvorfor jeg må til legen. Siden vi er bare 3 stk som jobber på lageret der. Vil ikke at de skal se på meg som er gal mann :p

 

Edit: Igjen så vil jeg takke LiamH og warneck for utmerkede svar, selvom de er litt urovekkende :)

9034441[/snapback]

 

Du må nok først å fremst til fastlegen med dette, legevakten får ikke gjort så mye for deg med mindre det er akutt. Til arbeidsgiver kan du si at du har vært litt slapp i det siste, og bare skal ta noen prøver for å sjekke om du mangler noe vitaminer f.eks. Du trenger ikke ta noe mer fri enn det tar å ta turen til legen.

 

Ang schizofreni så kan jeg fortelle litt av det jeg har lært:

 

- Schizofreni er en alvorlig mental lidelse som påvirker ca 1 % av befolkningen. Sykdommen oppstår i alle typer kulturer.

- Symptomer på schizofreni oppstår oftest i slutten av tenårene eller begynnelsen av 20-årene, og det kan begynne med at personen gradvis trekker seg følelsesmessig vekk fra omgivelsene og inn i sin egen verden, etter hvert blir det vanskelig å nå fram. Eller det kan oppstå en plutselig situasjon hvor personen opplever et følelsesmessig kaos og forvirring etter å ha vært utsatt for en periode med stress.

 

- Psykiske lidelser er ofte vanskelig å diagnostisere, dette gjelder også schizofreni. Selv om det finnes mange symptomer på schizofreni, har de fleste schizofrene bare noen få. Det er samtidig mange andre lidelser og tilstander som gir like symptomer, f. eks misbruk av narkotika eller legemidler, eller fysiologiske lidelser som epilepsi eller hjernesvulst. Etter å ha utelukket at det finnes andre årsaker, må også symptomene ha vært tilstede i minst 6 måneder før diagnosen kan settes.

 

Symptomer på schizofreni kan være:

 

- Personer med schizofreni opplever karakteristiske endringer i tenkning i form av at ord og setninger som i utgangspunktet er meningsløse gir mening.

De mister ordassosiasjoner, og ”hopper” konstant fra et ord til et annet ord som tilsynelatende ikke har noen relasjon. Dessuten utvikler de tendenser til å assosiere et ord med ord som har samme lyd, f. eks ord som rimer.

 

- Friske mennesker klarer å rette oppmerksomheten mot det som er viktig der og da, men en person med schizofreni opplever forvirring fordi den ikke klarer å skille ut det som er relevant til situasjonen, men føler at den mottar mange forskjellige stimuli samtidig.

 

- Paranoide-schizofrene, som er den vanligste typen schizofreni, har varige paranoide vrangforestillinger om at de er forfulgt eller overvåket og kan bli mistenksomme ovenfor familie og venner.

 

- Hørselshallusinasjoner, f. eks stemmer som forteller en hva en skal gjøre eller kommenterer ens handlinger er det mest vanlige, men visuelle hallusinasjoner og lukthallusinasjoner oppstår også hos noen schizofrene.

Evnen til å skille mellom hva som er eksternt og internt, og hva som er fantasi og hva som er virkelighet, er sentralt i schizofreni.

 

- Schizofreni kan også gi symptomer i form av unormal kroppslige bevegelser og uttrykk. F. eks grimaser eller rare arm- eller håndbevegelser.

Når slike symptomer oppstår er det ofte fordi personen responderer til vrangforestillinger og fantasi. Det kan da være vanskelig å oppnå kontakt med personen.

 

- Schizofreni gjør det vanskelig å fungere i hverdagen på forskjellige måter. Det kan være vanskelig å utføre oppgaver på jobb eller skole, sosiale ferdigheter blir dårligere slik at det er vanskelig å få eller beholde venner. Personer med schizofreni kan også ha forfallende personlige hygiene etter hvert som sykdommen utvikler seg.

 

 

 

Dette er noen av symptomer på schizofreni, og jeg gjentar at de fleste kun har noen få av disse. Legg også merke til at det er mange andre tilstander som kan gi de samme symptomene som schizofreni, derfor kan det være greit å få det undersøkt og ikke vente til det "blir borte av seg selv". Hvis du har brukt amfetamin eller hasj kan også det utløse hallusinasjoner. Stressende episoder eller perioder kan også utløse schizofreni, snakker da ikke om vanlig stress som de fleste opplever i perioder, men f.eks episoder som har vært veldig vanskelig å håndtere. Hvis det er noen i nær familie med sykdommen, er også sjansen noe større for å arve en sårbarhet for å utvikle sykdommen.

 

Håper du og kanskje noen andre ble litt klokere :)

 

Prøv å ikke få helt angst nå da, som du ser er det flere her som opplever lignende ting i blant som verken er schizofrene eller "gale i hodet", men normale og friske mennesker :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er vel ytterst få her inne som har diagnostisert OT med Schizofreni! Jeg er ikke en fagperson, men jeg har jobbet i psykiatrien i mange år og det jeg oppfatter ved som er skrevet, er at jeg kjenner igjen flere symptomer som kjennetegner Schizofreni. Det er IKKE ment som en diagnose, men som en sterk anbefaling om å oppsøke lege snartest! Som nevnt så høres det ut som om at hallusinasjonene er i ferd med å forverre seg og det er et dårlig tegn! Veldig få blir "gal" over natta. Det utvikler seg ofte over tid og jo fortere man får startet behandling, jo bedre resultat.

 

Ikke forveksel hallisunasjoner i våken tilstand med en innsovningsprosess! Det er stor forskjell og flere av tingene som OT skriver er langt unna normalt! Det at man "blacker ut" i ulike situasjoner er normalt til en viss grad, men forskjellen mellom å "sitte i egne tanker" og "black out" ved Schizofreni, er at personen ofte må "vekkes" av andre for å komme seg ut av "sin egen verden" og personen kan bli stående "fastlåst" i lang tid uten å komme til seg selv igjen.

 

Det som er viktig er å få utredning for å se om de tingene OT skriver, er dominerende i en slik grad at en diagnose som Schizofreni kan fastslås. Poenget med disse innleggene er og det de fleste prøver å si er: Kom deg til legen! De tingene som OT opplever er IKKE noe som skal bagatelliseres slik som enkelte prøver å gjøre! Jeg skjønner at noen prøver å roe ned OT, men det som er skrevet av enkelte blir nesten neglisjering av problemet. Man kan som regel ikke "konsentrere" eller tenke vekk hallusinsjoner, men kognitiv terapi og konsentrasjonstrening kan ofte være nyttig hvis man skal "lære seg å leve" med psykotiske symptomer i de tilfellene der den medisinske behandlingen ikke er tilstrekkelig.

 

De medikamentene som "roer ned hjernen" slik at man skal slippe hallusinasjoner, finnes ikke! Det som brukes er Antipsychotica-preparater og det ligger vel i navnet hva de skal forhindre! Ikke forveksel de medikamentene med angstdempende medikamenter som kun roer ned nervesystemet, selv om noen Antipsykotica likevel har en beroligende effekt og angstdempende medikamenter kan dempe hallusinasjoner siden angst og uro kan være med på å trigge psykosen ytterligere. Det er derfor at disse to medikamentgruppene ofte brukes sammen ved akutte eller langvarige psykotiske episoder.

 

P.s: "Never Can Tell", veldig bra og opplysende post! :thumbup:

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Hei, ja skjønner at jeg skriver litt rotete nå, men jeg er ikke så erfaren her som de fleste andre. Ja jeg jobber innen psykiatrien og har gjort det i noen år nå, men jeg er ikke i stand til å stille en diagnose. Jeg møter shizofrene pasienter hver uke, og har et litt mer personlig forhold til denne lidelsen som jeg sikkert ikke burde trekke inn her. Grunnen er at jeg ser hvor mange som blir feildiagnostisert med shizofreni, fordi det lett blir en samlegruppe som leger uten nok erfaring/tid fort kan ty til. (Dette er ikke bare min mening.)

Shizofreni er vel kanskje den mest alvorlige diagnosen man kan få, og den er kronisk så den forfølger deg livet ut. Jeg innrømmer at min post var bagatelliserende, men for meg er det viktig å få frem at man ikke må tenke at man har denne diagnosen før man har den. Det er nok av andre diagnoser å ta av som passer til det han beskriver.

En ting jeg kan garantere deg er at hvis han får diagnosen shizofreni er at han vil få medikamenter. Under 10% av shizofrene går ikke på medikamenter, og absolutt alle får det rett etter en diagnose. Jeg er i prinsippet motstander av det men hvis han går til en lege og ikke får medikamenter så vil jeg bli svært imponert. Men det er en annen diskusjon. Det eneste alle posterene vil si er jo at OP burde gå til lege og det er det viktigste.

Endret av diplex
Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener. Schizofreni er ofte feiltatt for andre lidelser bl.a. Dissosiativ lidelse som faktisk har en av de symptomene som Schizofreni er mest feiloppfattet innehaver av, nemlig Multrippel Personlighet. :D

 

Uansett, så vil ikke OT få medisiner mot Schizofreni ved å gå til legen. Denne lidelsen krever en lengre utredning som vil foregå på en institusjon/under oppsyn i en tidsperiode. Han vil nok få en form for antipsykotica for å roe ned de verste hallusinasjonene, men mediakamenter som er rettet direkte mot Schizofreni vil han ikke få, med mindre legen er totalt idiot.

 

De fleste varianter av Schizofreni er kroniske, men noen er også "borderline"-diagnoser som faktisk kan være forbigående. Likevel, så kan man leve et ganske "normalt" liv med Schizofreni ved rett medisinering. Det er ikke synonymt med et liv på lukket avdeling.

 

Likevel, så tror jeg vi er ganske enig, så vi får konkludere med det samme, atter en gang: OT, gå til legen! :)

Lenke til kommentar

Ja du er normal, i den forstand at vi vet at noen mennesker opplever det vi kaller for hypnagoge hallusinasjoner. Men dette er ikke et veldig vanlig fenomen. Hypnagoge hallusinasjoner arter seg slik du beskrev det, de opptrer ved inngangen til søvn, i fasen mellom søvn og våken tilstand. Selv om du har slike hallusinasjoner har du ingen spesielt øket sjanse til å få psykiske lidelser. Håper du føler deg mindre skremt nå som du vet at dette er helt normalt fenomen, og man trenger ikke å ha noen psykiske problemer selv om man opplever dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...