Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hører stemmer når jeg legger meg


Nstin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke utdannet lege eller psykolog så selfølgelig kan man ikke ta alt jeg sier for god fisk, som man aldri bør når man søker råd på et nettforum. Men vist man leser litt om dette på diverse legesider og i bøker vil du finne et lignende svar som jeg gav. Dette er faktisk et mer normalt fenomen et folk flest tror. Har selv slitt med noe lignende, dermed interresen. Han burde seff kontakte en lege om dette har stor innvirkning på hans velvære og han føler noe er seriøst gale.

Lenke til kommentar
Ja du er normal, i den forstand at vi vet at noen mennesker opplever det vi kaller for hypnagoge hallusinasjoner. Men dette er ikke et veldig vanlig fenomen. Hypnagoge hallusinasjoner arter seg slik du beskrev det, de opptrer ved inngangen til søvn, i fasen mellom søvn og våken tilstand. Selv om du har slike hallusinasjoner har du ingen spesielt øket sjanse til å få psykiske lidelser. Håper du føler deg mindre skremt nå som du vet at dette er helt normalt fenomen, og man trenger ikke å ha noen psykiske problemer selv om man opplever dette.

9056807[/snapback]

 

Har du fått med deg at han også hallusinerer i våken tilstand?

Lenke til kommentar

Fikk svar i dag av kompisen min som jeg skulle prate med. Han hadde ikke hatt tid til å se på denne tråden enda, men han sa fölgende på generelt grunnlag:

 

Stemmehöring bör tas på alvor og kan väre symptom på psykose. Rusmidler må unngås. Utreding bör gjennomföres, og oppstart med antispykotisk behandling ofte igangsettes. Ofte er det individer som er sårbare for stress, ruser seg o.l. som hörer stemmer, og det kan også forekomme i dyp deprimert tilstand. I litteraturen er det kjent at også noen godt fungerende personer hörer stemmer (ikke bare scizofreni mao)

 

Så om ikke annet bör det i hvertfall tas på alvor virker det som. Ikke noe man bare ignorerer i hvertfall.

 

Så jeg håper du tar skrittet og tar en prat med fagfolk på området.

Lenke til kommentar
De begynner som mine tanker, men etterhvert blir de høyrøstede og tar over og blir selvstendige, akkurat som personer. De har blitt hyppigere i det siste og vanklig å få til å stoppe. For noen uker tilbake ga de seg ikke før etter 2 timer. Og nå på fredag ga de seg med engang fordi jeg hadde drukket. Men på lørdag ga de seg ikke før jeg sto opp å gikk ut for å få litt frisk luft.

 

Mange av mine venner har ofte sagt til meg: "Faen ass, du er gal du :p". "Sinnsyke jævel" osv. jeg er ofte den som sier og gjør de tingene andre ikke tørr og jeg blir plutselig borte i min egen verden midt i en samtale.

 

Er dette noe alle opplever innimellom? Er det noe jeg kan gjøre for å stoppe det uten at foreldre må vite om det? Er som det står i profilen min, 19 år gammel.

9034205[/snapback]

 

Hei :)

 

Det åpenbare spørsmålet er: Går du på stoff?Hasj?

 

Uansett hva jeg sier og andre sier så bør du oppsøke hjelp. Det er ingen skam. Oppsøk fastlege eller snakk med noen som du er trygg på, som kan hjelpe deg. Det er bedre å oppsøke hjelp tidlig i en evnetuell startfase av psykose. Det er mange som opplever det. Hyppigheten av psykose er undervurdert. Jeg sier ikke at du har det...men det kan være det. Vær sterkl og modig. Oppsøk hjelp. :thumbup: Alltid husk...Du er din egen sjef, i din egen kropp. Prøv å overse stemmene, tenk positivt. Men som sagt anbefaler jeg deg å oppsøke hjelp. F.eks helsesøster og fastlege har taushetsplikt. Ser uansett ikke den store faren å si det til dine foreldre. Det er ikke noen skam.

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
I litteraturen er det kjent at også noen godt fungerende personer hörer stemmer (ikke bare scizofreni mao)

9074742[/snapback]

 

Det at velfungerende personer kan høre stemmer, er ikke noe nyhet og slik det kommer frem, så går diskusjonen mye rundt det med Schizofreni. Noen viser rett til Schizofreni, mens andre avskriver det totalt.

 

OT er, ut fra det han skriver, ganske velfungerende, MEN han låser seg i situasjoner/samtaler og hallusinasjonene begynner å eskalere. Dette er ikke ensbetont med Schizofreni, men det er enkelte tegn som burde tas såpass på alvor i forhold til denne lidelsen, at en utredning er helt klart det som burde skje umiddelbart og det er vel ALLE enige om!

 

Hvorvidt dette dreier seg om en psykose i forbindelse med Schizofreni er helt umulig å si noe om, men det er helt klart en del ting her som gjør at flere har kommet inn på den tanken... Ingen har påstått at hallusinasjoner kun kommer sammen med Schizofreni. Mange andre lidelser har også psykose som et av symptomene som kan opptre: Bipolar lidelse, Dissosiativ lidelse, depresjon, Post-traumatisk stress-lidelse, Schizofreni, traumer... Til og med sterk angst kan også utløse psykose for de som er disponibel for det.

 

Så... det er vel egentlig ganske meningsløst at vi spekulerer noe mer i dette, med mindre OT føler behov for mer tilbakemelding. Bortsett fra det, så er vel budskapet i denne posten ganske klart: OPPSØK LEGE SNAREST!

 

P.s: Dette var ikke ment som en negativ tilbakemelding på ditt innlegg, Cyclo! Kun en generel mening rundt denne posten...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

lol hadde samme problem.

bare at det var mumling/musikk (en gang så var det høyt at jeg lurte på hvorfor noen spilte så høy orgelmusikk akkurat når jeg skulle legge meg)

ga seg etter noen måneder og er fresk som en fesk.

(har asberger så jeg er fresk som en rar fesk tror jeg)

Endret av ZeroTheBird
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_bk_*
Det er helt umulig å diagnotisere deg 100% riktig over nett.

Dog det virker som du kan lide av ADD/AD-HD.

 

Dette spesielt med tanke på at du hører stemmer i hodet og lider av konsentrasjonsproblemer (holde fokus på en samtale).

Om du evt kan svare ja/nei på disse oppfølgingsspørsmålene vil det hjelpe:

Er du impulsiv? (Evt. har du vanskelig for å se konsekvensene av handlingene dine?)

 

Er du uttålmodig?

 

Blir du lett distrahert og glemmer gjøremål?

 

Har du problemer med lekser? (lærevansker)

------

 

Problemer mtp sanseoppfatning, språk- og talevansker, lese- og skrivevansker, motoriske koordinasjonsvansker, er også noe mennesker med ADHD sliter med.

 

---

Uansett burde du oppsøke almennlege (fastlegen din?) og utdype problemet slik du har gjort her. Da vil han mest sannsynlig stille noen av de samme spørsmålene som meg og evt. henvise deg videre til en spesialist for behandling/diagnotisering.

 

 

Unskyld, men er du helt idiot i hode eller? Bare for at man er impulsiv, litt glemsk, utålmodig osv gjør ikke at ho/han har adhd! Da har 89% av verdens befolkning adhd. Å høre stemmer i hode har Ingen sammenheng med adhd, bare for å ha det sagt!

 

Å høre stemmer kan være mye, Lite søvn, hallisinuasjoner, schisofreni, som sagt mange ting!

 

Dere forstårsegpåere som kommer med synsing om adhd; Bare for at dere trur dere har Peiling, vær heller stille og ikke si noe, for det blir bare teit. Har selv adhd og synes du er ganske freidig som setter sammenheng på stemmer i hode og min diagnose. Fjott!

Lenke til kommentar

Kan også høres litt ut som søvnlammelse. Har det selv til tider og det er bokstalvelig talt å drømme mens man er våken. Dog skjer dette i innsovningsprosessen så det er litt merkelig dersom du får dette uten at du holder på å sovne eller rett etter at du har våknet.

Uansett, selv om du kanskje ikke sliter med dette akkurat nå burde du oppsøke lege likevel. Det er typisk mannfolk å tenke sånn at "jeg har det ikke jævlig akkurat nå, så da venter jeg med lege"! Ikke bra.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Søvnlammelse eller søvnparalyse skjer somregel når man våkner opp, ikke når man sovner :p Jeg har det hele tiden og det er et helvete :S Ligger der uten å kunne røre en muskel. Jeg merker faktisk at jeg kommer inn i det, får frysninger og så slutter kroppen å fungere og jeg ligger der som et lik samtidig som jeg har en følelse av angst. Hallunisasjoner oppstår også, men heldigvis har ikke jeg hatt så gærnte hallunisasjoner da :p Flere som har sett en mann stå på rommet sitt, sitte ved sengekanten eller sitte på brystet sitt hvor da pustevansker oppstår :O Husker bare selv å høre mamma tusle på kjøkkenet før hun gikk bort til meg og begynte å vanne blomstene rundt meg :p Men jeg gjør alt for å våkne, prøver nye taktikker hver gang. Jeg prøver å stramme alle musklene i kroppen, prøver å blunke mye, prøver å bite meg i tunga eller leppa eller å sparke fra enden av senga med all makt, men ingenting fungerer. Prøver å skrike for å få hjelp også, men det har jeg gitt opp nå :S Noen andre som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

for rundt omkring et 1 år siden hadde jeg også det sånn. hver natt når jeg skulle legge meg, hørte jeg stemmer i hodet mitt. det var både jente, gutte, og intetskjønn stemmer. jeg hørte også vennene mine snakke til meg. og stemmene var ofte frekke, og sa stygge ting til meg. dette gjorde ofte at jeg ikke fikk sove også. men så fikk jeg høre at det, kunne være på grunn av at man utvikler seg når man er rundt femten år. så hvis du hører stemmer når du skal sove. og er sånn fjorten-femten-seksten år. så har det nok ikke så mye med scizofreni å gjøre.

 

eller så kan det også være at hvis man har epilepsi, at dette påvirker hjernen, slik at man hører stemmer eller rare lyder osv.

Lenke til kommentar

Hei!

Veldig random, men faktisk i går natt ca. klokkan 05.00 (Er meget vrangsøvd i ferien) skulle jeg sove. Når jeg befinner meg i halvsøvne tenker jeg på mye. Så var det 1 ord, som faktisk ikke hadde noe mening, det bare hørtes rart ut, det ordet ble repitert som en stemme inni hodet mitt, flere ganger. Jeg bare åpnet øyene og tengte på alt annet som feks. jobben min. Fikk sove da. Har ikke noe form for søvnmangel, bare litt problemer med å sovne. Sover ca. 12 timer i døgnet.

 

Sist gang jeg opplevde den slags "stemmer" var når jeg var en liten pjokk, sikkert 12/13 år gammel, men da hadde jeg mareritt og 40 grader i feber. Er 18 år den dag i dag.

 

edit: satt inn min alder.

Endret av TeRnO
Lenke til kommentar
Hei!

Veldig random, men faktisk i går natt ca. klokkan 05.00 (Er meget vrangsøvd i ferien) skulle jeg sove. Når jeg befinner meg i halvsøvne tenker jeg på mye. Så var det 1 ord, som faktisk ikke hadde noe mening, det bare hørtes rart ut, det ordet ble repitert som en stemme inni hodet mitt, flere ganger. Jeg bare åpnet øyene og tengte på alt annet som feks. jobben min. Fikk sove da. Har ikke noe form for søvnmangel, bare litt problemer med å sovne. Sover ca. 12 timer i døgnet.

 

Sist gang jeg opplevde den slags "stemmer" var når jeg var en liten pjokk, sikkert 12/13 år gammel, men da hadde jeg mareritt og 40 grader i feber. Er 18 år den dag i dag.

 

edit: satt inn min alder.

Jeg tror ikke det er så uvanlig. Var det din egen stemme som sa det ordet eller hadde stemmen en spesiell tone og lyd på stemmen? Virker som en form for tvangstanke det der, tror jeg har opplevd noe lignende.

Endret av Alkaline Trio-Kid
Lenke til kommentar
Skjer dette også i våken tilstand eller kun hvis du ligger å "halv-sover"?

 

Like før jeg sovna engang så hørte jeg en vakker Kvinnestemme synge.

 

Den var forferdelig realistisk, super lyd og jeg kunne "peile" hvor hun hadde stått.

Men med engang jeg hørte den (halvt sek) så våknet jeg.

Sikkert grunnet motorstøy på en båt jeg har jobbet i. Har hatt skjelden slike ting rett før jeg sovner.

 

Er jeg påtur til og sovne på en buss våkner jeg med engang lyden forsvinner. Dette grunnet bråk når en buss kjører.

 

Våknet et parr ganger også av at jeg begynte og snorke rett før jeg sovna. Tror dette har også grunnet bråk i en Båt jeg har jobbet i, i 3 uker.

 

Søvnlammelse eller søvnparalyse skjer somregel når man våkner opp, ikke når man sovner :p Jeg har det hele tiden og det er et helvete :S Ligger der uten å kunne røre en muskel. Jeg merker faktisk at jeg kommer inn i det, får frysninger og så slutter kroppen å fungere og jeg ligger der som et lik samtidig som jeg har en følelse av angst. Hallunisasjoner oppstår også, men heldigvis har ikke jeg hatt så gærnte hallunisasjoner da :p Flere som har sett en mann stå på rommet sitt, sitte ved sengekanten eller sitte på brystet sitt hvor da pustevansker oppstår :O Husker bare selv å høre mamma tusle på kjøkkenet før hun gikk bort til meg og begynte å vanne blomstene rundt meg :p Men jeg gjør alt for å våkne, prøver nye taktikker hver gang. Jeg prøver å stramme alle musklene i kroppen, prøver å blunke mye, prøver å bite meg i tunga eller leppa eller å sparke fra enden av senga med all makt, men ingenting fungerer. Prøver å skrike for å få hjelp også, men det har jeg gitt opp nå :S Noen andre som har opplevd dette?

 

Det har jeg hatt 1-2 ganger. Men jeg bare tar over komandoen over kroppen så virket kroppen igjen. Det er bare og konsentrere seg.

Willpower = resistans mot Magi (tatt fra spillet Elders Scrolls).

Men ikke noen hallisser når jeg hadde det. Bare at jeg ikke greide og bevege meg.

Endret av Lord Grÿllwotth
Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Dette har skjedd meg to ganger og.. En gang etter jeg hadde spilt for mye Pokemon Stadium, da var sangen i hodet mitt helt separert fra resten av tankegangen, detta var når jeg lå og skulle sove.. Gikk ikke an å skru den av eller bytte "tema" liksom som jeg gjør med min indre stemme, men den bare var der, som en rar bakgrunnslyd som var veldig påtrengende..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...