Gå til innhold

Guide: Vista-optimering


Anbefalte innlegg

Er glad jeg har mac med OS X ;) MYE bedre enn vista;) de kommer ihvertfall med operativsystemer som virker fullt ut med engang, ikke etter 1000000 oppdateringer..

 

Var det ikke Leopard som hadde en del problemer i starten å ble kalt "Apple's Vista"?

Og det kommer 100 forskjellige fikser nesten med engang?

 

overdrev kanskje litt, men vista hadde/har mye mer problemer enn leopard.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er glad jeg har mac med OS X ;) MYE bedre enn vista;) de kommer ihvertfall med operativsystemer som virker fullt ut med engang, ikke etter 1000000 oppdateringer..

 

Var det ikke Leopard som hadde en del problemer i starten å ble kalt "Apple's Vista"?

Og det kommer 100 forskjellige fikser nesten med engang?

 

overdrev kanskje litt, men vista hadde/har mye mer problemer enn leopard.

Det er vel ikke å overdrive å si at Vista også har et betraktelig større antall maskinvarer og programvarer som må støttes for at OS-et er "uten problemer".

Lenke til kommentar

Det er det som er fordelen med MAC. Det er litt vanskelig å få MAC uten at det er installert på en MAC maskin. Utvalget i hardware og drivere blir også meget begrenset som gjør at sjansen for feil blir mye minde.

 

En PC med windows eller Linux finnes det omtrent like mange varienter og kombinasjoner av som det finnes win installasjoner.

Lenke til kommentar
Det er det som er fordelen med MAC. Det er litt vanskelig å få MAC uten at det er installert på en MAC maskin. Utvalget i hardware og drivere blir også meget begrenset som gjør at sjansen for feil blir mye minde.

 

En PC med windows eller Linux finnes det omtrent like mange varienter og kombinasjoner av som det finnes win installasjoner.

Om det er en fordel eller ulempe kan vel vitterlig diskuteres. Jeg selv elsker å fikle med hardware, finne de beste kombinasjoner for prisen, finne hardware som passer "som hånd i hanske" slik at alle hardware-relaterte problemer forsvinner som dugg for solen.

 

Jeg har bygd flere titalls maskiner for venner og kjente over flere år. Fellesnevneren for *samtlige* maskiner er at det ikke har vært noen problemer med de i det hele tatt. Folkene jeg bygde for har aldri ringt meg i ettertid og spurt om "hva skal jeg gjøre nå", "maskinen kræsjer", "alt går tregt" e.l. Folk som har kjøpt maskin rett fra Dell og slikt ringer meg støtt og stadig siden jeg på sett og vis er hele familiens datasupport.

 

Fellesnevneren for maskinenene jeg har bygd er at jeg gav alle involverte personer et grunnkurs i sunn windowsbruk, optimaliserte windows med noen tweaks (av den typen som denne guiden gjennomgår), installerte noen brukbare programmer og voilá: 0 problemer selv over 4-5 år uten formatering.

 

Jeg har nå en reliability/stability index på 10 sharp på begge Vistamaskinene mine. *Så* ustabilt og ekkelt er Vista. De tre andre Vistamaskinene jeg har bygd har bortimot samme statistikker. :)

Selv Ubuntu er ikke i nærheten av dette her i huset...

 

Alle burde fått et kurs i sunn windowsbruk før de kjøpte en datamaskin...

Lenke til kommentar
Det er det som er fordelen med MAC. Det er litt vanskelig å få MAC uten at det er installert på en MAC maskin. Utvalget i hardware og drivere blir også meget begrenset som gjør at sjansen for feil blir mye minde.

 

En PC med windows eller Linux finnes det omtrent like mange varienter og kombinasjoner av som det finnes win installasjoner.

Om det er en fordel eller ulempe kan vel vitterlig diskuteres. Jeg selv elsker å fikle med hardware, finne de beste kombinasjoner for prisen, finne hardware som passer "som hånd i hanske" slik at alle hardware-relaterte problemer forsvinner som dugg for solen.

 

Jeg har bygd flere titalls maskiner for venner og kjente over flere år. Fellesnevneren for *samtlige* maskiner er at det ikke har vært noen problemer med de i det hele tatt. Folkene jeg bygde for har aldri ringt meg i ettertid og spurt om "hva skal jeg gjøre nå", "maskinen kræsjer", "alt går tregt" e.l. Folk som har kjøpt maskin rett fra Dell og slikt ringer meg støtt og stadig siden jeg på sett og vis er hele familiens datasupport.

 

Fellesnevneren for maskinenene jeg har bygd er at jeg gav alle involverte personer et grunnkurs i sunn windowsbruk, optimaliserte windows med noen tweaks (av den typen som denne guiden gjennomgår), installerte noen brukbare programmer og voilá: 0 problemer selv over 4-5 år uten formatering.

 

Jeg har nå en reliability/stability index på 10 sharp på begge Vistamaskinene mine. *Så* ustabilt og ekkelt er Vista. De tre andre Vistamaskinene jeg har bygd har bortimot samme statistikker. :)

Selv Ubuntu er ikke i nærheten av dette her i huset...

 

Alle burde fått et kurs i sunn windowsbruk før de kjøpte en datamaskin...

 

Ja, og jeg er så enig så enig. Jeg har også kun PCer med Vista nå, og de ligger på en index 10. Indexen gikk litt ned den tiden jeg brukte Nero, men etter en ny installering osv uten Nero så har alt vært topp.

 

Jeg ville bare legge til hvorfor det er lettere for Apple å lage et stabilt OS.

 

Det er det som er fordelen med MAC. Det er litt vanskelig å få MAC uten at det er installert på en MAC maskin. Utvalget i hardware og drivere blir også meget begrenset som gjør at sjansen for feil blir mye minde.

 

En PC med windows eller Linux finnes det omtrent like mange varienter og kombinasjoner av som det finnes win installasjoner.

Om det er en fordel eller ulempe kan vel vitterlig diskuteres. Jeg selv elsker å fikle med hardware, finne de beste kombinasjoner for prisen, finne hardware som passer "som hånd i hanske" slik at alle hardware-relaterte problemer forsvinner som dugg for solen.

 

Jeg har bygd flere titalls maskiner for venner og kjente over flere år. Fellesnevneren for *samtlige* maskiner er at det ikke har vært noen problemer med de i det hele tatt. Folkene jeg bygde for har aldri ringt meg i ettertid og spurt om "hva skal jeg gjøre nå", "maskinen kræsjer", "alt går tregt" e.l. Folk som har kjøpt maskin rett fra Dell og slikt ringer meg støtt og stadig siden jeg på sett og vis er hele familiens datasupport.

 

Fellesnevneren for maskinenene jeg har bygd er at jeg gav alle involverte personer et grunnkurs i sunn windowsbruk, optimaliserte windows med noen tweaks (av den typen som denne guiden gjennomgår), installerte noen brukbare programmer og voilá: 0 problemer selv over 4-5 år uten formatering.

 

Jeg har nå en reliability/stability index på 10 sharp på begge Vistamaskinene mine. *Så* ustabilt og ekkelt er Vista. De tre andre Vistamaskinene jeg har bygd har bortimot samme statistikker. :)

Selv Ubuntu er ikke i nærheten av dette her i huset...

 

Alle burde fått et kurs i sunn windowsbruk før de kjøpte en datamaskin...

 

Ja, og jeg er så enig så enig. Jeg har også kun PCer med Vista nå, og de ligger på en index 10. Indexen gikk litt ned den tiden jeg brukte Nero, men etter en ny installering osv uten Nero så har alt vært topp.

 

Jeg ville bare legge til hvorfor det er lettere for Apple å lage et stabilt OS.

Lenke til kommentar
Ja, og jeg er så enig så enig. Jeg har også kun PCer med Vista nå, og de ligger på en index 10. Indexen gikk litt ned den tiden jeg brukte Nero, men etter en ny installering osv uten Nero så har alt vært topp.

 

Jeg ville bare legge til hvorfor det er lettere for Apple å lage et stabilt OS.

Lurer jeg på hvordan du klarer, da høyeste index (det er experience-indexen du snakker om?) er 6...

Lenke til kommentar
Ja, og jeg er så enig så enig. Jeg har også kun PCer med Vista nå, og de ligger på en index 10. Indexen gikk litt ned den tiden jeg brukte Nero, men etter en ny installering osv uten Nero så har alt vært topp.

 

Jeg ville bare legge til hvorfor det er lettere for Apple å lage et stabilt OS.

Lurer jeg på hvordan du klarer, da høyeste index (det er experience-indexen du snakker om?) er 6...

Det du snakker om har ikke noe med stabilliteten å gjøre, den måler kun ytelse, mens det LOGIMAN snakker om er en indeks for stabillitet (Pålitelighet og ytelsesovervåkning som det så fint heter). Den går fra 0 til 10, der 10 er beste (ingen problemer/feil)

Jeg har for tiden mellom 8,5 og 10 på alle maskiner her, men det er gjerne ting som "nedbrytende avstengning" (altså svenskeknappen på godt norsk) som er årsaken til "problemer", og dette har jeg gjerne gjort med vilje fordi jeg skulle starte et annet OS, og kom på det etter at Windows har begynt, så er egentlig ikke feil. Har også noen 3partsprogrammer som har feilet, samt misslykkede/avbrutte driverinstallasjoner som er reelle feil. (dvs Windowsupdate påstår at det er en frivillig oppdatering tilgjengelig for maskinvare, men den feiler ved forsøk på installasjon. Dette har jeg opplevd noen ganger i Vista.

 

Jeg har i grunn svært lite problemer med stabillitet i Vista, både med og uten SP1 her, men samtidig har jeg forståelse for de som klager. Før jeg bygget om mediacenter maskinen min fra Intel P4/Nvidia 6600GT til Opteron/ATI X1800XT hadde jeg pålitelighetsindeks på under 6, og masse trøbbel. Men dette var da Vista var mye ferskere, og Nvidia sto bak over 50% av feilene.

Lenke til kommentar

Nå som sp1 er ute fikk jeg lyst til å prøve vista på nytt men merket at hdd jobbet konstant noe som jeg var plaget med før også :(

 

Er ganske kjent men var ikke nevnt i artikkelen,

 

skru av defender

i defender - tools ikonet- option ikonet - fjærn automtically scan my computer

 

Skru av indeksering

Control panel - indexing option - modify - der fjærner du alle hakene

 

Disk defragmenter

fjærn "run on schedule"

 

power intsillinger:

velg power option - bruk "high performance" - change plan settings - advance - hard disk der velg tallet 0. Sjekk også at processor managment er på 100% eller skru av speed step eller lignende i bios (for bærbar kommer dettet til å føre til høyere strømbruk)

 

user account control er også noe man fjærner for å slippe å bli gal av alle de vinduene som spretter opp

hvis man har lite minne må man også fikse "superfetch" og skru av all den glorete grafikken

 

 

Etter man gjør dette er vista faktisk brukbar merke at den ikke henger etter xp i den grad lengre med tanke på hdd jobbing\loading.

Samt lurt å bruke et godt antivirus program som avira pro

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Til Hardware.no:

 

Hva med å teste ytelsen før og etter slike optimaliseringer? Slik det er nå består artikkelen bare av en masse påstander. Ikke at jeg tviler på at det er en fordel å f.eks. ha færrest mulig kjørende prosesser, men hvor mye har det å si i praksis?

 

Hva med en artikkel som virkelig gikk i dybden og målte hvor mye raskere det var mulig å gjøre vista? Gjerne med en avsluttende sammenligning mot xp slik at vi får slutt på gnålet om hva som er best?

 

Da hadde jeg blitt en glad mann :)

Lenke til kommentar
Må det nødvendigvis være en regel at systemkravene for å kjøre gui skal øke proposjonalt med antall år? Når blir gui`et bra nok? Jeg for min del er fornøyd for lenge siden.

 

Så det er nok på sin plass med "slankeoppskrifter" også for Vista.

 

:)

Antar smaken er som baken eller noe.

Jeg synes ingen av GUI-ene som finnes på markedet for de OS jeg har prøvd er "gode nok" enda (Mac, PC, Ubuntu m/Beryl o.l.).

Den dagen man kan skrive egne pixelshaders for å piffe opp GUI-et begynner det å hjelpe for min del. :innocent:

 

Om du selv skriver pixelshadere, ordner du vel også et eget grafisk grensesnitt for Linux?

Selv er jeg fornøyd, så det problemet slipper jeg (dessuten er jeg råtten på grafisk arbeide).

Lenke til kommentar

Jeg vil bare komme med et par innspill til denne artikkelen.

 

1.

Msconfig : Tjenester

Viser oversikt over prosesser i Windows. Fjern haken ved den prosessen du ønsker fjernet, og aktiver valget med Bruk-knappen.

Dette anbefales ikke, gjør dette via services.msc. Han som begynte med en inngående sjekk av hva som behøves er Blackviper. Og alle andre gaider bygger på hans erfaringer.

 

2.

Slå av Windows Aero

 

Dersom du ikke har behov for de heftige tredimensjonelle grafiske effektene i Vista, kan du gjerne slå av Windows Aero som er ganske ressurskrevende.

 

Du kan slå av Windows Aero via menyvalget Kontrollpanel, Personalisering, Vindusfarge og utseende. Under Fargevalg kan du velge Windows Vista Basic eventuelt Windows standard dersom du foretrekker et Windows 2000-lignende grensesnitt.

Oppdatere drivere

 

Dette er ikke noe jeg har merket at hjelper på ytelsen, ikke drar det ressurser heller. Når spill startes f.eks så skrur dette seg av.

 

3.

Oppdatere drivere

 

En del av driverne som følger med Vista er ikke av beste kvalitet, noe som kan medføre problemer.

 

Bruk Windows Update eller Enhetsbehandling (via Kontrollpanel og System) for å laste ned oppdaterte drivere.

 

Vil langt på vei anbefale at hvis du skal oppdatere drivere, ikke bruk Vista sin oppdatering men gå til produsenten av maskinnvaren sin hjemmeside og last de ned der. Grunnen til dette er at produsenten har langt mer oppdaterte drivere.

 

atlef.

Endret av atlef
Lenke til kommentar

Skriv cmd i søkefeltet, start as administrator.

Skriv i cmd vinduet: net user administrator /active:yes (for å aktivere full administrator konto i vista uten de slitsomme tillatelse vinduene hele tiden, fungerer både på 64 bit og 32 bit vista).

Skriv net user administrator passord for å aktivere passord (passord kan du velge selv eks ,mobilen , fjernkontrollen eller hva du vil) trykk enter for aktivere passord.

For å bruke den nye fulle administrator kontoen uten irriterende tillatelse vinduer.

Så logger du av og får bruker vinduet med 2 kontoer, den begrensede kontoen kan du slette i kontroll panel under kontoer.

Du vil se kontoen du lagde heter administrator.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Alle disse "guidene" som anbefaler å slå av system restore servicen syns jeg kan ta seg tid til å kartlegge mulighetene litt bedre.

 

For det første får man ikke noe raskere XP eller Vista med denne servicen avslått (bruker kun noen få KB) .

 

For det andre kan man stille om på 15% av disk/partisjon reservasjonen til restore point og skyggekopier med VSSAdmin i cmd shell.

Hvilket kunne være inkludert i guiden med fremgangsmåte og eksempler beskrevet her :

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry11591644

 

For det tredje er systemer uten system restore aktivt veldig leit om man har feilaktige drivere/sw innlagt eller fått feil i windows registeret eller andre bugs. Det er mange eksempler på poster i dette forumet hvor folk har fått ordnet sine problemer med å gjøre en system restore.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...