Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Shinet opp igjen syklene mine her om dagen.

Ikke store jobben. Bare en dyprens av overflater, smøre/fette opp igjen drev, ledd og lignende samt vokset de opp igjen.

I år tenkte jeg skulle prøve Lahega banana wax 33E. Produktet holder ihvertfall ord med at det ikke etterlater voksrester på plast og lignende.

20180524_210152.jpg

20180524_210238.jpg

20180524_210437.jpg

20180524_210445.jpg

Endret av Hansien
  • Liker 3
  • 8 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 6 år senere...
Skrevet

Gammel tråd dette, men jeg åpner den opp med et spørsmål som trolig ikke er stilt før i tråden. 

Biltema har slike vanndunker på 10 liter, beregnet for ja.... vann. 

Er det noe i veien for at man kan lagre PH nøytral såpe på denne dunken? Rettere sagt Koch Chemie GSF (Gentle Snow Foam)?

Eller evt. Petrokjemisk avfetting?

Hvis nei på en eller begge spørsmålene... hva er det egentlig som kan skje? Etser det hull i dunken? Eller snakker vi bare om at feks. pakningen i korken blir ødelagt på sikt? 

Dunkene skal uansett ikke brukes komersielt og kun hjemme i egen garasje. 

Skrevet
7 hours ago, Bjerknez said:

Gammel tråd dette, men jeg åpner den opp med et spørsmål som trolig ikke er stilt før i tråden. 

Biltema har slike vanndunker på 10 liter, beregnet for ja.... vann. 

Er det noe i veien for at man kan lagre PH nøytral såpe på denne dunken? Rettere sagt Koch Chemie GSF (Gentle Snow Foam)?

Eller evt. Petrokjemisk avfetting?

Hvis nei på en eller begge spørsmålene... hva er det egentlig som kan skje? Etser det hull i dunken? Eller snakker vi bare om at feks. pakningen i korken blir ødelagt på sikt? 

Dunkene skal uansett ikke brukes komersielt og kun hjemme i egen garasje. 

Vanskelig å si sikkert uten å vite hva de er lagd av. Typiske matrialer er PE, PET eller PP. Det finnes oversikter over kompatabilitet som f.eks her: https://www.plasticsintl.com/chemical-resistance-chart/

Så finner du sikkerhetsdatabladet for det du skal ha i for å se etter problemstoffer. F.eks inneholder det du lister opp svovelsyre. 

Så om du finner ut hva matrialet er (se merking på tanken) og hva du skal lagre der kan du verifisere. Jeg vil neppe tro det skal være et problem. F.eks svovelsyre er ikke et problem for PE, PP eller PET i lave konsentrasjoner. 

Husk å merke tankene riktig. 

Pakningen må du vurdere for seg. Mange gummilignende matrialer kan ha mindre toleranse.

Personlig hadde jeg vel foretrukket å beholde kjemikalier på orginalembalasje som alt er ferdig merket og testet. 

Skrevet

Ang bilpleie. Siste bilene mine har altid startet med å ruste mellom bakfanger og bakskjerm. Sikkert pga sand og skitt som lgger mellom og jobber seg gjennom lakken. Noen som har tips her. Ser at det gjelder mangen biltyper

Skrevet
Trestein skrev (22 minutter siden):

Ang bilpleie. Siste bilene mine har altid startet med å ruste mellom bakfanger og bakskjerm. Sikkert pga sand og skitt som lgger mellom og jobber seg gjennom lakken. Noen som har tips her. Ser at det gjelder mangen biltyper

Er nok trolig svevestøv som aldri har blitt fjernet som har grodd seg fast og begynt å tære gjennom lakken. Det er derfor man bør bruke en flyerustfjerner inni mellom. Nå kan jo rusten komme unnenifra også av flere grunner, men en dårlig vedlikeholdt bil ruster generelt fortere enn en bil som gåhar blitt tatt vare på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...