Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
20% Rabatt på Autogeek.net denne helga:) (Gjelder enkeltprodukter, ikke "kits")

 

Husk også at det er julekalender der nå. Legg den i handlekurven.

 

Dette glemte jeg! :p La selvfølgelig ordren inn før 20% kom. Men fikk jo 10% da i alle fall. Også fikk jeg 2 bokser Pinnacle Souverän for prisen av 1! :)

Lenke til kommentar

Tviler ikke på at Mequiars Gold-serie er bra og ser mange fine resultater i tråden. Men kan ikke annet en å si meg fornøyd med Hagmans nye Nano-serie; Clean og Seal. Fikk i alle fall "best i test" stempel nylig i Sverige. Lett og jobbe med og gav et godt resultat på min bil, 2006 modell. Og viktigst av alt; etter 3 mnd har den fortsatt godt resultat!

 

http://www.hagmans.se/

http://www.stackenbilvard.se/Showartikel.a...amp;sprakkod=SV

 

 

Har brukt flere merker tidligere, og den jeg syntes holdt dårligst var Autoglym. I tråd med denne testen:

 

http://www.bilpleieguiden.no/tester/bilpolish.pdf

 

 

Men det er vel slik, uansett hvilket topp-produkt en velger, at gjevnlig vask og få bort smusset fortsatt det viktigste bilholdet. Synes tråden ble noe ensformig rettet mot Mequiars-produkter. Et godt bilpleieprodukt erstatter ikke gode vaner og regelmessig vask!

 

Hilsen,

Metallurgen

Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet det enda... men selv så kjøpte jeg en drøss Pinnacle-produkter for ett par uker siden.

 

Handlet vel for ca. 4.000 kr.

 

Pinnacle går vel for å være hakket over Meguiars (så vidt jeg har hørt). Uansett så snakker vi om førsteklasses produkter, da jeg har snakket med mange som har prøvd disse.

 

Men har som sagt ikke prøvd dem selv ennå.. da det ikke akkurat er noe vær for det her jeg bor for øyeblikket.

 

Det skal forresten sies at testen det linkes til over her er over 7 år gammel. Mye kan ha skjedd på den tiden.

Jeg har prøvd Autoglym selv og var fornøyd med det... men nå har jeg da altså ikke prøvd Pinnacle ennå...

Lenke til kommentar

Kaster inn en brannfakkel her. Den testen som ble linket til er skrevet av Hanne Hattrem, trodde de aller fleste hadde boikottet hennes materiale for lenge siden! :p

 

GigaFlow, du kommer til å like Pinnacle, en meget bra avansert-forbruker serie. Regner med at til den prisen har du fått med en boks Souverän;)

XMT-Serien deres er også passe rått;)

Lenke til kommentar
Kaster inn en brannfakkel her. Den testen som ble linket til er skrevet av Hanne Hattrem, trodde de aller fleste hadde boikottet hennes materiale for lenge siden! :p

 

GigaFlow, du kommer til å like Pinnacle, en meget bra avansert-forbruker serie. Regner med at til den prisen har du fått med en boks Souverän;)

XMT-Serien deres er også passe rått;)

En boks souveren series II er med vetu :)

 

Bare går å gleder meg til at været blir bra nå... hehe.

 

Har du erfaring med Pinnacle?

Lenke til kommentar

Nå ser bilen min ut som f (den var skitten fra før, og ble fæl etter en langtur), og siden det er mildvær for øyeblikket tenkte jeg at jeg skulle vaske den i morgen. Når bilen er ren spyler jeg av den regelmessig i selvvaskanlegg (Statoil), men dette tar jo ikke skitten som setter seg etterhvert. Hvordan bør jeg vaske bilen for å få den helt ren på en rask og enkel måte? Jeg orker ikke å gå så ekstremt grundig til verks nå som det er vinter, får heller ta det til sommeren. Dette er den første bilen jeg har brydd meg ordentlig om, de tidligere bilene har jeg bare kjørt i maskin en sjelden gang. ;)

 

Hele prosedyren i førsteinnlegget blir for mye, og jeg får klare meg med ting jeg får kjøpt på bensinstasjon e.l. i denne omgangen.

Lenke til kommentar
Nå ser bilen min ut som f (den var skitten fra før, og ble fæl etter en langtur), og siden det er mildvær for øyeblikket tenkte jeg at jeg skulle vaske den i morgen. Når bilen er ren spyler jeg av den regelmessig i selvvaskanlegg (Statoil), men dette tar jo ikke skitten som setter seg etterhvert. Hvordan bør jeg vaske bilen for å få den helt ren på en rask og enkel måte? Jeg orker ikke å gå så ekstremt grundig til verks nå som det er vinter, får heller ta det til sommeren. Dette er den første bilen jeg har brydd meg ordentlig om, de tidligere bilene har jeg bare kjørt i maskin en sjelden gang. ;)

 

Hele prosedyren i førsteinnlegget blir for mye, og jeg får klare meg med ting jeg får kjøpt på bensinstasjon e.l. i denne omgangen.

Spyl kjapt over, avfett bilen, Spyl over igjen. Det du spyler med burde være en steamer med varmt vann og høytrykk, da får du best resultat kjappest. Etter bare dette blir bilen veldig ren. Pleier og gjøre dette ca 1 gang i uka, eller 1 gang hver andre jeg. Har tilgang til det, så koster meg ingenting- bare litt tid.

Ellers så kan du jo kjapt svampe den med en svamp, og deretter spyle og tørke av med pusseskinn.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt steameren på Statoil, men det blir ikke rent. Hvis jeg stryker en finger over lakken etterpå kommer det en stripe med den fargen som egentlig skal være der. Har brukt avfetting først, så spyling med såpevann og deretter rent varmvann. Får prøve meg med svamp da i tillegg. Noen triks?

 

Edit: Det ble kun spyling denne gangen også. Her oppe i nord er det jo mørkt hele døgnet, så det ser ikke så verst ut. ;)

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Du får ikke bilen ren når du ikke rører den. Du må til med vaskehanske eller s*a*p.

 

Vinterklargjøring gjør alt så mye lettere. Legg på en god voks før kulda setter inn, så er det bare å stikke innom selvvaskeanlegget 2-4ganger i måneden og spyle av med varmvoks. Da slipper du å slite så mye.

 

Hentet 2 pakker idag. 1 fra Autogeek og 1 fra ScandicShine.no

 

AG:

13122007151.jpg

 

ScandicShine.no

13122007155.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...