Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store bilpleietråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes endel guider til roterende på nettet, blandt annet denne:

 

Ja, du kan lett brenne lakken, men du kan også lære deg å ikke gjøre det like lett.

 

Når det gjelder forskjellige pads er dette enkelt. Groveste er lammeull, etterfulgt av scrubbing, heavy cutting, cutting, light cutting, finnishing pad og tilslutt softpad, som er den mildeste.

De forskjellige fargene representerer grovheten. Men dette er forskjellig fra merke til merke.

Man skal aldri begynne med den groveste kombinasjonen. Dette kan gi unødvendige swirls, og i verste fall for stor varmeutvikling.

Det er også viktig å passe på farten og på presset du legger på maskinen.

 

Kan også legge til at Meguiar's sine puter er veldig greie å forholde seg til, er ikke like forvirrende.

 

Produkter som Turtle, AutoGlym forbruker og Meguiar's forbrukerserie er ikke laget for bruk med roterende og klumper seg fort, støver, og blir for varme.

 

Menzerna, Meguiar's MG, Pinnacle XMT, Einzett, Optimum osv, er merker du bør se på. Autoglym har også en proffserie, men tipper Krefting holder godt på denne.

 

Når det gjelder polermaskin er de fleste ganske like. Forskjellen er vekt, utførelse og rpm-spenn.

 

Metabo er den letteste, har rpm-spenn fra 700-2200rpm, derfor har jeg valgt denne.

Makita, DeWalt, Milwaukee.. It's all good.

 

De billigere er som regel rammet av effektsvinn og svakt dreiemoment.

Lenke til kommentar

Takker. (:

 

Hvordan blir resultatet hvis man sammenligner maskin og håndpolering? Blir vel en maskin, og en god del digg fra Autogeek denne måneden, så får jeg testet litt.

 

Du kunne ikke anbefalt meg en god rub og polering til maskin, og en god "manuel" (regner med at man ikke kan claye med maskin :p) clay? Virker som du kan det. Har noen riper ala de på bakluken på A3-en din.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Hånd vs Maskin.. Det spørrs jo litt på hvordan lakkens stand er, og hvor god du er med hånda.. (:p)

Hvis lakken er full av riper, vil resultatet med Maskin bli veldig mye bedre, men du vil jo få god glans for hånd også.

Er oksidasjon det store problmet, skal du få vekk dette for hånd, men det blir jo mye lettere med maskin.

 

Jeg har ikke rubbet noe særlig egentlig, er litt redd for det. Men jeg har sett fantastiske resultater med Menzerna PowerGloss. Optimum compund virker også veldig bra.

 

Polering hadde jeg helt klart gått for Menzerna Nano Polish. Sleng på Intensive Polish og eventuelt Super Intensive Polish hvis du har noen stygge riper. Optimum polish skal være noe tilsvarende, men det fine med den er at du kan jobbe med den lenge. Denne står på "må-ha-lista" mi.

 

Hånd-poleringsprodukt må bli Klasse AIO (rød flaske)

 

Når det gjelder clay er det meste bra. Meguiar's Quick Clay fungerer fint, Pinnacle sin er bra, DP, Mothers osv.

 

Du kan claye med maskin.. Men anbefales ikke:P

Lenke til kommentar
Da var denne bestilt!

2007-01-12_12-32-00-PE%2012-175.jpg

 

Gleder meg virkelig nå! Denne kommer til å bli etterfulgt av en ordre fra Autogeek som fyller igjen litt hull, og litt våtslip-utstyr.

 

Bruker en sånn type maskin jeg også, fra hitachi vel å merke, står posta før i tråden her. Er helt genialt å bruke til polering. Men, det er litt vansklig å bruke maskin på steder med mange kanter og mye plastikk. Frontfanger og dørlister osv får man jo aldri tatt skikkelig med maskin.. På frontfangern blir det jævlig mye dritt. Er ikke like lett å få fjerna all møkka ved avfetting foran. Heller ikke så lett å få pollert der heller. Da mener jeg mellom alle kriker og kroker rundt åkelys, grill, lamper osv..

Lenke til kommentar

Denne skal være rimelig lik Hitachi, men er lettere og har annerledes turtall-register.

Uansett, kjøper man Hitachi, Makita eller DeWalt får man noe av det beste, og de fleste er rimelig like.

 

Når jeg polerer tar jeg et panel av gangen, og jeg maskerer alt som ikke skal poleres i den vendingen, så dette er ikke så altfor stort problem. Plastlister er jo et problem ja, mest pga at polerputen angriper på forskjellig måte over kantene.

 

Jeg er vant til denne:

309292_X_2007-07-05_132545_371.jpg

 

Så tro det eller ei, denne blir langt mer smidig.

Lenke til kommentar

Uhell i vaskehallen i dag :lol:

 

Prøvde å fjerne en ripe med ScratchX, og la tuben en jævlig dum plass, noe jeg fant ut i ettertid..

 

post-53560-1192989222_thumb.jpgpost-53560-1192989228_thumb.jpgpost-53560-1192989232_thumb.jpg

 

Skulle lukke igjen bagasjelokket og hørte plutselig *brrrfrft* *splatt*.

 

Var litt slit å fjerne alt det der, og tuben min som kun hadde blitt brukt en gang, nå er den halvfull :cry:

 

Ripen jeg sleit med:

 

post-53560-1192989323_thumb.jpg post-53560-1192989333_thumb.jpg

 

Må nok kraftigere saker til der tror jeg.. Forslag?

Lenke til kommentar

Hehe:P Sånt som skjer det! Men det skader jo ikke med en ekstra shining:P

Sist gang jeg polerte bakskjermen min hadde jeg døra oppe... Og etterpå hadde jeg hvite polka dots på dørtrekket:P

 

Hvor mange ganger brukte du Scratch X? Den ripen var stygg, men ikke umulig. Prøv igjen og igjen. Sørg for at du jobber inn produktet til det forsvinner. Det kan ta opp til 10 ganger å få vekk en ripe.

Og ja, du skal ha vondt etter du har brukt Scratch X.

Hvis ikke dette hjelper må du til med en roterende.

Lenke til kommentar

Skal vi se:

 

Riperfjerner er "inkludert" i mange polisher og rubbinger. Det finnes Swirlremovers, men de er ikke så nødvendige. Rubbing etterfulgt av polish tar det aller meste.

 

Tror kanskje du skulle gått for Optimum Compund. Dette er en skikkelig maskinrubbing som du kan jobbe med lenge, den etterlater seg ikke altfor mange swirls heller.

Så hadde jeg toppet det hele med Menzerna Nano Polish. Denne fjerner ganske mye riper, og etterlater seg en feilfri finnish. Bare være forsiktig, du kan risikere å stå å kjenne på den glatte lakken din resten av dagen etter du har brukt denne.

 

Kjøp også Menzerna Top Inspection! Et genialt verktøy du ikke vil være for uten. Fjerner fyllere, voks og polish, slik at du kan inspisere jobben din.

 

Hadde toppet dette med Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant. Tror du får rabatt på denne når du handler Menzerna. 5usd ellerno.

 

En voks oppå her tilslutt.

 

Kjøp deg en pakke med Cobra Mango Breeze MF kluter og microfiber applicators. Geniale til å bruke for hånd.

 

Når det gjelder pads, er det fint å begynne med Meguiar's. Husk backing plate.

Kjøp burgunder, gul og hvit.

 

Begynn med rubbing på den gule. Gjør ikke dette jobbe, bytt til den burgunder. Hvis det ikke hjelper da, må du bruke lammeull, men tror ikke det blir nødvendig.

 

Avslutt med Nano Polish på den hvite, eventuelt den gule.

 

Clay kan bli Pinnacle Poly Clay. Gjør jobben. Man får sjeldent brukt for aggressivt clay.

 

Så, handleliste:

-Optimum Compound - 16.99

-Menzerna 106 Nano Polish - 49.99

-Menzerna Top Inspection 19.99

-Meguiars Soft Buff W-7006 Foam Cutting Pad 6.5" eller 8" 11.99

-Meguiars Soft Buff W-8006 Foam Polishing Pad 6.5" eller 8" 11.99

-Meguiars Soft Buff W-9006 Foam Finnishing Pad 6.5" eller 8" 11.99

-Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant - 29.99

-Pinnacle Ulta Poly Clay Special - 29.99

 

Vil tippe frakt på dette vil bli oppunder 100USD

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Tusen takk! :)

 

 

Da blir det bestilling fra AG, samt en roterende maskin til neste lønning, eller neste etter neste (har kjøpt felger :p ).

 

Noen som kan anbefale en metal polish som er bra? Tenkte å pusse ned Azev-A-ene mine når jeg får dem og polere kanten. Pusser først pulverlakken med halvgrovt papir, så fint papir, så polish? Den bør helst kunne skaffes i Norge, da jeg kjøper til uken. :p

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Jeg bare lurer på en ting. Jeg skal ha bilen min inn til hellakkering nå på onsdag, men jeg har hørt at du ikke må vaske og polere bilen rett etter hellakkeringa fordi lakken ikke er skikkelig herdet enda. Stemmer dette? Og når er det trygt å begynne å vaske/polere bilen igjen?

 

Forbausende resultater på bilene her, så nå ble jeg ivrig på å vaske og skrubbe motorrommet skikkelig etter hellakkeringa, slik at bilen ser ny ut.

Lenke til kommentar

Moderne lakk skal være ferdig herdet når bilen ruller ut..

Men, det skader jo aldri å spyle den litt svakt den første uka.

 

Men det er en grunnregel at man skal vente ca 1mnd før man polerer. Jeg har dog polert en dør 1time etter at den kom ut fra lakkverkstedet, og lakken er like fin.

Lenke til kommentar

Eg vurderer å ta bilen skikkelig i morra, men de melder regn (dvs: regner det så vil eg ta bilen, for da blir det ikke jakt :)) Men har tilgang til garasje, gjør det noe å bruke bilen i regn rett etter at siste laget er lagt på (blir tech wax for min del som er siste laget) bortsett fra at man ikke får den aller første tiden før den blir litt skitten?

 

 

Kommer til å kjøre følgende:

 

Vask

Clay

Steg 1 Lakkrens Meguiaers

(scratch x der det trengs og steg 1 ikke klarte bragden)

Steg 2 Polish meguiaers

Tech wax...

 

Høres greit ut?

 

Åsså kjøre til Bergen søndag! hehehe....

 

Bortkastet? Nei, vedlikeholdet mener eg er viktigst akkurat nå, ikke at naboene ser at den er superglansen i to dager....

Lenke til kommentar

Dette skal gå bra det Jotun, men jeg ville latt bilen stå med Tech Wax i en time før du tar den ut i regnet.

 

Du kan gjerne vaske den i regnet, men skyll av før du kjører den i garasjen.. Vet aldri hva som kan være i det regnet.

 

Bilpleie er aldri bortkastet. Har du mulighet, skyller du bare bilen med vann hver gang du setter den fra deg, slik at skitten går av. Og bruk gjerne en Sprayvoks etterpå, f.eks Duragloss AquaWax. Kan vel også bruke Autoglym's AquaWax (har ingen erfaring med denne)

 

Selv kjører jeg innom Statoil på vei hjem når jeg er ferdig med bilen for dagen, og bruker kun varmvoks.. Og da har jeg blank bil dagen etterpå også. Dette er bare på våt vei da.

 

EDIT: Tar forbehold om skrivefeil.. Jeg er ekstrem idag:P

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...