Gå til innhold

TEST: Hitachi Deskstar 7K1000 1 TB


Anbefalte innlegg

jeg tenker bare: gud hjelpe meg det er mye data å miste hvis/når disken går på trynet.. hvem trenger slike størrelser?

 

det er som å bygge en 100m2 stor bod. dæven hvis huset og boden brenner ned..

8924889[/snapback]

 

nettopp derfor jeg ønsker å se hardisker designet som raid oppsett.

 

altså at en har to eller flere separate enheter bygget sammen med ett eksternt logikk-kort. om en av enhetene skulle ryke så skulle det være mulig å nappe ut den og sette inn en ny.

 

for bruker skulle det ikke være noe ekstra å sette opp, hovedkort og annet ville se det som en enkelt harddisk og håndtere den deretter. så om du tok ut hele klossen og satte den inn i en annen maskin så skulle du ikke trenge å rote rundt med oppsett av raid kontroller osv.

 

redundancy out of the box...

8924926[/snapback]

Nå er det jo greit å gjøre det da.

De fleste hovedkort støtter raid 1 helt fint. Kjøp to disker og kjør dem i raid 1.

Husk imidlertid at raid 1 kun beskytter deg om en disk ryker, ikke om filer slettes eller overskrives, så en backup løsning er ofte bedre.

Backup har også fordelen at du kan kompimere på backup diske samt velge hvilken filer du tar backup av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gi meg ett backupsystem som klarer å svelge 1TB uten at jeg trenger å bytte media 5-6 ganger. og nei, jeg regner ikke en ekstern harddisk som backup fordi om maskinvaren i den hardisken ryker så er en like langt kommet, og er mer følsom en media ett sted og leser ett annet sted imo.

 

og selv om raid kontrollere kommer på hvoedkortet så trenger den en smule kunnskap for å sette opp, og det krever at du kjøper to matchende hardisker.

 

det jeg foreslår er en raid enhet som oppfører seg som en enkel harddisk overfor forbruker. altså, sku opp maskina, sett i enheten, skru igjen maskina, fyr opp og vips så har du en ny harddisk. internt i enheten så kjøres det raid, men forbruker trenger ikke å gjøre noen matching av hardisker, oppsett av kontroller eller annet av den slags for å ta den i bruk. plug and play og forbruker kan sove litt bedre om natten.

Lenke til kommentar

hobgoblin: En løsning for deg kan være en NAS. Det er tryggere enn å ha alt i en boks. Gjerne en NAS som er plassert i et annet bygg. Da blir lagringen også brannsikker, flomsikker, lynsikret osv. Dette får man ikke med Raid1 hverken i 1 enhet eller med 2 enheter i 1 PC.

 

Bånd-basert lagring er faktisk mer ømfientlig enn harddisker på grunn av at støv kan ødelegge for lesingen. Har man både lesehode og medie i en forseglet boks så unngår man sånne problemer.

Lenke til kommentar

nettopp derfor jeg ønsker å se hardisker designet som raid oppsett.

 

altså at en har to eller flere separate enheter bygget sammen med ett eksternt logikk-kort. om en av enhetene skulle ryke så skulle det være mulig å nappe ut den og sette inn en ny.

 

for bruker skulle det ikke være noe ekstra å sette opp, hovedkort og annet ville se det som en enkelt harddisk og håndtere den deretter. så om du tok ut hele klossen og satte den inn i en annen maskin så skulle du ikke trenge å rote rundt med oppsett av raid kontroller osv.

 

redundancy out of the box...

8924926[/snapback]

 

Men hele arrayet takker jo for seg om en disk ryker når det er i RAID, så da er man vel like langt? Eller misforsto jeg utsagnet ditt?

Lenke til kommentar

Med RAID-0 takker hele arrayet for seg ja, men det var nok her snakk om RAID-1, 5 eller 6 som fungerer på omtrent motsatt måte. Takker en disk for seg der ruller alle data fortsatt videre og etter at den døde disken er byttet kan du gjenoppbygge det gamle arrayet og igjen sikre deg til en disk dør.

 

hobgoblin : Ta en kikk etter NAS med eSATA, en slik vil oppføre seg omtrent som du beskriver. Du må nok konfigurere i 15 minutter når den er helt ny, men etter det burde den oppleves som en enkel SATA-disk for systemet.

Lenke til kommentar

vel nå var det ikke meg selv det var ment for, jeg hadde nok funnet ut av raid om jeg ønsket det. jeg hadde tanker om den jevne forbruker, i tilfelle den interne disken skulle ryke.

 

helst så skulle den interne disken være en, for forbrukeren, usynlig raid 1 eller tilsvarende speilende løsning, hvor om en av lagringskomponentene ryker, hadde sagt fra til bruker at han trenger å ta med seg maskina til nærmeste verksted for å få disk byttet.

 

med andre ord, en intern enhet som er kjapp å bytte, konfigfri og kan byttes med en skrutrekker. poenget er å bygge inn en smule sikkerhetsmargin i maskinene til folk.

 

eller kanskje de fleste hjemmemaskiner i dag kommer med raid1 oppsett under panseret?

 

men uansett. å fått kjøpt ett raidsett for intern bruk (gudene vet det er nok eksterne enheter) som en ferdig kloss hadde vært hyggelig.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...