Gå til innhold

Afghanske svindlere beleirer Stortinget


Anbefalte innlegg

Virkeligheten er aldri SÅ enkel. Det så vi f.eks. når det gjaldt sør-vietnamesiske båtflytninger (de som rømte etter at USA trakk seg ut der borte), -disse dro både til europa, USA, Australia, etc. og ikke nødvendigvis til noen naboland.

 

Desverre i slike innvandring/flyktining debatter er det noen som kun bruker overforenklete løsninger av den typen FRP ofte slenger ut, dvs. enkle, populistiske svar på kompliserte spørsmål.

8906854[/snapback]

Men det var vel ingen av disse flyktningene som gikk i land i en stat, og så vandret gjennom 14 stater til før de kom til et land der de søkte asyl?

 

Noen fakta er forholdsvis enkle: Man flykter ikke til Norge. Man reiser til Norge fordi man hører så flotte historier om hvor store pengesummer man får der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Virkeligheten er aldri SÅ enkel. Det så vi f.eks. når det gjaldt sør-vietnamesiske båtflytninger (de som rømte etter at USA trakk seg ut der borte), -disse dro både til europa, USA, Australia, etc. og ikke nødvendigvis til noen naboland.

 

Desverre i slike innvandring/flyktining debatter er det noen som kun bruker overforenklete løsninger av den typen FRP ofte slenger ut, dvs. enkle, populistiske svar på kompliserte spørsmål.

8906854[/snapback]

Men det var vel ingen av disse flyktningene som gikk i land i en stat, og så vandret gjennom 14 stater til før de kom til et land der de søkte asyl?

8906939[/snapback]

Av den grunn at de var båtflyktninger og derved ble plukket opp av handelsfartøy fra diverse land fra worldwide, ellers så kunne resultatet sett anderledes ut. Nå er det vel dårlig med hav rundt Afghanistan så den "muligheten" har ikke afghanere..

Lenke til kommentar
Av den grunn at de var båtflyktninger og derved ble plukket opp av handelsfartøy fra diverse land fra worldwide, ellers så kunne resultatet sett anderledes ut. Nå er det vel dårlig med hav rundt Afghanistan så den "muligheten" har ikke afghanere..

8907187[/snapback]

Jeg gjentar meg selv: Når de var kommet trygt i land gikk de da ikke igjennom ørten land til for å komme til et bedre ett? Det er jo det afghanerne har gjort.
Lenke til kommentar
Jeg gjentar meg selv: Når de var kommet trygt i land gikk de da ikke igjennom ørten land til for å komme til et bedre ett? Det er jo det afghanerne har gjort.

8907340[/snapback]

Hvorfor skulle de det? Mange kom til Norge, Sverige, Spania, osv. Bildet hadde nok sett anderledes ut hvis de først hadde rømt f.eks. til naboland som Laos, Kambodia, dvs. til fattige naboland som knapt kan brødfø sine egne og hvor man i tillegg kanskje ikke er velkommen av religiøse eller politiske grunner. Den samme problemstillinga kan gjelde for afghanerne. Og er man først på rømmen så er det vel forstålig at man søker dit man kan skape seg et nogenlunde liv. Can't blame them.

Lenke til kommentar
Og er man først på rømmen så er det vel forstålig at man søker dit man kan skape seg et nogenlunde liv. Can't blame them.

8907508[/snapback]

eEr man på flukt tror jeg man bekymrer seg mer over å komme til et sted der man er trygg, enn over å komme til et sted der man kan leve fett av staten. Vil ikke Pakistan f.eks. være et aktuelt/bedre alternativ?
Lenke til kommentar
Man kan grave ett hull i bakken å gjemme seg i så er man trygg...

8907650[/snapback]

Gratulerer, du løste nettopp verden flyktningeproblem. :roll:

 

Du må gjerne gi meg gode eksempler på hvorfor afghanere ikke skal kunne være trygge i Pakistan. Jeg regner ikke sikre utsikter til å bli oppdaget og drept/lemlestet/voldtatt i et hull i bakken for trygghet, men jeg mener ikke at den norske velferdsstaten er det eneste som kan sikre afghanere trygghet.

Lenke til kommentar
Du må gjerne gi meg gode eksempler på hvorfor afghanere ikke skal kunne være trygge i Pakistan.

8907725[/snapback]

Du vil få den samme problemstillingen -"hvorfor ikke til et naboland" å gruble over den dagen USA trekker seg ut av Irak, og ti-tusenvis av irakere som har samarbeidet med amerikanerne, flykter ut av landet. USA kommer til å ta imot noen av disse, dvs. slike som har hatt fremtredene posisjoner og eliten, mens resten av flyktningene kommer til Norge og andre europeiske land.

Lenke til kommentar
Du vil få den samme problemstillingen -"hvorfor ikke til et naboland" å gruble over den dagen USA trekker seg ut av Irak, og ti-tusenvis av irakere som har samarbeidet med amerikanerne, flykter ut av landet. USA kommer til å ta imot noen av disse, dvs. slike som har hatt fremtredene posisjoner og eliten, mens resten av flyktningene kommer til Norge og andre europeiske land.

8907833[/snapback]

Jeg ønsker FN-kvoteflyktninger velkommen (stort sett).
Lenke til kommentar
Hadde du forresten noe forklaring på hvorfor ikke alle flyktninger fra diverse konfliktområder, uten videre kan slå seg ned i naboland?

8908140[/snapback]

Enkelte ganger kan det jo være konflikter med nabolandene som er årsak til at man er flyktninger. Der det finnes slike, vil vel det mest naturlige være å rømme til nærmeste FN-flyktningeleir. Der vil de bli registrert som flyktninger, og man vil prøve å finne et nytt hjemland til dem dersom det er tvilsomt at de vil kunne flytte hjem med det aller første.
Lenke til kommentar
vil vel det mest naturlige være å rømme til nærmeste FN-flyktningeleir. Der vil de bli registrert som flyktninger, og man vil prøve å finne et nytt hjemland til dem dersom det er tvilsomt at de vil kunne flytte hjem med det aller første.

8908194[/snapback]

Folk finner vel forskjellige måter å rømme på. Og forvente at alle tar seg til en flyktningeleir er urealistisk.

Lenke til kommentar

Hm. Jeg syntes å se bare mannfolk på bildene i avisene og på tv av disse flyktningene jeg men?. Hvor er alle barna og kvinnfolka da?...Nei vi har nok av utenlandske gangstere fra før.

 

Her tror jeg UD gjør rett i å sende dem tilbake. Mange andre som sikkert har det verre en dem.

 

Hvis 100 av disse får bli, søker sikkert mange av dem familie gjenforening og vips er de plutselig blitt 500.

Lenke til kommentar

Det som er så utrolig er hvor mye ressurser vi klarer å svi av på dette tullet.

 

De kommer med helt grunnløse asylsøknader til feil land og så:

-Skal de først få en grundig individuell saksbehandling mens de sitter kanskje ett år på asylmottak

-Så anker de avslaget og får fri rettshjelp

-Så prøver de å klage igjen på alle mulige måter

-Så begynner de med markeringer/demonstrasjoner og sivil ulydighet med stor bruk av politi

-Så klager de på at de ikke kan sendes hjem selv om de ikke får opphold i Norge

-Embedsverket må så gjøre masse unødvendig ekstraarbeid

-Så lokkes de brune grupperingene på ytterste venstre frem for å støtte dem og mere politi må brukes

 

Hvor mange millioner har ikke blitt brukt på hele dette sirkuset med asylsøknader som lett kunne ha blitt summarisk avvist på dagen? Og de som dette rammer hardest er kvoteflyktninger som stadig blir presset bakover i køen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...