Gå til innhold

Afghanske svindlere beleirer Stortinget


Anbefalte innlegg

Jeg har vært nede på Stortinget og møtte i går de som var igjen etter at halvparten ble arrestert. De fleste av de har vært på asylmottak i seks års tid, aldri hatt arbeidstillatelse selvom de er fullt arbeidsføre, og kan norsk. Altså, mange kunne vært en ressurs for samfunnet men som vi har nektet å være det.

 

Disse er ressurssterke menn, ingen tvil om det. De vet hva de driver med – de har gått Trondheim-Oslo (og kan mer om pilgrimshistorie enn den jevne nordmann, vil jeg tro), og har håndtert media under demonstrasjonen. Dermed blir det ekstra merkelig at man vil sende hjem folk som a) likevel mener det er uholdbart i hjemlandet, og b) etter alt å dømme ville være en ressurs for landet. De har fått utdanningstilbud, og hadde de hatt arbeidstillatelse ville de sannsynligvis vært i arbeid og.

 

Samtidig skal jeg være helt ærlig: Hvis man er lovlydig og gir noe tilbake til samfunnet man lever i, hva i alle dager er galt med å være her? Hvilken skade gjør det? Og hvorfor vil vi nekte folk å søke lykken, uansett om hjemlandet deres er krigsherjet eller ikke – skulle det være umoralsk å ønske et bedre liv?

 

Og jeg mener det er illegitimt å bruke ulovlig demonstrasjon som argument. Det at noen ytrer seg fredelig ved å oppholde seg på offentlig sted kan på ingen måte anses som kriminelt, og er ingenting annet enn å bruke sin ytringsfrihet. At man kan bli bøtelagt for slikt er for dumt.

 

Til slutt, faktaopplysning: Om man er asylsøker i Norge betyr ikke det at man kom til Norge i utgangspunktet. Man har da kvoter og fordelingssystemer for slikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samtidig skal jeg være helt ærlig: Hvis man er lovlydig og gir noe tilbake til samfunnet man lever i, hva i alle dager er galt med å være her? Hvilken skade gjør det? Og hvorfor vil vi nekte folk å søke lykken, uansett om hjemlandet deres er krigsherjet eller ikke – skulle det være umoralsk å ønske et bedre liv?
Det du argumenterer for er vanlig innvandring og vi har faktisk en innvandringsstopp i Norge som det er bred politisk enighet om. Asylordningen er til for å beskytte de som er spesielt forfulgt i sitt hjemland og ikke for de som "søker lykken".

 

Jeg stiller meg også tvilende til at individer som prøver å misbruke asylordningen, nekter å følge lovlige vedtak og bare tar seg til rette vil "gi mere tilbake til samfunnet" enn gjennomsnittet. Afghanere som søker asyl i Norge ligger for eksempel allerede langt over snittet på drapsstatistikken.

Og jeg mener det er illegitimt å bruke ulovlig demonstrasjon som argument. Det at noen ytrer seg fredelig ved å oppholde seg på offentlig sted kan på ingen måte anses som kriminelt, og er ingenting annet enn å bruke sin ytringsfrihet. At man kan bli bøtelagt for slikt er for dumt.
Når man nekter å følge påbud så kan man bli bøtelagt selv om man ikke er voldelig. Det er veldig mye man kan bli bøtelagt for i Norge uten å ha brukt vold.
Lenke til kommentar
Samtidig skal jeg være helt ærlig: Hvis man er lovlydig og gir noe tilbake til samfunnet man lever i, hva i alle dager er galt med å være her? Hvilken skade gjør det? Og hvorfor vil vi nekte folk å søke lykken, uansett om hjemlandet deres er krigsherjet eller ikke – skulle det være umoralsk å ønske et bedre liv?
Det du argumenterer for er vanlig innvandring og vi har faktisk en innvandringsstopp i Norge som det er bred politisk enighet om. Asylordningen er til for å beskytte de som er spesielt forfulgt i sitt hjemland og ikke for de som "søker lykken".

 

Jeg stiller meg også tvilende til at individer som prøver å misbruke asylordningen, nekter å følge lovlige vedtak og bare tar seg til rette vil "gi mere tilbake til samfunnet" enn gjennomsnittet. Afghanere som søker asyl i Norge ligger for eksempel allerede langt over snittet på drapsstatistikken.

 

Det betyr verken at a) jeg er enig i innvandringsstoppen eller b) at disse asylsøkerne ikke har krav på nettopp asyl.

 

De har ikke blitt sendt ut av landet fordi det ikke har vært mulig å gjøre det. De har hele tiden vært tilgjengelige, og de kunne når som helst ha blitt sendt ut uten problemer. De har demonstrert, noe som er deres fulle rett, mot en eventuell utsendelse. Jeg forventer ikke at mennesker som oppholder seg ulovlig i landet med null inntekt og ingen arbeidstillatelse skal frivillig sette seg på et fly hjem, og det er det vel ingen som gjør heller.

 

Selvom jeg syns de åpenbare konfliktene mellom å sende soldater og asylsøkere til samme land er ganske klare, så er jeg også enig i at ubegrunnede asylsøknader er et problem. Men folk drar ikke et annet sted hvis de ikke har et problem der de er. Noen har det kanskje akkurat ikke dårlig nok til at de kan søke asyl, noen har det kanskje bra men vil ha det bedre. Slik kan vi nordmenn søke lykken i så godt som hele verden om vi ønsker, og slik bør det være. Så lenge det ikke eksisterer en ærlig dør inn til Norge igjennom arbeidsinnvandring eller lignende institusjoner, vil misbruk skje.

 

Og jeg mener det er illegitimt å bruke ulovlig demonstrasjon som argument. Det at noen ytrer seg fredelig ved å oppholde seg på offentlig sted kan på ingen måte anses som kriminelt, og er ingenting annet enn å bruke sin ytringsfrihet. At man kan bli bøtelagt for slikt er for dumt.
Når man nekter å følge påbud så kan man bli bøtelagt selv om man ikke er voldelig. Det er veldig mye man kan bli bøtelagt for i Norge uten å ha brukt vold.

8911336[/snapback]

 

Det er helt riktig at man blir bøtelagt for mye rart, men jeg er fremdeles ikke enig i at det burde skje.

 

Hvor i alle dager har du det forresten fra at afghanere løper rundt og dreper folk i langt større grad enn andre?

Endret av magnon
Lenke til kommentar
Hvor i alle dager har du det forresten fra at afghanere løper rundt og dreper folk i langt større grad enn andre?
Det er ca. 30 drap i året i Norge, det vil si at det omtrent er et drap per 150.000 person.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=141629

 

Afghanske asylsøkere er også overrepresentert på voldtektsstatistikken.

8911957[/snapback]

 

Gi meg statistikken og ikke en random nyhetsartikkel i VG, da. Å si at "en av 30 drapsmenn er afghanere" når det bare er 30 drapsmenn er, vel, ikke holdbart.

Lenke til kommentar
Gi meg statistikken og ikke en random nyhetsartikkel i VG, da. Å si at "en av 30 drapsmenn er afghanere" når det bare er 30 drapsmenn er, vel, ikke holdbart.
Du vet godt at etter at politiet i Oslo gikk ut med statistikk som viste at fremmedkulturelle fullstendig dominerte som kriminelle så har venstresiden satt en stopper for slik statistikk. Poenget mitt var uansett at dette ikke bare er de englene mange prøver å fremstille dem som. Denne lille gruppen menn har allerede begått drap og en rekke voldtekter i Norge.
Lenke til kommentar
Gi meg statistikken og ikke en random nyhetsartikkel i VG, da. Å si at "en av 30 drapsmenn er afghanere" når det bare er 30 drapsmenn er, vel, ikke holdbart.
Du vet godt at etter at politiet i Oslo gikk ut med statistikk som viste at fremmedkulturelle fullstendig dominerte som kriminelle så har venstresiden satt en stopper for slik statistikk.

8914372[/snapback]

? Hvordan og hvorfor?

 

Poenget mitt var uansett at dette ikke bare er de englene mange prøver å fremstille dem som. Denne lille gruppen menn har allerede begått drap og en rekke voldtekter i Norge.

8914372[/snapback]

De som satt utenfor Stortinget? Hvorfor er de ikke arrestert av politiet da?

Lenke til kommentar
Gi meg statistikken og ikke en random nyhetsartikkel i VG, da. Å si at "en av 30 drapsmenn er afghanere" når det bare er 30 drapsmenn er, vel, ikke holdbart.
Du vet godt at etter at politiet i Oslo gikk ut med statistikk som viste at fremmedkulturelle fullstendig dominerte som kriminelle så har venstresiden satt en stopper for slik statistikk. Poenget mitt var uansett at dette ikke bare er de englene mange prøver å fremstille dem som. Denne lille gruppen menn har allerede begått drap og en rekke voldtekter i Norge.

8914372[/snapback]

 

Du har nettopp bevist din egen fantastisk dårlig evne til å underbygge egne argumenter. Hvis du ikke klarer å finne statistikken, kan du ha det så godt med å beskylde denne gjengen som utnytter sine demokratiske rettigheter for noe annet enn å gjøre nettopp det.

 

Visst er innvandrere overrepresentert på kriminalitetesstatistikken, og det er synd. Om det er kulturelt, psykisk eller hva det er, vet jeg ikke. Men det jeg vet er at denne gjengen her, som mange av har bodd i Norge i seks år, kan norsk, har vært mye i media og kommunisert med nordmenn, er allerede godt integrert og faller dermed ikke inn i risikogruppen for kriminalitet.

 

Jeg vet hvor denne statistikken du leter etter finnes, forøvrig. Den viser også at enkelte innvandrergrupper fra Asia er langt mindre kriminelle enn nordmenn (4 per 1000), og at de mest kriminelle innvandrergruppene kun ligger på 8 per 1000 og ikke 1000 per 1000 som mange vil gi inntrykk av. Men du skal få lov til å finne den selv.

Lenke til kommentar
Du har nettopp bevist din egen fantastisk dårlig evne til å underbygge egne argumenter. Hvis du ikke klarer å finne statistikken, kan du ha det så godt med å beskylde denne gjengen som utnytter sine demokratiske rettigheter for noe annet enn å gjøre nettopp det.

 

Jeg skjønner ikke helt hva problemet ditt her er:

 

a) Du betviler at det er ca. 30 drap i året i Norge?

b) Du betviler at en afghansk asylsøker har begått drap?

c) Du aner ikke hvor mange som bor i Norge eller tror det er over 150.000 afghanske asylsøkere her?

d) Du er ikke helt stø i matematikk og tror ikke på det før du ser en utregning fra en offentlig instans du stoler på?

Lenke til kommentar

Problemet er at enkelttilfeller ikke kan brukes i statistiske bevis.

 

Jeg har nettopp utvekslet epost med MMI om en gallup i en helt annen sak, og de bruker et minste utvalg på 1000 personer - plukket ut som et representativt snitt av befolkningen - for å kunne vise trender over befolkningsmassen totalt. Å plukke ut 30 drapsmenn et enkelt år og bruke dem til å bevise noe er som å ta antall innvandrere i en tilfeldig skoleklasse og bruke det tallet til å vise hvor stor andel innvandrerne utgjør av Norges befolkning. Avhengig av om du velger en klasse i Snilfjorden eller på Tøyen kan du få et resultat på alt fra 10 til 90%.

 

Det begås rett og slett for få mord her i landet (heldigvis) til at man kan bruke dem statistisk over et enkelt år. Neste år er det kanskje ingen afghanere som begår et mord. Hva sier statistikken deg da? Hva hvis denne ene afganske asylsøkeren hadde forsovet seg eller blitt påkjørt av trikken og ikke hadde begått dette mordet. Hadde magnon da hatt rett til å si at afghanere er mye mer lovlydige enn nordmenn, siden det faktisk finnes norske drapsmenn?

 

Et enkelt drap er ikke noe statistisk bevis, fordi et hvert drap har personlige grunner. Det finnes meg beskjent ingen befolkningsgrupper som ikke dreper i det hele tatt under gitt omstendigheter.

 

Så ja, en av 30 drapsmenn i Norge var i ett gitt år fra Afghanistan. Men nei, der beviser ingen verdens ting. Hvis man derimot måler det over si 20 år og en befolkningsgruppe konskvent ligger høyere på statistikken så kan man snakke om en trend tross et svakt statistisk grunnlag. Det gir i det minste grunn til å spørre hvorfor...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp utvekslet epost med MMI om en gallup i en helt annen sak, og de bruker et minste utvalg på 1000 personer - plukket ut som et representativt snitt av befolkningen - for å kunne vise trender over befolkningsmassen totalt. Å plukke ut 30 drapsmenn et enkelt år og bruke dem til å bevise noe er som å ta antall innvandrere i en tilfeldig skoleklasse og bruke det tallet til å vise hvor stor andel innvandrerne utgjør av Norges befolkning.
Jeg er fullt klar over dette og bruker derfor ikke et utvalg på 30 drapsmenn for å finne om de er mere afghanske enn befolkningsgjennomsnittet. Jeg tar derimot et utvalg på over 1000 afghanske asylsøkere for å finne om de er mere morderiske en snittet av norges befolkning. ;-) Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Men om det så var er det selvsagt ikke riktig. Afghanerne er ikke et utvalg her, de er en gruppe som resultatene fra ditt utvalg på 30 individer projiseres på. Du har fortsatt bare 30 personer som omfattes av spørsmålet: "Hvilken nasjonalitet har individene i gruppen drapsmenn?"

 

Og det et er ingenting i utvalgskriteriene (drapsmenn) som sier at at dette utvalget er representativt for noen gruppering i samfunnet. Ikke engang for befolkningen som helhet med mindre det måles over tid.

 

Off topic dette, beklager. Men du spurte hva problemet var...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Geir har selvsagt helt rett. Man kan ikke ta et enkelttilfelle på den måten.

 

Men statistikken eksisterer. Den er ikke alarmerende i forhold til kriminelle innvandrere. Enkelte grupper er overrepresentert, enkelte er underrepresentert, og mesteparten av overrepresentasjonen kan attribueres til naskeri og trafikkforseelser. Så har man i tillegg muligheter for hyppigere kontroll av ikke-vestlige innvandrere (som har vært et statistisk problem i USA).

 

Har ikke-vestlige innvandrere et kriminalitetsproblem? Ja. I Oslo finnes forskjellene hovedsakelig blant ungdom – oppvokst i Norge eller ei. Så kan vi jo begynne å tenke oss hva grunnene til dette. Og veldig mange innvandrergrupper (overraskende nok de som kommer fra land som ikke er herjet av krig og lignende) er *mindre* kriminelle enn nordmenn.

 

(Statistikken finnes som sagt, men det er enkelt å finne.)

Lenke til kommentar

Vi har prøvet å regne på det i en tråd tidligere. Problemet er at det statistiske grunnlaget ikke er det samme i statistikkene over landbakgrunn og kriminalitet. Jeg tråkket selv i baret der, og fikk "penere" tall enn rett er. Hvis noen vil prøve igjen er de velkommen til det.

 

Og ja, på enkelte områder er enkelte innvandrergrupper overrepresentert. "Overfallsvoldtekter i Oslo sentrum" er en slik smal kategorisering som brukes til å bevise trender i norsk kriminalitet. Men det er mye mer som utgjør kriminalitet som begrep, og spørsmålet er om totalbildet er like ille.

 

Det betyr ikke at vi skal bagatellisere voldtekter på jenter i Oslo. Det er både legitimt og viktig å rette fokus mot slike problemområder. Men skal vi dømme innvandrere som mer kriminelle enn nordmenn sett under ett, så må vi bruke et bredere perspektiv.

 

Da vil vi finne at mens enkelte innvandrergrupper er innblandet i mye kriminalitet, er andre det ikke. Flyktningene fra Chile som kom her etter Perons maktovertagelse og deres barn er for eksempel (om jeg husker rett) mindre kriminelle enn etniske nordmenn.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Poenget mitt var bare å vise at alle disse asylsøkerne ikke var de englebarna som enkelte prøver å fremstille dem som.

 

Ser at advokatene deres nå skal prøve å finne på enda noen juridiske krumspring for å få forlenget et mangeårig opphold for personer med subatansløse asylsøknader. Hvem er det som betaler disse advokatene?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Sist idag drepte faktisk en afghansk asylsøker. Det er ikke sikkert at han begikk drap for å sikre seg varig opphold i Norge, men det er absolutt ikke usannsynlig.

8898258[/snapback]

 

Hvorfor dikter du opp usansynlige og tullete motiv, i en drapssak som den over? (i tillegg hører vi ofte den vanlige "er ikke integrert nok") Vil det ikke være mer riktig å se slike drapssaker (begått av de med innvandrerbakgrunn OG etniske nordmenn) som "likestillte" hendelser som skjer, uavhengig av hvilket land man opprinnelig kommer fra?

 

Vi kan holde saken ovenfor, opp mot en norsk drapsak;

 

"Den tidligere Frp-politikeren ble dømt for forsettlig drap på sin tidligere samboer"

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=195989

 

Forklar meg "den store/viktige prinsipielle" forskjellen? ..

Lenke til kommentar
Forklar meg "den store/viktige prinsipielle" forskjellen? ..
Hvor har jeg sagt at det er noen prinsipielle forskjeller? Har jeg noengang sagt at alle asylsøkere var mordere? Har jeg noengang sagt at det var noen befolkningegrupper helt uten kriminalitet?

 

Det er tredje gang jeg sier dette så jeg aner ikke hvor stor sannsynelighet jeg har for å nå fram:

"Poenget mitt var bare å vise at alle disse asylsøkerne ikke var de englebarna som enkelte prøver å fremstille dem som. "

Lenke til kommentar

jeg synest det er viktig at noere som er med og kriger i afganistan stiller opp og hjelper med folk som er på flukt.

 

men hva er det som foregår med han biskopen? er det slik at det er greit at de kan være i norge når de konverterer til kristendom og døper seg? det henger jo ikke på greip i det store og hele

Lenke til kommentar
jeg synest det er viktig at noere som er med og kriger i afganistan stiller opp og hjelper med folk som er på flukt.

 

men hva er det som foregår med han biskopen? er det slik at det er greit at de kan være i norge når de konverterer til kristendom og døper seg? det henger jo ikke på greip i det store og hele

8934293[/snapback]

 

Ifølge sharialoven er det dødsdom for å gå vekk fra islam. Disse risikerer nå å bli drept hvis de blir sendt tilbake og da blir det straks verre å sende dem hjem. De sa selv at de konverterte fordi de hatet de islamske miljøene og ikke for å bli værende her. Det er kanskje en blanding av begge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...