Gå til innhold

Kanaltilbudet i det nye bakkenettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Faktum er vel at tv er på vei ut blandt unge mennesker.

Forrige uke så jeg følgende på tv: en halv seinfelt episode, en mythbusters episode og en episode av my name is Earl.

sammenlagt er dette mindre enn 3timer/uke.

Internett bruker jeg sikkert minst 2 timer/dag.

Det er spesielt NRK og de to andre Norske komersielle kanalene TVN og TV2 jeg ikke ser på. dette er ikke fordi jeg boikotter eller har noen spesielle tv-prinsipper, men det faktum at disse kanalene ikke sender noe jeg bryr meg om.

Vi drukner i slankeprogrammer, reality crap og ekstremt dårlige debatt program.

Journalistene som jobber i NRK og TV2 har jo ingen integritet eller vilje til å tone politisk flagg. Bare se på miljødebattene som har vært den siste tiden der Bjørnøy har sittet å snakket om hvor mye vi flyr, bruker bil og at vi spiser for mye rødt kjøtt. Ikke èn programmleder har nevnt det faktum at Norge pumper om milloner av tonn av olje og at å stenge pumpene i 24 timer vil ha en større miljømessig effekt enn veldig mye annet nn det som foreslås.

 

Nei tv har mistet sin relevans, mye på grunn av at gravende og kritisk journalestikk har måtte vike veien underholdning og sport.

For ikke å glemme at folk er lei av å ikke få SIN stemme hørt. debattprogrammene har jo stort sett alltid de samme deltagerene - deltagere som er politsk korrekte - A4 - godkjente for tv.

Ta en sak som f.eks prostitusjon eller tiggerene i Oslo. de fleste jeg kjenner ønsker å rydde opp i dette, men på tv så diskuteres bare disse gruppenes menneskeverd, helsetibud osv.

8841702[/snapback]

 

sant det egentlig tv-serier ser jeg vi nettet, filmer osv, blir på dvd eller internett.

 

merk internett, det some r tv framtiden ikke bakke nett

8841722[/snapback]

 

 

Helt sant, det er internett som er framtiden.

 

Men som "wotg" sier så ser jeg og svært lite tv i uken, jeg kan gå en hel uke uten å se på Tv'en, fordi jeg har rett å slett alt jeg vil vite å se på internett. Jeg ser jo på tv'en noen ganger i uken men ikke noen kanaler, men jeg kobler data'en til Tv'en, fordi jeg syns det blir kosligere å se på Tv skjermen enn Data skjermen, når det gjelder film eller serier jeg har lastet ned ;)

Endret av vivastar
Lenke til kommentar

Jeg driter egentlig i hvordan programpakken blir, enten den utvikler seg eller ikke, jeg prioriterer dekoder fremfor alt her. Etterhvert vil også Norge sende High Definition video, og da nytter det lite om disse dekodene er veldig begrenset. For min del, så blir SCART og annen analoge tilkoblingsmuligheter for dårlig på disse dekodene. HDMI og/eller DVI er et must for min del.

 

For å si det mildt, de dekodene Canal+ og Viasat bruker for parabol er bare dritt. Og hvis man vil ha en dekoder med HDMI-utgang, så må man betale ekstra. Det er på tide at dekodene blir standardisert med digitale-utganger, i stedet for å være noe ekstra man må betale mer for.

 

En ting til: NRK blir sendt ukodet. Hvem som helst kan fange opp signalet og se på kanalen. Og hvorfor gjør NRK dette? Jo, slik at de kan ta inn lisens.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Vanvittig dyrt!!

 

Den regelen at man må betale for HVERT ENESTE TV MAN HAR har jeg ikke hørt før! Det er selvsagt noe de har holdt kjeft om til siste slutt...

 

RiksTV blir med dette i praksis det desidert dyreste alternativet til TV-slavene. Hvem er det som IKKE har mer enn ett TV?

 

Dette er tyning av befolkningen av verste grad. Markedskreftene har fått klar bane til å ta akkurat det de vil fra staten for et innarbeidet produkt (TV).

 

Håper virkelig folket viser styrke nå og boikotter hele TV2 helvetet og tvinger dem til å bli forbrukervennlig igjen. Ta betalt for å vise reklame til folk...vanvittig. TV3 ble jo tvunget til å bli kryptert, selv om de helst ville sende FTA. Sykt? ja.

8841278[/snapback]

 

Enig i at det er vanvittig dyrt, men det er (nesten) like dyrt med kabel-tv om man vil se digitalt på flere tv'er, så må man ha flere dekodere. Og det er en vits at TV2 får lov til å sende kryptert så lenge den nåværende konsesjonen varer. (Ut 2009.)

 

Syns egentlig det er merkelig at alle tv-leverandører trår til med voldsomme prisøkninger nå når internett-tv er i ferd med og ta av og dagens ungdommer ser mindre og mindre på tv...

Lenke til kommentar
Enig i at det er vanvittig dyrt, men det er (nesten) like dyrt med kabel-tv om man vil se digitalt på flere tv'er, så må man ha flere dekodere. Og det er en vits at TV2 får lov til å sende kryptert så lenge den nåværende konsesjonen varer. (Ut 2009.)

8841821[/snapback]

 

Det blir faktisk billigere med kabel-TV fra BNTV. Der kan man bruke hvor mange TVer man vil, og det koster 200kr/mnd :)

Lenke til kommentar
Og det er en vits at TV2 får lov til å sende kryptert så lenge den nåværende konsesjonen varer. (Ut 2009.)

8841821[/snapback]

Spiller det noen rolle når du

a) ikke betaler noe ekstra for kortet (ut 2009).

b) får et ukryptert TV2-signal ut av dekoderboksen ?

 

Jeg vet ikke hvorfor de valgt å starte med et kryptert men gratis signal nå, istedenfor å sende et ukryptert og gratis signal ut 2009, for deretter å kryptere signalt og ta betalt.

 

Men i praksis blir det hipp som happ.

Lenke til kommentar

NRK, Telenor og TV2 sitter på alle sider av forhandlingsbordet. Derfor får man nettopp det utvalget av kanaler som her. Derfor er det heller ikke noen reell konkurranse på pris. Kort sagt, dette stinker gammel fisk...

 

Synd at kapasiteten på det bakkebaserte TV nettet er så dårlig at de ikke har tatt høyde for at 'alt' skal over på HD format om noen år.

Lenke til kommentar
Rikstv sine sider står det ingenting om at kortavgiften er på 720 kr. pr. kort slik som flere nevner her i de respektive regnestykkene. Er det vanlig praksis? Jeg har aldri hatt parabol så jeg vet ikke.

 

På en slik høy årlig avgift bør man ihvertfall få 2-3 kort. Det er nå min mening.

8841859[/snapback]

Da må du se bedre etter på siden du selv lenker til. Det koster 720 kroner per år i avgift bare å ha kortet.

Lenke til kommentar

Ikkje uventet at denne tråden vakte mye følelser her!

 

Men, så lenge NKR sendes ukryptert, så kan man vel ta inn dette med et TV kort som støtter DVBT og MPG4? Videre vil eg tro at det ikkje tar lang tid før det kommer programvare for å dekode HDTV signaler på en PC, antageligvis avhengige av å ha gydlige kort (til å begynne med).?

 

Men er DVBT rett ord her, finner bare at DVBT støtter MPEG2, og da har kanskje vårt nye flotte nett en annen betegnelse?

 

Uansett vil eg tro at situasjonen blir en helt annen etterhvert som tiden går, og når det begynner å nærme seg stengetid så vil nok det finnes bedre alternativer for oss litt nerdete?

Lenke til kommentar
Rikstv sine sider står det ingenting om at kortavgiften er på 720 kr. pr. kort slik som flere nevner her i de respektive regnestykkene. Er det vanlig praksis? Jeg har aldri hatt parabol så jeg vet ikke.

 

På en slik høy årlig avgift bør man ihvertfall få 2-3 kort. Det er nå min mening.

8841859[/snapback]

Da må du se bedre etter på siden du selv lenker til. Det koster 720 kroner per år i avgift bare å ha kortet.

8841911[/snapback]

Det står at de gir 70% rabatt for TV #2-5, men det gjelder ikke kortavgiften...

Lenke til kommentar

Min mistanke er at det digitale bakkenettet allerede idag er underdimensjonert for de tilbudene folk vil ta for gitt idag samt 5-7 år i fremtiden forhold til interaktivitet, HD-sendinger og kanal-utvalg.

 

Tilbudet er jo beregnet i hovedsak for de som ikke har tilgang til kabel tv / fiber samt ikke ønsker parabol. De ønsker ikke å konkurrere med f.eks Canal Digital eller Lyse / AltiBoks...

Lenke til kommentar
nebrewfoz: Decodere som takler slike kort koster mer, dessuten kan man ikke like enkelt ta inn kanalen på datamaskinen når de er kryptert...

8841902[/snapback]

Foreløpig vet vi vel lite om dekoderne og om det vil bli laget noen uten kortleser, men poenget med krypterte signaler og datamaskin tenkte jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Ikkje uventet at denne tråden vakte mye følelser her!

 

Men, så lenge NKR sendes ukryptert, så kan man vel ta inn dette med et TV kort som støtter DVBT og MPG4? Videre vil eg tro at det ikkje tar lang tid før det kommer programvare for å dekode HDTV signaler på en PC, antageligvis avhengige av å ha gydlige kort (til å begynne med).?

 

Men er DVBT rett ord her, finner bare at DVBT støtter MPEG2, og da har kanskje vårt nye flotte nett en annen betegnelse?

 

Uansett vil eg tro at situasjonen blir en helt annen etterhvert som tiden går, og når det begynner å nærme seg stengetid så vil nok det finnes bedre alternativer for oss litt nerdete?

8841943[/snapback]

 

hvem pokker gidder å se på NRK? det er jo bare nyheter og vær, de har ikke pene vær damer engang..

Lenke til kommentar

OK, ikke les denne hvis du ikke liker sutring...beklager, men klarer ikke la være: :mad:

 

Det er sikkert noen som har kommet med dette før, men jeg må bare få utløp for frustrasjonen før jeg leser gjennom...

 

Hva er dette for noe idioti? NRK Super? NRK 3? 189kr/mnd + kortavgift??

 

(1948 i nrk lisens) + (3x 720 kroner i kortavgift = 2160) + (189 + 57 + 57 for abonement) = 4411 kroner i året?!!

Skal vi fortsatt betale lisens for at vi skal fores med sosialdemokratisk monarki-propaganda fra NRK? (Bortsett fra Nytt på nytt, det kan de godt fortsette med :roll: ) Og i tillegg betale for kanaler som forer oss med kapitalist-propaganda? (Jeg vet, "hardt" ord for reklame)

 

Det er bare ett sted å rømme nå, og det er ut på internett (blir nå ikke store overgangen uansett)... Jeg har en følelse av at TV i dagens form kommer til å være dødt om en snau generasjon uansett...

 

De selger Skype-telefoner i elektrokjedene. Hvor lenge blir det før vi får P2P-klare TV'er på TV-veggen? (Joost-Ready?) Ville ikke overraske meg.. Får håpe at P2P TV slår an og gruser TV på kvalitet om noen år...

 

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Men synes det er tragisk at man mister svensk TV, da blir det vel slik at om en genrasjon eller 3 så vil språkbarieren til nabolandene bli mye høyere. Er jo slik i dag at svensker og dansker sliter med å forstå hverandre, og vi kommer vel bare til å melde oss på i den klubben.

8841078[/snapback]

veldig enig, elendig at SVT ikke er med. :thumbdown:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...