Gå til innhold

Kanaltilbudet i det nye bakkenettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og det er en vits at TV2 får lov til å sende kryptert så lenge den nåværende konsesjonen varer. (Ut 2009.)

8841821[/snapback]

Spiller det noen rolle når du

a) ikke betaler noe ekstra for kortet (ut 2009).

b) får et ukryptert TV2-signal ut av dekoderboksen ?

 

Jeg vet ikke hvorfor de valgt å starte med et kryptert men gratis signal nå, istedenfor å sende et ukryptert og gratis signal ut 2009, for deretter å kryptere signalt og ta betalt.

 

Men i praksis blir det hipp som happ.

8841882[/snapback]

 

Nei, for hadde det vært ukryptert så kunne man brukt ett eller flere av dagens tv-kort som tar inn den typen signal, uten å trenge noen dekoder. Med kryptering så MÅ man ha en dekoder og tilhørende kort fra rikstv for å kunne se tv2, noe som igjen gjør det enda mer upraktisk med htpc'er. Tror det er ganske mange som har kjøpt dyre mediecenter pc'er som kommer til å bli ganske forbannet når de ser hva den "digitale tv-revolusjonen" fører med seg...

Lenke til kommentar
Det er bare ett sted å rømme nå, og det er ut på internett (blir nå ikke store overgangen uansett)... Jeg har en følelse av at TV i dagens form kommer til å være dødt om en snau generasjon uansett...

 

De selger Skype-telefoner i elektrokjedene. Hvor lenge blir det før vi får P2P-klare TV'er på TV-veggen? (Joost-Ready?) Ville ikke overraske meg.. Får håpe at P2P TV slår an og gruser TV på kvalitet om noen år...

8842021[/snapback]

Ja, for internett-aksess er jo gratis, og det vil sikkert ikke koste noe å se på "internett-TV" heller ..... :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Det er bare ett sted å rømme nå, og det er ut på internett (blir nå ikke store overgangen uansett)... Jeg har en følelse av at TV i dagens form kommer til å være dødt om en snau generasjon uansett...

 

De selger Skype-telefoner i elektrokjedene. Hvor lenge blir det før vi får P2P-klare TV'er på TV-veggen? (Joost-Ready?) Ville ikke overraske meg.. Får håpe at P2P TV slår an og gruser TV på kvalitet om noen år...

8842021[/snapback]

Ja, for internett-aksess er jo gratis, og det vil sikkert ikke koste noe å se på "internett-TV" heller ..... :whistle:

8842058[/snapback]

 

gratis nei, mye billiger ja....

Lenke til kommentar

Akkurat nå vil jeg bare reffere Torbjørn Leidal

 

- NTVs lansering er gavepakke for konkurrentene som selger TV-pakker over kabel, satelitt og etterhvert internett. Pakken er alt for dyr og mangler en rekke populære kanaler.

http://digi.no/php/art.php?id=385504

 

Han har så rett, dette er en gavepakke for BNTV, Lyse, Canal Digital, Get osv.

Endret av Gordion
Lenke til kommentar

Det digitale bakkenettet har vært kritisert i flere år, mye pga begrensningene som gir få kanaler og lav kvalitet.

Det at man synes det blir dyrt er en ærlig sak, men ingen burde bli overrasket over nettopp det. Poenget med dette er jo ikke å gi det norske seere fantastisk lyd og bilde og et hav av kanaler til kroner 0.

Dette gjør de for å tjene penger.

Sikkert litt strategi ute og går når så mange går sammen. Kan vel hende Via-sat skvises over tid.

Selvsagt stemmer det som en sa, nrk forblir ukryptert for å berettige lisens.

Tv2 vil være det samme ut 2009, men du må ha kort. Smart trekk. Går sikkert en drøss av fakturaer ut fra kontorene deres i slutten av det året og folk kommer til å betale.

Litt artig egentlig at dette ble bestemt utbygget etter at man i Sverige hadde fastslått at deres bakkenett var en dundrende fiasko.

Forøvrig enig i at tv er passiviserende. Det duger godt til å bli såpass trøtt av at man etter noen minutter finner senga.

Lenke til kommentar
Det er bare ett sted å rømme nå, og det er ut på internett (blir nå ikke store overgangen uansett)... Jeg har en følelse av at TV i dagens form kommer til å være dødt om en snau generasjon uansett...

 

De selger Skype-telefoner i elektrokjedene. Hvor lenge blir det før vi får P2P-klare TV'er på TV-veggen? (Joost-Ready?) Ville ikke overraske meg.. Får håpe at P2P TV slår an og gruser TV på kvalitet om noen år...

8842021[/snapback]

Ja, for internett-aksess er jo gratis, og det vil sikkert ikke koste noe å se på "internett-TV" heller ..... :whistle:

8842058[/snapback]

 

gratis nei, mye billiger ja....

8842081[/snapback]

 

Det er ikke billigere med internett-aksess, men om man får tv også via internett så hvorfor skal man da betale dobbelt opp? Jeg tipper at når tv-leverandørene tvinger oss over på digitale sendinger så kommer mange til å si opp tv-abonnementet og gå over til og laste ned tv-serier o.l. fra nett. Mistenker at pirat-trafikken kommer til å øke. Dessverre. Og det er bransjens grådighet som kommer til å gjøre enda flere privatpersoner til pirater. De burde forstå at denne prispolitikken ikke hører hjemme noen steder...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Det er bare ett sted å rømme nå, og det er ut på internett (blir nå ikke store overgangen uansett)... Jeg har en følelse av at TV i dagens form kommer til å være dødt om en snau generasjon uansett...

 

De selger Skype-telefoner i elektrokjedene. Hvor lenge blir det før vi får P2P-klare TV'er på TV-veggen? (Joost-Ready?) Ville ikke overraske meg.. Får håpe at P2P TV slår an og gruser TV på kvalitet om noen år...

8842021[/snapback]

Ja, for internett-aksess er jo gratis, og det vil sikkert ikke koste noe å se på "internett-TV" heller ..... :whistle:

8842058[/snapback]

 

gratis nei, mye billiger ja....

8842081[/snapback]

 

Det er ikke billigere med internett-aksess, men om man får tv også via internett så hvorfor skal man da betale dobbelt opp? Jeg tipper at når tv-leverandørene tvinger oss over på digitale sendinger så kommer mange til å si opp tv-abonnementet og gå over til og laste ned tv-serier o.l. fra nett. Mistenker at pirat-trafikken kommer til å øke. Dessverre. Og det er bransjens grådighet som kommer til å gjøre enda flere privatpersoner til pirater. De burde forstå at denne prispolitikken ikke hører hjemme noen steder...

8842130[/snapback]

 

i forhold til hva man får vill jeg si at det er ganske mye billigere..

Lenke til kommentar
Det er bare ett sted å rømme nå, og det er ut på internett (blir nå ikke store overgangen uansett)... Jeg har en følelse av at TV i dagens form kommer til å være dødt om en snau generasjon uansett...

 

De selger Skype-telefoner i elektrokjedene. Hvor lenge blir det før vi får P2P-klare TV'er på TV-veggen? (Joost-Ready?) Ville ikke overraske meg.. Får håpe at P2P TV slår an og gruser TV på kvalitet om noen år...

8842021[/snapback]

Ja, for internett-aksess er jo gratis, og det vil sikkert ikke koste noe å se på "internett-TV" heller ..... :whistle:

8842058[/snapback]

Nei, dæsken, den satt... Godt gjennomtenkt var den også ;)

Lenke til kommentar

Jeg ga opp den regulære tv titting ca. i 2002/2003. Etter det er det pc m/internett, spill og filmer som gjelder. I dag er det faktisk vanskelig å sette seg ned foran tv'en da det stort sett er bare noe møkk som går der (spesielt gjelder dette tv3 og tvnorge sendingene).

 

For min del er det kroken på døra å betale for noe man ikke trenger eller vil ha. Min aller siste tv forsvinner den dagen de analoge signalene blir borte :)

 

Ps. Jeg skjønner forøvrig ikke hva man skal med hdtv til mange tusen når dette heller ikke skal bli tilbudt i fra rikstv ?

Lenke til kommentar
Ikkje uventet at denne tråden vakte mye følelser her!

 

Men, så lenge NKR sendes ukryptert, så kan man vel ta inn dette med et TV kort som støtter DVBT og MPG4? Videre vil eg tro at det ikkje tar lang tid før det kommer programvare for å dekode HDTV signaler på en PC, antageligvis avhengige av å ha gydlige kort (til å begynne med).?

 

Men er DVBT rett ord her, finner bare at DVBT støtter MPEG2, og da har kanskje vårt nye flotte nett en annen betegnelse?

 

Uansett vil eg tro at situasjonen blir en helt annen etterhvert som tiden går, og når det begynner å nærme seg stengetid så vil nok det finnes bedre alternativer for oss litt nerdete?

8841943[/snapback]

 

 

Må bare drive litt folkeopplysning her:

 

Man kan (og vil i Norge) sende Mpeg4 (h.264).

 

Det FINNES en god del HDTV-dekoderprogramvare for PC. Jeg har selv sett på HDTV fra Canal Digital parabol på en PC. Ganske bra. Dekodingen av HDTV på en PC er totalt uavhengig av hva DVB signal som sendes. DVB-T kortet (i dette tilfellet) tar seg av dekodingen av DVB-T signalet, og etter det tar PC'en seg av dekodingen av Mpeg4 (eller hva det skulle være) etterpå. Det er ingen avhengighet her.

 

Sammenlign DVB-T med TCP/IP protokollen på internet.

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar

Tror ikke det digitale bakkenettet blir noen stor suksess..

1. De vil aldri kunne konkurrere på utvalg med kabel/fiber/parabol

2. De vil ha svært begrenset støtte for HDTV grunnet begrenset plass

 

=> det er bare et alternativ for de som ikke har tilgang til kabel eller vil skaffe parabol istedet.

Lenke til kommentar
Det er ikke billigere med internett-aksess, men om man får tv også via internett så hvorfor skal man da betale dobbelt opp? Jeg tipper at når tv-leverandørene tvinger oss over på digitale sendinger så kommer mange til å si opp tv-abonnementet og gå over til og laste ned tv-serier o.l. fra nett. Mistenker at pirat-trafikken kommer til å øke. Dessverre. Og det er bransjens grådighet som kommer til å gjøre enda flere privatpersoner til pirater. De burde forstå at denne prispolitikken ikke hører hjemme noen steder...

8842130[/snapback]

Jeg vil påstå internett er billigere, i forhold til hvor høy bitrate du får. Jeg har 2500Mbit og betaler 269/mnd (ingen kortavgift, etc :)) og jeg er ganske sikker på at det er nok til å streame MPEG-4. Det blir vel ca det samme som det koster med digital-tv for ETT TV apparat. Og da har jeg ikke medregnet nrk-lisensen (kommer den i tillegg forresten?)

 

Hvis man har en 24Mbit linje til 599 eller hva det koster, er regnestykket enkelt. Internett gruser TV på pris pr/Mbit. Og som du selv sier, hovedargumentet ligger jo i at internett er en nødvendighet uansett.

 

Vi er vel i bunn og grunn enige, bortsett fra uttalelsen om at pirat-trafikken er negativt. Jeg tror pirat-trafikk vil være en avgjørende pådriver til at det blir fart på kommersiell P2P-TV virksomhet. Da kan de liksom ikke bare sitte der bak krypteringen sin og prisene fra økonomisjefens våte drømmer. :D

 

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar

Selvsagt er prisen for høy og tilbudet for dårlig. Når bukken passer osv så blir det selvsagt slik at de får plass for sine produkter mens konkurrentene ikke slipper til. Reagerer mest på at TV2 blir betalingskanal og samtidig har blitt sluppet inn på eiersiden. Har regjeringen baller så utlyses en ny konsesjon for reklamefinansiert gratis kanal i Norge for å erstatte TV2 som nå ikke lenger blir gratis. Denne kanalen burde vært garantert plass i bakkenettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...