Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når bilen hviler på dem vil noe luft sive ut, man bør derfor fylle 10% mer.

 

Jeg har ikke peiling på hvor mye luft som siver ut til du skal ta de på bilen, er det lenge til du skal ta de på ser jeg ingen grunn til å fylle de på nå.

 

Så jeg vil tro at trykket holder seg bra til du skal ta de på bilene, så lenge det ikke blir altfor lenge til.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Jo, det kan sikkert være lurt.

 

Men, spørsmålet var egentlig ment "vitenskapelig", altså se bort fra potensiell lekkasje eller annet :)

 

Påvirker vekten av bilen dekktrykket?

 

(og for ordens skyld, jeg bekymrer meg ikke for minimale forandringer i trykk, men hvorvidt det skjer noe forandring)

Lenke til kommentar

Mr.M: Svaret er ja, men jeg vet ikke hvor mye. Vil kjapt gjette på rundt 5%. Tenk på dekkets to sider, den siden som vender ned (ca 20% av omkretsen) og den siden som ikke gjør det (ca 80% av omkretsen). Når man senker bilen fra løftebukken og ned på bakken så blir dekket litt komprimert på den siden som vender ned. Luften som presses ut fra denne 20%-siden må nødvendigvis presses over til 80%-siden. Måler man dekkets radie nøyaktig vil det utvide seg noe på 80%-siden. Utvidelsen tilsvarer det å pumpe opp dekket litt ekstra. Ergo trykket må ha økt.

 

Lami: Luft siver ut uavhengig av om dekkene er montert på bilen eller ikke. Lekkasjen er proporsjonalt med dekktrykket. Hvis gjetningen min om 5% er riktig så siver det 5% raskere når dekkene er montert.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

 

Påvirker vekten av bilen dekktrykket?

 

Nei.

 

 

Simen1 gjetter 5% økt trykk i dekket når vekt tilføres, mens du da mener at vekt ikke påvirker?

 

Er det dette med luft som siver ut, som du har "hengt deg opp i" eller er det standpunktet ditt "uansett" ?

 

Det var kanskje dumt av meg å bruke bildekk som utgangspunkt. La meg omformulere da, å si gummislange (som for illustrasjons  skyld er 100% tett) Og "testen" foregår i laboratoriums-miljø, ikke hjemme i garasjen.

 

Man fyller på la oss si 2,2 kilo lufttrykk, og deretter senker man ned en 800-kilos vekt på slangen. Ifølge Simen1 vil da måleren vise 2,211, dvs. litt økt trykk. Det virker logisk for meg i alle fall, så har du en "mot-begrunnelse forklaring" på hvorfor trykket ifølge deg forblir uforandret? :roll:  (sjøl er jeg fortsatt usikker hva som er riktig)

Lenke til kommentar

Altså, hva spør du om? Om lufttrykket endres når du setter hjulene på bilen, eller om vekt på bil påvirker trykket?

 

Luften siger ut 7% ila en måned.

 

Om bilen din veier 2t eller 2,5tonn har ingenting å si for lufttrykket. Vekt påvirker flaten på dekket. Mer tyngde gir større flate for hjulet - til du har fylt på mer luft.

 

Matematikken sier at lufttrykket ikke øker.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Påvirker vekten av bilen dekktrykket?

Nei.

Jo, og glem sivinga, det har ikke noe med Mr.M sitt spørsmål å gjøre.

 

Gjør et tankeeksperiment, hva skjer med diameteren på slangen når man pumper opp trykket? Diameteren øker fordi gummien tøyes elastisk. Økt trykk gir økt diameter, ikke sant?

 

Så setter vi vekt på et dekk slik at det "skvises" på undersiden. Økt vekt gir mer skvising. Ikke sant?

 

Lufta som fortrenges bort fra det skvisede området må nødvendigvis flytte på seg siden det ikke kan bli lokalt høyere dekktrykk kun på nedsiden. Lufta i hele dekket holder samme trykk. Ikke sant?

 

Jo mer vekt man setter på dekket, jo mer skvises det og trykket i dekket øker. Diameteren på den øvre delen av dekket utvides som følge av at gummien er elastisk og trykket øker. Akkurat på samme måte som når man pumper opp trykket i et ubelastet dekk. For det er jo ingen andre krefter som på magisk vis øker diameteren på den øvre delen av dekket når det belastes med vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du bare øker vekta på bilen nok, så antar jeg at dekkene vil sprekke pga høyt trykk. Altså øker trykket noe når man setter dekkene på bilen, og dermed øker vekta mot dekkene. Eller noe sånt  :)

Jeg har sett noen videoer av biler som blir overkjørt av stridsvogner, men har ikke lagt merke til at dekkene sprekker. Jeg tror faktisk det skal veldig mye til før det skjer. Dekkene har sikkert ganske gode marginer på hva de tåler. Skulle ikke forundre meg om man må opp i 3-4 ganger spesifisert dekktrykk før de sprekker.

Lenke til kommentar

For de som like en litt mer matematisk formulering så er til en første approksimasjon (dvs ideell gass) pV = nRT. Her er p trykket, V volumet, n gassmengden, R gasskonstanten og T temperaturen. Så sant temperaturen er den samme og ikke noe gass siver ut så er høyresiden konstant. Når bilen belaster dekket vil det trykkes litt sammen - altså reduseres V. Dermed må p øke for at produktet skal være det samme.

 

Nå er ikke ideell gasslov en helt korrekt beskrivelse av luft, men også for en mer presis beskrivelse blir konklusjonen den samme. Eneste forskjell er nøyaktig hvor mye trykket øker gitt en viss volumreduksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Men for å lufte tankene.

 

Vil ikke dette avhenge av hvordan dekket stopper slangen fra å utvide seg? Altså, når man setter vekt på dekket vil det bli klemt sammen på undersiden, men på oversiden blir det utvidet og dermed er trykket konstant. (volumet er konstant)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...