Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Tror de fant ut at de gjorde det på Brainiac en gang ( ikke verdens mest seriøse programm, men dog).

 

Dette avhenger jo av hva slags vær det er, blåser og regner det vannratt har jo den tykke personen en større flate/areal som blir utsatt for vinden og regnet osv.

 

Varierer nok fra situasjon til situasjon.

Lenke til kommentar

Det kan kanskje ha noe å gjøre med at fettet isolerer, det ligger jo nesten helt ytterst. Fettet blir jo også varmet opp når en er i et varmt rom, og dette vil forsinke nedkjølingen av det som er under når en går ut i kulden.

 

Har selv ganske lav fettprosent og fryser og skjelver ganske lett.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Man sover for å hvile hjernen og øynene og slikt. Sant?

Så etter X timer søvn føler man seg uthvilt og frisk som aldri før.

Jeg opplever at om jeg sover for lenge, blir jeg like trøtt og uopplagt som om jeg hadde sovet mye mindre. Hvorfor blir det slik?

Fordi kroppen din svingar ut og inn av søvnrytmen. Dvs, at du er inne i periodar med djupare søvn (REM) fleire forskjellige gongar i løpet av natta. Om du er vane med å vakne klokka 7 kvar morgon (og er konsekvent) med dette vil kroppen din då som regel ikkje vere inne i den djupe fasen av søvnen. Men om du søv vidare kan det vere du igjen glir inn i ein slik fase og om du blir vekt då er du mykje trøttare enn vanleg.

 

Den beste måten på å forhindre dette er å vere konsekvent med når du vaknar, sjølv dei dagane du har fri osv.

Lenke til kommentar
Dette avhenger jo av hva slags vær det er, blåser og regner det vannratt har jo den tykke personen en større flate/areal som blir utsatt for vinden og regnet osv.

Tykke personer har også mindre overflateareal per kg kropp.

 

Satt veldig på spissen kan man se for seg hva som stekes først av et stort flatbrød på 0,5 mm og et brød med 13 cm diameter. Eller hva som blir først nedkjølt på tallerkenen av en løvbiff og en tykk biff.

Lenke til kommentar

Fett isolerer så derfor vil tykke mennesker ha høyere *kjernetemperatur* enn tynne mennesker, så selv om de fryser på fingrene og føttene vil ikke kroppen bli nedkjølt så lett. Tynne mennesker transporterer varmen mer effektivt ut i det ytterste hudlaget så de vil ha varmere fingre men bli fortere nedkjølt.

 

Skal du svømme naken i isvann er det en *stor* fordel å ha et godt spekklag. ;)

Lenke til kommentar
Skal du svømme naken i isvann er det en *stor* fordel å ha et godt spekklag. ;)

Jepp, fett er et viktig lag med isolering. Det samme er den runde formen. Apropos isvann så er det en grunn til at hvalrosser, seler og hvaler er såpass runde og har et tykt spekklag. (Polare landdyr trenger ikke like mye spekk siden luft ikke avkjøler like effektivt som vann) Likevel kan man se noe av de samme tendensene: formen og fettlaget til pinginer, samt fettlaget til isbjørner.

Lenke til kommentar
Jepp, fett er et viktig lag med isolering. Det samme er den runde formen. Apropos isvann så er det en grunn til at hvalrosser, seler og hvaler er såpass runde og har et tykt spekklag. (Polare landdyr trenger ikke like mye spekk siden luft ikke avkjøler like effektivt som vann) Likevel kan man se noe av de samme tendensene: formen og fettlaget til pinginer, samt fettlaget til isbjørner.

Hvorfor formen? Trodde det kom av en jevn fordeling jeg :wee: .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...