Gå til innhold

MS saksøkes for Vista-navnet?


Anbefalte innlegg

Ser ikke problemet, windows truet jo i sin tid Lindows til å skifte navn. pga navnet LIGNET på windows.

8779192[/snapback]

 

An, en må elske alle "ser ikke problemet"-folka, alltid noen slike i en tråd. :!:

 

Problemet slik jeg ser det, er at noen prøver å skaffe seg lette pener. Masse papirarbeid vil forekomme, or ressurser vil gå tapt. Dette er egentlig en total meningsløs sak, og tiden og energien burde blitt brukt på noe annet. Som noen allerede har nevnt heter produktet "Microsoft Windows Vista", og jeg tviler sterkt de sleipingene får penger fra Miscrosoft. Og det at windows truet Lindows i sin tid gjør ikke saken mer aktuell/legitim :)

Endret av asad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"alle" vil ha lette penger, jo lettere jo bedre. Har man rettigheter på ett navn, så har man rettigheter. Hvis folk mener at det ikke burde være sånn, så burde man også fjerne muligheten til å patentbeskytte ett navn.

 

MS er såpass stort at de nesten må "regne med" noen patentstrider, de kjører samme taktikk selv, så hvorfor skal ikke andre kunne bruke den samme taktikken tilbake.

Lenke til kommentar

Om noen tok varemerke på navnet "Vista" for et konkret produkt/tjeneste før Microsoft, så trenger ikke hensikten være å tjene penger. For da er det nettopp Microsoft som overkjører de små næringsdrivende.

 

Som vanlig kommer Microsoft-fanatikerene og påstår at dette er bare for å tjene penger. Men hvem er så de til å kunne fastslå noe slikt? Sitter de på fyldig dokumentasjon og beviser i saken? Nei jeg tror heller det er fanatikere.

 

Om det er hold i søksmålet mot Microsoft så får de vinne frem. Ikke for at det er Microsoft, men for at rett skal være rett, og at de med mest penger ikke skal styre absolutt alt. For eksempel søksmålene som EU har hatt mot Microsoft har jeg mindre sansen for.

 

Kan vi ikke holde en diskusjon om Microsoft på et seriøst plan for én gangs skyld?

Lenke til kommentar
Det er så forbanna typisk. Det er en egen sport som heter "saksøk-MS". Tjener man ikke penger selv, kan man likesågreit prøve å true dem til seg. Minner litt om pøbeladferden man møter på ungdomskolen.

8778846[/snapback]

Ser for meg at det å komme gjennom byråkratiet i Frankrike er noe som tar tid. Kan godt være at de startet dette for lenge siden.

 

Ett annet spørsmål er hvorfor ikke BÅDE ett OS og en TV stasjon kan ha samme navn? Konkurrerende produkter hadde vært noe annet.

Lenke til kommentar
Ser ikke problemet, windows truet jo i sin tid Lindows til å skifte navn. pga navnet LIGNET på windows.

8779192[/snapback]

Seriøst? :thumbdown:

8779224[/snapback]

 

MS gjorde samme greien mot www.mikerowesoft.com, drevet av Mike Rowe. Fyren ble grundig saksøkt fordi navnet på nettsiden var fonetisk likt Microsoft og dets varemerker. Først etter massiv online støtte til stakkars Mike Rowe (17 år) ville MS faktisk gi ham noen form for kompensasjon i det hele tatt. Når MS gjør slike ting fortjener de å bli grundig saksøkt tilbake for sine navnevalg. :)

Lenke til kommentar
Det fallende må jo være at på Microsofts språk betyr Vista "En vakker utsikt", på samme måte som "Joggesko" er et norsk substantiv de fleste kjenner.

Kan ikke universal-patentere et engelsk substantiv, selv om det skulle være et egennavn i et av de 200 landene vi har her i verden.

8780200[/snapback]

 

Stemmer. De fleste store firmaer prøver til og med å forhindre at varemerkene deres blir substantiver, da det "vasker ut" varemerket. Hva hadde skjedd om verbet "å google" ikke lenger spesifikt mente "å søke på google", men heller "å søke på nettet"? Problemene oppstår når store firmaer oppfører seg som drittsekker og prøver å presse andre til å grave ned sine egne varemerker eller til og med endre sine ordbøker; McIlhenny Company forsøker å presse ordet "Tabasco" ut av ordbøkene våre, rett og slett for å forhindre at det blir et substantiv på norsk, og ikke et egennavn lenger.

Lenke til kommentar
Hvorfor har ikke microsoft sjekket om Vista var et registrert varemerke før de lanserte det endelige produktet.

8779118[/snapback]

Enig. Microsoft har ressurser til å undersøke slikt. Kodak-navnet ble i sin tid til på den måten at stifterne undersøkte navnet i alle land og riker. Kodak fantes ikke som ord noe sted i verden. Det er ikke vanskelig å finne på nye navn, men man må ha økonomiske ressurser for å sikre seg at det ikke er "opptatt" fra før. Microsoft har ingen unnskyldninger i så henseende.

 

Ellers har jeg personlig ingen sans for selskaper som spekulerer i å registrere navn eller patenter for senere å tjene penger på saksøking. Faktisk er tidligere Microsoft CTO Nathan Myhrvold en av de verste i bransjen på dette området. Mange beskriver hans selskap Intellectual Ventures som et "patent troll".

 

Når det gjelder selve navnet "Vista" synes jeg det er et dårlig navn på et operativsystem. Navnet gir assosiasjoner til en dans på gay-bar...

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Forhindre at varenavn blir substantiv ja. Minner meg om Xerox i statene. "Take it through the xerox".

 

Jeg synes selv at det blir tåpelig å registrere eierrettigheter på et navn på tvers av bransjer, og enda mer når man ikke engang har et produkt som bruker navnet. I dette tilfellet er det planlagt å starte en TV-kanal, men jeg har også planlagt å finne opp en ny matrett som heter Vista. Bare synd jeg ikke kjøpte ordet før noen andre.

 

Lindows nevnes over, det syns jeg blir feil. Det samme blir det med mikerowesoft.com da dette er samme bransje. Men hva nytter det, verden styres av penger, alltid gjort, kommer vel alltid til å gjøre.

Lenke til kommentar

Et enkelt søk på Google viser at "Vista" ikke kan tilhøre hverken franske TV-selskap eller Microsoft.

 

ViSta - The Visual Statistics System

VISTA - Volunteers In Service To America

VISTA tools "a comprehensive suite of programs and databases for comparative analysis of genomic sequences"

VISTA - Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy

etc...

 

Fra Oxford Dictionary of English:

"vista n.

1 a pleasing view. a long, narrow view as between rows of trees or buildings. 2 a mental view of an imagined future event or situation: vistas of freedom seemed to open ahead of him."

Lenke til kommentar

Som vanlig kommer Microsoft-fanatikerene og påstår at dette er bare for å tjene penger. Men hvem er så de til å kunne fastslå noe slikt? Sitter de på fyldig dokumentasjon og beviser i saken? Nei jeg tror heller det er fanatikere.

 

Og hvilke "fanatikere" er det som pleier å skrike høyest i patent-saker? Jeg tror noen burde holde veldig kjeft når det gjelder å stemple folk i denne typen saker....

Lenke til kommentar

Som vanlig kommer Microsoft-fanatikerene og påstår at dette er bare for å tjene penger. Men hvem er så de til å kunne fastslå noe slikt? Sitter de på fyldig dokumentasjon og beviser i saken? Nei jeg tror heller det er fanatikere.

 

Og hvilke "fanatikere" er det som pleier å skrike høyest i patent-saker? Jeg tror noen burde holde veldig kjeft når det gjelder å stemple folk i denne typen saker....

8782943[/snapback]

 

Selfølgelig er det for å bare tjene penger? Tror du de på en eller annen måte vil gjøre offentligheten en tjeneste, og hindre at ordet vista blir assosiert med noe annet enn Windows? :!:

 

ps

Er ingen fanatiker, går alltid etter produkter som passer meg best :)

Lenke til kommentar

noe å tenke på angående panter of vanlige navn

sonny hadde i sin tid navnet "discman" som var en bærbar cd-spiller .

jeg oppfate lenge "discman" som synonym med bærbar cd-spiller og ikke at den kun var en modell fra sonny.dermed kunne ikke noen andre bruke det navnet. synd vil noen si men det er nå historie.

 

de første bilene som var laget får både kjøre i terrenget og på vanlig veier ble i Norge kalt for [jepp]. der er bare det at det finnes et eget bil merke i Amerika som heter det samme : JEEP

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Når det gjelder selve navnet "Vista" synes jeg det er et dårlig navn på et operativsystem. Navnet gir assosiasjoner til en dans på gay-bar...

 

hvilken dans snakker vi om her ? Jeg har aldri vært på gay bar før.. :tease:

 

Men det blir vel akkurat som XP en gang i tiden. Hørtes teit ut i starten det og..glir vel inn etterhvert

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...