Gå til innhold

MS saksøkes for Vista-navnet?


Anbefalte innlegg

Lindows nevnes over, det syns jeg blir feil. Det samme blir det med mikerowesoft.com da dette er samme bransje. Men hva nytter det, verden styres av penger, alltid gjort, kommer vel alltid til å gjøre.

8781696[/snapback]

 

mikerowesoft.com var en personlig hjemmeside, og drev ikke i samme bransje. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saken gjelder selvsagt bare et varemerke internt i Frankrike. Det er den samme gamle leksa, som alle prøver å gjenta fordi man vet at Microsoft uansett ikke vil endre navn på Vista i Frankrike over en slik fillesak. Det ender helt sikkert opp med at MS betaler en fin sum til dette selskapet for å få bruke navnet i Frankrike, om lovsystemet der sier at varemerket holder seg.

 

I de fleste vestlige land i dag kobles varemerket med varetypen det er snakk om: Vista for operativsystemer (eventuelt programvare generelt) kan fint eksistere ved siden av TV-kanalen Vista, eller baren Vista som ligger i Trondheim.

 

I Norge har man sett en lignende sak for ikke så lenge siden: Ringnes med deres utgåtte varenavn Zero, som var et lettøl av noe slag. Ved Cola Zeros inntog i Norge, så plutselig Ringnes sitt snitt til å kreve penger for dette navnet, da de mente det surfet på deres gode rykte. At Sprite Zero allerede hadde vært på markedet uten klager i et par år hadde de ikke lagt merke til, det var først når Cola Zeros enorme reklamekampanje ble sluppet løs at Ringnes kjente pengelukta.

Lenke til kommentar

Latterlig. Dette er ren pengemelking. Om det hadde vært et varemerke for et SOFTWARE produkt så hadde det jo vært en reell mulighet for forveksling mellom de to, men i dette tilfellet så er det jo snakk om en TV-stasjon, og en som kun er innenfor Frankrike også så vidt jeg forstår.

 

Om man bruker litt sundt bondevett så innser man at de to partene ikke vil tape noe som helst fra å a samme navn i dette tilfellet. Et slikt søksmål lukter ren oportunisme lang vei...

 

Hva med alle disse? Burde disse også gå til rettsak? Bare google etter vista så ser jo man (naturlig vis!) at det er mer enn EN ting på denen kloden som heter vista...

 

http://forrest.psych.unc.edu/research/

http://www.friendsofvista.org/

http://www.cityofvista.com/

http://genome.lbl.gov/vista/index.shtml

http://www.vista.ac.uk/

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Det er så forbanna typisk. Det er en egen sport som heter "saksøk-MS". Tjener man ikke penger selv, kan man likesågreit prøve å true dem til seg. Minner litt om pøbeladferden man møter på ungdomskolen.

8778846[/snapback]

 

Om de har loven på sin side, så er det jo bare og kjøre på. Eier de navnet, så eier de det, ferdig arbeid.

8778971[/snapback]

 

Du kan ikke eie et navn. Du kan eie et varemerke. Dermed kan du ikke opprette et nytt produkt/selskap mm. som kan forveksles med et eksisterende patentert merkevnavn. I dette tilfellet så er det jo derimot ingen sjanse for at det blir reell forveksling mellom de to. Tror du virkelig at franskmen som har hørt om denne TV-kanalen vil ringe inn til microsoft og kjøpe windows vista når de egentlig skulle ha abbonement til en TV-kanal?

 

Det blir like dumt som da Apple (platestudioet knyttet til the beatles) saksøkte Apple (produsenten av Macingtosh datamaskiner) fordi de hadde navnet først. Ærlig talt synes jeg det er på grensen til barnslighet når store selskaper lager rettsaker over slike ting som EGENTLIG i praksis ikke er et problem til å begynne med...

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Når det gjelder selve navnet "Vista" synes jeg det er et dårlig navn på et operativsystem. Navnet gir assosiasjoner til en dans på gay-bar...

hvilken dans snakker vi om her ? Jeg har aldri vært på gay bar før.. :tease:

8784462[/snapback]

Ikke jeg heller. Det er ordbildet jeg snakker om - hvilke bilder som dukker opp i hjernen (min) når jeg hører ord. "Nazgul" i Ringenes herre assosierer jeg med "nazi", Darth Vader i Star Wars blir "dark father" osv. De som har laget disse navnene i RH og SW har antagelig gjort det med vilje, nettopp for at vi skulle få slike assosiasjoner. Noen ganger passer navn på ting, andre ganger passer de ikke. F.eks. er "øks" et kort og hardt navn som passer på noe som hugger, mens "blomst" synes jeg ikke passer på noe bløtt og vakkert (da er "blome" bedre).

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Når det gjelder selve navnet "Vista" synes jeg det er et dårlig navn på et operativsystem. Navnet gir assosiasjoner til en dans på gay-bar...

hvilken dans snakker vi om her ? Jeg har aldri vært på gay bar før.. :tease:

8784462[/snapback]

Det er ordbildet jeg snakker om - hvilke bilder som dukker opp i hjernen (min) når jeg hører ord.

8785480[/snapback]

Dog vil jeg ikke tro at gjengs oppfattelse av "Vista" er "homo-danser".. :lol:

Personlig tenker jeg på blå himmel & hav & hvite skyer i et flott landskap. Synes Vista er et flott navn, uansett hva det beskriver. Kort, fengende & universalt.

Lenke til kommentar

Det blir like dumt som da Apple (platestudioet knyttet til the beatles) saksøkte Apple (produsenten av Macingtosh datamaskiner) fordi de hadde navnet først. Ærlig talt synes jeg det er på grensen til barnslighet når store selskaper lager rettsaker over slike ting som EGENTLIG i praksis ikke er et problem til å begynne med...

 

-Stigma

 

Dårlig eksempel. Apple er plateselskapet som ble brukt for å gi ut Beatles-platene, og de avblåste konflikten med Apple fordi de så at det ikke ville være noen konflikt mellom varemerkene så lenge de hver holdt seg til sitt. Apple inngikk vel også en avtale med Beatles-utgiveren om å holde seg unna platemarkedet.

 

Problemet kom da selvsagt ved iTunes' enorme suksess på platemarkedet, og plutselig var det en konflikt mellom to varemerker konsentrert rundt samme varetype, og man kan da forstå at de opprinnelige eierne av Apple-navnet begynte å rasle med sablene.

Lenke til kommentar
Du kan ikke eie et navn. Du kan eie et varemerke. Dermed kan du ikke opprette et nytt produkt/selskap mm. som kan forveksles med et eksisterende patentert merkevnavn. I dette tilfellet så er det jo derimot ingen sjanse for at det blir reell forveksling mellom de to. Tror du virkelig at franskmen som har hørt om denne TV-kanalen vil ringe inn til microsoft og kjøpe windows vista når de egentlig skulle ha abbonement til en TV-kanal?

 

-Stigma

8785439[/snapback]

 

 

Nå kjenner jeg ikke til denne tv-kanalen, men vil tippe den gjennomsnittlige franskmannen nå forbinde vista med et OS fremfor en TV-kanal. Og da forsvinner jo hensikten med et varemerke, når den ikke lenger kan assosieres med "varen".

 

Hvis kanalen har brukt lang tid og mye resurser på å bygge opp navnet, så vil de nok oppleve det som urettferdig at et annet firma kommer inn og stjeler varemerket, selv om de ikke er en konkurrent.

Lenke til kommentar
Slik saksøking er forkastelig men bra at Microsoft får smake egen medisin.

8781903[/snapback]

Enig. Saksøking som dette er så irriterende uproduktivt. Microsoft burde i utgangspunktet enten holdt seg for god for å stjele noen andre sitt varemerke eller kjøpt seg tilgang til det. Så hadde de sluppet millioner av dollar i rettsak-byråkratiet, uansett om de vinner eller taper.

Lenke til kommentar

Simen1, forskjellen er dog at man ikke kan klandre Microsoft for bruk av navnet Vista ettersom det er et navn som er brukt til MANGE andre varemerker, og som i tillegg er et engelsk ord. Tilsvarende om (hvis Nintendo hadde behold Revolution som navn istedenfor Wii) at det skulle bli søksmål mellom Nintendo og Logitech på grunn av at navnet Nintendo Revolution strider med Logitech MX Revolution.

Lenke til kommentar

Det blir like dumt som da Apple (platestudioet knyttet til the beatles) saksøkte Apple (produsenten av Macingtosh datamaskiner) fordi de hadde navnet først.

 

Dårlig eksempel. Apple er plateselskapet som ble brukt for å gi ut Beatles-platene, og de avblåste konflikten med Apple fordi de så at det ikke ville være noen konflikt mellom varemerkene så lenge de hver holdt seg til sitt. Apple inngikk vel også en avtale med Beatles-utgiveren om å holde seg unna platemarkedet.

 

Problemet kom da selvsagt ved iTunes' enorme suksess på platemarkedet, og plutselig var det en konflikt mellom to varemerker konsentrert rundt samme varetype, og man kan da forstå at de opprinnelige eierne av Apple-navnet begynte å rasle med sablene.

8787521[/snapback]

 

Og saken ble ikke bedre av at Apple i mellomtiden hadde skiftet navn fra "Apple Computer" - som klart avgrenser hva de driver med -, til bare "Apple".

Lenke til kommentar
Det er så forbanna typisk. Det er en egen sport som heter "saksøk-MS". Tjener man ikke penger selv, kan man likesågreit prøve å true dem til seg. Minner litt om pøbeladferden man møter på ungdomskolen.

8778846[/snapback]

 

Om de har loven på sin side, så er det jo bare og kjøre på. Eier de navnet, så eier de det, ferdig arbeid.

8778971[/snapback]

 

Du kan ikke eie et navn. Du kan eie et varemerke. Dermed kan du ikke opprette et nytt produkt/selskap mm. som kan forveksles med et eksisterende patentert merkevnavn. I dette tilfellet så er det jo derimot ingen sjanse for at det blir reell forveksling mellom de to. Tror du virkelig at franskmen som har hørt om denne TV-kanalen vil ringe inn til microsoft og kjøpe windows vista når de egentlig skulle ha abbonement til en TV-kanal?

 

Det blir like dumt som da Apple (platestudioet knyttet til the beatles) saksøkte Apple (produsenten av Macingtosh datamaskiner) fordi de hadde navnet først. Ærlig talt synes jeg det er på grensen til barnslighet når store selskaper lager rettsaker over slike ting som EGENTLIG i praksis ikke er et problem til å begynne med...

 

-Stigma

8785439[/snapback]

 

Syns ærlig talt et så SVÆRT selskap som microsoft kunne sjekket opp navnet før de valgte det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...