Gå til innhold

LES: Den store sikkerhetsguiden v.2


Gjest medlem-105082

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-105082

Hva tror dere?

 

Ser bra ut det der. Du trenger forsåvidt ikke å ta i bruk Norton hvis du likevel må bytte snart, så da kan du likegodt gå for et gratis alternativ med det samme. Microsoft Security Essentials, Avast etc. er gode alternativer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tror dere?

 

Ser bra ut det der. Du trenger forsåvidt ikke å ta i bruk Norton hvis du likevel må bytte snart, så da kan du likegodt gå for et gratis alternativ med det samme. Microsoft Security Essentials, Avast etc. er gode alternativer.

Trenger jeg egentlig malwarebytes hvis jeg allerede har online armor og MSE?

 

Bør jeg eventuelt bruke malwarebytes istedenfor CCleaner?

 

Og hva tror du om online armor vs comodo?

 

Takk for hjelpen!

 

Edit:

 

Kan noen vennligst sjekke om dette er riktige linker for de programmene jeg skal laste ned?

 

http://windows.microsoft.com/nb-NO/windows/products/security-essentials

 

www.online-armor.com/products-online-armor-free.php

 

download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html?part=dl-10804572&subj=dl&tag=button

 

http://www.piriform.com/CCLEANER

Endret av Metasenter
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Anbefaler absolutt å ha Malwarebytes som on-demand scanner, slik at du kan ta et søk etter virus enten 1 gang i uken, 1 gang i måneden, eller når du selv føler for det. MSE, og Online Armor gir ikke 100 % sikkerhet mot virus, og da er Malwarebytes et greit back-up program som tar knekken på det meste når du først er blitt infisert. I mine øyne er Malwarebytes det mest effektive programmet til å fjerne infiserte filer.

 

Malwarebytes skal ikke sammenliknes med CCleaner, da sistenevnte bare fjerner ufarlig, men plassfyllende søppel (cookies, unødvendige registerfiler etc.) på PCen, og ikke virus.

 

Online Armor vs Comodo er egentlig likegyldig, de er begge veldig gode brannmurer. Velg den du foretrekker når det kommer til brukervennlighet, GUI, egendefinerte innstillinger etc.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Anbefaler absolutt å ha Malwarebytes som on-demand scanner, slik at du kan ta et søk etter virus enten 1 gang i uken, 1 gang i måneden, eller når du selv føler for det. MSE, og Online Armor gir ikke 100 % sikkerhet mot virus, og da er Malwarebytes et greit back-up program som tar knekken på det meste når du først er blitt infisert. I mine øyne er Malwarebytes det mest effektive programmet til å fjerne infiserte filer.

 

Malwarebytes skal ikke sammenliknes med CCleaner, da sistenevnte bare fjerner ufarlig, men plassfyllende søppel (cookies, unødvendige registerfiler etc.) på PCen, og ikke virus.

 

Online Armor vs Comodo er egentlig likegyldig, de er begge veldig gode brannmurer. Velg den du foretrekker når det kommer til brukervennlighet, GUI, egendefinerte innstillinger etc.

Takk for svar.

 

Jeg kommer til å laste ned Online Armor, MSE, CCleaner (+ enhancer) og malwarebytes. Jeg regner med at det er mulig å foreta virussøk med MSE også, men er det nødvendig eller er det nok å foreta et virussøk med malware cirka 1 gang per uke?

 

Vet du foresten hvor hyppig det kan være lurt å gå gjennom filene med CCleaner?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Det holder å søke i gjennom med Malwarebytes, det finner så og si alt. I tillegg er Malwarebytes mye kjappere å søke gjennom systemet, ofte tar det bare et par minutter.

 

CCleaner kan du godt kjøre 1 gang i måned. Det er i min mening nok, men selvfølgelig kan du kjøre oftere om du vil.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

AD-aware SE er ikke nevnt i denne guiden, er det unødvendig å bruke AD-aware.?

 

Jeg anbefaler ikke ad-aware, den sletter windows helt uhell, hold unna alle versioner ad-aware både gamle og nye.

Gratulerer med å ha hentetfrem et 4,5år gammel innlegg...

Med en kommentar som er helt håpløs...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Poenget med guiden har alltid vært det å gi en veiledning når det kommer til alternativer på sikkerhetsprodukter. Det å bastant si at du skal velge program X kombinert med program Y, skaper ikke noe annet enn diskusjoner. Denne guiden skal gi en pekepinn på hvilke muligheter og gode alternativer det finnes, samtidig som brukeren skal fritt kunne velge mellom antivirus og brannmur listet opp, uten å få et dårligere oppsett. Det er alt opp til preferanser, f.eks. når det kommer til Online Armor eller Comodo. Begge er ekstremt gode brannmurer, men til slutt er det helt opp til brukeren hvilke av de han måtte foretrekke. Enten når det kommer til brukervennlighet, GUI, egendefinerte innstillinger etc..

 

Jeg oppdaterer guiden kontinuerlig, og tar bort programmer som er utdatert, eller ikke holder samme kvalitet som tidligere.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Og for ordens skyld, kom gjerne med forslag til brukere når de spør om oppsett. Det finnes ingen fasit.

 

NgZ, jeg skal sjekke ut Comodo Internet Security nærmere, det programmet har egentlig gått med hus forbi. Flott alternativ hvis folk vil ha et gratis alt-i-ett program.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med det i "mamma-modus" i hvert fall - den har et valg under installasjonen for å spørre deg minst mulig. Det reduserer sikkert sikkerheten litt for avanserte brukere, men man lærer ikke den tpiske mamma-brukeren tilå trykke ja i alle dialogbokser som dukker opp.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+412

Hei dere.

 

Er litt usikker på om Windows Defender som følgte med Win8 er så bra? Tror dere at den klarer å finne alt av trussler på PC'en dersom jeg skulle hatt noen? Vurderer å kjøpe meg et som er enda bedre ettersom at jeg tviler sterkt på Defender for en eller annen grunn.

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Windows Defender som er innebygd i Windows 8, er det samme antiviruset som Microsoft Security Essentials. Og det er et godt og enkelt antivirus som du bør føle deg trygg med. Hvis du likevel tviler på Defender, så bytt enten til et annet gratis antivirus, eller kjøp noe etter ditt eget ønske.

 

I mine øyne er det en tabbe å kalle Windows 8's innebygde antivirus for Windows Defender, da det automatisk trekker assosiasjoner til Windows Defender som fulgte med Windows 7, som IKKE var et antivirus, men et middelmådig anti-spyware program. Microsoft Security Essentials derimot har et godt rykte, så for meg er det uforståelig å gå bort fra det etablerte merkenavnet.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest medlem-105082

Oppdaterte guiden i går og fjernet en del gammel informasjon - bl.a. lagt til nye programmer og fjernet de som ikke blir støttet mer, og oppdatert gamle URL-adresser og hvilke operativsystemer programmene har støtte for. Happy surfing!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...