Gå til innhold

LES: Den store sikkerhetsguiden v.2


Gjest medlem-105082

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En enkel og grei samlesider for veldig mye gratis programvare er filehippo.com, og hvis du vil ha et begrenset, populært samling av programvare installert i en svips så har du alltids ninite.com. :)

Hørtes lurt ut, sikkert nyttig når jeg skal ha noen viktige programmer på den nye PCen. Lagra begge som bokmerker, skal ta en nærmere titt på det en annen gang når jeg har tid. Takk! :)

Endret av Dagoth
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

comodo har oppført seg helt mongo hos meg, skaper mye og variert trøbbel hele tiden. nå prøver jeg å finne et annet gratis alternativ, men jammen husker jeg godt hvorfor jeg valgte comodo:

 

http://www.matousec.com/projects/proactive-security-challenge/archive.php?pl35=on&pl50=on&pl43=on&pl58=on&pl59=on&pl46=on&pl19=on&pl8=on&pl7=on&pl45=on&from_m=1&from_y=2008&to_m=11&to_y=2010

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest medlem-105082

Oppdaterte guiden i dag. Har blandt annet fjernet en del utdaterte antivirus/spywareprogrammer som ikke blir støttet og oppdatert lenger, og lagt til noen nye programmer som har kommet på markedet i det siste. Har også oppdatert systemkrav til de forskjellige programmene - nå i litt mer detaljer (f.eks. at 64-bit versjonen av et program bare fungerer i Windows 7). Har også lagt til anbefalte nettlesere, slik at brukere er klar over at det finnes bedre alternativ til Internet Explorer, og henvist til add-ons/extensions som kan være nyttig (f.eks. NoScript og AdBlock). I tillegg har jeg lagt til anbefalte sandboxer, og med en beskrivelse over hva denne teknologien går ut på.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Etter å ha fått en mystisk trojan jeg ikke fant noe fornuftig om ved google søk, og dermed ikke skjønte hvordan jeg skulle bli kvitt, kom jeg over denne guiden via notebookrevew.com. Lastet ned pakken han referer til og fulgte en read me med mange steg og flere programmer som skulle kjøres, nå er jeg 99% sikker på at pcn er helt frisk. Kanskje en idè å henvise til denne for de som ikke har tålmodighet til å vente på svar her på forumet?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Fjern AVG, Norman, PC Tools og McAfee fra denne listen.

 

AVG - Ubrukelig

Norman - Seriously?

PC Tools - Kjøpt av Symantec, det er faktisk bare et projekt som var bra, men som ble kjøpt og ikke videreutviklet i et like høyt tempo, altså, du sparer mer ved å gå for Norton

McAfee - Need i say more?

Lenke til kommentar

Enig i Norman i hvert fall. Mer fullstendig ubrukelig drit skal man lete lenge etter. Det kan godt hende det stopper litt skjit, men.

1: Det gir INGEN rettledning, veiledning eller linker til noen som helst hjelperessurser når den ber deg bestemme om et program skal få gjøre X eller Y og kjenner ikke en gang igjen de vanligste innebygde windows-prosessene. Fullstendig katastrofe.

2: Den har mange false positives. I tillegg er det sørdeles klønete å stille inn at den ikke automatisk skal quarantine ting den mener er skummelt. Hvis du ikke gjør det, kan du ikke fjerne ting fra quarantine, for selv om du merker det som trygt og fjerner det fra karantenen, vil Norton automatisk se på det som en ny fil med samme "virus" så fort den er gjenoprettet, og dermed plassere det i karantene igjen. Dette kan kun unngås ved å skru av real time protection, eller velge å lage et unntak for mappen filen befinnr seg i. Dette er spesielt gøy dersom det er snakk om en midlertidig cahce-mappe fra nettleseren med foranderlig navn. Og gjett hva som skjer når du deretter manuelt blar deg frem til denne cahe-mappen og prøver å kopiere den til en annen mappe? You guessed right. Rett i karantene IGJEN. I tillegg er det ofte håpløst å finne ut hvor filen egentlig ligger så du kan lage et unntakj, fordi Norman bare viser beskjeden om karantenen i et lite vindu som ikke gir mer plass til filbanen uansett hvor mye du trekker og drar i det.

 

Det er en grunn til at det er denne versjonen DnB tlbyr sine kunder gratis. Norman våger sannsynligvis ikke å prøve å ta betalt for driten.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Jeg lar andre avgjøre hvilke antivirus som er dårlig og ubrukelig. For den vanlige mannen i gata så er min personlige mening at AVG er brukbart, men selvfølgelig, det finnes alltid bedre alternativer. Det har skjedd litt siden guiden ble opprettet, og jeg kan være enig i at Norman og PC Tools kan fjernes fra listen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Litt usikker på hvor jeg skulle poste

Kanskje litt dumt spørsmål men jeg er ganske amatør. Skulle teste ut The Pirat Bay idag, så var jeg så dum at jeg trykket på den Download knappen isteden for der man egentlig skal trykke, innstalerte jo dette dum som jeg er. Noen som vet om dette er skadelig, eventuelt hvordan man sletter det som er lastet ned? Ble litt småbeskymret nå :(

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Oppdaterer den etter hvert som informasjonen blir utdatert, og ny teknologi kommer på markedet. Siste oppdatering skjedde 7. februar.

 

Personlig bruker jeg forumet http://www.wilderssecurity.com for å få oppdatering om nye produkter, teknologi, eller generell prat som virus, og andre sikkerhetsproblemer.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Heisann!

 

Jeg har akkurat kjøpt meg en ny bærbar PC, og jeg lurer på om disse programmene vil gi meg den beste (gratise) beskyttelsen jeg kan få?

 

Malwarebytes (gratis versjon)

 

Online armor (gratis versjon)

 

Og så kanskje jeg skulle hatt et annet program, som f.eks "norton anti-virus" eller "microsoft security essentials"? Jeg har mulighet til å skaffe den betalte versjonen av norton anti-virus for en liten periode, men etter det vil jeg trenge et annet virusprogram.

 

PC'en skal foresten brukes til spilling, skole og jobb.

 

Hva tror dere?

 

Tusen takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...