Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg så nettopp at det hadde kommet en rekke nye bioser til p5k-serien, deriblant 0806 til p5k-e.

Var innom asus sitt forum for P5K-E/WIFI (kan ikke helt se for meg at BIOSene skal være så forskjellige fra P5K-E til P5K-E/WIFI), og der er det kommet inn flere klager rundt siste release (0806), blant annet over forskjellen i spenningen som du nevner, slappe timings på RAM mm. Bare se på disse innleggene:

[Problem]P5K-e 0806 Bios

[Problem]When will problem in BIOS for P5K-E/WiFi be fixed?

[sharing]New 806 BIOS official

[Problem]P5K-E WiFi-AP 0806 BIOS CPU Voltage Problem

Ja, skal si det var offset i Vcore med 0806. Må sette Vcore til 1.5375V i BIOS for å få 1.416V i CPU-Z. Med 0404 fikk jeg det samme ved å sette Vcore til 1.45V i BIOS.

 

Edit: BIOS viser riktig Vcore i Hardware Monitor.

Endret av jon67
Lenke til kommentar
Bestilte nettopp et P5K Premium. Demo hos komlett for 935,-

 

God eller dårlig deal? Kan ingen ting om dette kortet..

 

Grei deal det... HKet er i hvert fall bra. Noen av demovarene kan være litt shabby, men de fungerer. Man sparer jo penger, og får igjen nesten like mye som et vanlig kort om du selger det noen gang.

Lenke til kommentar

Er vel i grunn ening med Sablabra jeg Vargtass, tror det er et brukbart kjøp.

Jeg har i grunn vært heldig med alle mine demo-hk fra Komplett, de har sett helt nye ut. Men det man ofte går glipp av er jo ting som i/o shield, e-sata og usb braketter ol. På Asus sine Deluxe og Premium kort er det mye greier som følger med originalt, som kan være mer eller mindre nyttig avhengig av hva man har fra før, og hvilke behov man har. Vet du feks om W-lan antennen følger med?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Hei

 

Akkuratt satt opp en Zalman Reserator 1 v2 for å kjøle cpu her. Byttet ut med Tuniq Tower 120. Er absolutt ingen temp forskjell, faktisk så blir cpu bittelitt varmere med reseratoren. Vurderer nesten å bytte cpu'en jeg har nå og kjøpe en med g0 stepping istede. Er det noe serlig temp forskjell. Får ihvertfall ikke klokke slik som det er nå, max'er ut på 70'c stock. Har Q6600 B3 stepping.

Lenke til kommentar

På mitt gamle DFi s939 kort kunne man velge mellom noen harddisk-greier i BIOS (CHS/LBA/LRG), mens på ASUS-kortet fins ingen valgmuligheter. Problemet er at disken min sin standardinnstilling ikke funker, den må settes til en av de to andre. Ellers no boot. (dette er en IDE-disk på 80gb btw). Har ASUS rett og slett glemt en såpass viktig funksjon, eller er det jeg som ikke finner den?

 

Forøvrig prøver jeg å bruke en Celeron D 356 på HK'et. Etter en ccmos funker kortet (dvs, load optimized defaults gir no boot, og etter en restart står det "overclocking failed!" av alle ting..., men om jeg går inn i bios og bare starter på nytt derfra funker det), men i det øyeblikket jeg prøver å gjøre et eller annet vil den ingen ting, og jeg må resette. Dette kortet støtter ikke 533mhz FSB, og Celeronen er ikke oppført i kompatibilitetslista til ASUS for kortet. Fins det en slags workaround for å få kortet til å funke bra med den CPUen?

Lenke til kommentar

Jeg bruker en Asus P5K med en Q6600. Kjører jeg SiSoft Sandra ( eller SpeedFan)

får jeg CPU og Motherboard temperaturmålinger som er helt ok.

Begge programmer viser en tredje temperatur ( Auxiliary temperature ) som er merkelig høyt : 119 C.

Hva er det for en sensor ?

 

Takk, Wolfgang

Lenke til kommentar

Da har også jeg handlet P5K og Q6600 i tillegg til et par Ballistix 8500. Har ikke drevet med seriøs overklokking siden s478, så jeg er ikke 100% fortrolig med bios enda men det kommer seg etterhvert.

 

Imidlertid observerer jeg et fenomen jeg ikke kan forklare eller få bort. Når jeg kjører Prime (for quad) sviver og går det stabilt en stund, men så smeller multiplier ned til 6x. Har ikke fått testet så veldig mye enda, men dette skjer ihvertfall på 370 mhz fsb med litt økt vcore. Ram står 1:1, og speedstep er skrudd av. Siste bios er lagt inn.

 

Får ingen feil i Prime når dette skjer, alt er stabilt. Når multiplier først har gått ned til 6x kommer den ikke opp igjen før reboot. Jeg har inntrykk av at det skjer når Asus Probe rapporterer rundt 38 grader på cpu. Har i skrivende stund kjørt en tid på 350 mhz fsb og standard vcore og cpu temp rapporteres til 33 grader, og nedklokking har ikke skjedd.

 

Cpu er for øvrig vannkjølt og står i et ganske kaldt rom. Psu railene leverer 12.2, 5.1 og 3.4 volt avlest i bios - noe som samsvarer godt med en måling jeg gjorde med multimeter for en tid tilbake.

 

Hva er det egentlig som skjer, og hvordan kan jeg få multiplier til å forbli på 9x?

 

EDIT: Prøver å sette CPU TM function til disable nå. Står TM for Thermal Management mon tro?

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Da har også jeg handlet P5K og Q6600 i tillegg til et par Ballistix 8500. Har ikke drevet med seriøs overklokking siden s478, så jeg er ikke 100% fortrolig med bios enda men det kommer seg etterhvert.

 

Imidlertid observerer jeg et fenomen jeg ikke kan forklare eller få bort. Når jeg kjører Prime (for quad) sviver og går det stabilt en stund, men så smeller multiplier ned til 6x. Har ikke fått testet så veldig mye enda, men dette skjer ihvertfall på 370 mhz fsb med litt økt vcore. Ram står 1:1, og speedstep er skrudd av. Siste bios er lagt inn.

 

Får ingen feil i Prime når dette skjer, alt er stabilt. Når multiplier først har gått ned til 6x kommer den ikke opp igjen før reboot. Jeg har inntrykk av at det skjer når Asus Probe rapporterer rundt 38 grader på cpu. Har i skrivende stund kjørt en tid på 350 mhz fsb og standard vcore og cpu temp rapporteres til 33 grader, og nedklokking har ikke skjedd.

 

Cpu er for øvrig vannkjølt og står i et ganske kaldt rom. Psu railene leverer 12.2, 5.1 og 3.4 volt avlest i bios - noe som samsvarer godt med en måling jeg gjorde med multimeter for en tid tilbake.

 

Hva er det egentlig som skjer, og hvordan kan jeg få multiplier til å forbli på 9x?

 

 

Disable ALLE cpu features i bios. Prøv dette du :)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg er ny her, men jeg trenger litt hjelp. Tråden er så lang at jeg ærlig talt ikke vet hvor jeg skal legge inn et reply, så jeg prøver her.

 

Først: målet mitt er å få en PC som kjører stabilt, men uten å pushe specsa.

 

Jeg har et P5K Vanilla med E6600, 4x1GB PC6400 RAM, og et Geforce 8500GT kort som jeg kjører Vista32 på.

 

...ja, jeg prøver ihvertfall, men jeg har stadig BSOD. Jeg har lest litt rundt, forsøkt meg på litt forskjellige minneinnstillinger, CPU-instillinger, men enten klarer jeg ikke boote i det hele tatt, ellers så booter den, går stabilt i et ubestemt antall timer (kan være 2 timer, eller 1 dag), før den tilslutt krasjer med blåskjerm.

 

Har dere noen forslag til innstillinger? Jeg kjører på nyeste BIOS (0704 er det?).

 

For øvrig kan nevnes at jeg bruker en Zalman NT kjøler og et LianLi med OK med vifter.

 

Håper dere kan hjelpe meg. Jeg har aldri drevet med overklokking, så selv om jeg ikke er helt lost, så trenger jeg et detaljert svar.

 

 

Takker på forhånd!

 

 

Da har også jeg handlet P5K og Q6600 i tillegg til et par Ballistix 8500. Har ikke drevet med seriøs overklokking siden s478, så jeg er ikke 100% fortrolig med bios enda men det kommer seg etterhvert.

 

Imidlertid observerer jeg et fenomen jeg ikke kan forklare eller få bort. Når jeg kjører Prime (for quad) sviver og går det stabilt en stund, men så smeller multiplier ned til 6x. Har ikke fått testet så veldig mye enda, men dette skjer ihvertfall på 370 mhz fsb med litt økt vcore. Ram står 1:1, og speedstep er skrudd av. Siste bios er lagt inn.

 

Får ingen feil i Prime når dette skjer, alt er stabilt. Når multiplier først har gått ned til 6x kommer den ikke opp igjen før reboot. Jeg har inntrykk av at det skjer når Asus Probe rapporterer rundt 38 grader på cpu. Har i skrivende stund kjørt en tid på 350 mhz fsb og standard vcore og cpu temp rapporteres til 33 grader, og nedklokking har ikke skjedd.

 

Cpu er for øvrig vannkjølt og står i et ganske kaldt rom. Psu railene leverer 12.2, 5.1 og 3.4 volt avlest i bios - noe som samsvarer godt med en måling jeg gjorde med multimeter for en tid tilbake.

 

Hva er det egentlig som skjer, og hvordan kan jeg få multiplier til å forbli på 9x?

 

 

Disable ALLE cpu features i bios. Prøv dette du :)

Lenke til kommentar
Kan dette tenkes å være driverrelatert eller et problem i vista? Om du slenger inn XP og feilen er borte vet du at det ikke er noe galt med innstillingene dine.

 

 

Takker... det kan selvsagt være at det er Vista-crap som ligger bak, men jeg har håpet i det lengste at det skulle funke. Jeg får se om jeg gidder legge inn XP. Murphys law tilsier at SP1 kommer RETT etterpå og fikser alt. På den annen side blir det bare mer og mer stress å reinstallere, ettersom backupmengden øker.

 

Uansett, takk for at du igjen belyser at det kan være Vista (jeg hadde nesten glemt det nå :p )

 

 

Ric.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...