Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt til å flashe BIOS på mitt P5K, så lurer jeg på om noen har noen erfaringer med det. Mulig dette er tatt opp før, men jeg orka ikke å lese gjennom alle 84 sidene på leting etter svar! Hva er den enkleste/safeste måten å flashe BIOSen på?

Laste ned en BIOS fil som jeg tror er den nyeste. Den het: P5K-ASUS-0704.ROM! Trodde jeg bare skulle legge den på en minnepenn og velge ASUS EZ flash 2 i BIOS, er det riktig? Har ikke lyst til å fucke opp min nye PC for dette! Det er derfor jeg spørr:P

 

MVH Andreas

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt til å flashe BIOS på mitt P5K, så lurer jeg på om noen har noen erfaringer med det. Mulig dette er tatt opp før, men jeg orka ikke å lese gjennom alle 84 sidene på leting etter svar! Hva er den enkleste/safeste måten å flashe BIOSen på?

Laste ned en BIOS fil som jeg tror er den nyeste. Den het: P5K-ASUS-0704.ROM! Trodde jeg bare skulle legge den på en minnepenn og velge ASUS EZ flash 2 i BIOS, er det riktig? Har ikke lyst til å fucke opp min nye PC for dette! Det er derfor jeg spørr:P

 

MVH Andreas

Du trenger ikke lese 84 sider...kun 1. posten.

 

MERK: Flere P5K Deluxe hovedkort har blitt ødelagt ved flashing av BIOS med Asus update. Det anbefales å bruke EZ-flash som finnes i BIOS eller ved å trykke Alt-F2 under oppstart. Man kan da oppdatere fra feks en minnepinne uten å starte Windows.

Det ser så langt ut til å være Vista 64bits versjon sammen med Asus Update som er mest utsatt, men inntil flere erfaringer er kommet inn anbefales EZ flash uansett.

Lenke til kommentar
Henger med på denne tråden.

Har kjøpt Asus P5K-E/WIFI-AP, P35,Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz og OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch.

Har opplevd null problemer med innstallasjon.Oppgraderte til ny BIOS med en gang.

 

Hvordan oppgraderte du BIOS Knopfix? Jeg har tenkt til å gjøre dette uansett. Noen som vet om 0704 er den siste? Eller får å si det på annen måte, noen som vet om det er den rette?

 

Det ser jo slik ut her.

 

MVH Andreas

Endret av 19andr1
Lenke til kommentar
Hvordan oppgraderte du BIOS Knopfix? Jeg har tenkt til å gjøre dette uansett.

 

Det er et "flasheprogram" (EZflash) som startes fra bios. Det jeg gjorde var å bare ligge bios-image på en usb-stick (tror det funker å bare ha det på C: eller noe også)

 

Og bios image er .rom fil eller?

Endret av 19andr1
Lenke til kommentar
Hvordan oppgraderte du BIOS Knopfix? Jeg har tenkt til å gjøre dette uansett.

 

Det er et "flasheprogram" (EZflash) som startes fra bios. Det jeg gjorde var å bare ligge bios-image på en usb-stick (tror det funker å bare ha det på C: eller noe også)

 

Og bios image er .rom fil eller?

ja bios er en rom fil

 

TAKKER<3. Da flasher jeg BIOS i morra å gir rapport på hvordan det gikk:P

Lenke til kommentar
Hvordan oppgraderte du BIOS Knopfix? Jeg har tenkt til å gjøre dette uansett. Noen som vet om 0704 er den siste? Eller får å si det på annen måte, noen som vet om det er den rette?

 

Det ser jo slik ut her.

 

MVH Andreas

 

Jeg brukte Asus update som jeg har lest ikke er anbefalt i denne tråden.

Lastet ned nyeste BIOS fra Asus sin side.Brukte så Asus update og valgte update from a file så gikk resten automatisk.

Må bare legge til at da maskinen restartet så hang den seg,ventet en stund og restartet maskinen,da fkk jeg en feilmelding,startet så maskinen på nytt og den fungerer fint.

Lenke til kommentar
Hvordan oppgraderte du BIOS Knopfix? Jeg har tenkt til å gjøre dette uansett.

 

Det er et "flasheprogram" (EZflash) som startes fra bios. Det jeg gjorde var å bare ligge bios-image på en usb-stick (tror det funker å bare ha det på C: eller noe også)

Ja, man kan i prinsippet legge bios .ROM filen på hva som helst, minnepenn, PSP, harddisk... Men det må være formatert som FAT32/FAT så C: med NTFS vil ikke fungere.

 

Med pennen på plass kan man fra Tools menyen i bios velge EZ flash for å starte oppdateringen.

 

De fleste som har hatt problemer med Asus update "flashing" har vel gjort det fra Vista64. Men siden det er så enkelt å gjøre det betydelig tryggere utenfor Windows, og med tanke på at konsekvensene er fatale og uopprettelige dersom det går galt, vil ikke jeg anbefale noen å bruke Asus update. :)

 

@lucky666. Alt for mange har problemer til at det virker helt tilfeldig ja, men eksempelvis i denne tråden er det uten at jeg har foretatt noen telling, mitt intrykk at de fleste IKKE har problemer med store disker.

Lenke til kommentar

Det har du rett i pcp160,men får bare håpe at de med problem,ikke har unlatt å poste i denne tråden.Tendensen ser ut til å være at en revisjon av Premiumkortet nærmest er fri for disse raid/diskproblemene.Det kan hende at mange av disse har havnet her i landet.Men det blir bare ren gjetning fra meg selvfølgelig.

 

Dette kortet fungerer som en drøm det,misforstå meg rett.Men problemet med store harddisker,gjør at jeg ikke kan anbefale det til noen.I mitt tilfelle var kortet helt topp,inntil jeg supplerte med en WD 500gb.Da var kortet plutselig defekt i mine øyne dessverre.

Lenke til kommentar

Ja jeg ville igrunn bare nevne det Lucky ;)

Temaet har jo vært oppe ganske mange ganger i denne tråden, og vi er vel også fler enn meg som har prøvd å finne litt ut av dette, og hva man skal svare de som spør. Jeg har enda ikke blitt noe klokere, langt fra alle har problemer (jeg mener som nevt de fleste ikke har), men samtidig er jeg den første til å innrømme at harddiskproblemer er overrepresentert på disse kortene.

 

Har sett at det også på Asus egne forum er bra med poster som omhandler sataproblemer, og da først og fremst store disker, og veldig ofte Samsung. Det jeg dessverre aldri har sett noe til er noe svar eller annen respons fra Asus. Kan tenkes det er som du sier en revisjon som er mer utsatt, problemet da er at vi ikke vet hva vi skal se etter, eventuelt ungå.

 

Vel vel, tror egentlig ikke vi er ueninge om noe Lucky, ville bare påpeke at det i denne tråden er veldig mange som har rapportert at de kjører dette uten noe problemer, og generelt er det jo også slik at dersom man søker nettet, Asus forum, osv, vil det jo være langt fler deltagere med problemer, enn de som ikke har noe trøbbel. (Majoriteten av de på Asus forum er der fordi de har trøbbel med noe)

At du ikke vil anbefale dette kortet respekterer jeg, og skal man kjøre store disker er det en viss "lottofaktor" hvordan det vil gå. :)

Lenke til kommentar
Bare kort inn....

 

Mitt P5K Deluxe kort har sporadisk problemer med å finne DVD romen ved oppstart. Har oppdattert firmware på NEC DVD samt byttet kabelen mellom DVD-en og hovedkortet.

 

Har dere hatt lignende problemer?

Har fortsatt samme BIOS versjon siden jeg kjøpte hovedkortet.

 

Da ville jeg prøvd å flashe BIOS!

Lenke til kommentar

hei,

vil bare komme med en rask kommentar på p5k premium og sataII harddisker:

 

det ser ut til at mange nå har klart å løse dette problemet ved å en kombinasjon av ny bios og ny chipset driver (se asus forum).

sånn som jeg har forstått det (og erfart selv) så fungerer seagate harddisker helt fint med dette hovedkortet.

problemene oppstår hvis du bruker harddisker fra samsung og WD.

 

hvis det er noen her som har problem med harddisker fra Samsung eller WD, så anbefaler jeg å ta en titt innpå asus forumet.

hvis ingenting hjelper, så kan en jo gjøre sånn som jeg, nemmelig å kjøre "problemdiskene" på en pci eller pci-e basert sata kontroller.

Endret av Yahoo
Lenke til kommentar

Det stemmer det du sier der Yahoo.Da blir det opp til hver enkelt om en kaller kortet defekt eller ikke.Mulig jeg er en prinsipprytter,men da jeg kjøpte kortet kostet det 2000,- og da skal alt fungere ut av boksen uten ekstern kontroller.

 

Synd at disse kortene har denne feilen,da de absolutt er av de beste med disker som de liker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...