Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Hadde lagt inn .ROM filen på USB pennen. Starta på nytt og gikk in i ASUS EZ Flash 2. Der finner jeg filen og trykker enter. "Checking file" kommer opp og alt går som en drøm. Men så: Etter checking file er kommet til 100% får jeg opp; "NO ASUS SIGNATURE WAS FOUND ON THE FILE". Da kan jeg ikke gjøre annet en å avslutte. Hva skjer? Filen er jo lasta ned fra ASUS.com under P5K BIOS? Noen som har en ide?

 

mvh Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at du har valgt rett hk 19andr1? Det er svært mange kort i P5K serien etterhvert, og de har hver sin bios...

Hvis du vet det er riktig versjon, ville jeg nok prøvd å laste ned og pakke ut på nytt.

 

@Yahoo, fint med tips til eventuelle nye lesere :thumbup: .

Har vært oppe tidligere at det er kjent inkopatibilitet mellom bla Vista sin innebygde ICH9R driver og en del disker, så det du sier er nok riktig.

Har forøvrig selv både Samsung og WD på Deluxe, men de er mindre enn 500GB, så jeg har bare lest om andres problemer, men har fått intrykk av at ny bios/driver ikke løser problemet for alle?

I det hele tatt virker det svært tilfeldig hvem som får problemer, og hvem som evnt klarer å løse det.

 

Hadde jeg hatt disse problemene selv ville jeg ikke vurdert ekstern kontroller, da er jeg ening med Lucky at kortet bør returneres, som defekt. Men det er jo en mulighet for de som måtte ønske en slik løsning ja. :)

Lenke til kommentar

Jeg så nettopp at det hadde kommet en rekke nye bioser til p5k-serien, deriblant 0806 til p5k-e. Jeg måtte selvsagt teste den med en gang, men jeg må si at jeg ble noe forfjamset over endringene. :p Først av alt er Vdamper fjernet! Det var derimot noe som het Load-Line configuration. Med den enable så ikke Vcore ut til å synke mer enn med Vdamper enabled. Det som er rart er at jeg konsekvent får 0.1 V lavere spenning nå enn tidligere! Med andre ord, hvis jeg setter 1.55 V i bios, får jeg nå i underkant av 1.42 V i følge diverse avlesningsprogrammer under load... Med tidligere bioser ville jeg fått 1.52V. Noe pussig, men siden jeg ikke bruker voldsomt høy spenning skal jeg gi biosen et forsøk.

Lenke til kommentar
Sikker på at du har valgt rett hk 19andr1? Det er svært mange kort i P5K serien etterhvert, og de har hver sin bios...

Hvis du vet det er riktig versjon, ville jeg nok prøvd å laste ned og pakke ut på nytt.

 

Jeg er klar over at det er mange P5K HK, og for sikkerhets skyld sjekket jeg ordrelisten. Dette bekreftet at jeg hadde ASUS P5K. Så nå er jeg helt sikker på at jeg har valgt riktig HK. Jeg valgte den BIOS updaten som sto på toppen av lista og het 0704. Hva er galt da? jeg kan jo prøve å laste ned på nytt. Men hvis ikke dette funker, skal jeg ta en eldre versjon da?

 

Mvh Andreas

Lenke til kommentar

Det var jo litt snodig at det ble lavere spenning Sablabra, har ikke testet den siste bios på mitt Deluxe her enda, men ble litt nyskjerrig nå.

Loadline Calibration er ellers det navnet man har på de dyreste P5K kortene (som Blitz Formula) og jeg regner også med at det i prinsippet er det samme som Voltage damper, men med et annet navn. Det kalles jo "loadline regulation" eller noe i den duren denne V-drop'en (Voltage Regulator Down) som er spesifisert fra Intel at skal skje ved høyere strømforbruk på LGA775 plattformen. Det er en tabell, eller kurve som sier hvor mye spenningen skal synke ved en gitt spenning, og såvidt jeg har skjønt er det denne tabellen man overstyrer helt eller delvis, med Voltage Damper/Loadline config.

 

Her er forresten et eksempel på hvordan spenningen skal synke, når strømforbruket øker.

 

post-56388-1195491950_thumb.jpg

 

 

@19andr1,

jeg vet ikke hva som er galt, men ville som du selv sier prøvd en gang til, og deretter en annen versjon. Har vært borti det samme en gang tidligere, men da med et annet hk, hvor det virket som noe hadde gått galt ved nedlastning/utpakking.

Men jeg vet ikke, prøv dette som er lett å teste først i alle fall. Siden du finner filen virker det jo som minnepenn osv er ok... :)

Lenke til kommentar

Jeg har testa litt mer, og funnet ut at når jeg øker spenningen til over 1.6V, så får jeg den "vanlige" spenningen. Dvs. at dersom jeg setter 1.65 V i bios, får jeg omtrent 1.62 V avlest. Da må jeg nesten se på hele greia som en bug, ettersom at jeg får et stort tomrom mellom 1.5 - 1.6 V... Ingen andre som har testet biosen?

Lenke til kommentar
Din henvisning til denne linken - http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1564697 - var noe uklar, jeg går ut i fra at du har et basic P5K kort. Regner med at det samme fant du også ut. For å være helt på hvilken modell nr du har så finner du alle opplysninger du trenger på esken som hovedkortet kom i (original emalarsjen).

 

Samma det, fikk det til å funke andre gang, så nå er BIOS flasha, håper jeg(så ingen forandringer i BIOS:P) Takker for hjelpen ;)

Endret av 19andr1
Lenke til kommentar

Fy søren å plagsomt. Etter jeg flasha måtte jeg installere lydriver på nytt, men det er en jeg ikke får installert, og da har jeg ikke lyd! Det er denne: Internal High Definition Audio Bus, og når jeg prøver å installere Realtek Audio Driver fra HK CD-en, får jeg bare opp; "installering av lyddriver misslykkes!". Kan noen hjelpe?

 

mvh Andreas

Lenke til kommentar
Jeg så nettopp at det hadde kommet en rekke nye bioser til p5k-serien, deriblant 0806 til p5k-e.

Var innom asus sitt forum for P5K-E/WIFI (kan ikke helt se for meg at BIOSene skal være så forskjellige fra P5K-E til P5K-E/WIFI), og der er det kommet inn flere klager rundt siste release (0806), blant annet over forskjellen i spenningen som du nevner, slappe timings på RAM mm. Bare se på disse innleggene:

[Problem]P5K-e 0806 Bios

[Problem]When will problem in BIOS for P5K-E/WiFi be fixed?

[sharing]New 806 BIOS official

[Problem]P5K-E WiFi-AP 0806 BIOS CPU Voltage Problem

Lenke til kommentar

@19andr1,

så lenge man ikke har et splitter nytt kort, kan det ofte være lurt å laste ned drivere rett fra produsent (altså Realtek dersom det var vanlig P5K du hadde)

 

Jeg kommer ikke inn på siden der akkurat nå, men det er i alle fall her; http://www.realtek.com.tw/ og lydkortet ditt heter Realtek ALC 883, 8-channel High Definition Audio. Hvis du ikke kommer inn der, er et greit andrevalg Asus sin side, der du fant bios.

Lenke til kommentar
@19andr1,

så lenge man ikke har et splitter nytt kort, kan det ofte være lurt å laste ned drivere rett fra produsent (altså Realtek dersom det var vanlig P5K du hadde)

 

Jeg kommer ikke inn på siden der akkurat nå, men det er i alle fall her; http://www.realtek.com.tw/ og lydkortet ditt heter Realtek ALC 883, 8-channel High Definition Audio. Hvis du ikke kommer inn der, er et greit andrevalg Asus sin side, der du fant bios.

 

Jeg prøvde begge, uten hell. Får akkurat samme feilmeldig på disse som når jeg installerer fra CD!

Nå står jeg bom fast :(

Lenke til kommentar
Jeg prøvde begge, uten hell. Får akkurat samme feilmeldig på disse som når jeg installerer fra CD!

Nå står jeg bom fast

 

Du kan jo prøve å avinnstallere tidligere lydkortdriver fra før BIOS oppdatering i tillegg til Chipsetdriverne så ta en reboot og prøve å legge inn nyeste Chipsetdrivere og lydkort drivere.

Hvis ikke det hjelper så kan du jo prøve å sende en mail til Asus support.Alternativt ta den tunge veien og reinnstallere Windows og legge inn alt på nytt.

Regner med at om lydkortet står av eller på i BIOS ikke påvirker innstalleringen av driverne men du kan jo også prøve å disable/enable lydkortet i BIOS mens du innstallerer lyd driverene bare for å ha prøvd det også.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde begge, uten hell. Får akkurat samme feilmeldig på disse som når jeg installerer fra CD!

Nå står jeg bom fast

 

Du kan jo prøve å avinnstallere tidligere lydkortdriver fra før BIOS oppdatering i tillegg til Chipsetdriverne så ta en reboot og prøve å legge inn nyeste Chipsetdrivere og lydkort drivere.

Hvis ikke det hjelper så kan du jo prøve å sende en mail til Asus support.Alternativt ta den tunge veien og reinnstallere Windows og legge inn alt på nytt.

Regner med at om lydkortet står av eller på i BIOS ikke påvirker innstalleringen av driverne men du kan jo også prøve å disable/enable lydkortet i BIOS mens du innstallerer lyd driverene bare for å ha prøvd det også.

 

Jeg har prøvd det meste med drivere til både chipsett, og lyddriver. Jeg hadde vist et SB Live kort liggende, det funker, så nå har jeg i alle fall lyd. Skal sende mail til Asus support, å høre hva de har å si. Tror nok ikke jeg gidder å stresse med å avinstallere Windows osv.

 

Jeg har satt CAS på rammen manuelt, og kjørte Prime 95 blind test. Den Faila etter 8 min. Jeg tenkte kanskje at siden DRAM voltage sto på Auto, at HK kanskje undervolta rammen. Jeg satta DRAM Voltage manuelt og da kjører Prime95 30min+ (hadde ikke tid til å kjøre testen lengre). En annen ting etter jeg flasha BIOS er at Vcore er noe lavere en før. Skal kjøre en lengre test med Prime i morra å se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Får unnskylde meg hvis dette står noe sted, men har ikke lest igjennom hele tråden. Fikk med meg der hvor noen hadde brukt 4gb ram på over 800mhz. Har 4x1GB GeIL brikker 800mhz. Alt i BIOS står på auto, men det fungerte ikke. Måtte sette ned ramen til 633mhz eller hva det var for at det skulle kjøre stabilt. Ellers fikk jeg bare bluescreen. Det er anbefalt latency på 4-4-4-12 med de brikkene, men kjører på 5-5-5-15. Må nevne at jeg har P5K.

 

Lurer på om det er noen fintuning jeg kan gjøre for å ikke få bluescreen på 800mhz? Har aldri fått FSBen og RAMen på 1:1 ratio. Prøvd å sette opp FSBen men skjer ikke stort.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer raid på dette hovedkortet, det er sikkert svart på fra før, men orker ikke å lese alle 85 sidene før jeg poster. Jeg må også si at jeg ikke har flashet biosen, er dette noe jeg bør få gjort?

Har bestilt meg to disker som jeg tenkte å kjøre i raid0

 

Legger med link slik at jeg er 100% sikker på at dere vet hvilket kort jeg har.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335010

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Har prøvd å installere driverene til trådløst nett (realtek 8187) som noen her linket til, men får ingen av de til å fungere. Det var flere drivere der inne, så kunne noen kanskje være mer spesifikk? Skal ha til Vista 32 bit...

 

En annen ting som er begynt å plage meg er at det er strøm i USB kontaktene når maskinen er slått av. Dette fører til at min tripleHead2Go ikke henger med, og at headsettet ligger å skurrer når maskinen er av.

Har sett etter i BIOS, men ser ingen umiddelbar løsning på det der. Ser at jeg ikke har strøm i USB på andre maskiner når disse er slått av.

Hvis jeg slår av maskinen en kveld og ikke ser til den før neste kveld, så står maskinen på i hvilemodus... det er litt spooky. Finner ikke ut hva det kan være.

 

ble litt flere ting dette, men glad om dere kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...