Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, ikke bingo :)

Skru av q-fan, og bruk SpeedFan til og endre vitefart ;)

Spørsmålet mitt er egentlig ikke alternative måter å regulere viftehastigheten på, men hvorfor q-fan ikke virker med vifta mi.

 

Kjenner for øvrig til Speedfan, men synes det er helt unødvendig å ha et program kjørende når en funksjon på hovedkortet bør gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Spørsmålet mitt er egentlig ikke alternative måter å regulere viftehastigheten på, men hvorfor q-fan ikke virker med vifta mi.

 

Kjenner for øvrig til Speedfan, men synes det er helt unødvendig å ha et program kjørende når en funksjon på hovedkortet bør gjøre jobben.

Jeg har et P5K-VM der jeg bruker en 3 polet cpu- vifte. Q-fan fungerer dårlig (ikke) med dette her også. På eldre Asus LGA775 hk jeg har er det et valg i power- menyen der man angir om man har 3 eller 4 polet vifte (reguleringsteknikken er jo forskjellig) og Q-fan har også blitt bedre med tiden på mitt gamle kort, altså gjennom nye bios. Men har så langt ikke sett noe til dette i biosoppdateringene på P5K-VM, og ser ikke bort fra at det er relativt likt som hos deg på dette området.

På mitt P5K-Deluxe der jeg har vannkjøling har jeg valgt å benytte viftekontroll, syns ikke Q-fan er bra nok til å regulere ned, og viftekontrollen på Asus P35 er i grunn en skuffelse ifht både gamle DFI NF4, og mitt siste Gigabyte P35 kort.

 

Men du kan jo teste den viften din fra feks cha- fan1 og skru på Q-fan funksjonene for chassivifter. Det skulle jo bli veldig mye bedre enn ingen regulering. Er ikke helt sikker på hvilke sensorer chassivifter går på, men dersom det er hk sensor sitter denne på toppen like over minnebrikker, så setter du viften slik at den også påvirker dette området kan det tenkes å gi et greit resultat.

 

Ellers blir det nok som WheelMan sier, 3. parts regulering du må ha tror jeg. I alle fall frem til Asus gir mulighet for å angi viftetype.

Lenke til kommentar
Men du kan jo teste den viften din fra feks cha- fan1 og skru på Q-fan funksjonene for chassivifter.

Det må være et godt forslag siden jeg allerede har gjort det :thumbup:

 

Fungerer faktisk veldig bra. Satte reguleringen til 60% (som er minimum turtall) og fikler litt med target temperature. Får finjustere den siste litt når det er 8800GT å få kjøpt i landet til normale priser - kjører med et pci-kort enn så lenge.

 

Kan forresten bekrefte at chassiviftene styres på grunnlag av mb tempsensor.

 

Vifta reguleres ned fra ca. 3000 rpm til 1800, noe som gjør at temperaturen holdes under kontroll både på chipset og mosfets (jfr. fingertesten) samtidig som støynivået er dramatisk redusert. Og det er godt å vite at den gæsser på om forholdene skulle tilsi at det er nødvendig.

 

Fint å få dette til å fungere all den tid det er litt idiotisk å måtte kjøre Windows for å kunne regulere vifter. Man kunne jo finne på å installere ukurante og ukjente operativsystemer som Speedfan ikke kjører på... og jeg kobler heller vifta fast til 5/7 volt enn å slenge inn en viftestyringsmodul. Det er allerede for fullt i kabbiset...

 

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Hei,

 

Vil gjøre oppmerksom på, at der finnes et dedikeret Forum og en FAQ for alle Asus Hovedkort!

Du finner disse samme plass som du laster ned Drivere/BIOS (venstresiden under 'Related Links').

Kan være lurt og skimme igjennom disse båte før og efter kjøp.

 

Mht til SATAII harddisk problemerne på nogen av hovedkortene i P5K-serien - er disse relateret til ASUS' problem med å implimentere SATA2 på ICH9R.

 

F.eks har ASUS P5K "Vannila" ICH9 - men ingen rapporterte problemer med SATA2 harddiske/brennere.

 

Asus P5K Deluxe/Premium har ICH9R southbridge - men problemerne ser nu ut til å være løst med seneste revisjon A03 av disse hovedkort:

 

Saks fra P5K Premium forummet i dag:

After 2 weeks waiting for ASUS to get stock I finally got my replacement board today. As I mentioned before I had spoken with a level 3 tech who claimed that RMAing my board would solve the SATA issues. It was hard to believe him when Asus kept refusing to acknowledge the problem, how can you fix a problem that doesn't exist?? Originally when I bought the board I had swapped it out with another and it still had the problem. So I didn't really buy that it was a random problem. This week ASUS got fresh stock so I assume this is the latest from Taiwan. The board I got I believe is revision A03 according to the little sticker by the power 24pin power connetor. It came with 0302 bios. The previous board was A02.

 

Well so far so good. It really does seem to be fixed. For the first time I was able to burn something with my SATA dvd burner without the whole system locking up. Before I would just get a solid drive activity light and Nero would be stuck at 25% but no activity from the drive itself. I can now also copy a 4gig ISO to my 400 gig WD RE2 drive without problems. Speed has also improved from 36 meg/s to 50 meg/s for that file. Before it would get to about 1.5 gigs before the drive light would go solid. At that point it would either hang, time out or disconnect.

So for all of you still with SATA problems, definitely get it RMAed and get the A03 rev board.

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Bra info det Kimmer :thumbup:

Men snakker vi altså om 3 forskjellige sata- relaterte problemer på P5K Deluxe/Premium?

 

Jeg kjenner til:

1. Sata disker på 500GB eller mer, og gjerne fra Samsung eller WD fungerer ikke, ikke mulig å installere OS. Windows finner ikke disk, eller BSOD underveis. (foreløpig ukjent årsak, rammer ikke alle)

2. Problemer med installasjon av Vista under AHCI/Raid- mode, på enkelte disker grunnet inkompatibilitet mellom ICH9R og Vista's innebygde driver (finnes ny driver for nedlastning hos Asus, som skal løse dette)

3. En del disker må settes som "sata 1" disker for å kunne brukes, fungerer ikke som Sata2 (dette er løst med Premium revisjon A03?)

 

Er det riktig, eller er dette du snakker om i innlegget over det samme som punkt 1 Kimmer?

 

Forøvrig virker det som det også er fler enn meg som har måttet RMA kort pga ikke fungerende sata-porter, eller at de kommer og går helt tilfeldig.

Sata problemer er tydeligvis noe som rammer denne hk-serien ganske hardt...

Lenke til kommentar

Fikk et P5K (vanilla) sammen med ny RAM og CPU og litt greier i går. Men, får ikke noe bilde når jeg booter, vifter og leds starter, ingen lyd fra PC-speaker. Skjermkortet sitter godt i, det samme gjør RAM-en, som jeg dessuten har flyttet litt rundt på. Så, stygt redd for at hovedkortet var DOA. Da blir det ikke noe oppsett av ny PC i jula er jeg redd. :/

Lenke til kommentar

Heisann! Jeg har nettopp kjøpt meg en ny PC og den bråker som et H. Har HK -> P5K,P35,Socket-755 og Antec Nine Hundred kabinett med 4x vifter. Jeg leter egentlig etter et software som kan styre kabinettviftene. SpeedFan funker ikke litt! Den finner alle 4 viftene, og jeg setter de på 40%, de står framdeles og støyer på max! Vær så snill hjelp meg ;)

Kan og nevne at jeg bruker Vista på pcen, og at jeg ikke har den nye beta bios oppgraderingen til p5k p35. Jeg brukte final release av SpeedFan som er 433 ellernoe, men jeg ser at de jobber med en beta i programmet som jeg ikke har tilgang til.

 

CPU er på 25C, og system på 28C. Det er kanskje ikke rart når alt står på max og støyer som bare f =).

Hvis noen har noen anbefalinger utenom speedfan, vær vennlig si det.

Lenke til kommentar
Heisann! Jeg har nettopp kjøpt meg en ny PC og den bråker som et H. Har HK -> P5K,P35,Socket-755 og Antec Nine Hundred kabinett med 4x vifter. Jeg leter egentlig etter et software som kan styre kabinettviftene. SpeedFan funker ikke litt! Den finner alle 4 viftene, og jeg setter de på 40%, de står framdeles og støyer på max! Vær så snill hjelp meg ;)

Kan og nevne at jeg bruker Vista på pcen, og at jeg ikke har den nye beta bios oppgraderingen til p5k p35. Jeg brukte final release av SpeedFan som er 433 ellernoe, men jeg ser at de jobber med en beta i programmet som jeg ikke har tilgang til.

 

CPU er på 25C, og system på 28C. Det er kanskje ikke rart når alt står på max og støyer som bare f =).

Hvis noen har noen anbefalinger utenom speedfan, vær vennlig si det.

 

Det sitter viftestyring på alle kabinettviftene i Antec 900.Kontaktene er 4pin molex.Jeg skiftet allikevel ut alle 120mm viftene,og lot 200mm i taket sitte.

 

De 120mm viftene som følger med har variabel støy.Har bygd tre pcer i det kabinettet,og to av dem var viftene stillegående på lav hastighet.På dattera sitt bråkte de på lav,derfor byttet jeg ut dem.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Har P5K Premium; Ver. 2.00.

 

12V lina rapporteres altfor lavt; har kontrollert med DMM og den ligger på ca 12.10V.

Antagelig feil også på 'cpu-temp'; denne skal vel ligge omlag 5-8 grader lavere en core-temp?

 

Noen som får riktige verdier med Speedfan? Har prøvde forskjellige versjoner med samme resutat.

Asus Probe ved siden av.

Speedfan.png

Lenke til kommentar
Har ASUS P5K Deluxe med den første BIOS versjonen, kortet fungerer utmerket.

 

Tenkte å oppgradere BIOS og da har jeg 2 valg;

- Release versjonen 0603

- Beta versjon 0703

 

Hva har dere å anbefale her, hva skal jeg velge.

Jeg vil anbefale 0603 til en som har brukt orginal bios frem til nå.

Etter mitt syn finnes det to grunner til å velge beta bios;

1. Man har et problem man mistenker er bios- relatert, og som ikke løses med siste "stabile" versjon

2. Man er glad i eksperimentering og liker å teste ut nye ting, og er kjent med at beta versjoner kan inneholde feil eller være ustabile.

 

Jeg går vel selv i kategorien for punkt 2, og min erfaring med beta versjonene til dette hk er at de er stabile og gode, men ser likevel ingen grunn til å anbefale andre beta versjoner. Jeg har i praksis ikke merket forskjell siden hoppet fra den første versjonen, der "Strap to NB" manglet. (husker ikke hva den versjonen het, men var en av de første som kom)

 

@Vargtass,

Glem spenningsavlesning i tredjeparts programmer, bruk bios, eller probe, og dersom du har mistanke om feil, mål 12V med multimeter er mitt råd.

Speedfan skal vel legges til 15 grader på kjernetemp i settings menyen for å vise riktig, om jeg ikke husker feil. Andre kan sikkert si mer om dette. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...