Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Prøvde med annen RAM, uten hell.

 

Returnerte CPU og hovedkort, fikk beskjed av Netshop i dag at de hadde oppgradert bios på hovedkortet, testet med min CPU og funnet begge i orden (imponerende raskt testet forresten). Det er jo en god nyhet. Men burde ikke vanilla P5K ha støtte for Q6600 "ut av esken"?

 

Mitt fungerte out of the box.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja! Hva er makstemperaturen hovedkortet bør/kan ha? Har lurt på det lenge men aldri kommet meg til å spørre.

Det jeg også har lurt på... Hos meg går temperaturen over 50 grader etter spilling (i enkelte spill) over noen timer. Temperaturen på CPUen faller raskt etter load, og er lavere under load enn hva temperaturen på hk er. Den høye temperaturen fikk meg til å stusse. Hvor måles temperaturen på dette kortet, ved NB?

Temperaturen måles av en sensor som sitter like over minnebrikkene, og gjenspeiler heller temperaturen på spenningsregulator for minne, enn northbridgechipen.

Maks anbefalt avlest temperatur er 65 grader.

 

 

Aasgaard Lagt til I dag, 21:53

Huff, ingen god følelse med det der. Får bare krysse fingrene..

Om ikke annet VET du jo nå i det minste at hk og cpu fungerer.

Quad burde fint kunne boote uansett bios, så langt jeg har fått med meg. Men nyere bios har for noen av P5K kortene vistnok utvidet kompatibillitet for diverse minnebrikker, så er jo lov å håpe at det kan ha vært problemet, selv om jeg tror det er vanlig å komme seg i bios da også...

Vi får bare krysse fingrene for at det virker for deg når du får det tilbake. ;)

Lenke til kommentar
Prøvde med annen RAM, uten hell.

 

Returnerte CPU og hovedkort, fikk beskjed av Netshop i dag at de hadde oppgradert bios på hovedkortet, testet med min CPU og funnet begge i orden (imponerende raskt testet forresten). Det er jo en god nyhet. Men burde ikke vanilla P5K ha støtte for Q6600 "ut av esken"?

 

Mitt fungerte out of the box.

Fordi du har ikke P5K Vanilla...

 

Vanilla støtter HELT sikkert rev. B3 av Q6600 "ut av esken", men ikke G0.

Lenke til kommentar

Jeg har selv P5K kortet og er meget fornøyd med det.

Av gamle kort har jeg hatt P5W Delux i975x chipset som har vært bra.

 

X6800 CPU trives best på P35 chipsetet.

Her kan jeg kjøre nesten alt på auto utenom spenningen og FSB\Multiplier helt opp til 3,93ghz (ustabilt) på luft.

 

Dette kortet koster jo ikke all verden, men yter bra til OC.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om dette har med hovedkortet å gjøre, men når jeg ser på everest så har jeg en AUX temperatur. Hva er AUX?

Noen som vet? Ser at den ligger på 119 grader no, er det noe å bekymre seg for?

 

Så vidt jeg vet leser den ikke av noe som helst. AUX står på 119 c hos meg også, så det er ingenting å bry seg om.

Lenke til kommentar
Temperaturen måles av en sensor som sitter like over minnebrikkene, og gjenspeiler heller temperaturen på spenningsregulator for minne, enn northbridgechipen.

Maks anbefalt avlest temperatur er 65 grader.

Takker :) Kanskje naturlig da at jeg får slike temperaturer i og med at jeg har DDR2 RAM som kjører på 1066MHz...?

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om dette har med hovedkortet å gjøre, men når jeg ser på everest så har jeg en AUX temperatur. Hva er AUX?

Noen som vet? Ser at den ligger på 119 grader no, er det noe å bekymre seg for?

 

Så vidt jeg vet leser den ikke av noe som helst. AUX står på 119 c hos meg også, så det er ingenting å bry seg om.

Ok. Da slipper jeg å bekymre meg over den :)

Lenke til kommentar
Problemet er at jeg ikke hadde tilgang til deler så jeg fikk bottet, dermed ble det vrient å flashe bios også. Og ja, det er snakk om vanilla, ikke Go. Men nå ser det ut til at det er RAM-en som er synderen, hadde vel bare så uflaks å teste to ulike typer RAM som ikke var støttet av hovedkortet.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=848862

Nå snakket jeg om forskjellige prosessor revisjoner, ikke hovedkort.

I og med at det finnes to revisjoner av Q6600, og du mest sannsynlig har G0 versjonen, var min idè at du bare trengte en BIOS oppdatering for at quad'en skulle funke på hovedkortet.

 

Kommer ikke inn på asus sine sider nå, som vanlig, men legger til link når jeg kommer inn...

 

Edit: Se her, Q6600 B3 støttes av BIOS 0302, mens rev G0 ikke støttes før 0603...

 

Core 2 Quad Q6600 (2.40GHz,1066FSB,L2:2X4MB,rev.B3,4 cores) - ALL - 0302

Core 2 Quad Q6600 (2.40GHz,1066FSB,L2:2X4MB,rev.G0,4 cores) - ALL - 0603

Endret av Intern
Lenke til kommentar

Fikk tilbake CPU og hovedkort i dag. Først ville ingenting fungere, som før. Så prøvde jeg å ta ut ei RAM-brikke, ingenting skjedde, så dro jeg ut en til, slik at det bare stod RAM på plass 2 og 3. DA startet skiten. La inn riktige RAM-data i bios, og får nå bootet med alle fire brikkene inne.

 

Men, nå er det selvsagt noe annet som er på styr. Prøvde å starte opp Ubuntu 7.10 fra CD. Maskinen fryser etter kort tid. Toppen 1 minutt på kaldstart. Etter reset fryser den raskere. Lever kortere og kortere til det til slutt bare holder noen få sekunder. Fryser over alt, for eksempel inne i bios, ikke bare under last. Sjekket CPU-temperaturen, siden kjøleren har vært av/på noen ganger, uten bytte av kjølepasta, men den ligger bare på 30-40 grader, i følge bios. Moro!

Lenke til kommentar
Fikk tilbake CPU og hovedkort i dag. Først ville ingenting fungere, som før. Så prøvde jeg å ta ut ei RAM-brikke, ingenting skjedde, så dro jeg ut en til, slik at det bare stod RAM på plass 2 og 3. DA startet skiten. La inn riktige RAM-data i bios, og får nå bootet med alle fire brikkene inne.

 

Men, nå er det selvsagt noe annet som er på styr. Prøvde å starte opp Ubuntu 7.10 fra CD. Maskinen fryser etter kort tid. Toppen 1 minutt på kaldstart. Etter reset fryser den raskere. Lever kortere og kortere til det til slutt bare holder noen få sekunder. Fryser over alt, for eksempel inne i bios, ikke bare under last. Sjekket CPU-temperaturen, siden kjøleren har vært av/på noen ganger, uten bytte av kjølepasta, men den ligger bare på 30-40 grader, i følge bios. Moro!

 

Sett dram volt til 2.1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...