Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Dette er en samletråd for Asus P5K serien.

 

post-56388-1185685050_thumb.jpg post-56388-1185685073_thumb.jpg post-56388-1182709579_thumb.jpg

 

 

OBS!

Lagt til mars 2008:

 

Denne tråden ble startet da P5K (Deluxe) og Intel P35 var helt nytt.

Det har siden den gang kommet en hel rekke nye modeller i P5K-serien, og P5K Deluxe som tråden i første rekke omhandlet har blitt faset ut til fordel for P5K Premium.

Tråden er noe redigert siden starten, og siden P5K Premium i praksis er helt likt som Deluxe er alt som står under fortsatt gyldig om man bytter ut navnet Deluxe med Premium i teksten.

Et kort som ikke er omtalt før et stykke ut i tråden er P5K-E, dette er teknisk sett nærmere Deluxe/Premium enn Vanilla, og har de samme overklokkingsegenskapene som Deluxe/Premium.

 

Tråden er ment som en diskusjon og løsningstråd, og er grunnet sin størrelse ikke spesielt egnet som oppslagsverk.

Titt gjerne gjennom første post før du spør, men ellers er alle erfaringer eller spørsmål vedrørende P5K velkommen. Vi er etterhvert ganske mange med mye delt erfaring i denne tråden, så sjansen for at noen vet akkurat det du lurer på er stor. :)

 

 

 

 

Her er er først noen bilder av kortet

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

P5K Deluxe

 

post-56388-1182706549_thumb.jpg

 

 

P5K Deluxe

 

post-56388-1182710040_thumb.jpg

 

 

P5K (Plain versjonen som gjerne omtales som Vanilla)

 

post-56388-1182710732_thumb.jpg

 

 

 

Og her P5K3 Deluxe (DDR3 Versjonen)

 

post-56388-1182719356_thumb.jpg

 

 

Bilde av medfølgende WiFi antenne med magnetfot

 

post-56388-1182707527_thumb.jpg

 

 

 

Mange lurer på hva som er forskjellen på de forskjellige P5K- kortene. Særlig da P5K (Vanilla), P5K Deluxe, og P5K3 Deluxe, så kan i alle fall nevne noe av det:

 

Det er først og fremst utstyr som nettverkskort, antall Sata- porter, samt overklokkingsegenskaper som skiller P5K fra P5K Deluxe.

 

Deluxe har bla 2 stk GB LAN nettverkskort, (en Realtek og en Marwell), samt en trådløs WiFi 54Mbs (ASUS WiFi-AP Solo,som er basert på en Realtek chip)

Det er også ICH9R som er brukt som sørbrikke på Deluxe, mens Vanilla bruker ICH9 som mangler Raid funksjon for Sata over Intel kontrolleren. (Extern slot + SATA E2 gir mulighet for raid på Vanilla, se forøvrig side 3 i tråden for brukeren Mackanz sine erfaringer)

 

Deluxe har også en vesentlig mer påkostet og forseggjort strømforsyning til cpu, samt mer eksotisk kjøleløsning. Det er metallhette kondensatorer hele veien på begge, men langt færre på P5K Vanilla.

Deluxe har videre, 8- faset spenningsregulering som skal gi mer stabil, og kjøligere spenningsregulering.

Det er også brukt 8-pins "P4 plugg" på Deluxe, mens det er gammel 4-pins på Vanilla.

(Dette er altså en ekstra strømtilførsel som sørger for mer strøm, eller rettere sagt mindre spenningstap, og mer stabil strømtilførsel til CPU. Hensikten med dette er primært å forbedre klokke- egenskapene. Man kan dog også bruke 4-pins kontakt om man ikke har PSU med ny type plugg tilgjengelig)

 

Denne "P4 pluggen" ser altså slik ut:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-56388-1182711211_thumb.jpg

Som man ser av bildet kommer den med lokk over 4 av pinnene for bruk med gammel type strømforsyning (4-pins)

 

 

 

Dessverre har jeg bare et lite dårlig bilde av P5K "Vanilla", men man ser klare forskjeller på hovedkortets strømforsyningsdeler på bildene under.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

post-56388-1182708088_thumb.jpg Til venstre P5K Deluxe, og her til høyre er samme område på vanlig P5K... post-56388-1182710518_thumb.jpg

 

 

Her er et bilde av hele P5K Vanilla, der man ser færre sata, 4 pins "P4", ingen WiFi osv...

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

post-56388-1182710732_thumb.jpg

 

 

P5K3 er helt likt utstyrt som P5K Deluxe, men har et rør (heatpipe) mellom spenningregulatorene og Northbridge som ikke er der på P5K Deluxe.

Og aller viktigst; P5K3 Deluxe MÅ bruke DDR3 minne, mens P5K Deluxe MÅ bruke DDR2 minne.

 

Et bilde av P5K3 Deluxe

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

post-56388-1182719356_thumb.jpg

 

Legger med en liten oversikt fra Asus over de forskjellige kortene som finnes i P5K- serien. Den er ikke veldig detaljert, men gir oversikt over det viktigste.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-56388-1183106676_thumb.jpg

 

 

På Asus P35 har man kuttet ut PS2 pluggen for mus, så de som ikke har USB- mus må enten skaffe seg det, eller bruke overgang (sånn er det bare, get over it! :p ).

Ellers er det brukbart med tilkoblinger med 8- kanal AID lydkort, e-sata, 1394 osv.

 

Her bilde av tilkoblinger fra Deluxe

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-56388-1182708396_thumb.jpg

 

 

 

 

Litt om temperatursensoren (MB-Temp)

 

For de som allerede har kortet er det kanskje interessant å se hvor temperatursensoren sitter på dette hk. Den er plassert litt uvanlig i fht hva vi har vært vant med, og sitter rett over minnebrikkene, og i umiddelbar nærhet til strømforsyning for RAM. Asus anbefaler at man holder den avleste temperaturen (MB-temp) under 65 grader. Grunnen til denne litt spesielle plasseringen er at det i følge Asus er for mange som ignorerer strømtilførsel for minnebrikkene, og at dette området også trenger kjøling. Det vil derfor også være normalt å se litt høyere MB- temp på dette hk, selv om ribbene/heatpipe kanskje kjennes kjølig.

 

Plassering av sensoren:

post-56388-1182708638_thumb.jpg

 

 

 

Litt om minnebrikker

 

Når det gjelder passende minnebrikker finner man en liste over testede brikker her: P5K Deluxe: Qualified Vendors List (pdf.). Dette er da listen over garantert fungerende brikker, men det betyr ikke at andre brikker ikke også vil fungere. Har så langt ikke hørt om brikker som ikke fungerer på P5K Deluxe, men vil oppdatere dette dersom det kommer frem slike opplysninger.

 

Viktig å merke seg er at P5K-serien (Intel P35) støtter ikke minnebrikker med lavere hastighet enn PC5300/DDR2-667.

Har man feks PC4200/ DDR553, vil ikke kortet boote.

 

Kan også nevne at standard plassering av minnebrikker for dual- drift er i de gule sporene. Men det rapporteres om noe strammere settings dersom man bruker de svarte i steden, og dermed bedre minneytelse.

Jeg kan også anbefale interesserte å ta en titt i tråden til Eva2000 "alt om P5K Deluxe" på XS forumet der det ligger masse resultater av testing, og mange gode tips rundt dette hk.

 

 

 

 

Viktig om oppdatering av BIOS!

 

MERK: Flere P5K Deluxe hovedkort har blitt ødelagt ved flashing av BIOS med Asus update. Det har vært spesielt vanlig med Vista 64.

Det anbefales uansett å bruke EZ-flash som man starter i BIOS. Dette er langt tryggere enn å flashe fra et Windows miljø, og det er enklere, ingen programinstallering nødvendig.

Man kan fortrinnsvis oppdatere bios fra en minnepinne.

Ellers kan også annen FAT formatert partisjon benyttes (egen FAT partisjon på harddisk, PSP, Kamera, eller hva som helst som er "mass storage device")

 

Fremgangsmåte EZ-flash:

PS: Uansett metode for bios oppdatering er det en god vane at man gjør dette med uklokket maskin, slik at faren for korrupt bios pga feilende hardware er minimal.

 

1. Last ned bios fra Asus Download (Pass på å velge rett P5K modell, da alle har forskjellig bios. Jeg anbefaler generelt siste versjon som ikke er Beta.)

2. Pakk ut den nedlastede .Zip- filen til minnepinnen, slik at den inneholder den nye bios .ROM- filen.

3. Sett inn minnepinnen, start maskinen, og trykk "Del" for å komme til bios. Gå så med piltaster til "Tools" menyen, og start EZ-flash. Alternativt kan man starte EZ-flash ved å trykke Alt + F2 under oppstart/boot.

4. Følg anvisningene i EZ-flash. (Er det bare bios .ROM- filen på pinnen blir den vanligvis funnet av EZ-flash automatisk.)

5. Når EZ- flash er ferdig vil maskinen starte på nytt, og det kan hende du må gjøre eventuelle personlige endringer som overklokking, minnetider, oppstartsdisk, osv på nytt fordi enkelte oppdateringer resetter bios.

 

Dersom den nye .ROM- filen ikke dukker opp i EZ kan man navigere med piltaster og Enter. Tabulator brukes for å velge stasjon, og hos meg er minnepinnen E:, men dette vil variere. Har man kun den utpakkede .ROM- filen på pinnen er det lettest å finne den igjen. Dukker den ikke opp automatisk, bruker man TAB til å velge en annen stasjonsbokstav, og Enter for å søke gjennom den.

 

 

 

P5K med nyeste bios støtter forøvrig FSB1600, og nye Intel prosessorer, selv om kortene i utgangspunktet var FSB1333.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Har ikke kortet selv, men er i ferd med å plukke deler til ny pc og dette kortet er absolutt ett av toppkandidatene.

Ifølge tester, så er det ikke så mye forbedringer på det i forhold til p965, men man får håpe at det er mer fremtidsrettet enn p965 kortene.

Ideelt sett så kunne jeg personlig sett samme kort uten trådløst nettverk og med kun ett skjermkortspor og til en lavere pris, men man får ta det man får.

Har heller ikke skjønt den nye? ps/2 filosofien helt.

Man fjerner den ene inngangen (for mus), slik at de som ville hatt den blir skuffet, så beholder man den andre (for tastatur) slik at de som ikke vil ha kontaktene blir irriterte.

Ville vel vært mer logisk med begge eller ingen, men-men..

Det ligger en test av kortet her:

 

http://www.hardwarezone.com/articles/view....2273&cid=6&pg=1

 

Ser jo greit ut, uten å skillle seg ut på noen måte.

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at det ikke byr på de helt store tingene ifht både NF680 og 965, og tror heller ikke det er nevneverdig bedre alt i alt (he he, bortsett fra opp til 75% høyere minneytelse da... :p:roll: )

For meg er det i grunn bare at når jeg først skal kjøpe et relativt dyrt hk syns jeg det er mer spennede med noe som er nytt. Det er som du sier noe mer fremtidsrettet, dog uten DDR3 støtte i den versjonen jeg har. (P5K3 støtter DDR3 og P5KC støtter både DDR2 og DDR3) Jeg syns layout virker fornuftig, og ikke minst har det 3 pci spor. Også må jeg vel bare inrømme at til tross for at jeg veksler mellom Intel/AMD, Nvidia/ATI og i det hele tatt er relativt merkeuavhengig, så har jeg et ekstra godt øye til Asus HK. Jeg liker det rett og slett veldig godt.

Men skal man bare ha god ytelse, uten noe bullshit, og vite hva man får er det nok fortsatt mer fornuftig å velge et 965 kort, og det hadde jeg gjort om jeg skulle bygge denne maskinen for andre enn meg selv.

 

Vedrørende PS2 pluggen kan jeg skønne at det ikke passer alle. For meg passer det akkurat denne gangen bemerkelsesverdig godt. Tastaur/mus som skal brukes til denne maskinen er et trådløst Logtech, som merkelig nok har akkurat den sammensetningen som hk. Dvs ledningen fra mottageren deler seg til PS2 tastatur og usb mus :)

 

Edit; bare som en liten motvekt til testen til Harwarezone vedr fsb så har vi han her .xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=142819 som oppnår FSB 550 med NB på auto. Så det jo håp for gode klokkeegenskaper tror jeg.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Hallo,

 

to kjappe spørsmål fra meg:

 

Hvordan fungerer det integrerte lydkortet i vista, er det bra lydkvalitet?

Er det trådløse kortet av bra kvalitet med hensyn til rekkevidde og signalstyrke??

Endret av Yahoo
Lenke til kommentar
Hallo,

 

to kjappe spørsmål fra meg:

 

Hvordan fungerer det integrerte lydkortet i vista, er det bra lydkvalitet?

Er det trådløse kortet av bra kvalitet med hensyn til rekkevidde og signalstyrke??

8766777[/snapback]

Siden andre eiere av dette hk så langt har glimret med sitt fravær kan jeg i alle fall si noe om det. Har desverre ikke fått testet kortet enda, og det er mulig at det vil ta litt tid før jeg har maskinen i orden. Venter på Aquagraf FX blokk til skjermkortet, og er ikke helt sikker på om jeg gidder å sette den sammen luftkjølt, for å så demontere alt en uke senere. Skal bygge om alle maskinene mine, og det er en del jobb med tilpasninger av slanger osv.

 

Men, til saken. Lydkortet vet jeg ikke noe om, og dette er jeg veldig spent på selv, er ettersom jeg har skjønt en ny og forbedret variant, og jeg regner med å bruke dette og flytte over Audigi til HTPC. Men nå har ikke jeg noe high-end anlegg å bedømme dette på, bruker bare et Creative 5.1 med innebygget forsterker i sub. Men det er ikke dårligere enn at jeg har hørt forskjell på onboard og Audigi tidligere. Ikke minst er det jo ofte problemer med støy på disse onboard-lydkortene.

 

Det med rekkevidde på Wlan vet jeg heller ikke av egen erfaring enda, men siden det følger med en ekstern antenne, med en god stump ledning på, vil jeg tro det skal være mulig å få dette ganske bra ifht rekkevidde. Asus Solo W-lan bygger på en ganske ordinær Realtek chip.

 

Oppgitt rekkevidde er;

802.11g; 30 meter inne, 60meter ute (fri sikt)

802.11b; 40 meter inne, 310 meter ute (fri sikt)

post-56388-1180888190_thumb.jpg

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Vurderer P5K til en ny PC. Spec'en er at den skal ha 6GB DDR2 i starten (Vista Business 64-bit, mange VMWare PC'er i drift).

 

1) Jeg skal ikke overklokke, og kommer til å bruke en Q6600 CPU. Er det noe poeng å gå for PC8500 minne, eller holder PC6400. Tolker Asus sin side litt slik at kun FSB1333 CPU'er vil kunne utnytte 1066MHz DDR2 minne....?

 

2) Litt tidlig muligens, men erfaring med å bruke 4 minnebanker ønskes. Vurderer å bruke 2*2GB og 2*1GB.

Lenke til kommentar
Hvorfor må de ha denne stygge klumpete antennen. Jeg ville heller hatt noe slikt bak maskinen.

 

http://www.amazon.com/Linksys-WMP11-Wirele...d/dp/B00005QFYE

8774807[/snapback]

Det er nok ganske enkelt fordi det er et kjent problem at vanlige antenner som den du linker til begrenser rekkevidden betydelig fordi den typisk står plassert bak pc'n inntil en vegg. Men det ser ut som tilkoblingen er standard så du kan sikkert bruke en sånn liten pisk om du har en.

Om du syns den er stygg kan du jo bare henge den fast på baksiden så den ikke syns. Jeg syns dette er en positiv sak, men smaken er som baken ;)

 

@opresterud, jeg håper det kommer flere som har dette hk til tråden ettehvert, for her og nå tør ikke jeg svare på noen av dine spørsmål.

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen fra plain versjonen Vs. Deluxe versjonen?

Og er det verd prisforskjellen  :dontgetit:

8775221[/snapback]

Om det er verdt forskjellen kommer vel mest an på behovene. Deluxe har jo noe mer utstyr og er bedre rustet for klokking. Har ikke satt meg grundig inn i utstyret (porter, WiFi ol) men for å sitere meg selv fra en annen tråd:

Spørsmål Ankh;

I ytelsestester så er deluxe kortet noe bedre, men hvorfor? det er vel i grunnen samme kort ytelseskomponenter tatt i betraktning?

 

Nei det er ikke det samme, WiFi flere kontakter osv er nok mer å betrakte som ekstra "goodies" på et generelt bedre kort.

Jeg vil tro at hovedårsaken til at Deluxe kommer bedre ut ligger i det mest synlig og åpenbare; strømforsyning til cpu.

Her vil du se at Deluxe som du nevner har mer kjøling, men det har også en mer omfattende strømforsyning. Det vanlig P5K mangler en hel del av metallkondensatorene som sitter på Deluxe om du ser i det området der ribben mangler. Deluxe har også 8 pins "P4" strømkontakt, plain har 4. Jeg vet ikke hva mer som er anderledes, om man feks har de samme muligheter i Bios, men jeg ser ikke bort fra at det er mer enn det jeg kan se som er anderledes. Finner bare små bilder, men man ser forskjellene relativt tydelig.

 

Hvis man ikke skal klokke, og ikke trenger det esktra utstyret, vil jeg tro P5K er utmerket, men til klokking er utvilsomt Deluxe et bedre valg.

post-56388-1180903719_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Lurer sterkt på om eg også kjem til å velge dette kortet, istadenfor Gigabyte sitt.

Er det noken som veit om prisane på digitalimpuls.no er dei samme prisane som dei sel for i butikken?

8776150[/snapback]

Kjøpte faktisk selv mitt P5K Deluxe på DigitalImpuls. De har den samme prisen i butikken som på web, og lagerstatus er også det samme som i Møllergata. Dvs de skal ha 5-10 stk akkurat nå.

Lenke til kommentar

Har dette kortet selv, og det fungerer aldeles lysende. Har ikke hatt noen problemer med lyden (Vista Home Premium 32bit), men så er ikke jeg audiofil heller.

 

En fordel med antennen er jo selvfølgelig at du kan sette den så du får optimal dekning. Den har også magneter på undersiden så du kan sette den fast oppå/på siden av kabinettet (om du ikke har aluminium da, for det er vel ikke magnetisk?).

 

P5K har bare en GB-LAN kontroller. Deluxe har 2.

 

Kjører også 2x74GB Raptor i Raid0, og har ingen problemer med det.

 

Har lest et par tester der det står at det i utgangspunktet ikke yter mye bedre enn 965 chipset, men så fort du begynner å overklokke vil du få MYE bedre ytelse. Her er mulighetene STORE!

Lenke til kommentar

Det var hyggelig og endelig få en til som faktisk har kortet til tråden pstub.

Dette du sier med magnet på antennen har jeg faktisk ikke sett, så nå måtte jeg jo prøve det -kjempesmart. (Som du sier vil den dog ikke la seg henge på aluminium)

 

@lordsmygen, kortet støtter jo naturligvis Quadcore og også de nye 45nm cpu, og klokkeegenskaper er generelt gode, men jeg har desverre ikke noe konkrete resultater å vise deg fra Quadcore klokking.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt kortet. Sliter med cold boot etter å ha vært i bios, multiplikatoren på E6320 er opprinnelig 7, men selv om jeg stiller 7 manuelt i bios, viser cpu-z 6. Alle forsøk på overklokking ender med coldboot-krasj-cpu overclocking failure. Driver og jobber med det nå, skal installere nyeste bios... Noen forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...