Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Det som vil skje er at vi ikke kaster dem i fengsel, men tilbyr hjelp og sosial omsorg. Jeg vil ikke skape et marked for Cannabis, der man kan få tak i rusmiddelet uten en resept fra lege.

 

Da slipper vi å dumpe et nytt rusmiddel inn i kjære Norge, og vi slipper å fylle fengslene våres med narkomane.

Da vil det jo fortsatt eksistere et svartemarked?

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du ikke ønsker at man skal få nyte et rusmiddel for selve nytelsen. Sålenge personen ikke påvirker samfunnet på en negativ måte, eller på noen måte blir en belastning grunnet cannabis-bruken, så burde det heller ikke være noe krav at han skal få hjelp. Når bruken blir overdreven, da kan man begynne å hjelpe dem.

 

Rusmiddelet eksisterer da allerede i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som vil skje er at vi ikke kaster dem i fengsel, men tilbyr hjelp og sosial omsorg. Jeg vil ikke skape et marked for Cannabis, der man kan få tak i rusmiddelet uten en resept fra lege.

 

Da slipper vi å dumpe et nytt rusmiddel inn i kjære Norge, og vi slipper å fylle fengslene våres med narkomane.

Da vil det jo fortsatt eksistere et svartemarked?

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du ikke ønsker at man skal få nyte et rusmiddel for selve nytelsen. Sålenge personen ikke påvirker samfunnet på en negativ måte, eller på noen måte blir en belastning grunnet cannabis-bruken, så burde det heller ikke være noe krav at han skal få hjelp. Når bruken blir overdreven, da kan man begynne å hjelpe dem.

 

Rusmiddelet eksisterer da allerede i Norge.

 

Hvorfor jeg ikke vil ha Cannabis som rekreasjon? Akkurat samme grunnen til at jeg ikke vil ha Opium, Heroin, Morfin eller Alkohol som rekreasjon. Alkohol skulle også være borte, og da fører vi rett og slett ikke inn flere problemer fordi vi allerede har et eller to.

 

Om du fortsatt tror at Cannabis er uskadelig, så anbefaler jeg deg å finne noen mer troverdige kilder enn disse freelancer-hippiene og internett-bloggene.

 

Legalisering er en forutsetning for å kunne regulere markedet. Ved avkriminalisering vil det svarte markedet bestå, og tilgjengeligheten går ikke ned.

 

 

Hva så? Det vil fortsatt være ulovlig å selge. Eneste forskjellen er at du ikke ender i fengsel om du røyker, men istedet for tilbud om hjelp. Er det noe problemer med å kaste dealere i fengsel?

 

 

Lenke til kommentar

Hvorfor jeg ikke vil ha Cannabis som rekreasjon? Akkurat samme grunnen til at jeg ikke vil ha Opium, Heroin, Morfin eller Alkohol som rekreasjon. Alkohol skulle også være borte, og da fører vi rett og slett ikke inn flere problemer fordi vi allerede har et eller to.

 

Om du fortsatt tror at Cannabis er uskadelig, så anbefaler jeg deg å finne noen mer troverdige kilder enn disse freelancer-hippiene og internett-bloggene.

Greit nok. Og hva er så grunnen til det?

 

Hvor har jeg egentlig sagt det?

Jeg sier jo selv at når bruken av cannabis blir såpass stor at det påvirker samfunnet negativt, så skal man ha hjelp.

Lenke til kommentar

Hvorfor jeg ikke vil ha Cannabis som rekreasjon? Akkurat samme grunnen til at jeg ikke vil ha Opium, Heroin, Morfin eller Alkohol som rekreasjon. Alkohol skulle også være borte, og da fører vi rett og slett ikke inn flere problemer fordi vi allerede har et eller to.

 

Om du fortsatt tror at Cannabis er uskadelig, så anbefaler jeg deg å finne noen mer troverdige kilder enn disse freelancer-hippiene og internett-bloggene.

Greit nok. Og hva er så grunnen til det?

 

Hvor har jeg egentlig sagt det?

Jeg sier jo selv at når bruken av cannabis blir såpass stor at det påvirker samfunnet negativt, så skal man ha hjelp.

 

 

Jeg vil ikke ha mer dritt som folk kan ødelegge livene sine på. Det blir et steg i feil retning. Den riktige retningen er å kunne gjøre det bedre for alle, uten å måtte oppmuntre til nye rusmidler.

 

Jeg påstår ingenting, du må heller lese selv. Vi kan ei heller kaste et nytt rusmiddel ut på markedet og vente på at noen får problemer.

 

Hva så om det er et kriminelt marked? At kriminelle organisasjoner tjener gode penger på narkotika-salg har du ingen problemer med?

 

Problemet med å kaste dealere i fengsel er at disse utgjør det nederste leddet i salgskjeden, og man kan med enkelhet finne en erstatter.

 

 

Organisert kriminalitet er ikke et stort problem i Norge, og de vil ikke akkurat pensjonere seg om man legaliserer narkotika. Legaliserer man Cannabis så selger de sterkere rusmidler, og om man legaliserer alle rusmidler så har vi plutselig hodet langt oppi ræva.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha mer dritt som folk kan ødelegge livene sine på. Det blir et steg i feil retning. Den riktige retningen er å kunne gjøre det bedre for alle, uten å måtte oppmuntre til nye rusmidler.

 

Jeg påstår ingenting, du må heller lese selv. Vi kan ei heller kaste et nytt rusmiddel ut på markedet og vente på at noen får problemer.

Men hvilken rolle spiller det for deg? De har ingenting med deg å gjøre, de lever sine egne liv. De har også selv ansvar for sine egne liv. Om de ønsker å gjøre det for nytelsens skyld, så skal da ingenting hindre dem i å gjøre det, så lenge vi andre ikke vil merke noen negativ effekt på oss selv.

Ja, jeg er enig i at det burde bli bedre for alle, og det skulle ikke være noe behov for folk å ruse seg. Men folk ønsker fortsatt å gjøre det.

 

Det blir det samme som å nekte et barn å spise godteri, fordi moren hans sier det ikke er sunt. Barnet ønsker fortsatt dette godteriet selv om hans mor nekter ham det. Trangen vil fortsatt være der, og etterhvert vil han bruke andre metoder for å få tak i dette godteri.

Den riktige fremgangsmåten her blir såklart å lære barnet å ikke ønske dette godteriet. Ikke nekte ham det, men lære ham å klare seg uten.

Det må læres bort selvkontroll, slik at man kan klare selv å kontrollere inntaket av godteri/cannabis.

 

Cannabis eksisterer allerede i det svarte markedet, og folk har allerede problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha mer dritt som folk kan ødelegge livene sine på. Det blir et steg i feil retning. Den riktige retningen er å kunne gjøre det bedre for alle, uten å måtte oppmuntre til nye rusmidler.

 

Jeg påstår ingenting, du må heller lese selv. Vi kan ei heller kaste et nytt rusmiddel ut på markedet og vente på at noen får problemer.

Men hvilken rolle spiller det for deg? De har ingenting med deg å gjøre, de lever sine egne liv. De har også selv ansvar for sine egne liv. Om de ønsker å gjøre det for nytelsens skyld, så skal da ingenting hindre dem i å gjøre det, så lenge vi andre ikke vil merke noen negativ effekt på oss selv.

Ja, jeg er enig i at det burde bli bedre for alle, og det skulle ikke være noe behov for folk å ruse seg. Men folk ønsker fortsatt å gjøre det.

 

Det blir det samme som å nekte et barn å spise godteri, fordi moren hans sier det ikke er sunt. Barnet ønsker fortsatt dette godteriet selv om hans mor nekter ham det. Trangen vil fortsatt være der, og etterhvert vil han bruke andre metoder for å få tak i dette godteri.

Den riktige fremgangsmåten her blir såklart å lære barnet å ikke ønske dette godteriet. Ikke nekte ham det, men lære ham å klare seg uten.

Det må læres bort selvkontroll, slik at man kan klare selv å kontrollere inntaket av godteri/cannabis.

 

Cannabis eksisterer allerede i det svarte markedet, og folk har allerede problemer.

 

 

Se her! Det er akkurat det som er problemet! Vi er et samfunn, derfor er det mitt problem. Om du ikke liker ideen om å være et samfunn der vi tar vare på hverandre, men heller vil leve i et anarki av individuell frihet, så finnes det mange land som tilbyr dette.

Men vi skal selvsagt være åpne for diskusjon om legalisering, slik som vi har lov til i et fritt land.

 

 

Problemet jeg finner med din logikk er at du tenker vi kan få noe godt ut av det vonde, istedet for å fikse problemet til å passe for alle. Med andre ord så synes du at vi like godt kan gi slipp på narkokrigen fordi vi allerede har tapt. Jeg synes ikke det er løsningen.

 

Noen av dere her tenker ikke på hva som er best for samfunnet, men hva vi kan gjøre med samfunnet for at vi skal få røyke Cannabis som rekreasjon. Jeg har ikke tro på at mennesker skal få gjøre hva de vil med kroppen sin, for så lenge vi er Norge, har gratis helsetjeneste og har ansvaret for de svake i samfunnet, så vil ikke dette fungere. Mennesker er i hovedsak veldig lite fornuftige, og allerede på det illegale markedet ser vi folk som har sterke problemer med rusmidler, også Cannabis.

 

Jeg ser veldig lite positivt som kan komme ut av full legalisering, fremfor avkriminalisering.

Lenke til kommentar

Organisert kriminalitet er ikke et stort problem i Norge, og de vil ikke akkurat pensjonere seg om man legaliserer narkotika. Legaliserer man Cannabis så selger de sterkere rusmidler, og om man legaliserer alle rusmidler så har vi plutselig hodet langt oppi ræva.

Dersom man oppretter lovlige utsalgssteder for cannabis og tilbyr alle de sterkere stoffene på apotek (slik at de som har et medisinsk behov får tilgang til disse), vil de kriminelle miste en stor andel av sine kunder. Ved en slik løsning er det derfor å anta at antall gateselgere vil gå drastisk ned.

Endret av Loff1
Lenke til kommentar

Organisert kriminalitet er ikke et stort problem i Norge, og de vil ikke akkurat pensjonere seg om man legaliserer narkotika. Legaliserer man Cannabis så selger de sterkere rusmidler, og om man legaliserer alle rusmidler så har vi plutselig hodet langt oppi ræva.

Dersom man oppretter lovlige utsalgssteder for cannabis og tilbyr alle de sterkere stoffene på apotek (slik at de som har et medisinsk behov får tilgang til disse), vil de kriminelle miste en stor andel av sine kunder. Det er derfor å anta at antall gateselgere vil gå drastisk ned.

 

Hva tjener vi på dette? De kriminelle går over på å rane butikker istedet, og narkomane dreper seg selv på lovlig metamfetamin uten at politiet eller samfunnet kan gripe inn.

Lenke til kommentar

Hva tjener vi på dette? De kriminelle går over på å rane butikker istedet, …

Jeg er ikke sikker på om jeg vil si meg enig i det utsagnet, men det vi tjener er naturligvis at rekrutteringen til miljøet går ned.

 

… og narkomane dreper seg selv på lovlig metamfetamin uten at politiet eller samfunnet kan gripe inn.

Hvorfor skal de narkomane ta livet av seg? Dersom du mener dødsfall som følge av feildosering, vil det tvert i mot bli enklere å dosere om du vet du får rene produkter. I dag kan dessuten ugunstige tilsetningsstoffer forårsake store skader på kroppen.

Endret av Loff1
Lenke til kommentar

Noen av dere her tenker ikke på hva som er best for samfunnet, men hva vi kan gjøre med samfunnet for at vi skal få røyke Cannabis som rekreasjon. Jeg har ikke tro på at mennesker skal få gjøre hva de vil med kroppen sin, for så lenge vi er Norge, har gratis helsetjeneste og har ansvaret for de svake i samfunnet, så vil ikke dette fungere.

 

Jeg ser veldig lite positivt som kan komme ut av full legalisering, fremfor avkriminalisering.

 

Nå vil jeg igjen påpeke at de negative helseeffektene påført av cannabis er veldig minimale og ville neppe kostet skattebetalerene i Norge store summer ved en legalisering. Det virker også som om du glemmer at rusmiddelet eksisterer like fullt uavhingig av den lovlige statusen, og helsetjenesten tilbyr like mye hjelp til de få tilfellene hvor noe går galt.

 

Veldig lite som kommer ut av en legalisering? Hva med frihet, eller er dette noe vi har glemt i dagens samfunn?

 

Hva tjener vi på dette? De kriminelle går over på å rane butikker istedet, og narkomane dreper seg selv på lovlig metamfetamin uten at politiet eller samfunnet kan gripe inn.

 

Hva i all verden baserer du dette utsagnet på? Har du overhodet noen kilder eller eksempler å henvise til eller er dette bare hentet ut fra toppen av hodet ditt?

 

Ikke relatert; morsom lesing, samtidig som det er fremgang å se msnbc skrive noe mer eller mindre positivt om cannabis.

Pot smokers skinnier than non-tokers

Endret av DMN
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå vil jeg igjen påpeke at de negative helseeffektene påført av cannabis er veldig minimale og ville neppe kostet skattebetalerene i Norge store summer ved en legalisering. Det virker også som om du glemmer at rusmiddelet eksisterer like fullt uavhingig av den lovlige statusen, og helsetjenesten tilbyr like mye hjelp til de få tilfellene hvor noe går galt.

 

Veldig lite som kommer ut av en legalisering? Hva med frihet, eller er dette noe vi har glemt i dagens samfunn?

 

Vi lever i et autoritært samfunn der man må følge regler som er det beste for samfunnet. Frihet kan defineres så mangt.

 

Kilder sier at Cannabis-røyking kan være vel så kreftfremkallende som sigaretter, og inneholder kreftfremkallende tjære, selv om det ikke er like mye som tobakk. Man får nedsatt hjernekapasitet, blir mindre produktiv i arbeidslivet og har en økt fare for psykologiske skader.

http://cancerhelp.cancerresearchuk.org/about-cancer/cancer-questions/does-smoking-cannabis-cause-cancer

http://menshealth.about.com/library/blcannabis.htm

http://www.ung.no/rusmidler/1475_Cannabis_/_Hasj.html

 

En annen studie viser at når du røyker Cannabis i rullepapir så påfører du store skader på lungene dine, fordi fiberene i Cannabis brenner lenger, og dermed "svir" lungene dine.

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/6923642.stm

 

 

Hva i all verden baserer du dette utsagnet på? Har du overhodet noen kilder eller eksempler å henvise til eller er dette bare hentet ut fra toppen av hodet ditt?

 

Ikke relatert; morsom lesing, samtidig som det er fremgang å se msnbc skrive noe mer eller mindre positivt om cannabis.

Pot smokers skinnier than non-tokers

 

 

Det var ikke et utsagn, det var en påstand. En annen måte å si dette på er: "Om kriminelle ikke får gjøre det ene for profitt, så gjør de det andre".

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...