Gå til innhold

Anbefaling av lydkort


Anbefalte innlegg

ok, film må være det eneste haken, men jeg ser film på tven med skikkelig forsterker/tv osv uannsett. pc spiller jeg på. og der er creative og dedikerte lydkort best.

Da kommer jeg ikke til å investere i noe dedikert lydkort, hvis ikke det har vært noen utvikling på 6 år og dagens lydkort ikke støtter dagens lydformater.

Lydkortet i seg selv støtter ikke lydformatene, det er det programvaren som gjør. Det finnes flere programmer eller filtre som dekoder de nye lydformatene.

 

Det siser seg jo selv at passtrough til en receiver til flere tusen kroner vil fungere bedre enn lydkort til den slags bruk.

Hvorfor sier det seg selv? Dacene og opampene i Xonar STX f.eks er jo bedre enn de du finner i de fleste receivere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen her som har peil på lydkort? Hvilke kort kan man dele opp f.eks 5.1 til å bli fem soner i et hus/multirom system? Og er det noen lydkort som kan brukes samtidig i windows/linux for å løse den samme problematikken (alstå kjøre flere lydkort til flere forsterkere med avspilling av forskjellige kilder samtidig)?

Lenke til kommentar

Noen her som har peil på lydkort? Hvilke kort kan man dele opp f.eks 5.1 til å bli fem soner i et hus/multirom system? Og er det noen lydkort som kan brukes samtidig i windows/linux for å løse den samme problematikken (alstå kjøre flere lydkort til flere forsterkere med avspilling av forskjellige kilder samtidig)?

 

J. River Media Center er fleksibel med tanke på hvilke kort som støtter multisoneavspilling. Jeg tror de fleste soundblasterkortene støtter det. Selv brukte jeg maudio revolution 7.1 og det integrerte lydkortet i hovedkortet fungerte også med multisone. Potensielt hadde htpc'n min da 8 stereopar + spdif hvor jeg kunne sende forskjellige lydstrømmer samtidig. Har et Xonar kort nå, men jeg har ikke testet det i forhold til multisone.

Endret av LuftWaffel
Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg egentlig hvor mye f.eks creative kortet hjelper til gaming?

 

kan du liksom høre folk gå på andre siden av kartet?

 

Helst ikke svar "lydkvaliteten"

Isåfall er lyden på mitt hovedkort mer enn godt nok.

Bruker 5.1 høyttalere

 

Når jeg spiller BFBC2 tror jeg hele tiden at noen går bak meg, eller utenfor vinduet, BOKSTAVELIG.

Lenke til kommentar

Ligg unna Creative.

Kan vi ikke spare oss for slike kommentarer?

 

Det har ingen nytterverdi for oss dersom det ikke begrunnes på saklig måte.

Jeg kommer aldri til å spare meg når det gjelder å sverte Creative. Om det jeg skrev har nytteverdi eller ikke er forsåvidt ikke mitt problem, men jeg vil tro det har mer nytteverdi enn å ikke skrive noe i det hele tatt. Hadde ikke tid til å skrive en lang faktapost med dype begrunnelser, men det er uansett nok av tråder rundt omkring om Creative's dårlige behandling av eksisterende kunder. Jeg gjør mitt og advarer folk mot dette selskapet, litt som å slenge en valgseddel i urnen. Er folk usikker på Creative klarer de å finne fakta selv. Har de bestemt seg for Creative vil jeg ikke kunne påvirke i noen retning uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kommer jo ann på hvilken forsterker/reciver man kjører om man vil ha HDMI, optisk eller analog.

 

Det vises mange tester der man kan få ytelsesøkning i spill med å ha dedikert lydkort (små marginer). Har hatt alt av lyd opp gjennom årene,

og dedikerte lydkort merkes markant.

 

Har små fancy ting med å kjøre optisk over dedikert lydkort, å kjøre forskjellige moduser i driveren, for musikk, spill, film og

produsering av musikk. Får også valgt PCM over optiske på lydkortet, litt andre småting også for de som måtte trenge det (creative).

 

Får også forhåndsgjort signaler fra lydkortet og sendt det over det optiske, kan også velge/forandre på den dynamiske lyden hvordan den

skal produsere lyd. Man får også mye fancy med tanke på dyre filmavspillings programmer og sammanhandling av lydkvalitet.

 

Altså, man trenger ikke dedikert lydkort viss man ikke trenger det. Men de som trenger det, trenger det. Er jo egentlig ikke noe mer å si på det.

Og det er mye lettere nå til dags, når man trenger bare å kjøre alt gjennom HDMI.

 

Tror fanatikeren/entusiasten vil fortsatt bryne seg på Coaxial eller optisk enda ;P

Endret av Bentus
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Til musikk og hjemmekinobruk er det kun en ting som duger. Optisk ut fra hovedkortet og la en påkostet surroundforsterker gjøre hele jobben.

Hei,

 

Jeg er i ferd med å kjøpe meg lydanlegg. Har bestilt Jamo S 608 HCS3 HGB høyttalere med en Yamaha Yamaha RXV-667 forsterker.

 

Satt på spissen: er det noe å tjene på å kjøpe en fin stue-pc med dedikert lydkort fremfor å bare bruke en gammel laptop med integrert lyd? Jeg forstår ikke hvordan arbeidsfordelingen mellom forsterkeren og lydkortet blir.. ut ifra din kommentar høres det jo ut som om det ikke har så mye å si!

 

Og: hva menes med optisk tilkobling?

 

Takker :)

Endret av Fjonisen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette er digitalt, slik at du slipper eventuelt støy, slik som du kan få med analogt signal.

Optisk (lys signaler) gjør at du slipper elektrisk støy. Coax er digital den også, men altså ikke optisk.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...