Gå til innhold

Anbefaling av lydkort


Anbefalte innlegg

har man ikke glemt Integrert lydkort? ^^

Digital ut på Integrert lydkort har god kvalittet

vis noen ikke har glemt det i det hele tatt, var STOR forsjell på min Realtek HD 882D chipen fra Analog til Digital

dette er med Logitech Z-5500 surround set (Cirrus chip, noe som også Onkyo bruker )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hiver meg på formaningen om å holde deg MILEVIS unna alt som heter Creative, hvis du har planer om lyd i Vista.

 

En rask titt på forumene deres vil gi et lite overblikk over jævelskapen folk må finne seg i.

 

Neste gang jeg tar i et Creative kort blir ikke uten prest, bibel og vievann i nærheten.

Lenke til kommentar

Skulle hatt meg et nytt lydkort til HTPC'en, som "utnytter" hd dvd / blu-ray lyd fullt ut, må vel være 24 bit. Når det er 24 bit så støtter det vel "automatisk" DTS? Er ikke no "geek" på området, men "må" ha DTS, 7.1 og optisk digital ut.

 

Det jeg har sett meg ut til nå, er et "Onkyo Wavio SE-150PCI". Dette blir da for det aller aller meste til film bruk. Noen som har noe bedre alternativ enn dette til HTPC bruk, eller er dette kortet veldig bra? Med bra nok lydkort så slipper jeg å oppgradere dvd- spillern osv., men istedet bare bruke HTPC'en :-).

Lenke til kommentar
Jeg håper at det ville komme konkurrerende lydkort på markedet som kan gi en god konkurranse til f.eks X-Fi...Selv om X-Fi fungerer veldig bra så har dessverre kortet mange problemer og er ustabil til tider..Og jeg begynner å bli ganske så lei av det..

8697070[/snapback]

 

Jeg har god tro på dette kortet fra Auzentech som snart er ferdig. Skal komme i slutten av mai forhåpentligvis. Det vil bruke chipsetet fra X-FI serien og ha samme analoge egenskaper som X-Meridian kortet. Kanskje et kort der man får det beste fra begge verdener, spillytelse og analog lydkvalitet.

 

http://www.auzentech.com/site/company/press.php

Lenke til kommentar
Skulle hatt meg et nytt lydkort til HTPC'en, som "utnytter" hd dvd / blu-ray lyd fullt ut, må vel være 24 bit. Når det er 24 bit så støtter det vel "automatisk" DTS? Er ikke no "geek" på området, men "må" ha DTS, 7.1 og optisk digital ut.

 

Det jeg har sett meg ut til nå, er et "Onkyo Wavio SE-150PCI". Dette blir da for det aller aller meste til film bruk. Noen som har noe bedre alternativ enn dette til HTPC bruk, eller er dette kortet veldig bra? Med bra nok lydkort så slipper jeg å oppgradere dvd- spillern osv., men istedet bare bruke HTPC'en :-).

8697122[/snapback]

 

Tenker du å bruke optisk ut er det jo ikke særlige krav som stilles til lydkortet. Men de nye hd-formatene er kun støttet av analoge utganger foreløpig. S/Pdif har ikke nok båndbredde.

Lenke til kommentar
Skulle hatt meg et nytt lydkort til HTPC'en, som "utnytter" hd dvd / blu-ray lyd fullt ut, må vel være 24 bit. Når det er 24 bit så støtter det vel "automatisk" DTS? Er ikke no "geek" på området, men "må" ha DTS, 7.1 og optisk digital ut.

 

Det jeg har sett meg ut til nå, er et "Onkyo Wavio SE-150PCI". Dette blir da for det aller aller meste til film bruk. Noen som har noe bedre alternativ enn dette til HTPC bruk, eller er dette kortet veldig bra? Med bra nok lydkort så slipper jeg å oppgradere dvd- spillern osv., men istedet bare bruke HTPC'en :-).

8697122[/snapback]

 

Tenker du å bruke optisk ut er det jo ikke særlige krav som stilles til lydkortet. Men de nye hd-formatene er kun støttet av analoge utganger foreløpig. S/Pdif har ikke nok båndbredde.

8697202[/snapback]

 

Tja, slik jeg har forstått det så "konverterer" de fleste lydkortene lyden, så da har det vel litt å si? Lydkortet jeg har nå, et Terratec 7.1 kort, "konverterer" alt til 5.1 Digital lyd. Synes det er rart at jeg ikke kan stille det til å ikke konvertere noe, men det kan jeg tydeligvis ikke med kortet jeg har.

 

I noen tilfeller er det helt greit at den konverterer om lyden, men i andre tilfeller er det jo bare dumt. Om man har en digital kilde, så begynner kortet å "konvertere" lyden sånn at den blir dårligere...

 

Dette har jeg egentlig litt liten peil på, men med dette Club 3D kortet som blir nevnt her, har man der mulighet til å la vær å konvertere noe som helst?

Lenke til kommentar
Hø.. Lydkort er for meg er relativt uinterresant.

 

Bruker dårlige (integrerte i hk) lydkort, men som har digital ut og heller en bra ekstern DAC (f.eks RME ADI-2).

 

Så slipper en (som regel) driver problematikk og får god lyd fra 'alle' maskiner. Dessuten er DAC'en fjernet fra all elektronisk støy inne i pc'en. Pc'en er også fri for den varmen som lydkortet gir (mindre kjøling = mindre støy).

 

Syns denne løsningen er langt mer praktisk enn et bra internt lydkort.

8693245[/snapback]

 

 

Nå er det bare det at mange integrete lydkort kun gir 48kHz i stereo via SPDIF,

kortet oppsampler altså en CD fra 44.1 til 48kHz, resultatet er ikke veldig bra..

Bl.a. alle nforce4 hovedkort har dette problemet, og de fleste Realtek lydkort.

 

Jeg har akkurat kjøpt Club3D kortet nettopp for å få ubehandlet 44.1kHz via

SPDIF. Det kule med det kortet at at det enkoder realtime til DTS også i spill,

veldig kjekt, da jeg også kun bruker optisk utgang.

8695085[/snapback]

 

Det er åpenbart ganske tåplig å upsample signalet på den måten, men får man en så veldig stor reell kvalitetsforringelse av det?

 

AtW

Lenke til kommentar
Hø.. Lydkort er for meg er relativt uinterresant.

 

Bruker dårlige (integrerte i hk) lydkort, men som har digital ut og heller en bra ekstern DAC (f.eks RME ADI-2).

 

Så slipper en (som regel) driver problematikk og får god lyd fra 'alle' maskiner. Dessuten er DAC'en fjernet fra all elektronisk støy inne i pc'en. Pc'en er også fri for den varmen som lydkortet gir (mindre kjøling = mindre støy).

 

Syns denne løsningen er langt mer praktisk enn et bra internt lydkort.

8693245[/snapback]

 

 

Nå er det bare det at mange integrete lydkort kun gir 48kHz i stereo via SPDIF,

kortet oppsampler altså en CD fra 44.1 til 48kHz, resultatet er ikke veldig bra..

Bl.a. alle nforce4 hovedkort har dette problemet, og de fleste Realtek lydkort.

 

Jeg har akkurat kjøpt Club3D kortet nettopp for å få ubehandlet 44.1kHz via

SPDIF. Det kule med det kortet at at det enkoder realtime til DTS også i spill,

veldig kjekt, da jeg også kun bruker optisk utgang.

8695085[/snapback]

 

Bruker du dette kortet med XP eller Vista? Fortell gjerne mer om kortet ditt!

8695543[/snapback]

Ja, jeg vil og gjerne høre mer :)

 

Selv har jeg M-Audio Revolution 7.1, men jeg har lest at det kortet ikke er så bra som enkelte vil ha det til at det skal være. I tillegg begynner det kortet å dra på årene nå. Det er ikke akkurat et nytt kort. Har vel hatt det i 4 år nå kan jeg tenke meg. På tide med at det kommer noe nytt fra den fronten.

 

Med tanke på HTPC så kan man vel muligens heller kjøpe et skjermkort med HDMI på i stedet for lydkort? Så sant man har HDMI på forsterkeren vel og merke.

 

 

Ellers å jeg si AuzenTech virker ganske interessant ja.

Endret av Howard B
Lenke til kommentar
Et billigere alternativ er Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic. Dette kortet har mange av de samme egenskapene. Blant annet er det akkurat samme prosessoren som sitter på dette kortet. Prisene starter på 650 kroner.

...eller 850kr. En grei forskjell.

8690039[/snapback]

PS Data har fått opp bulk versjonen sin igjen i prisguiden til ca 650 kr... (Den var brått borte rett etter at artikkelen kom på nett og jeg skulle bestille.)

Lenke til kommentar

På mitt HK har jeg integrert ALC889A og er meget fornøyd og positivt overrasket over lydkvaliteten. Har så langt ikke merket noe støy fra elektronikk på HK'et.

 

Tidligere hadde jeg et integrert Soundstorm system som også var meget godt. Men alikevel så var dette noen hakk opp. Og der merket jeg støy om jeg spilte FLAC fra lokal harddisk, så jeg spilte hovedsaklig fra filserver og da uten noen støy.

 

ALC889A info:

enables Full Rate Lossless Audio for content protected media and support for both Blu-ray and HD DVD formats for an exhilarating home theater entertainment experience. The ALC889A also provides excellent audio performance with its DAC (Digital-Analog Converter) with 106 dB Signal-to-Noise ration playback quality and support for 7.1 + 2 channel high definition output to provide an outstanding audio experience for Windows® Vista™ Premium PCs
Realtek has designed their latest chips to meet Microsoft's WLP 3.0 protection schema for Vista, which means that the audio is encrypted before it leaves the HD Audio controller on the southbridge, and decrypted at the Realtek chip. It's a protected path because the decrypted audio only exists on silicon, not on (theoretically) electrically snoopable copper traces on the mobo.
Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hø.. Lydkort er for meg er relativt uinterresant.

 

Bruker dårlige (integrerte i hk) lydkort, men som har digital ut og heller en bra ekstern DAC (f.eks RME ADI-2).

 

Så slipper en (som regel) driver problematikk og får god lyd fra 'alle' maskiner. Dessuten er DAC'en fjernet fra all elektronisk støy inne i pc'en. Pc'en er også fri for den varmen som lydkortet gir (mindre kjøling = mindre støy).

 

Syns denne løsningen er langt mer praktisk enn et bra internt lydkort.

8693245[/snapback]

 

 

Nå er det bare det at mange integrete lydkort kun gir 48kHz i stereo via SPDIF,

kortet oppsampler altså en CD fra 44.1 til 48kHz, resultatet er ikke veldig bra..

Bl.a. alle nforce4 hovedkort har dette problemet, og de fleste Realtek lydkort.

 

Jeg har akkurat kjøpt Club3D kortet nettopp for å få ubehandlet 44.1kHz via

SPDIF. Det kule med det kortet at at det enkoder realtime til DTS også i spill,

veldig kjekt, da jeg også kun bruker optisk utgang.

8695085[/snapback]

 

Det er åpenbart ganske tåplig å upsample signalet på den måten, men får man en så veldig stor reell kvalitetsforringelse av det?

 

AtW

8697980[/snapback]

 

stor foringelse? nei, egentlig ikke.

avviket fra original signalet vil blir ubetydelig fra bare resampling alene, det er det billige drittet og de dålige løsningene som foringer lyden. selv hører jeg ikke forskjellen på verken x-fi'et mitt eller audigy 2'et mitt.

 

ugunstig og unødvendig? ja.

neste kort inn i maskinen her blir et ESI Juli@ grunnet gode skussmål og gode, løsninger etter hva jeg har sett andre raportere om.

Lenke til kommentar

Vel, vi hører veldig stor forskjell på kameraten min sitt anlegg,

stereoperspektivet er mye dårligere ved 48kHz, lyden er også

litt utydelig, lukket lyd, og signalet er lavere, mindre dynamikk.

Sammenligningen er gjort ved digital ut fra et nforce4 hovedkort

og en Pioneer CD spiller, dekodingen skjer i surroundforsterkeren.

 

Forskjellen er så står at til stereobruk er HTPCen i øyeblikket

ubrukelig, fram til han får sitt Club3D kort.

 

Jeg har ikke fått bygd ferdig min nye HTPC så jeg kan ikke svare

på Club3D spørsmål enda.

 

Selv har jeg et nforce2 hovedkort i min gamle HTPC, der er

ikke dette noe problem, får 44.1kH< i stereo. Skjønner ikke

hvorfor de kunne legge inn Soundstorm i nforce3/4 også!

Endret av lqpl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Vel, vi hører veldig stor forskjell på kameraten min sitt anlegg,

stereoperspektivet er mye dårligere ved 48kHz,  lyden er også

litt utydelig, lukket lyd, og signalet er lavere, mindre dynamikk.

Sammenligningen er gjort ved digital ut fra et nforce4 hovedkort

og en Pioneer CD spiller, dekodingen skjer i surroundforsterkeren.

 

Bruker som sagt et helt vanlig on-board lydkort (Realtek) sammen med RME ADI-2 og jeg synes lyden hos meg blir helt grei. Benytter .flac som kilde. Anlegget består ellers av EC 4.7 / EC 280R / Infinity Kappa 9 så jeg legger merke til kvalitetsforskjeller i lyden nokså greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...