Gå til innhold

Anbefaling av lydkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Evnt, er det bedre å bruke lydkortet via HDMI på AMD HD6870 fremfor onboard? Siste her avhenger om jeg kjøper ny revicer eller ei. Har ikke HDMI pr i dag.

Bruker HDMI-audio direkte fra et Radeon HD 5450 (fås vifteløst til 350kr) og inn i reciver til film/HTPC. Lyden (i PCM / AC3(DD) / DTS / DTS-MA / Dolby TrueHD-formater) streames da bare rått inn i reciver og bruker dennes DAC'er (og evt prosessering) som er langt bedre enn å dille med noe lydkort.

 

PS: Skal ærlig innrømme jeg ikke hører noen særlig forskjell på 1500kbit DTS (som vel er høyeste bitrate man kan få via optisk?) og DTS-MA/DTHD. Lavbitrate AC3 ( < 640) kan man av og til høre er noe dårligere.

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Synd at det ikke blir nevnt noe om lydkort til studio/musikkproduksjon.. Denne kategorien er ENORM. Selv liker jeg M-Audio sine klassikere Audiophile 2496 og Audiophile 192, iallfall når det gjelder integrerte lydkort. De eksterne USB- og FireWire-lydkortene er en stor jungel av utvalg, men jeg anbefaler Focusrite Saffire 6 USB til generell hjemmestudio- eller DJ-bruk.

Lenke til kommentar

Da forstår jeg det slik at siden signalet blir sent slik det er fra PC til reciver, så vil reciveren min rett og slett dekode signalene på en langt bedre måte enn et lydkort?

 

Eller blir lyden "renere" med et lydkort?

 

For meg virker det noe tungvindt å ikke kunne benytte lyd og bilde i en og samme kabel. Skulle et lydkort være installert i min PC, så skulle det jaggu vært samkjørt med skjermkortet også.

 

På en annen side, lyd er viktig, spørsmålet er bare om det er noe å tjene ved å bytte.

Lenke til kommentar

Da forstår jeg det slik at siden signalet blir sent slik det er fra PC til reciver, så vil reciveren min rett og slett dekode signalene på en langt bedre måte enn et lydkort?

 

Eller blir lyden "renere" med et lydkort?

 

For meg virker det noe tungvindt å ikke kunne benytte lyd og bilde i en og samme kabel. Skulle et lydkort være installert i min PC, så skulle det jaggu vært samkjørt med skjermkortet også.

 

På en annen side, lyd er viktig, spørsmålet er bare om det er noe å tjene ved å bytte.

digital overføring sørger for at du ikke trenger DAC fra pc'n sin side (der kvaliteten som regel sitter, har mest å si, eller hvordan dere vil formulere det)

 

Digitalt fra pc til reciever.

Her kommer det 100% ann på reciever eller pre-pro, blir ikke bedre enn dacen som sitter der, ett mindre ledd som kan gå galt når pc'n bare sender det videre.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Sound Blaster X-Fi Fatal1ty kortet siden 2006, og denne blir anbefalt enda, beste hardwaren jeg har hatt dette :D

 

Her er en review fra hardware.no i 2005 faktisk om dette lydkortet. Det var snakk om de hadde lagd det perfekte lydkortet. Og det tror jeg nok på når det holder koken enda ;P

 

http://www.hardware.no/artikler/sound_blaster_x-fi_fatal1ty_fps/18508

 

har dette jeg også, supert kort :) suveren lyd i forhold til intregrert lydkort, skjønner ikke at folk orker å ha det. intregrerte lydkort er jo egentlig ikke et lydkort i det heletatt, er kun dac konvertere, all prossesering skjer jo i software via cpuen.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Sound Blaster X-Fi Fatal1ty kortet siden 2006, og denne blir anbefalt enda, beste hardwaren jeg har hatt dette :D

 

Her er en review fra hardware.no i 2005 faktisk om dette lydkortet. Det var snakk om de hadde lagd det perfekte lydkortet. Og det tror jeg nok på når det holder koken enda ;P

 

http://www.hardware....al1ty_fps/18508

 

har dette jeg også, supert kort :) suveren lyd i forhold til intregrert lydkort, skjønner ikke at folk orker å ha det. intregrerte lydkort er jo egentlig ikke et lydkort i det heletatt, er kun dac konvertere, all prossesering skjer jo i software via cpuen.

 

Men har det noe å si om det er optisk onboard eller fra et lydkort når det allikevel skal kjøres gjennom surround reciver? DEt er hva jeg lurer på. Vil jeg få noe bedre lydkvalitet eller er signalet det samme?

 

CPU kraft tror jeg vi har mer enn nok av ..

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Sound Blaster X-Fi Fatal1ty kortet siden 2006, og denne blir anbefalt enda, beste hardwaren jeg har hatt dette :D

 

Her er en review fra hardware.no i 2005 faktisk om dette lydkortet. Det var snakk om de hadde lagd det perfekte lydkortet. Og det tror jeg nok på når det holder koken enda ;P

 

http://www.hardware....al1ty_fps/18508

 

har dette jeg også, supert kort :) suveren lyd i forhold til intregrert lydkort, skjønner ikke at folk orker å ha det. intregrerte lydkort er jo egentlig ikke et lydkort i det heletatt, er kun dac konvertere, all prossesering skjer jo i software via cpuen.

 

Men har det noe å si om det er optisk onboard eller fra et lydkort når det allikevel skal kjøres gjennom surround reciver? DEt er hva jeg lurer på. Vil jeg få noe bedre lydkvalitet eller er signalet det samme?

 

CPU kraft tror jeg vi har mer enn nok av ..

 

du vil få bedre lydkvalitet med et dedikert lydkort ja.

Lenke til kommentar

har dette jeg også, supert kort :) suveren lyd i forhold til intregrert lydkort, skjønner ikke at folk orker å ha det. intregrerte lydkort er jo egentlig ikke et lydkort i det heletatt, er kun dac konvertere, all prossesering skjer jo i software via cpuen.

Hvis du lever i 2005 er sikkert det kortet helt perfekt, men støtter det dolby HD og DTS HD? Hvis ikke kan det ikke anbefales idag, dersom det skal brukes til film.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Kjører lyd over HDMI gjennom et GTX 570. Benyttet optisk-ut på at Xonar Essence STX tidligere. Av en eller annen grunn er det som natt og dag. Får surround i alt jeg har testet av spill og surroundlyden er bedre enn den noen gang har vært.

Nå har vel aldri STX vært ment som et Surround lydkort men for HiFi entusiaster med gode øreklokker ol.

Lenke til kommentar

har dette jeg også, supert kort :) suveren lyd i forhold til intregrert lydkort, skjønner ikke at folk orker å ha det. intregrerte lydkort er jo egentlig ikke et lydkort i det heletatt, er kun dac konvertere, all prossesering skjer jo i software via cpuen.

Hvis du lever i 2005 er sikkert det kortet helt perfekt, men støtter det dolby HD og DTS HD? Hvis ikke kan det ikke anbefales idag, dersom det skal brukes til film.

 

ok, film må være det eneste haken, men jeg ser film på tven med skikkelig forsterker/tv osv uannsett. pc spiller jeg på. og der er creative og dedikerte lydkort best.

Lenke til kommentar

ok, film må være det eneste haken, men jeg ser film på tven med skikkelig forsterker/tv osv uannsett. pc spiller jeg på. og der er creative og dedikerte lydkort best.

Da kommer jeg ikke til å investere i noe dedikert lydkort, hvis ikke det har vært noen utvikling på 6 år og dagens lydkort ikke støtter dagens lydformater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...