Gå til innhold

Anbefaling av lydkort


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
Korleis finn ein ut om du resampler eller ei?

En resampler nesten alltid. Det er dog litt avhengig av hva som er kilden (filformatet, inn-sampling rate)

Bruker digital ut på mitt integrerte Realtek ACL888. Har valgt 44.1K Hz som output sampling rate på digital utgangen. Er dette optimalt?

Spørs på hva slags utstyr som foretar DA konverteringa. 44.1 er jo CD formatet så de aller fleste DA klokker klarer dette greit.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 8 måneder senere...
  • 10 måneder senere...
  • 1 år senere...

Jeg hadde en del støy på utgangen på laptopen, og kun stereo, så jeg kjøpte TerraTec Aureon 7.1 USB på ren impuls, den fungere egentlig utmerket, da jeg bruker det til musikk, spill og litt til PS3 med optisk inn.

Endret av Zero-
Lenke til kommentar

Hvorfor er denne tråden bare tilsynelatende en fortsettelse av en gammel tråd fra 2007?

 

Jeg leste denne fra begynnelsen og fattet ikke hvorfor folk snakket så mye om Vista... intill jeg så på posted datoen.

 

Whats the deal med en sånn necrothread ressurection? All informasjonen er jo utdatert og vil bare forvirre folk.

 

-Stigma

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er denne tråden bare tilsynelatende en fortsettelse av en gammel tråd fra 2007?

 

 

 

Sannsynligvis fordi det er en oppdatering av gitte artikkel.

 

Personlig så må jeg si at det er over og ut for å bruke over 500kr på et dedikert lydkort fra Creative eller annen utgiver , man får rett og slett for lite for pengene i forhold til hva man nå får levert med et brukbart hovedkort.

 

Sånn sett så mener jeg at denne artikkelen også er utfasert, i steden for å oppdatere artikkelen burde man kanskje kjøre av en test på moderne hovedkort med gode integrerte løsninger og stille seg spørsmålet om det i det hele tatt er verdt å kjøpe et lydkort til over tusen kroner som gir minimal med gevinst?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne godt tenkt meg en skikkelig grundig test og sammenligning på denne typen hardware.

 

Eksempelvis - hvor mye må man faktisk legge ut for å få noen betydelig bedre fordeler over de lydkortene som nå er integrert på alle hovedkort som default?

 

Fra gamle dager kjøpte jeg alltid Soundblaster kort fordi Soundblaster kort og greit var det eneste skikkelige på markedet - og for spill var EAX rimelig godt støttet og gav noe mer enn andre løsninger gjorde.

 

Nå derimot - fra det lille jeg faktisk vet - så har det vært et skifte vekk fra denne typen støtte (og over til openAL?). Så nå vet jeg ikke egentig lenger først og fremst om det er noe poeng i å ha et dedikert kort i det hele tatt (for annet en musikkproduksjon der man trenger masse kontaktmuligheter) og i så fall hvilket kort som er faktisk egnet.

 

Jeg stiller meg litt spørrende til om det faktisk er annbefalt å kjøpe et kort til ikke mindre enn 1500kr til en "gamer" slik som denne artikkelen sier. Hva er det faktisk man får i et slikt kort som man ikke får billigere?

 

Jeg har for tiden integrert lyd + et gammel soundblaster 2ZS, og jeg må si at foruten et par nyttige funksjoner som "what you hear" recording så merker jeg lite praktisk forskjell. Creative driverene har jo også i lengre tid vært under enhver kritikk.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Lyd er vel en ganske så subjektiv opplevelse. Det jeg lurer litt på er om de fleste lydprodukter integrerte så vel som ekspansjonskort er fri for støy. Altså skurring, sus (eventuellt klikk og smell) som kan plukkes opp fra andre enheter i PC'en.

 

Det er lenge siden jeg brydde meg særlig om lydkort. At Creative kan være på vei til å falle vekk fra markedet vil jeg tro blir en større og større sannhet nå framover.

 

Montro når lydkortet blir integrert i CPU-enheten (ihvertfall de logiske kretsene som ikke sørger for forsterkning av lyden)? :D

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg lurer på lydkorta som sitter på HD5xxx og HD6xxx.

Hvordan er disse, bruker det idag med HDMI til en PRE/Pro, som sender signalet videre til effektforsterkerne over balanserte kabler.

 

Jeg har faktisk ikke prøvd noe annet lydkort til forsterkeren min, men den MÅ ha hdmi.

Lenke til kommentar

Er det strengt tatt nødvendig med et lydkort?Ta en bruker som meg da, jeg er kresen på film og musikk. Film er kanskje hovedbruken for min stuePC (som også brukes til spilling og vanlig bruk).Jeg kjører lyden via optisk da forsterkeren min ikke har HDMI, ellers ville jeg kjørt lyden via AMD HD6870 skjermkortet mitt - over HDMI. Bare å kjøre lyden optisk fremfor analogt er natt og dag i mitt tilfelle.Vil det ha noe for seg, rent praktisk og lydmessig, om jeg får meg et nytt lydkort med f.eks optiske utganger? Vil det kunne samarbeide med mitt skjermkort og kjøre lyd over HDMI?Dette er vel kanskje et spørsmål for AV forum, men vi prøver :)

Lenke til kommentar

Er det strengt tatt nødvendig med et lydkort?Ta en bruker som meg da, jeg er kresen på film og musikk. Film er kanskje hovedbruken for min stuePC (som også brukes til spilling og vanlig bruk).Jeg kjører lyden via optisk da forsterkeren min ikke har HDMI, ellers ville jeg kjørt lyden via AMD HD6870 skjermkortet mitt - over HDMI. Bare å kjøre lyden optisk fremfor analogt er natt og dag i mitt tilfelle.Vil det ha noe for seg, rent praktisk og lydmessig, om jeg får meg et nytt lydkort med f.eks optiske utganger? Vil det kunne samarbeide med mitt skjermkort og kjøre lyd over HDMI?Dette er vel kanskje et spørsmål for AV forum, men vi prøver :)

 

Det vil IKKE sammarbeide.

Optisk vil IKKE greie DTS-HD og dolby trueHD.

Samt hdmi er mer praktisk pga det er toveis kommunikasjon, hvor recieveren/pre-pro skjønner hva den får.

hos meg så hopper den mellom, multich, DTS, DTS-HD, osv osv etter hva jeg ser på.

Blue-Ray film så får jeg flotte DTS-HD og Dolby TRue HD i displayet, og hører noen klikkelyder fra relè'ne som bytter.

 

Det jeg lurer på, når jeg ikke kjører bitstream(da er det samme F hva som sender lyden forresten) f.ex musikk vil jeg få bedre lyd med noe annet ?

Lenke til kommentar

Kan dere ikke lage et nytt emne for hver oppdatering? Er så slitsomt å lese 10 innlegg og så finne ut at de er fra 2007... Jeg personlig har i hvert fall god erfaring fra Asus Xonar Essence STX som blir anbefalt for stereo. Det er nettopp det jeg bruker det til: nemlig å drive Swans M200MKIII 2.0 pluss mitt headset / øreplugger. Man bør nok ha litt heftigere lyd enn Logitech Z-5500 for at det virkelig skal utgjøre en forskjell men.

Lenke til kommentar

Er det strengt tatt nødvendig med et lydkort?Ta en bruker som meg da, jeg er kresen på film og musikk. Film er kanskje hovedbruken for min stuePC (som også brukes til spilling og vanlig bruk).Jeg kjører lyden via optisk da forsterkeren min ikke har HDMI, ellers ville jeg kjørt lyden via AMD HD6870 skjermkortet mitt - over HDMI. Bare å kjøre lyden optisk fremfor analogt er natt og dag i mitt tilfelle.Vil det ha noe for seg, rent praktisk og lydmessig, om jeg får meg et nytt lydkort med f.eks optiske utganger? Vil det kunne samarbeide med mitt skjermkort og kjøre lyd over HDMI?Dette er vel kanskje et spørsmål for AV forum, men vi prøver :)

 

Det vil IKKE sammarbeide.

Optisk vil IKKE greie DTS-HD og dolby trueHD.

Samt hdmi er mer praktisk pga det er toveis kommunikasjon, hvor recieveren/pre-pro skjønner hva den får.

hos meg så hopper den mellom, multich, DTS, DTS-HD, osv osv etter hva jeg ser på.

Blue-Ray film så får jeg flotte DTS-HD og Dolby TRue HD i displayet, og hører noen klikkelyder fra relè'ne som bytter.

 

Det jeg lurer på, når jeg ikke kjører bitstream(da er det samme F hva som sender lyden forresten) f.ex musikk vil jeg få bedre lyd med noe annet ?

 

Nå som jeg kjører lyden over optisk, så tikker den inn hva jeg forer den med. Ser jeg på film og har DTS eller DD lydspor, så endres dette på forsterkeren. Det jeg lurer på er om kvaliteten blir noe bedre? Har det noe for seg?

 

Evnt, er det bedre å bruke lydkortet via HDMI på AMD HD6870 fremfor onboard? Siste her avhenger om jeg kjøper ny revicer eller ei. Har ikke HDMI pr i dag.

 

 

 

Lenke til kommentar

Er det strengt tatt nødvendig med et lydkort?Ta en bruker som meg da, jeg er kresen på film og musikk. Film er kanskje hovedbruken for min stuePC (som også brukes til spilling og vanlig bruk).Jeg kjører lyden via optisk da forsterkeren min ikke har HDMI, ellers ville jeg kjørt lyden via AMD HD6870 skjermkortet mitt - over HDMI. Bare å kjøre lyden optisk fremfor analogt er natt og dag i mitt tilfelle.Vil det ha noe for seg, rent praktisk og lydmessig, om jeg får meg et nytt lydkort med f.eks optiske utganger? Vil det kunne samarbeide med mitt skjermkort og kjøre lyd over HDMI?Dette er vel kanskje et spørsmål for AV forum, men vi prøver :)

 

Det vil IKKE sammarbeide.

Optisk vil IKKE greie DTS-HD og dolby trueHD.

Samt hdmi er mer praktisk pga det er toveis kommunikasjon, hvor recieveren/pre-pro skjønner hva den får.

hos meg så hopper den mellom, multich, DTS, DTS-HD, osv osv etter hva jeg ser på.

Blue-Ray film så får jeg flotte DTS-HD og Dolby TRue HD i displayet, og hører noen klikkelyder fra relè'ne som bytter.

 

Det jeg lurer på, når jeg ikke kjører bitstream(da er det samme F hva som sender lyden forresten) f.ex musikk vil jeg få bedre lyd med noe annet ?

 

Nå som jeg kjører lyden over optisk, så tikker den inn hva jeg forer den med. Ser jeg på film og har DTS eller DD lydspor, så endres dette på forsterkeren. Det jeg lurer på er om kvaliteten blir noe bedre? Har det noe for seg?

 

Evnt, er det bedre å bruke lydkortet via HDMI på AMD HD6870 fremfor onboard? Siste her avhenger om jeg kjøper ny revicer eller ei. Har ikke HDMI pr i dag.

 

 

etter hva jeg har forstått så ja, men vil ha dette bekreftet av fler, eneste jeg leser og hører er at det på HD5xxx og 6xxx er nesten like bra som asus xonar(hdmi).

du vil ikke tjene alt for mye på å gå over til HDMI.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...