Gå til innhold

TEST: Radeon HD 2900 XT


Anbefalte innlegg

Raptor,14/05-2007 : 20:50]
Jeg vil tro det er god del å hente i minne kontrolleren. Fremtidige driver oppdateringer blir spennende.

8612731[/snapback]

Helt enig!

MistaPi: Har du lest AnandTech sin test? Lurer på om det er noe i det han skepkulerer i, med at hoveddelen av AA i R600 gjøres på shader...

8612899[/snapback]

Dette gjelder bare for CFAA etter at ROP-ene har gjort sitt.

 

Jeg er enig med MistaPi i at det er nok mer å hente for R600s fremtidige drivere enn for G80s nå ganske modne drivere.

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rob Halford skal alltid ha det beste.

8614310[/snapback]

Da er det litt rart at han kjøper HD2900XT i CF

 

Ville nok heller satset på 8800GTX eller Ultra i SLI da.

8614684[/snapback]

Hadde EVGA 680 med 8800 GTX i SLI, men likte ikke 680 plattformen og all den deilige ustabiliteten den bød på, på det tidspunktet, så jeg byttet til 975 chipset tidligere i år. Og kommer nå til å basere meg på P35 og om litt X38 når den slippes. En løsning basert på Crossfire gir vel kanskje litt mer mening da.

 

Har vært greit med 8800 GTX i disse månedene til tross for "noe" umodne drivere, men er jo alltid litt spennende med noe ny hardware, og selv om jeg kunne gått for 8800 Ultra gir det i bunn og grunn lite mening med mitt valg av plattform... Skal også bli spennende å se hva AMD kommer med på CPU fronten senere i år.

Lenke til kommentar
Hadde EVGA 680 med 8800 GTX i SLI, men likte ikke 680 plattformen og all den deilige ustabiliteten den bød på, på det tidspunktet, så jeg byttet til 975 chipset tidligere i år. Og kommer nå til å basere meg på P35 og om litt X38 når den slippes. En løsning basert på Crossfire gir vel kanskje litt mer mening da.

Skjønner hva du mener. Har ikke vært like fornøyd med nForce chipset som jeg har vært med chipset fra Intel, særlig chipset som 975X. Men ATI bør gjøre noe drastisk med linux-driverne, også Crossfire-støtte i GNU/Linux. Her ligger nVIDIA milevis foran. I Linux/UNIX-miljøet er ATI nesten et skjellsord på grunn av de elendige driverne.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
ikke glem

TechPowerUp!

http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/HD_2900_XT/

8614237[/snapback]

 

Og nå skjer det jeg aldri klarer å fatte meg på..

Hvordan flere sider teste kortet, i vell og merke samme spill.. Med samme innstillinger..

Og den ene ende med at 2900XT er langt langt svakere enn 8800GTX, og ikke noe særlig bedre enn 8800GTS 320MB.. Mens hos noen andre er 2900XT kortet langt bedre enn 8800GTS 320MB og 640MB og nesten like god som 8800GTX?

 

Fatter det bare ikke :roll:

8614298[/snapback]

ta alle tester med en krype salt

er mitt moto! :ph34r:

alså alle tester nesten mot sier hverandre, vis du kjøper et kort og er fornøyd med det så behold det, ekke så mye ytelse forsjell mellom grafikkkort fordi bare 20poenger osv og fps :whistle:

Lenke til kommentar

hmm, fudzilla skrev noe om 5.1 lyd ut.

 

The Radeon HD 2900XT and the soon to come 2600 and 2400 cards will have an audio rear output, line out, rear line input, rear mic, audio front headphone, front mic, digital in and out and aux digital and so on. Sounds like a real sound device to us, but this is the short list what the Radeon HD can do for your sound.

 

RearLineOutWaveDeviceName = "ATI HD Audio rear output" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

RearLineOutDacName = "ATI HD Audio rear line out" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

RearLineInWaveDeviceName = "ATI HD Audio rear input" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

RearMicInWaveDeviceName = "ATI HD Audio rear mic" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

FrontPanelHeadphoneWaveDeviceName ="ATI HD Audio front headphone" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

FrontHPOutDacName = "ATI HD Audio front headphone" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

FrontPanelMicWaveDeviceName = "ATI HD Audio front mic" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

DigitalOutputWaveDeviceName = "ATI HD Audio digital out" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

DigitalInputWaveDeviceName = "ATI HD Audio digital in" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

MicArrayWaveDeviceName = "ATI HD Audio mic array" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

AuxInWaveDeviceName = "ATI HD Audio aux in" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

RearLineOutWaveDeviceName = "ATI HD Audio rear output" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

RearLineOutDacName = "ATI HD Audio rear line out" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

RearLineInWaveDeviceName = "ATI HD Audio rear input" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

RearMicInWaveDeviceName = "ATI HD Audio rear mic" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

FrontPanelHeadphoneWaveDeviceName ="ATI HD Audio front headphone" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

FrontHPOutDacName = "ATI HD Audio front headphone" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

FrontPanelMicWaveDeviceName = "ATI HD Audio front mic" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

DigitalOutputWaveDeviceName = "ATI HD Audio digital out" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

DigitalInputWaveDeviceName = "ATI HD Audio digital in" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

MicArrayWaveDeviceName = "ATI HD Audio mic array" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

AuxInWaveDeviceName = "ATI HD Audio aux in" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

RearLineOutTopoDeviceName = "ATI HD Audio rear output mixer" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

RearLineInTopoDeviceName = "ATI HD Audio rear input mixer" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

RearMicInTopoDeviceName = "ATI HD Audio rear mic mixer" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

FrontPanelHeadphoneTopoDeviceName ="ATI HD Audio front headphone mixer" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

FrontPanelMicTopoDeviceName = "ATI HD Audio front mic mixer" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

DigitalOutputTopoDeviceName = "ATI HD Audio digital out mixer" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

DigitalInputTopoDeviceName = "ATI HD Audio digital in mixer" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

MicArrayTopoDeviceName = "ATI HD Audio mic array mixer" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

AuxInTopoDeviceName = "ATI HD Audio aux in mixer" ; {PlaceHolder="HD Audio"}

 

 

Får vel vente på noen tester. Hadde vært :thumbup: å bare plugget til forsterkere.

Lenke til kommentar
Hadde EVGA 680 med 8800 GTX i SLI, men likte ikke 680 plattformen og all den deilige ustabiliteten den bød på, på det tidspunktet, så jeg byttet til 975 chipset tidligere i år. Og kommer nå til å basere meg på P35 og om litt X38 når den slippes. En løsning basert på Crossfire gir vel kanskje litt mer mening da.

Skjønner hva du mener. Har ikke vært like fornøyd med nForce chipset som jeg har vært med chipset fra Intel, særlig chipset som 975X. Men ATI bør gjøre noe drastisk med linux-driverne, også Crossfire-støtte i GNU/Linux. Her ligger nVIDIA milevis foran. I Linux/UNIX-miljøet er ATI nesten et skjellsord på grunn av de elendige driverne.

8615562[/snapback]

 

Kvifor skal Ati drive så hardt med drivere til Linux? Er og blir ein minoritetsplattform. Trur dei heller skal satse på å få Windows driverene sine enda bedre før dei behøver og tenkte på 0.05% av brukerene som bruker linux.

Lenke til kommentar
Nå er det vel isåfall sånn at du sender HDMI til TV, og har en digital utgang på TV for å så sende signalet til en surround dekoder/forsterker?

 

Det er vel ikke vanlig at surround er innebygd i TV?

8614009[/snapback]

 

Vil tippe at du plugger hdmi kabelen rett i av forsterkern din, også ein kabel fra av forsterkern din til tv'n eller prosjektorn eller kva utstyr du no har.

 

Sjå på HDMI inn og utgangane på venstre side på dette bildet.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
rear.jpg
Lenke til kommentar
ATI= mere for pengene atm...

8611927[/snapback]

Forutsatt at man ikke betaler strømregninga selv, og har kraftig nok strømforsyning fra før av :roll:

Nå har vel de fleste relativt overdimensjonerte strømforsyninger i dag da.

 

Må nok hive meg på "lettere skuffa bølgen" jeg og, blir 8800GTS 640 på meg denne runden.

Noen som har noe info om prisdropp på disse i den nærmeste framtid? [GDI]Raptor? Anyone? No?

Skal på jobb i 2 uker snart og tenkte å kjøre en oppgradering når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cWCmM4Uy

Blir sikkert mer morsomt å kjøpe seg et DX10 kort når man faktisk kan spille DX10 spill. Kan jo hende dette kortet gjør det bedre enn Nvidia i Crysis, f.eks..

 

(Uten at jeg tror det).

 

Venter fortsatt på noe som blir en verdig oppgradering fra 7950GX2, beste kortet som noensinner er laget :-)

Lenke til kommentar
nesten som forventet, omtrent likt/bedre enn gts til en ok pris.

 

sånn jeg har forstått det, grunnen til den heller litt labre ytelsen kommer av at 2900 har ikke nok ROPs som gjør at alle de 320 unified shaderene går på tomgang mesteparten av tiden. det blir sånn omtrent som å koble på en brannslange på en hydrant og så sette ett sugerør på sluttstykket av brannslangen, dvs, så og si ingenting kommer ut i den mengden resten av systemet kan å levere.

 

jeg ville ikke bli overrasket om det kom ett 2900XTX på 65nm med 24/32 ROP's og TU's og ellers ganske like specs som 2900xt

 

og open source drivere? tøft!  :thumbup:

8613574[/snapback]

Den er nok TMU begrenset i en del spill, ellers virker ROP'ene å være ganske kraftige.

Men som nevnt så kommer det jo ann på shader ALU til texture forholdet/bruken til spillet.

Lenke til kommentar
Kvifor skal Ati drive så hardt med drivere til Linux? Er og blir ein minoritetsplattform. Trur dei heller skal satse på å få Windows driverene sine enda bedre før dei behøver og tenkte på 0.05% av brukerene som bruker linux.

8615751[/snapback]

ATI ar store markedsandeler på grafikk så det er ikke noen minoritetsplattform. Ellers så er nok også andelen Linux-brukere med ATI en del større enn du antyder. Jeg vil tippe rundt 10 - 50 ganger større.

 

Vil tippe at du plugger hdmi kabelen rett i av forsterkern din, også ein kabel fra av forsterkern din til tv'n eller prosjektorn eller kva utstyr du no har.

 

Sjå på HDMI inn og utgangane på venstre side på dette bildet.

8615755[/snapback]

En sånn løsning betinger at HDMI-kabelen får lydsignal fra en plass. De nye HD ATI-kortene jeg har sett til nå har bare DVI utgang og adapter til HDMI. DVI inneholder ingen pinner for lydsignal. Dermed kan heller ikke adapteren "finne opp" lyd som den kan sende til forsterkeren heller. Adapterene jeg har sett har heller ikke egen lydinngang i tillegg til bildesignalet.

Lenke til kommentar

En sånn løsningbetinger at HDMI-kabelen får lydsignal fra en plass. De nye HD ATI-kortene jeg har sett til nå har bare DVI utgang og adapter til HDMI. DVI inneholder ingen pinner for lydsignal. Dermed kan heller ikke adapteren "finne opp" lyd som den kan sende til forsterkeren heller. Adapterene jeg har sett har heller ikke egen lydinngang i tillegg til bildesignalet.

8616368[/snapback]

 

Den ene DVI utgangen støtter lyd, og du må ha ett adapter (dvi til hdmi) som det står om i de fleste reviews, og voila....

Lenke til kommentar
En sånn løsningbetinger at HDMI-kabelen får lydsignal fra en plass. De nye HD ATI-kortene jeg har sett til nå har bare DVI utgang og adapter til HDMI. DVI inneholder ingen pinner for lydsignal. Dermed kan heller ikke adapteren "finne opp" lyd som den kan sende til forsterkeren heller. Adapterene jeg har sett har heller ikke egen lydinngang i tillegg til bildesignalet.

8616368[/snapback]

Jo, man kan få lyd via DVI pluggen. Men da snakker vi proprietære løsninger, det finnes såvidt jeg vet ingen standard for det.

Viewpia bruker en lignende løsning på noen av sine LCD tv'er. Der er det DVI plugg på tv'en og man kan få lyd inn med den medfølgende HDMI-DVI kabelen.

Lenke til kommentar
DVI som støtter lyd? Det må jeg lese mer om.

8616566[/snapback]

Det er ikke en offisiel standard, men ATi sin egen plugg. Regner med at de gar mulighet til å sende lyd på noen av de lederene som vanligvis brukes til analogt signal.

 

I mitt tilfelle dette litt likegyldig. Idag bruker jeg DVI -> HDMI fra skjermkortet, og optisk SPDIF fra lydkortet på PC til suround-forsterket.

 

Med ATi sin løsning måtte jeg brukt HDMI fra PC til TV, og optisk SPDIF fra TV til suround-forsterker.

Lenke til kommentar
I mitt tilfelle dette litt likegyldig. Idag bruker jeg DVI -> HDMI fra skjermkortet, og optisk SPDIF fra lydkortet på PC til suround-forsterket.

 

Med ATi sin løsning måtte jeg brukt HDMI fra PC til TV, og optisk SPDIF fra TV til suround-forsterker.

8616695[/snapback]

Hadde det enda vært HDMI 1.3 (som støtter lossless HD-Audio) så kunne jeg vært uenig, men HDMI 1.2 er for meg ganske ubrukelig. SPDIF støtter heller ikke disse audio formatene, men mulig det finnes en annen standard for overføring av HD-Audio.

Jeg kan uansett ikke huske å ha sett noen surround forsterkere med støtte for Dolby TrueHD og DTS-HS Master Audio.

Eneste fordelen jeg kan se er at HDMI har bedre signalering enn DVI og støtter lengre kabler.

Lenke til kommentar
Ikke glem at man også har fått fjernet det meste at "barnesykdommer" fra 8800-kortene (i driverne). Folk som kjøper ATI-X2900 vil antagelig komme til å slite med halvgode drivere og små bugs en god stund fremover.

Dette kortet ville jeg aldri anbefalt noen å kjøpe. Stakkars ATI...

8610068[/snapback]

 

 

vel stikk innom nvidias forum å sjekk ut klagene der. vil ikke si at nvidia som har hatt lang tid på å forbedre vista driverne sine har kommet noe lengre.

 

skal selv knekke mitt 7900 gt etter at ati har falt i pris.

Lenke til kommentar
DVI som støtter lyd? Det må jeg lese mer om.

8616566[/snapback]

Det er ikke en offisiel standard, men ATi sin egen plugg. Regner med at de gar mulighet til å sende lyd på noen av de lederene som vanligvis brukes til analogt signal.

 

I mitt tilfelle dette litt likegyldig. Idag bruker jeg DVI -> HDMI fra skjermkortet, og optisk SPDIF fra lydkortet på PC til suround-forsterket.

 

Med ATi sin løsning måtte jeg brukt HDMI fra PC til TV, og optisk SPDIF fra TV til suround-forsterker.

8616695[/snapback]

 

Kan du ikke bare bruke DVI-HDMI inn i en forsterker/receiver og så fra forsterker til tv ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...