Gå til innhold

TEST: Radeon HD 2900 XT


Anbefalte innlegg

Kortet ser ut til å være veldig sterkt i feks 3d05. Men til spill og vanlig bruk tror jeg ett 8800 GTS ville være bedre med tanke på pris og effektforbruk.

 

http://www.digit-life.com/articles2/video/r600-part3.html gir jo ett annet bilde enn det da... og såvidt jeg kunne se så er GTS 100 kr billigere, det er jo ikke akkurat det helt store.

 

Effektforbruk dog, er jo GTS mye bedre på.

8611330[/snapback]

Takk for linken, skal se igjennom den. Jammen mye talldata man må gå igjennom når ett nytt produkt kommer på markedet :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kortet ser ut til å være veldig sterkt i feks 3d05. Men til spill og vanlig bruk tror jeg ett 8800 GTS ville være bedre med tanke på pris og effektforbruk.

 

http://www.digit-life.com/articles2/video/r600-part3.html gir jo ett annet bilde enn det da... og såvidt jeg kunne se så er GTS 100 kr billigere, det er jo ikke akkurat det helt store.

 

Effektforbruk dog, er jo GTS mye bedre på.

8611330[/snapback]

Takk for linken, skal se igjennom den. Jammen mye talldata man må gå igjennom når ett nytt produkt kommer på markedet :D

8611381[/snapback]

 

:)

 

Problemet er jo at reviews spriker i alle retninger for tida, enkelte har en klar seier til 2900XT, andre har seier til GTS 640, så hva som er "fakta" er ikke lett å bli klok på egentlig.

Lenke til kommentar

jaja, det var vel det jeg fryktet, dvs for lite for sent. Synd ATI; hadde det ikke vært for at AMD kjøpte dere, så skulle jeg kjøpt kortet bare for å støtte dere :)

 

Man kan vel spørre seg litt om hva poenget med å slippe dette kortet egentlig er, de misser entusiastene og antageligvis high end markedet. De burde selvsagt vist en 20-30% ytelsesøkning over de aldrende 8800 kortene :) Eneste håpet er de store PC produsentene.

Lenke til kommentar
Det som er viktig å poengtere her, er at Nvidia har over et halvt års forsprang teknologimessig på ATI. Så her vinner Nvidia. Synd at det har blitt slik.

 

Mitt forrige kort var X800Pro, som kom samtidig med Geforce 6800 og var likeverdig. Har idag Geforce 8800GTS 640MB :love:  som har et langt forsparang på ATI sin konkurrent.

8610870[/snapback]

Langt forsprang på ATI sin konkurrent? kortene koster jo omtrent det samme og 2900 xt ser ut til å være et gjennomsnittelig bedere kort enn 8800 GTS 640mb i spill tross tydelige driverproblemer.

8611163[/snapback]

 

Saken er den at, ATI kommer først med et kort som kan konkurrere med Geforce 8800 et halvt år etterpå. Nvidia har med andre ord et halvt års forsprang. Dette skjer vel med neste generasjon også, slik at ATI blir hengende etter.

 

Jeg tar det som en selvfølge at ATI ville ha solgt betydelig flere kort om de hadde lansert dette kortet samtidig med 8800.

8611360[/snapback]

Men du sa at ditt kort hadde et langt forsprang, ikke nvidia. Og selve 8800gts kortet har da på ingen måte et langt forsprang på sin konkurrent. At nvidia har det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det som er viktig å poengtere her, er at Nvidia har over et halvt års forsprang teknologimessig på ATI. Så her vinner Nvidia. Synd at det har blitt slik.

 

Mitt forrige kort var X800Pro, som kom samtidig med Geforce 6800 og var likeverdig. Har idag Geforce 8800GTS 640MB :love:  som har et langt forsparang på ATI sin konkurrent.

8610870[/snapback]

Langt forsprang på ATI sin konkurrent? kortene koster jo omtrent det samme og 2900 xt ser ut til å være et gjennomsnittelig bedere kort enn 8800 GTS 640mb i spill tross tydelige driverproblemer.

8611163[/snapback]

 

Saken er den at, ATI kommer først med et kort som kan konkurrere med Geforce 8800 et halvt år etterpå. Nvidia har med andre ord et halvt års forsprang. Dette skjer vel med neste generasjon også, slik at ATI blir hengende etter.

 

Jeg tar det som en selvfølge at ATI ville ha solgt betydelig flere kort om de hadde lansert dette kortet samtidig med 8800.

8611360[/snapback]

Men du sa at ditt kort hadde et langt forsprang, ikke nvidia. Og selve 8800gts kortet har da på ingen måte et langt forsprang på sin konkurrent. At nvidia har det er en annen sak.

8611486[/snapback]

 

Det har et forsprang i og med at det kom for over et halvt år siden! Det tok ATI så lang tid å komme opp med noe likeverdig. Det er det jeg prøver å få frem her.

Det var ikke slik før med ATI og nVidia.

 

PS: Bra bilder Mikkle! :thumbup:

Endret av langtongting
Lenke til kommentar

Kan jo sette litt spørsmålstegn ved verdien av en slik test der man nesten kun kjører DX9, etter min mening er DX10 resultatene de viktigste, ikke hvilket kort som klarer 10 FPS mer i BF2 på 110% maks.

 

Hvis ATI kortet lever mer opp til sine specs der, er de raskt på banen igjen. AT Dette kortet henger med 8800GTX selv uten AA/AF i DX10 lover jo godt.

 

Men 8800GTX har jo allerede vunnet, vil jeg si. 1/2 års forsinkelse er alt for mye.

 

Too hot, Too late, vil jeg si.

Lenke til kommentar

Nå kan "VI" som kjøpte 8800gtx korta le av dem som absolutt skulle vente på de nye ATI korta! De var jo knallsikre på at det ville knuse Nvidia! LOL

 

Selv om jeg også håpte på det da. Den gang ei.

 

For konkuransen sin del hadde det vært et fordel om ATI hadde kommet med et kort som hadde knust Nvidia.

Lenke til kommentar
For konkuransen sin del hadde det vært et fordel om ATI hadde kommet med et kort som hadde knust Nvidia.

8611856[/snapback]

Vi må helt tilbake til Radeon 9700 Pro for å finne et skjermkort fra ATI som knuste alt det nVIDIA hadde å by på. Og det begynner å bli noen år siden.

Lenke til kommentar
Nå kan "VI" som kjøpte 8800gtx korta le av dem som absolutt skulle vente på de nye ATI korta! De var jo knallsikre på at det ville knuse Nvidia!  LOL

 

Selv om jeg også håpte på det da. Den gang ei.

 

For konkuransen sin del hadde det vært et fordel om ATI hadde kommet med et kort som hadde knust Nvidia.

8611856[/snapback]

 

Dette minner meg mest om FX5800 releasen...

 

Noen nevnte 15-40% ytelsesforbedring ved driveroppdatering i enkelte spill - noe som sier meg at å lage drivere til dette kortet er et helvete ;)

Lenke til kommentar
Gjest Arveen

Hadde ventet mere :nei:

 

Men se på mellomrommet mellom 8800 gtx og 2900 HD xt i 3dmark. Skiller rundt 500 poeng. Men med en prisforskjeld på 1000kr+ ..............

 

Å kan heller ikke si at mellomrommet i de andre testene er verdt 1000kr altså.

 

ATI= mere for pengene atm...

Lenke til kommentar
Gjest Arveen
Igjen, 3DMark-score er ikke et godt utgangspunkt å dømme et kort på.  Vi får se hva DirectX10-titler kan bety for disse kortene.

8611944[/snapback]

 

Nei. sandt det. Men er mellomrommet på spilltestene noe serlig større? Kan man ikke ta utgangspunt i spilltester?

Lenke til kommentar
Igjen, 3DMark-score er ikke et godt utgangspunkt å dømme et kort på.  Vi får se hva DirectX10-titler kan bety for disse kortene.

8611944[/snapback]

 

Nei. sandt det. Men er mellomrommet på spilltestene noe serlig større? Kan man ikke ta utgangspunt i spilltester?

8611956[/snapback]

Hvis man gjør det så ser man at geforce 8800gts 640/320 er ett bedre valg.

 

Edit: skriveleif

Endret av 2r3fo
Lenke til kommentar
Igjen, 3DMark-score er ikke et godt utgangspunkt å dømme et kort på.  Vi får se hva DirectX10-titler kan bety for disse kortene.

8611944[/snapback]

Tja... Er jo gjort tester av DX10 demo spill da. Det gir iallefall en liten smakebit hva vi har i vente...

 

Call of Juarez er en DX10 demo, og Firingsquad har blandt annet gjort en test der. De øverste testene er uten AA, og de nederste er med AA

 

http://firingsquad.com/hardware/amd_ati_ra...view/page18.asp

 

Under the new build of the game, the factory overclocked GeForce 8800 GTS card is able to squeeze ahead of the Radeon HD 2900 XT under both 0xAA and 4xAA. In fact, in both cases the GeForce 8800 GTS card is able to pull away from the Radeon HD 2900 XT as resolution is increased. This is surprising considering the Radeon card’s memory bandwidth advantage.

 

nVidia-kortene drar fra her også når AA blir aktivert.

Lenke til kommentar
Gjest Arveen

Å nå må folk ikke glemme at nvidia har hatt et halvt år på å utvikle drivere. Hvor lang tid har ATI hatt? Dette er langt i fra dorlige resultater ved tanke på driverene.

Lenke til kommentar
Å nå må folk ikke glemme at nvidia har hatt et halvt år på å utvikle drivere. Hvor lang tid har ATI hatt? Dette er langt i fra dorlige resultater ved tanke på driverene.

8612017[/snapback]

Flere av brikkene som sitter på review-kortene er fra slutten av februar/begynnelsen av mars så de har hatt endel tid.

 

ATi skryter også av at dette er "2. generasjon unified-shader arkitektur"

 

Enda flere DX10-tester forresten:

http://www.presence-pc.com/tests/AMD-Radeo...00-XT-22674/23/

 

Dette er en fransk side, men grafene taler for seg selv.

 

VI får vel bare vente og se på hva HD2900XTX kan utføre, er vi uheldige er det bare en opptrimmet utgave av XT, men det er vel gjerne lov å håpe..

I følge ryktebørsen så blir det bare et HD2900XT med 1024MB minne

De kommer neppe til å kalle det XTX.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Hvor mye "merkbart bedre" kommer spillopplevelser til å bli med modnere drivere? Noen som har noen bra tall å komme med fra tidligere erfaringer? Er det snakk om 5%, 10% 20% bedre ytelse?

 

Synes det er en spennende utvikling på grafikkort for tiden, rimelig stort hopp i kvalitet for min del hvertfall (gikk fra ett 9700pro til en 6600GT, til en 8800gts 320 for ikke så lenge siden). Er spent på om ATI har ett ess oppe i ermet, tenker mest på mindre modifikasjoner på hardware som gjør hele arkitekturen på kortene dems enda raskere. Rene spekulasjoner fra min side, men som sagt, spennende tider på grafikkortfronten :D

 

*edit*

leif

Endret av MrBone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...