Gå til innhold

CPU-Z i ny versjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

CPU-Z er et veldig nyttig program. Det er synd at støtten for maskinvare som er rundt fem år gammel er for dårlig. En funksjon for automatisk oppdatéring hadde også vært noe.

Skrevet
CPU-Z er et veldig nyttig program. Det er synd at støtten for maskinvare som er rundt fem år gammel er for dårlig. En funksjon for automatisk oppdatéring hadde også vært noe.

8564019[/snapback]

Er ikke akkurat et problem, finnes flere andre programmer som støtter eldre maskinvare.

Cpu-z er ment å være et kompakt program, ikke bloatware.

Skrevet

8564019[/snapback]

Er ikke akkurat et problem, finnes flere andre programmer som støtter eldre maskinvare.

Cpu-z er ment å være et kompakt program, ikke bloatware.

8564154[/snapback]

Jeg vet det finnes andre program. Men databasen blir da ikke så mye større om eldre maskinvare lagres, og det blir ikke "bloatware" av den grunn.
Skrevet

En Linux-versjon hadde heller ikke vært å forakte. Windows-versjonen går så vidt under Wine i Linux, men flere faner virker da ikke. Et slikt lite program burde ikke være vanskelig å porte til Linux - dersom koden er skrevet i C f.eks.

Skrevet
En Linux-versjon hadde heller ikke vært å forakte. Windows-versjonen går så vidt under Wine i Linux, men flere faner virker da ikke. Et slikt lite program burde ikke være vanskelig å porte til Linux - dersom koden er skrevet i C f.eks.

8564419[/snapback]

Jeg sjekket det i løpet av 10 sekund, ser ut til å være laget i Microsoft Visual C++. Muligens at "Mono" kan være egnet da? (jeg vet ikke)
Skrevet

Nei, Mono er for .NET-porting. C/C++ er et egnet språk for å lage kildekode som kan kompileres for forskjellige OS. Man må bare ta hensyn til det i kildekoden og legge til rette for det der. F.eks. kan en "int"-variabel bety 16 bits ett sted, mens den er 32-bits et annet sted.

Skrevet
Nei, Mono er for .NET-porting. C/C++ er et egnet språk for å lage kildekode som kan kompileres for forskjellige OS. Man må bare ta hensyn til det i kildekoden og legge til rette for det der. F.eks. kan en "int"-variabel bety 16 bits ett sted, mens den er 32-bits et annet sted.

8564987[/snapback]

Forstår. Men jeg tror at en god del av kildekoden i slike programmer bruker Windows-APIet, så det vil nok kreve en del omskriving. For eksempel registeret blir flittig brukt av noen programmer.
Gjest Slettet+9871234
Skrevet

twintip, og hva er det du reagerer på?

Skrevet (endret)

han reagerer fordi windows sier E6600 2400mhz om cpuen hans, mens Cpu-Z sier 1600mhz.

det er enkelt og greit slik fordi hovedkortet skrur ned MP på cpuen til 6 når du ikke trenger mer effekt. så fort du belaster cpuen så ser du at den vil hoppe opp til 2400mhz igjen, dvs MP 9 :)

amd kalte det cool&quiet da de integrerte det for en stund siden, usikker på hva intel kaller det.

anyway, alt er som det skal være

edit: ser at du påstår du har overklokka cpuen til 3ghz. i følge cpu-z så kjører du den på stock, dvs 266*9. en overklokk til 3ghx vil tilsi 333*9.

sånn bare til informasjon ;)

og jeg lekte meg med en E6600 og cpu-z 1.40 i helga, så jeg vet jeg har rett :)

Endret av Spirre
Skrevet
edit: ser at du påstår du har overklokka cpuen til 3ghz. i følge cpu-z så kjører du den på stock, dvs 266*9. en overklokk til 3ghx vil tilsi 333*9.

8565831[/snapback]

Det gjør han da vel ikke, hvis du tenkte på det som står under "min maskinvare" i profilen hans. Der står det derimot at hans AMD 64 FX-57 kjører på 3,0 GHz.

Skrevet (endret)

ok det er greit nok, men jeg kikka i signaturen, og der står det E6600, ikke fx-57....og om du ser litt nøyere etter i signaturen vs profilen så ser du at profilen ikke er oppdatert....

er i alle fall sånn jeg tolker infoen

Endret av Spirre
Skrevet
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

8564987[/snapback]

Forstår. Men jeg tror at en god del av kildekoden i slike programmer bruker Windows-APIet, så det vil nok kreve en del omskriving. For eksempel registeret blir flittig brukt av noen programmer.

8565455[/snapback]

Det er korrekt. På samme måte som man kan fikse int-problemet jeg nevnte, kan man fikse de stedene som har med API-kall å gjøre med Conditional Defines. Uten å bli for teknisk her kan man si generelt at det fungerer slik at du tester i kildekoden på hvilket OS du kompilerer for og så kompilerer du inn bare den kildekoden som er felles/tilpasset for det OSet.

Prinsippskisse:

hvis windows, win=1

hvis linux, lin = 1, hvis gnome, lin-desktop = 1, ellers hvis kde, lin-desktop = 2, ...

hvis macintosh, mac = 1

:

:

hvis win, int = longint

:

:

hvis win, kompiler inn herfra...

bla-bla-windows-api-og annet

mer windows-api-kall

...til hit

ellers, hvis linux, kompiler inn herfra...

hvis lin-desktop == 1, bla-bla-gnome-kall,

ellers hvis lin-desktop == 2, kde-kall,

osv.

ellers X11-kall istedet (eller Portland?)

...til hit

:

:

Dette medfører at du bare kompilerer den kildekoden som er relevant for det operativsystemet du skal kjøre på. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...