Gå til innhold

Tatung 32" til 5000.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Whoohoo, har nått fått koblet til høytalerene! Riktig nok ikke direkte med løsningen som ble foreslått, gikk på class ohlson, skulle egentlig bruke en 3.5mm stereo coupler men det hadde ikke de, så d ble 2x rca connector å 1 connection cable 2x rga-3,5mm.

 

Uansett takk for hjelpen satt meg på riktig vei :)

Lenke til kommentar

Har nylig anskaffet meg en MCAK, og sliter med PC-tilkopling...

 

Har en gammel PC (her går det fremdeles på XP, 478-sokkel, AGP og vanlig DDR-minne, ja) med et GF FX5600-kort, som har en VGA-utgang og en DVI-utgang. Har koblet begge til MCAK'en i hhv VGA-inngang og HDMI-inngang. Har underveis skiftet litt på hvilken "versjon" av MCAK som er primærskjerm (kjøres klonet). Får halvveis til å kjøre 1360x768@60Hz.

 

På HDMI-inngangen oppfatter MCAK at det smarteste er å regne dette som en 1080i-kilde - og følgelig blir det prosessert og skalert som det, slik at bildet (som forøvrig langtfra er flimmerfritt) bare dekker en andel av panelet. Får ikke adgang til å velge undermenyen for PC under Tilkoblinger-menyen på HDMI-inngangene. Har også prøvd å gi den 1920x1080, sånn at kilden skulle stemme med det MCAK forventet - og det ble da bilde, men det bærer tydelig preg av skalering både når det gjelder flimring og skarphet.

 

På VGA-inngangen ser det atskillig bedre ut - her fyller nesten 1360x768-bildet skjermen. Jeg får tilgang til undermenyen for PC-tilkobling, og ved å angi horiontal forskyvning til +3 sentreres bildet i panelet (med 3 vertikale "ubrukte" pixellinjer på hver side), og ved å angi Fase til rundt 16 blir bildet ganske så rolig. Problemet er bare at bildet mangler en smule på å fortjene betegnelsen skarpt... Ved liten tekst er det bla en tendens til at bokstavene flyter sammen, særlig de som kjennetegnes av vertikale linjer (imlf etc). Har også sjekket hvordan bildet ser ut på noen pixelmap-tester - og her ser horisontale og skrå 1-pixels-linjer temmelig akseptable ut for meg, mens vertikale linjer gjengis som en ensformig, rolig grå masse (første bilde på www.pixelmappat.nu). Dette overrasker meg litt, siden panelet jo kun benytter samme antall horisontale pixler som PCen sender den - likevel ser det ut som MCAK driver og skalerer opp og ned eller ned og opp og ender opp på et ødelagt utgangspunkt... Kan jo være at den grå massen skyldes svakheten med DA-AD-konvertering ifm VGA - men da burde vel det også ha kommet frem ifm horisontale og skrå linjer?

 

Denne tråden omhandler jo både MCAK og MCHK - og de blir omtalt litt om hverandre uten at det alltid går klart frem hvilken det gjelder. Har fått med meg at 1:1 pixelmapping er mulig å fikle til på MCHK, men:

 

1) Er det noen som helst der ute kan bekrefte at de har fått til 1:1 pixelmapping på MCAK via HDMI eller VGA? Evt at de har slitt ned hjernebarken på seg uten å få det til?

 

2) Noen som har fått tilgang til undermenyen for PC under Tilkoblinger-menyen på HDMI-inngangene?

 

3) Er det noe frekvens-tweaking eller noe som kan hjelpe meg? Noen som tror at jeg får det noe bedre til om jeg hiver inn (det vifteløse) HD2600Pro-kortet jeg har liggende? Kan HDCP-støtten på dette kortet spille noen rolle?

 

4) Noen som vet noe om muligheter for saliggjørende firmware-oppdateringer fra Tatung?

 

 

Har ennå 9-10 dager igjen av angreretts-perioden min, både på TV og skjermkort - håper at noen kan bidra til å gjøre det enklere for meg å beslutte om jeg skal gjøre en retur eller ikke.

 

Så ellers at en representant fra Tatung uttalte at selskapet var såpass bra og billige fordi de var ledende på "vertikal integrasjon" - ser jo en viss "grå" humor i dette, når jeg tenker på mine svarte og hvite vertikale linjer som integreres :roll:

Lenke til kommentar
Har nylig anskaffet meg en MCAK, og sliter med PC-tilkopling...

 

1. Pixelmappat.nu ser helt fin ut her nå via VGA. Ensfarget grått på avstand, ingen moiré, og skarpe fine linjer når nesa er 15 cm fra skjermen, så da er det vel pixelmapping OK. Noen av bildene (bl.a. det første) flimret litt sett på avstand, men så justerte jeg fasen til +22 i PC-menyen på TV-en, da ble det bra.

 

2. Den menyen er kun aktiv når man har valgt VGA. Ser du i manualen, ser du også at de kun omtaler tilkobling av PC med VGA. Det er det som er støttet.

 

3. Frekvens-tweaking, er det det jeg gjorde da jeg stilte fase til +22?

 

4. Noen har skrevet om å flashe EDID elns. for å få bedre PC-bilde over HDMI med DVI-HDMI kabel, enten her eller i "den store tråden om pixelmapping", men det var visstnok ikke noe Tatung eller deres servicepartner A Novo gjør eller støtter. Et hack jeg ikke vil gjøre i garanti-tida.

 

 

Jeg kan tilføye at jeg plundret litt første gangen jeg koblet il med VGA:

Først hadde jeg store problemer jeg med å få PC-bildet til å fylle skjermen. Men feilen lå i at jeg hadde valgt bakgrunnsbilde strukket til PC-skjermen som er 16:10 som primærskjerm, dermed passet det ikke til TV-skjermen på 16:9, og med svart bakgrunn bak bildet så det ikke ut til å passe... :blush:

Etter å ha funnet ut det, byttet til ensfarget skrivebord, og latt TV automatisk velge oppløsning og frekvens, samt restartet både PC og TV, fungerte det flott.

 

 

PC-en min har også HDMI-utgang. Jeg har prøvd den også. Det ga litt overscan (ramma på maksimerte vinduer var knapt synlig i skjermkanten), testet ikke pixelmappat.nu da, men for å se film i QuickTime eller Windows mediaplayer og samtidig få lyden til TV-ens høytalere uten egen kabel, var det greit nok.

Lenke til kommentar

Takker for svar, Svinks!

 

1. Pixelmappat.nu ser helt fin ut her nå via VGA.

Ypperlig - da vet jeg i hvertfall at det er laseggjørlig! Har du skjermkort fra ATI eller NVidia, forresten?

 

2. Den menyen er kun aktiv når man har valgt VGA. Ser du i manualen, ser du også at de kun omtaler tilkobling av PC med VGA. Det er det som er støttet.

Joda, men manualer sier jo som regel langt fra alt... Forbasket irriterende når man har valgt HDMI-modus og Tilkoblings-menyen står der og lokker med "PC", og så blir man boikottet fra å gå inn i undermenyen :no:

 

3. Frekvens-tweaking, er det det jeg gjorde da jeg stilte fase til +22?

Det jeg tenkte på var små justeringer i innstillingene fra PC - ref feks timing-tabellen på side 41 i manualen. Har et ørlite håp om at det nye skjermkortet kan gi meg noen flere muligheter til å lure inn en enda mer optimalisert signal til MCAK'en, kanskje...

 

4. Noen har skrevet om å flashe EDID elns. for å få bedre PC-bilde over HDMI med DVI-HDMI kabel, enten her eller i "den store tråden om pixelmapping", men det var visstnok ikke noe Tatung eller deres servicepartner A Novo gjør eller støtter. Et hack jeg ikke vil gjøre i garanti-tida.

Er ikke sikker, men jeg tror det var det som gjorde susen på MCHK - ikke MCAK? (Som tidligere sagt, så er det av og til noe utydelig hvilken modell som omtales i noen av postene i denne tråden.) Skal i hvertfall prøve å få VGA-tilkoblingen til å fungere optimalt, før jeg i eventuell frustrasjon går løs på en sånn løsning.

 

Skal få satt inn det nye skjermkortet ila de nærmeste dagene - krysser fingrene!

Lenke til kommentar
Ypperlig - da vet jeg i hvertfall at det er laseggjørlig! Har du skjermkort fra ATI eller NVidia, forresten?

Skjermkort: Nvidia GeForce 8600m GS (i en Acer Aspire 5920G).

 

Og TV-en er en V32MCAK (fra det første partiet som ankom Datakjedens butikk i Tromsø i november). VGA-kabelen er fra Clas Ohlson, ikke mindre enn fem meter for å nå fram med god margin fra TV til sofa og laptop.

Lenke til kommentar

Min fantastiske tatung 32tommer MCGI ble drept av det forræderske lynet for noen minutter siden. :omg::cry:

Men et spørsmål: siden det ikke er svimerker noe som helst sted, kan det være at tven kan fikses (f. eks at en sikring har gått i TVen)?. Hvis så, skal jeg kontakte dem jeg kjøpte TVen av, eller Tatung selv?

Lenke til kommentar
Men et spørsmål: siden det ikke er svimerker noe som helst sted, kan det være at tven kan fikses (f. eks at en sikring har gått i TVen)?. Hvis så, skal jeg kontakte dem jeg kjøpte TVen av, eller Tatung selv?

Se her: http://tatung.no/supportogservice.html

Tatungs servicepartner A Novo kan kanskje per mail eller telefon fortelle deg om et er håp om at reparasjon kan lønne seg. Lyn dekkes ikke av verken garanti eller reklamasjonsrett, men du kan ha forsikring som dekker det.

 

Du kan selvsagt også kontakte de du kjøpte den av. Det kan godt hende de henviser deg til A Novo, eller at de selv (særlig dersom du har kjøpt den i butikk) tar den inn til seg selv og feilsøker litt før de evt. sender den videre.

Lenke til kommentar
1) Er det noen som helst der ute kan bekrefte at de har fått til 1:1 pixelmapping på MCAK via HDMI eller VGA? Evt at de har slitt ned hjernebarken på seg uten å få det til?

 

Da kan jeg svare bekreftende på mitt eget spørsmål!

 

Med skjermkort RX2600PRO-T2D512Z/D2 fra MSI, basert på ATIs HD2600Pro og som kjører AGP-buss, og med operativsystem XP Home SP2 får jeg følgende:

 

1360x768@60Hz blir pixelmappet perfekt via DVI-HDMI-kabel.

 

1360x768@60Hz blir temmelig nær pixelmappet via DVI-VGA-kabel (en smule utflyting horisontalt).

 

Jfr: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=11911328

Lenke til kommentar

Tordnet og lynet litt her og der. Det var ikke spesielt høyt og tordenbraket kom lenge etter lyna så jeg trodde d ikke var no stress. Men så rista huset, lyden av pærer som sprekker ble hørt, men det viste seg at de lydene kom fra stikkontaktene som det kom blå lys ut av. Løp ned til stedet mitt og dro ut alt, men etterpå fant jeg ut at TVen var død...

Lenke til kommentar

Men om det hadde vært jordingskontakt hadde det neppe gjort noen forskjell. Overspenningsvern på inntaket kan hjelpe, men det er grenser for hva det også klarer dersom man får et lynnedslag i elnettet for nærme, trur eg.

 

Var det kun V32MCGI-en som røyk eller gikk det drøssevis av andre TV-er, datamaskiner, frysere etc i huset eller nabolaget?

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan deg gikk med nabolaget, et par kilometer vekk røk ruteren til en kamerat tror jeg. Og TV-signalet forsvant en god stund. Uansett var jeg egentlig sinnsykt heldig med tanke på at ingenting annet røk selv om lynet slo ned i huset (PCen sto på blandt annet).

Nede der jeg bor er ingen kontakter jordet, men flere de fleste oppe hos foreldrene mine er det. Stoppet dem likevel ikke fra å vise et noen råkule blå gnister i et brøkdel av et sekund.

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...