Gå til innhold

Tatung 32" til 5000.


Anbefalte innlegg

Må bare fortelle at det utrolig nok virker som at TVen som jeg sendte inn til a novo (reparatører/sendebud for tatung) , faktisk blir dekket av garantien. Ja jeg skrev tydelig i mailen at den ble truffet av strøm. Nå har jeg ikke fått TVen tilbake enda da, selv om det står "ferdig" på statusen til reparasjonen, så det kan hende de dumper en regning på meg i siste liten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er denne mot tatungen? Samsung

Merkelig at du skulle spørre om det der altså, spesielt i dag. Jeg kjøpte LE32A330 hos Elkjøp Leangen i dag til den prisen (+galvanisk skille), så langt så bra. Litt dårlig på analoge sendinger, og lyden er ikke den beste, men for all den OK for den prisen. Jeg kobler til eksterne 2.1-høyttalere fra logitech til 400 kr. Det som er synd, er at lyden er noe treigere på TVen enn på de eksterne høyttalerne, så det blir som et ekko dersom du har på begge samtidig. Enkelt å løse ved å skru av tv-lyden da, men det er dessverre ingen mulighet til å justere volumet på de eksterne høyttalerne fra TVen. Jeg må da gå bort til høytalersettet og justere manuelt. Jeg bruker en phono(male) til minijack(hun) adapter som jeg kobler til henholdsvis phono ut fra tv, og til høyttalersettet.

 

Har enda ikke fått prøvd noe annet enn analoge sendinger, men jeg venter på at noe utstyr skal ankomme min postboks. Jeg rekner med jeg kommer til å koble til macbooken min via dvi->hdmi og minijack-til phono inn på TVen. TVen støtter altså ekstern lydinngang samtidig med hdmi bilde (for de av oss som ikke har hdmi med lyd, fordi dvi->hdmi-adapteren kun gir bilde) dersom du bruker HDMI port 2.

 

 

På nettet står det at elkjøp er tom både i nettbutikk og på begge butikker i trondheimsregionen, men de hadde altså tre igjen på Leangen i dag.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

NB! Disse bildene gjengir ikke TVen heeelt korrekt, men

20081002-rg5a14wnpnum2ax7w6gy4ws3qu.preview.jpg

 

 

20081002-r65kw662cyyri4b71dixbsurb3.preview.jpg

 

 

20081002-c7bd9kt1uf1rf18pic4rg29jkd.preview.jpg

 

 

20081002-r382dkanykhtwa5ai7wax5pai.preview.jpg

 

 

20081002-9asw5jfmgikm56di4g4g5r2yr.preview.jpg

 

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Hvordan er denne mot tatungen? Samsung

Vel, det er en billigmodell fra Samsung, den er i beste fall jevngod med Tatung V32MAAK. Kontrasten (dynamisk) er ørlite høyere på Samsungen, og den ser ut til å ha større tekst-TV-minne, nyeste Tatung slår den på responstid, men er spesifikasjonene egentlig ganske like. Så da er spørsmålet hvilken synes du gir best oppelevelse av bilde og lyd? Der er min erfaring, riktignok basert på eldre modeller, at Tatung har et litt mer naturtro bilde og klart bedre og mer naturtro (mindre plastikk) lyd enn Samsungs billigmodeller.

 

Men, dersom du har muligheten til å se den du linker til hos Lefdal og Tatung hos Datakjeden, se og hør selv, og gjør deg opp din egen mening.

Lenke til kommentar
Ok, takker for svar.

Men dette står sikkert på en av disse 139 sidene, men hva er levetiden på en slik tv som Samungen jeg linket til og tatungen?

Akkurat det har vel ikke vært diskutert her etter det jeg husker - antar du at displayet og/eller baklyset svikter tidligere på en billig enn en dyr TV?

 

Vanlig levetid på en LCD er vel antatt å være 50-60000 timer. Og det bør holde til 5-7 år om den står på døgnet rundt hele året, eller 11-14 år om den står på halve døgnet, og selv det er hard bruk. For plasma regner man ca halvparten.

 

Så er spørsmålet om de muligens kan ha spart på kvaliteten på baklyset på billige TV-er? Ikke det jeg vet, men det vil vi sannsynligvis finne ut om noen år. Og om det ryker før det er gått fem år, bør det være reklamsjonsgrunn, og man bør få det byttet gratis.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Hei

Jeg tok meg råd til en tatung og har nå store håp om å koble denne sammen med min gamle laptop. Sistnevnte har kun en bildeutgang, tror det er vga eller dvi, den er av typen som funker til prosjektorer o.l. Av utseende er utgangen blå med tre rader huller med 5 huller i hver om dere forstår. Kan noen hjelpe meg å velge beste kabelen for å knytte taungen til pcen hadde jeg vært evig takknemlig. Det hadde jo vært greit med lyd og, så dersom noen har tips der og, tar jeg villig imot.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Av utseende er utgangen blå med tre rader huller med 5 huller i hver om dere forstår. Kan noen hjelpe meg å velge beste kabelen

De tre radene er litt forskjøvet i forhold til hverandre? Og omkranset av en trapes med avrundede hjørner? Og kontakten er makan til den du ser lengst til høyre under Tatungen sett bakfra? I så fall er det VGA, da får du kabelen billig hos Clas og Biltema, uten behov for noen adaptere. Du ser lett på utformingen av kontaktene vilken kabel du skal ha, dersom ikke merkingen på etiketten sier det opplagte (VGA skjermkabel)

 

For lyd: Har du minijack hodetelefonutgang på maskinen? Da kjøper du en like lang kabel kabel for dette til lyden, som du i Tatungen plugger i minijack-hullet rett ved siden av skjermkontakten.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
Svinks: Du har så rett så rett. Det er nok VGA. Blir det ok kvalitet dersom jeg spiller video fra data og sender til tven?

Ja. Utvid skrivebordet til begge skjermene, velg oppløsning 1360*768 på skjerm 2 (TV-en) dersom det ikke velges automatisk, åpne filmen i Windows Mediaplayer eller din favorittspiller og dra den til TV-skjermen, og maksimer bildet. Så blir det bra, dersom filmen er bra. Filmer med høy kromprimering eller dårlig oppløsning som det finnes en del av på nettet, bli selvsagt ikke bedre enn de er, men kan gå an å se på litt avstand.

 

Om du ønsker å fininstille TV-en, kan du åpne http://www.pixelmappat.nu og prøve forskjellige innstillinger i TV-ens meny. Det står litt om dette et par-tre sider tidligere i tråden.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
Det blir faktisk meget, meget bra. Rent imponert her jeg sitter. Men, får bare 1024x768 til å funke. 1280 og oppover gir meldingen "ikke vga-signal" på tatungen. Men DEt funker flott som det er. Takker igjen.

Last ned powerstrip og still inn oppløsningen der manuelt :) Var ihvertfall det jeg måtte gjøre for å få det til å funke, vis ikke fikk jeg samme feilmelding som deg.

Lenke til kommentar

Har nå fått tak i powerstrip og sliter litt likevel. Har sjekket denne guiden :

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...p;#entry9293147

 

og jeg får ikke opp mer en en skjerm inne i powerstrip, så jeg får ikke lagt inn ny edid fil. Jeg har et intel 82852 integret skjermkort som jeg mistenker for å være lite samarbeidsvillig.

 

Det fiffige ville jo vært dersom jeg kunne sette opp to skjermer, men jeg kan vel evt sette opp laptoppen til 1360x768 med ps og se om det funker....

Lenke til kommentar

Jeg har et problem med min Tatung. Når jeg skal se film fra pcen hakker bildet ca. 1 gang i sekundet ved 1366*768 60P og om lag dobbelt så ofte ved 1920*1080 50I. Jeg vet at problemet ikke er PC-relatert, da jeg har kjørt video fra samme pcen til projektoren min med strålende resultater.

 

Noen flere som har opplevd dette, og ikke minst; noen som vet hvordan jeg skal løse dette?

 

Harald

Lenke til kommentar
Når jeg skal se film fra pcen hakker bildet ca. 1 gang i sekundet ved 1366*768 60P og om lag dobbelt så ofte ved 1920*1080 50I.

Du sier ikke hvordan du har koblet TV til PC, men de oppløsningene tyder kanskje på at du har valgt en eksperimentell løsning, og ikke den som er anbefalt i manualen, VGA-kabel og oppløsning 1360*768. Prøv det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...