Gå til innhold

Diskriminering ved universitetene?


Anbefalte innlegg

En kamerat av meg som studerer ved HiO mottok akkurat en mail fra skolen der oppfordrer studenter til å søke stipend. Problemet er bare at det i mailen står som følger:

 

"Tilbudet er avgrenset til studenter med to foreldre født i et "ikke-vestlig" land"

 

Han reagerte på dette og tok et screenshot av mailen, som jeg poster på slutten av dette innlegget. Personlig synes jeg også at dette var i grenseland om hva man kan akseptere som student, og jeg er interessert i deres synspunkt på om dette virkelig er noe å bli opprørt over?

 

Tenk dere om situasjonen var omvendt, og stipendet var avgrenset til studenter med "etnisk-norsk opprinnelse"? Da hadde det blitt månelyst, og sannsynligvis førstesideoppslag i diverse tabloider rundt om i landet.

Problemet er at om man tilbyr spesielle goder til folk med innvandrerbakgrunn, og utelater etniske nordmenn, så kalles det "integrering", om man gjør det omvendte så er det diskriminering/rasisme.

 

 

Hva mener dere?

post-3895-1177002455_thumb.jpg

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes hundrevis av stipender og legater som er øremerket personer med spesielle evner, geografisk tilhørighet osv. Om man skal gi bort penger så er det opp til giveren (i dette tilfellet Alarga) å bestemme hvem han/hun vil gi de til.

 

Dette er i mine øyne ikke diskriminering. Det som derimot er diskriminering er forskjellene på opptakskravene for menn og kvinner på f.eks tekniske linjer. Det er en skam det.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med LarsP. Det finner masse av slike stipend som personer/foreninger/bedrifter deler ut til mindre grupper. F.eks. der jeg kommer fra kan man søke om et stipend hvis man er født og oppvokst på stedet, og man tar en spesiell utdannelse. Dette er et ektepar som deler ut hvert år, er vel ca. 50.000kr det også.

 

Det er jo akkurat som om du skulle gitt vekk dine penger til en neger, så kommer en hvit og sier: "DISKRIMINERING"

Lenke til kommentar

Så hva om folk hadde gitt ut stipend øremerket "etniske nordmenn". Det hadde blitt VG-oppslag på sekundet, garantert.

 

Disse kvotene universitetene og visse arbeidsplasser opererer med er helt på vidda spør du meg. HVORFOR er det så viktig å ha en viss prosent ikke-vestlige ansatte/studenter, eller et visst antall samer etc. Det har da INGEN betydning å ha et minimum antall personer med en annen hudfarge på en arbeidsplass?

Jeg tror på den beste kvalifiserte til enhver stilling, ikke at en evt. lavere kvalifisert same/innvandrer skal få studieplassen/stillingen kun pga kvoter. Det blir helt feil å drive et samfunn på en slik måte.

Den som er best kvalifisert bør få stillingen, uavhengig oppvekst, bakgrunn, religion eller hudfarge.

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Det finnes hundrevis av stipender og legater som er øremerket personer med spesielle evner, geografisk tilhørighet osv. Om man skal gi bort penger så er det opp til giveren (i dette tilfellet Alarga) å bestemme hvem han/hun vil gi de til.

 

Dette er i mine øyne ikke diskriminering. Det som derimot er diskriminering er forskjellene på opptakskravene for menn og kvinner på f.eks tekniske linjer. Det er en skam det.

8428711[/snapback]

 

Såvidt jeg kan skjønne så er det HiO selv som deler ut dette stipendet, ikke en privat organisasjon. Hva sistnevnte gjør med pengene sine legger jeg meg ikke opp i, men det er ikke riktig at offentlige midler skal deles ut apartheidvilkår.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar

Og uansett blir det en søk sammenligning. Vist det ble opprettet et stipend for å integrere etniske nordmenn i samfunnet hadde jeg nok hevet øyenbrynet. Men det finnest da mange stipendordninger for etniske nordmenn. For eksemepl for folk med funksjonshemmninger, for samer, for lokalbefolkningen, for kvinner osv.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg kan skjønne så er det HiO selv som deler ut dette stipendet, ikke en privat organisasjon. Hva sistnevnte gjør med pengene sine legger jeg meg ikke opp i, men det er ikke riktig at offentlige midler skal deles ut apartheidvilkår.

8431016[/snapback]

I mailen så står det at det er Alarga som står for prosjektet.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvordan dette er nødvendig for integrering (i enkelte tilfeller kan det virke mot sin hensikt), men man kan vel heller ikke hindre folk i å gi bort penger til de man vil. Det jeg finner merkelig er at også offentlige universiteter er med i dette samhandlingsprosjektet.

Lenke til kommentar

Vel, ifølge min mor som har mastergrad, snart doktorgrad og er lektor ved en høgskole (anser henne som god kilde), så kan ingen si noe som helst imot penger som er testamentert til et gitt formål.

 

Dette er ikke diskriminering, det er valget av en uavhengig organisasjon/person som velger å støtte en viss studiegruppe. Det finnes mange slike småsære fond som er opprettet for å gi støtte til visse typer elever, blant annet fond til gutter som lider av ADHD for at de skal få tatt høyere utdannelse. Så lenge dette ikke er pådrevet av staten, så kan man ikke kalle det diskriminering.

Lenke til kommentar

Men det er støttet av mange av de største arbeidsgiverne ingeniører kan ha i Norge; Orkla, Statoil, Telenor.

Universitetet sender ut en mail til ALLE sine studenter, der de tilbyr 8 stipender på 100.000 kroner over 2år, lærlingplass ved en av sine samarbeidsbedrifter (de som er nevnt over), oppfølging av en "mentor" ved disse bedriftene osv.

Alt en mastergradstudent kan bare drømme om, også gjelder det KUN for personer med 2 ikke-vestlige foreldre.

Kvalmt om du spør meg.

Lenke til kommentar
Men det er støttet av mange av de største arbeidsgiverne ingeniører kan ha i Norge; Orkla, Statoil, Telenor.

Universitetet sender ut en mail til ALLE sine studenter, der de tilbyr 8 stipender på 100.000 kroner over 2år, lærlingplass ved en av sine samarbeidsbedrifter (de som er nevnt over), oppfølging av en "mentor" ved disse bedriftene osv.

Alt en mastergradstudent kan bare drømme om, også gjelder det KUN for personer med 2 ikke-vestlige foreldre.

Kvalmt om du spør meg.

8435949[/snapback]

 

Da ble det plutselig helt feil i mine øyne og. Jeg var ikke klar over at situasjonen stilte seg slik. Jeg trodde det var en liten organisasjon som hadde bestemt seg for å øremerke en liten mengde penger til barn av ikke-vestlige innvandrere.

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet. Innvandrere med høyere utdanning har ofte vanskeligheter med å få seg jobb. Dette initiativet fra arbeidsgivere er jo bare positivt og gir innvandrere under utdanning både muligheter og kontakter. Ingeniører med norsk bakgrunn har ingen problemer med å få seg jobb, og det finnes et hav av stipender og legater som studenter med norsk bakgrunn kan søke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...