Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)


Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

  1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

    • Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg reinstallert Windows på min bærbare, og touchpad'en min er like død som før. Dette innlegget supplerer et av mine tidligere innlegg her i tråden.

 

Å teste Ubuntu har jeg ennå ikke fått gjort, da jeg heller har prioritert å installere VMware Workstation 6.0 :dribble:

 

Foreløpig bruker jeg da en ekstern mus på den bærbare.

Lenke til kommentar
Hurra, jeg har hjulpet noen med Linux! :w00t:

Ser dere det Del, Govassa, HarvarN, og alle dere andre som tolmodig har svart på alt maset mitt, det går da inn noe av dette dere sier :p

8829705[/snapback]

Kjempebra! Dette skal jeg feire med en kopp kaffe straks.

 

Ellers tror jeg vi skal glede oss litt til høsten. Linux MCE og dekstop effecks blir etter planen begge integrert i neste versjon av KDE hvis jeg husker riktig, som skal komme i Kubuntu til høsten, det vil vel fjerne brorparten av mikk-makket du har opplevd (og meg for den saks skyld).

 

Har forresten kjørt 64-bit Feisty en god stund nå, og er rimelig imponert over hvor modent det er. Fortsatt har jeg opplevd en MS codec som ikke helt funker (fordømte lukkede formater), men som er helt grei med 32-bit. Når det gjelder manglende plug-ins til nettleser (java og flash), så har arnieboy gjort en glimrende jobb med å automatisere installering av optimalisert 32-bit firefox, swiftfox, og også installering av alle 32-bit plug-ins til denne. Alt med et par museklikk på automatix. Så nå er det like før de siste grunnene til fortsatt å ha 32-bit forsvinner.

Lenke til kommentar
Da har jeg reinstallert Windows på min bærbare, og touchpad'en min er like død som før. Dette innlegget supplerer et av mine tidligere innlegg her i tråden.

 

Å teste Ubuntu har jeg ennå ikke fått gjort, da jeg heller har prioritert å installere VMware Workstation 6.0  :dribble:

 

Foreløpig bruker jeg da en ekstern mus på den bærbare.

8835143[/snapback]

 

Hva er WMware egentlig? Trenger jeg det/den? Noen linker til gode howtos?

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar

VMware står for Virtual Machineware. Altså 'virtuell maskinvare'.

Du installerer VMware i et operativsystem (f.eks Windows), og så kan du installere et annet operativsystem inni VMware og få det nye operativsystemet til å tro at det kjører på en egen maskin. VMware emulerer maskinvare.

Lenke til kommentar
Da har jeg reinstallert Windows på min bærbare, og touchpad'en min er like død som før. Dette innlegget supplerer et av mine tidligere innlegg her i tråden.

 

Å teste Ubuntu har jeg ennå ikke fått gjort, da jeg heller har prioritert å installere VMware Workstation 6.0  :dribble:

 

Foreløpig bruker jeg da en ekstern mus på den bærbare.

8835143[/snapback]

 

Hva er WMware egentlig? Trenger jeg det/den? Noen linker til gode howtos?

8835239[/snapback]

VMware Workstation er ett produkt i en stor serie av avanserte produkter. VMware lar deg virtualisere hardware, slik at du kan kjøre OS på disse. VMware Workstation fås for både å kunne installeres på Linux eller på Windows. Inne i "programvaren"/de virtuelle maskinene kan du kjøre mange forskjellig OS:

Mange Windows varianter, men pass på at du har 64-bit CPU på din ekte PC dersom du ønsker å kjøre 64-bit utgavene av OS.

Du kan kjøre mange Linux distroer og mange UNIX systemer. Det støtter også MS-DOS og OS/2. Pluss sikkert noen systemer jeg ikke har nevnt.

 

Det finnes selvfølgelig visse begrensninger med den virtuell hardware'n du får tilgjengelig i en virtuell maskin, men du får nå f.eks. ett helt ordinær og enkel lyd fra det virtuell lydkortet, med 6.0 versjonen så er High Speed USB 2.0 støtte på plass for å nevne noe (der du før var begrenset til 1.x hastighet).

 

Les mer på www.vmware.com

Det er viktig at du skriver VMware med enkel V i navnet på produktet. Ihvertfall i selve URL'en.

 

http://www.vmware.com/products/home.html

 

http://www.vmware.com/products/ws/

 

Workstation varianten koster "kun" 189 dollar.

 

De virtuelle maskinene kan du ta vare på og ta med deg over på en ny ekte hardware du måtte skaffe deg. Det eneste du må sørge for da er å reinstallere OS'et på din nye ekte hardware, for så å reinstallere VMware Workstation, eller den gratis VMware Player på denne. Så kan du kopiere over de virtuelle maskinene etterpå for å leke med dem.

 

I VMware Workstation kan du forandre på hardware, og lage nye kopier, eller nye virtuell maskiner. Det kan du ikke med VMware Player.

 

Ellers har det vært en fin artikkel om et mye mer avansert produkt fra VMware, og det heter GSX server og Infrastructur:

http://hwb.no/guide/virtualisering/vmware_...e_3_del_1/33839

http://www.hwb.no/guide/virtualisering/vmw...e_3_del_2/33980

 

VMware trenger du nesten ikke manual for å bruke, men det kan være litt fordelaktig å kikke i manualen for å forstå hvordan nettverks-alternativene fungerer, og hvordan brukergrensesnittet er bygget opp. Fordi du f.eks. kan kjøre en virtuell maskin enten som minimert vindu eller i fullskjermsvisning, og du kan ha flere virtuelle maskiner oppe å gå om gangen, men det krever jo litt RAM på den ekte hardware'n. Vinduene legger seg som Tabs/faner slik du er vant med i Internet Explorer 7.0 og Firefox med flere.

 

En artig ting er at du kan dra og slippe filer mellom virtuelle maskiner, ihvertfall dersom det er Windows som kjører i dem, andre OS har jeg ikke testet akkurat det med. Og du skal nå kunne kjøre flere forskjellige typer USB utstyr inni de virtuell maskinene.

 

Workstation utgaven brukes mye til testing av ting i ett OS. Da du enkelt kan lage deg en kopi, utføre testen på det, sjekke om det ga deg tilfredstillelse, for så å beholde og bruke resultatet, eller forkaste det og starte forfra. Helt genialt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Takker for svar G! Det var fyldig og bra forklart. :) Jeg har installert VMware Player nå, og skal skjekke ut hva jeg kan leke meg frem til der. Så vil jeg dele denne gladnyheten for meg selv: Fullt ut fungerende NRK nettfjernsyn. Out of the box. Takket være de restriktive tilleggene som følger med Ubuntu : GStreamer.

 

 

Lenke til kommentar

 

Er jo ikke så mye man kan "leke" seg med i vmware player, den bare kjører allerede eksisterende vmx-filer (med medfølgende vmdk-image). Disse filene kan jo lages manuelt, men det er jo så mye lettere med vmware server(er tilgjengelig i repos, du trenger du en gratis registrasjonskode)

Lenke til kommentar

Som sagt VMware server er jo også gratis.

 

http://oopsilon.com/Running-a-Windows-Partition-in-VMware

http://www.advicesource.org/ubuntu/Run_Exi...are_player.html

 

Mens disse to guidene lar deg boote og bruke ditt systeminstallerte windowssystem rett i Ubuntu. Og å gå tilbake til doubleboot er ikke noe problem.

 

Vet noen om noen guides som lar deg boote Ubuntu via VMware player i Windows?

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
Som sagt VMware server er jo også gratis.

 

http://oopsilon.com/Running-a-Windows-Partition-in-VMware

http://www.advicesource.org/ubuntu/Run_Exi...are_player.html

 

Mens disse to guidene lar deg boote og bruke ditt systeminstallerte windowssystem rett i Ubuntu. Og å gå tilbake til doubleboot er ikke noe problem.

 

Vet noen om noen guides som lar deg boote Ubuntu via VMware player i Windows?

8836178[/snapback]

 

I den andre howtoen star det:

 

I you get "Cannot open the disk" error, add your user to "Disk group"

 

Hva nøyaktig menes med "Disk group"; ?

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar

Jeg installerte nylig Ubuntu 7.04 64 bit versjonen og har slitt litt med å få f.eks flash filmer til å spille av skikkelig i Firefox.

 

Plugin som tilbyes på nettsteder er 32bit og jeg har prøvd å installere det,uten at det har effekt. Derimot hvis jeg installerer Swift/smart eller hva den het, cpu optimalisert utgave av firefox, så funker det fint der. Via automatix2, forøvrig glimrende verktøy.

 

Men det er jo sin egen nettleser,selv om den bruker samme cache/logg som den installerte versjonen av firefox gjør.

 

Men er det er en enkel løsning på dette? Firefox som er installert i Ubuntu 7.04 64bits versjonen er vel 32bits, ikke sjekket da, så hva er egentlig problemet ? =)

 

Jeg vil bare ha flash support o.l. til firefox i ubuntu 7.04 64bits...puh..

Lenke til kommentar
Som sagt VMware server er jo også gratis.

 

http://oopsilon.com/Running-a-Windows-Partition-in-VMware

http://www.advicesource.org/ubuntu/Run_Exi...are_player.html

 

Mens disse to guidene lar deg boote og bruke ditt systeminstallerte windowssystem rett i Ubuntu. Og å gå tilbake til doubleboot er ikke noe problem.

 

Vet noen om noen guides som lar deg boote Ubuntu via VMware player i Windows?

8836178[/snapback]

 

I den andre howtoen star det:

 

I you get "Cannot open the disk" error, add your user to "Disk group"

 

Hva nøyaktig menes med "Disk group"; ?

8837253[/snapback]

 

Jeg fant ikke den gruppen, så jeg kjørte filen med gksudo vmplayer windos.xxx.

Men når jeg booter windows på denne måten får jeg 7B (blåskjerm) feil, og jeg er ikke sikker på hvor jeg skal begynne å feilsøke - det er antagelig noe med harddiskene, men jeg klarer ikke å finne ut hva. Når jeg booter windows vanlig, fungerer det fortsatt helt fint.

 

(Dette kan kanskje ha noe med å gjøre at jeg ikke har ntfs-pakken instalelrt i ubuntu :-?)

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
Del  i går, 18:13 

Kjempebra! Dette skal jeg feire med en kopp kaffe straks.

 

Ellers tror jeg vi skal glede oss litt til høsten. Linux MCE og dekstop effecks blir etter planen begge integrert i neste versjon av KDE hvis jeg husker riktig, som skal komme i Kubuntu til høsten, det vil vel fjerne brorparten av mikk-makket du har opplevd (og meg for den saks skyld).

He he, det er bra, det varmer vel et Pingvinhjerte å se at en Windowsmann i alle fall prøver å lære seg, og forstå fasinasjonen av "de frie alternativer"...

Håper kaffen smakte ;)

 

Men ja, det du sier nå høres veldig bra ut! Har overhodet ikke noe i mot å ha Kubuntu som utgangspunkt for mediasenter-pc'n. Som du selv nevner ble jeg litt skremt av mitt første lille forsøk med Mythtv, det lå rett og slett et godt stykke over mine nåværende evner... Jeg er uansett fast bestemt på å få det til, men om det blir litt enklere vil det være en kjempefordel.

Håper bare nå ikke det du sier med intergrert desktop effeckts blir et problem på mitt ATI kort, du nevnte vel tidligere at det kunne være litt trøblete pga dårlige drivere eller noe i den duren.

 

He he, faktisk trodde jeg at jeg var for gammel til å bry meg om sånt, har feks aldri brydd meg om noe desktop mods for XP eller denslags. Men jeg må jo ærlig si at etter å ha brukt Vista et års tid syns jeg Ubuntu så ganske bedritent ut out of the box (og da snakker jeg ikke bare om Aero, men ikoner, menyer og hele pakka...) However seg jeg jo at potensialet er der for å snu dette bildet rundt, og det er i og for seg ikke så veldig viktig på akkurat den mediasenter-pc'n heller. Måtte bare få det sagt. :p

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
He he, det er bra, det varmer vel et Pingvinhjerte å se at en Windowsmann i alle fall prøver å lære seg, og forstå fasinasjonen av "de frie alternativer"...

Håper kaffen smakte ;)

Den smakte fortreffelig, tror jeg må fyre opp en til straks.

Men ja, det du sier nå høres veldig bra ut! Har overhodet ikke noe i mot å ha Kubuntu som utgangspunkt for mediasenter-pc'n. Som du selv nevner ble jeg litt skremt av mitt første lille forsøk med Mythtv, det lå rett og slett et godt stykke over mine nåværende evner... Jeg er uansett fast bestemt på å få det til, men om det blir litt enklere vil det være en kjempefordel.

Ikke litt enklere, mye enklere. Hvis de lykkes, så skal det virke out-of-the-box med ditt TV-kort! Dvs. null mikk-makk. Hvis vi skal dømme etter Feisty er det all grunn til å tro at de vil levere.

Håper bare nå ikke det du sier med intergrert desktop effeckts blir et problem på mitt ATI kort, du nevnte vel tidligere at det kunne være litt trøblete pga dårlige drivere eller noe i den duren.

Jeg ville ikke bekymret meg for det i det hele tatt. Det betyr bare at du ikke trenger å installere en dritt. KDE er også basert på QT fra Trolltech (hvilket er hovedårsaken til at utvikleren av linux MCE bestemte seg for å forlate Gnome), og denne er teknisk overlegen GTK (sorry Gnome fans). Desktop effects har du allerede noen av i KDE, og de er helt problemfrie så sant de funker (verste som skjer er stort sett bare at du ikke får den effekten du skrudde på). ATI driverne er det all grunn til å se frem til etter at AMD tok over. Jeg tror vi kommer til å se store fremskritt der allerede til høsten.

He he, faktisk trodde jeg at jeg var for gammel til å bry meg om sånt, har feks aldri brydd meg om noe desktop mods for XP eller denslags. Men jeg må jo ærlig si at etter å ha brukt Vista et års tid syns jeg Ubuntu så ganske bedritent ut out of the box (og da snakker jeg ikke bare om Aero, men ikoner, menyer og hele pakka...) However seg jeg jo at potensialet er der for å snu dette bildet rundt, og det er i og for seg ikke så veldig viktig på akkurat den mediasenter-pc'n heller. Måtte bare få det sagt. :p

8845238[/snapback]

Spesielt Ubuntu er noe kjip out-of-the-box, men det er jo en del av moroa, å være litt kreativ, å rigge opp sitt helt egne look og feel. Dersom du ikke allerede har vært der, må du ta en titt på denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=128252&st=0

Ingen skal komme og si at linux er noe tilbake for MS i utseende på desktopen, brukeren er den eneste begrensningen. Selv kjører jeg et minimalt oppsett, laster ned noen ikoner jeg liker, skifter til OK fonter, et bakgrunnsbilde og skjermsparer jeg liker, skifter farger og theme på vinduer, gjennomsiktige menyer (KDE effekt), gjennomsiktig oppgavelinje. Fingerprint som flash screen og linux passion som log-in screen. Enkle grep som skaper en mye penere hverdag.

Lenke til kommentar
http://oopsilon.com/Running-a-Windows-Partition-in-VMware

http://www.advicesource.org/ubuntu/Run_Exi...are_player.html

 

Mens disse to guidene lar deg boote og bruke ditt systeminstallerte windowssystem rett i Ubuntu. Og å gå tilbake til doubleboot er ikke noe problem.

8836178[/snapback]

 

For de som er interesert, dette fungerte til slutt nærmere 100%. Det er Windows sin skyld at jeg ikke bruker dette lenger:

 

75231.jpeg

 

Tastaturet og musa var død, men da jeg så denne meldingen ga jeg like greit opp. Kan ikke drive å aktivere til stadighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...