Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)


Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

  1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

    • Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
http://oopsilon.com/Running-a-Windows-Partition-in-VMware

http://www.advicesource.org/ubuntu/Run_Exi...are_player.html

 

Mens disse to guidene lar deg boote og bruke ditt systeminstallerte windowssystem rett i Ubuntu. Og å gå tilbake til doubleboot er ikke noe problem.

8836178[/snapback]

 

For de som er interesert, dette fungerte til slutt nærmere 100%. Det er Windows sin skyld at jeg ikke bruker dette lenger:

 

75231.jpeg

 

Tastaturet og musa var død, men da jeg så denne meldingen ga jeg like greit opp. Kan ikke drive å aktivere til stadighet.

8846034[/snapback]

 

Nice. Jeg stoppa med errorren ingen tilgang. Fair enough. Fant ikke ut av det. Så erfaren Linoxer er jeg ikke. Men jeg har et annet prosjekt på gang. Og det er Å prøve å boote en annen maskin som tynn klient på hovedmaskinen. Da jeg er helt blank der, kan det sikkert by på en del rart, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del Postet i går, 21:23

Spesielt Ubuntu er noe kjip out-of-the-box, men det er jo en del av moroa, å være litt kreativ, å rigge opp sitt helt egne look og feel. Dersom du ikke allerede har vært der, må du ta en titt på denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=128252&st=0

Heh, du er jo bare helt rå til å vri om det negative, til noe positivt Del! Men som sagt før, man må jo bare like deg, selv om vi har hatt en del diskusjoner og forskjellig syn rundt forbi på forumet. :D

 

Del Postet i går, 21:23

Ingen skal komme og si at linux er noe tilbake for MS i utseende på desktopen, brukeren er den eneste begrensningen. Selv kjører jeg et minimalt oppsett, laster ned noen ikoner jeg liker, skifter til OK fonter, et bakgrunnsbilde og skjermsparer jeg liker, skifter farger og theme på vinduer, gjennomsiktige menyer (KDE effekt), gjennomsiktig oppgavelinje. Fingerprint som flash screen og linux passion som log-in screen. Enkle grep som skaper en mye penere hverdag.

Her er vi helt enige, og det du lister opp er vel omtrent hva jeg selv vil komme til å gjøre på hver installasjon. Skal titte litt mer i den tråden du linket til over. Jeg har jo sett nok av fine screenshot's, men må sette meg litt mer inn i hvordan man får det til å se slik ut på lettest mulig måte. I diskusjoner rundt utseende i Vista vs Ubuntu har det en lei tendens til å bli en slags krig mellom Aero på den ene siden, der Linux svarer med 3D skrivebord som nesten snurrer ut av skjermen...

Var vel derfor jeg måtte nevne dette da det ikke egentlig er Aero jeg savner, men rett og slett et generelt penere utseende.

 

Det jeg vel egentlig savner litt er nettopp det du sier vil komme med neste Kubuntu, at mer snadder er inkludert som standard. Kommer sikkert ikke til å savne dette når jeg blir mer dreven og gjør de endringer du nevner på 5 minutter, men pr idag hadde jeg sett det som positivt.

 

Et lite spørsmål på tampen, mens vi snakker om utseende; laster man ned ikoner, eller hvordan kan jeg endre de, eventuelt link til pene samlinger?

(Har altså funnet en del ikon-valg i Ubuntu, men de er da fortsatt etter min subjektive oppfatning like lite pene og forseggjorte som de orginale :) )

Lenke til kommentar

pcp160;

Jeg er langt på vei enig med deg ang utseende. Selv gikk jeg fra (stygge) xp til Ubuntu, og siden jeg hadde lest at man kan skifte på alt så tenkte jeg ikke så mye på det. Men siden du kommer fra vista så er forskjellen langt større(har forsøkte det litt i det siste). Men nå har jeg funnet favoritt ikoner, lyder osv og liker Ubuntu sitt (nye) utseende veldig godt. Se Marsan sin guide, under ikoner - hvordan disse skiftes(lekende lett). Overrasket meg i Vista at hvis du ønsker å endre ikoner/utseende på mapper i filbehandleren så er det bare ikoner fra xp som ligger der...

 

Har du forsøkt Kubunut(som har kde)? Hvis ikke så vil jeg anbefale deg å se på den(i alle fall via live cden). Er helt overbevist om du vil like den bedre :)

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Tja, får vel legge inn siste desktopen jeg rigget opp, ikke noe spes egentlig. System settings i KDE gir deg omtrent alt du ønsker, tar få minutter. Fra nettsiden jeg har opp finner du det meste. Alt så nær som ikoner er inkludert ut-av-boksen her hvis jeg husker riktig. Siste versjon av matrix skjermsparer som følger med liker jeg også godt.

 

Lenke til kommentar
Ubuntu var greit, bortsett fra at jeg ikke får internett på min bærbare med det trådløse. Helt umulig. Så jeg har gitt opp.

8854415[/snapback]

De aller fleste trådløse kort virker i linux, men av og til kan det være litt pes å sette det opp. Sikker på at det er umulig?

Lenke til kommentar
Tja, får vel legge inn siste desktopen jeg rigget opp, ikke noe spes egentlig. System settings i KDE gir deg omtrent alt du ønsker, tar få minutter. Fra nettsiden jeg har opp finner du det meste. Alt så nær som ikoner er inkludert ut-av-boksen her hvis jeg husker riktig. Siste versjon av matrix skjermsparer som følger med liker jeg også godt.

 

8852345[/snapback]

 

Hvordan aktiverer man transparente menyer? Kjører KDE 3.5.7

Lenke til kommentar
Ubuntu var greit, bortsett fra at jeg ikke får internett på min bærbare med det trådløse. Helt umulig. Så jeg har gitt opp.

8854415[/snapback]

 

Fra FAQ'en i førsteposten:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det står at det skal være enklere trådløst nettverk, men hvorfor fungerer ikke mitt kort?

Feisty Fawn inneholder langt bedre støtte for trådløst nettverk enn tidligere, men det vil fortsatt være noen trådløse nettverkskort som ikke fungerer uten konfigurasjon. Det første du kan gjøre er å sjekke om kortet ditt er Linux-vennlig. Dersom kortet ditt er merket med grønt eller gult finnes det Linux-drivere til det. Følg linken ved kortet, og installer driverne.

 

Dersom kortet er merket med grått eller rødt, finnes det antageligvis ikke Linux-drivere til det, men det er likevel håp. Kortet ditt vil nesten garantert fungere med ndiswrapper. Dette er et verktøy som bruker Windows-driverne til kortet i Linux. Installer pakken ndiswrapper fra Add/Remove i Ubuntu, og følg deretter instruksjonene på wiki'en for å konfigurere ndiswrapper. Du kan hoppe over installasjonen av ndiswrapper, siden du allerede gjorde det med en pakke i Ubuntu.

 

Hvis du står fast, er det bare å spørre her på forumet.

Lenke til kommentar
Bruker ett Asus ekstrent. Har spurt en som kan linux om han kunne få det til, men nei. Det er litt merkelig siden jeg kan se nettverk, men får ikke koblet opp, uansett... Utrolig rart. Funket da det var windows installert.

8856471[/snapback]

Bruker du network-manager eller network-admin ??

 

En vanlig tabbe nybegynnere gjør er å bruke network-admin til trådløse nettverk, så får de det ikke til. Du burde bruke network-manager... Det er mye enklere.

Lenke til kommentar
Del  i går, 16:56 

Tja, får vel legge inn siste desktopen jeg rigget opp, ikke noe spes egentlig. System settings i KDE gir deg omtrent alt du ønsker, tar få minutter. Fra nettsiden jeg har opp finner du det meste. Alt så nær som ikoner er inkludert ut-av-boksen her hvis jeg husker riktig. Siste versjon av matrix skjermsparer som følger med liker jeg også godt.

Det der så mer enn bra nok ut, jeg er ikke så veldig jålete på slike ting, men det var som nevnt vanskelig å unngå å bli litt skuffet over akkurat utseende.

Men kjører du da Kubuntu, eller Ubuntu med KDE Del?

 

Som Govassa ganske riktig påpekte syns jeg nok å huske at jeg egentlig likte Kubuntu noe bedre utseendemessig da jeg brukte den i 6.10 versjonen. Grunnen til at jeg valgte Ubuntu nå i 7.04 var vel primært fordi det virker som det er enda lettere å finne/få hjelp med Ubuntu, og hjelp må jeg som kjent ha en del av...

Hadde vel også noe installasjonsproblemer på en laptop her som jeg tror var med Kubuntu platen min (kunne ikke installere GRUB, så valgte noe annet, uten at jeg husker hva det het, men da klarte jeg ikke boote XP på den maskinen)

 

Vel, jeg har tenkt å brenne en ny cd med Kubuntu siden jeg har noe trøbbel med den på visse cd-spillere, så kanskje jeg skal gå for det i steden.

Men er det i praksis 100% det samme om man installerer Ubuntu + KDE vs Kubuntu, eller er det andre ting også som er forskjellig?

Lenke til kommentar
Det der så mer enn bra nok ut, jeg er ikke så veldig jålete på slike ting, men det var som nevnt vanskelig å unngå å bli litt skuffet over akkurat utseende.

Men kjører du da Kubuntu, eller Ubuntu med KDE Del?

Begge deler, alt ettersom maskin. Jeg fikk noe tull med installasjon av ordbok i open office da jeg installerte fra kubuntu CD, løsningen ble å installere pakken ubuntu-desktop... Ser ut for meg som ubuntu CD'en får mest oppmerksomhet, så jeg anbefaler vel deg å installere kde etterpå med

$ sudo aptitude install kubuntu-desktop

svar ja til å bruke kdm som log-in manager. Dessverre har jeg ikke funnet noe GUI til å installere log-in theme, men "Linux Passion" er mye stiligere enn kubuntu standard, og denne følger med automatisk, så det er bare å legge den til manuelt i konfig fila til kdm:

$ sudo gedit /etc/kde3/kdm/kdmrc

Finn linjen

Theme=/usr/share/apps/kdm/themes/kubuntu

Bytt ut kubuntu med det du vil ha, bare se deg rundt i /usr/share/apps/kdm/themes katalogen, så ser du fort alternativene, jeg liker som sagt Linux Passion best, så da blir linjen

Theme=/usr/share/apps/kdm/themes/Linux Passion

Husk også å skifte bakgrunnsbildet til kdm, så du får det fra f.eks. "Linux Passion":

System settings --> Advanced --> Login Manager --> Background

Huk av enable background og Picture, og manøvrer deg til bildet i

/usr/share/apps/kdm/themes/Linux Passion

 

Som Govassa ganske riktig påpekte syns jeg nok å huske at jeg egentlig likte Kubuntu noe bedre utseendemessig da jeg brukte den i 6.10 versjonen. Grunnen til at jeg valgte Ubuntu nå i 7.04 var vel primært fordi det virker som det er enda lettere å finne/få hjelp med Ubuntu, og hjelp må jeg som kjent ha en del av...

Tror ikke du vil oppleve det som noe mer problematisk med kde, mange bruker det. Dessuten er Trolltech norsk vettu, sjekk nettsidene deres.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Mens jeg er i gang kan jeg jo slenge med et bilde fra laptopen min også. TV'n streamer jeg over trådløst nett fra en stasjonær PC i huset, og kanaler skifter jeg lett over ssh. Ellers er det vel bare litt andre ikoner, bakgrunnsbilde og fargevalg.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...